{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.129 visninger | Oprettet:

Den nye Smart - er den så smart? {{forumTopicSubject}}

Jeg har brændt mig lidt varm på den nye Smart. De kan fåes helt ned til 100.000 kr. fra ny (model uden aircon og varme i sæder - dette koster 20.000 kr. ekstra).

Men er en Smart nu så smart.

Jeg har hørt en dele dårlige ting om den gamle model - blandt andet, at den var anstrengende at køre langt i.

Men på papiret må man sige, at det ligner et udmærket køb: 100.000 kr. + det løse, 300 i grøn afgift og en utrolig billig forsikringspræmie.

Der er kun mig og kæresten og ingen planer om børn foreløbigt.

Kan det anbefales at købe sådan en?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Den nye Smart - er den så smart?
  • #1   27. maj 2009 Jeg har været ude og prøve en.. Jeg syntes at, den er utrolig sjov at køre i, og kører rigtig godt, trods den lille motor.
    En af mine gode venner har også en, og han er fuldt ud tilfreds med den. og den skulle ikke være så gal og køre langt i.

    jeg ville mene det er et godt køb. når man ikke har brug for flere sæder.

    kun gode ord her fra.. smiley


  • #3   27. maj 2009 Hvordan er bagagerummet på den?
    Jeg overvejede kraftigt at købe en Toyota iQ - men der er dårligt plads til en 6-pack dåsebajere i bagagerummet, det er direkte ubrugeligt - også som hverdagsbil...


  • #4   27. maj 2009 Har kun været ude og prøve den gamle model, og må sige at det ikke er en bil som jeg gad pendle langt i hver dag, efter min mening er det kun en bybil, men dertil også fin og billig.

  • #6   27. maj 2009 Jeg ville hellere køre galt i en smart end i en bil fra 1990´erne.

  • #7   27. maj 2009 Jesper J: læg mærke til at kabinen stadig er intakt ? smiley

  • #9   27. maj 2009 Ja det ville jeg sgu også... De har også fået rimelig gode anmeldelser mener jeg?

  • #10   27. maj 2009 #Jesper J: Det er bare dig ....

    Men en go motorvejs bil syntes jeg aldrig det bliver smiley


  • #11   27. maj 2009 Ang at køre galt, så er smart lavet utrolig stiv. Så man skal ikke være bange for at blive fastklemt i den, med mindre det går meget, meget galt.

    MEN... Den er for lille. Der er ingen forende til at opbremse bilen, så den stoppet meget brat. Det koster liv.


  • #13   27. maj 2009 Det kan godt være at kabinen er intakt, men du er død ved så'en et crash!
    Kroppen kan ikke tåle de g-påvirkninger den blir udsat for.
    Har set udsendelsen og der siger de det også.


  • #14   27. maj 2009 Præcis Jon

    Men det er dog bedre at kroppen får knubs ved lavere hastighed, end at man bliver kværnet til ukendelighed når man kører galt ved lav hastighed. Som det ville ske med en blød karosse!

    Men ja, jeg ved ikke om jeg helst ville køre galt i min corolla med 160 eller i en smart ved samme hastighed.
    Den sag med spøgelsesbillisten i Audien som slog 4 folk + et ufødt barn ihjel, der sad de 4 i en bil som min... Fy for satan - den var bare blevet kværnet som en cola-dåse!


  • #15   27. maj 2009 har købt en for ca 1,5 mdr siden , og min golf 5 har næsten ikke kørt siden .
    Kan sige at der kan være en børnecykel , en badevægt , 5 spande , 1 spand med noget i , 10 bøtter poleringsmiddel og div andre ting i bagagerummet på èn gang .


  • #17   27. maj 2009 Jon... ??

    Ja kan kroppen måske ikke.. Men mener du at hvis du kører galt i en større bil så bliver du ikk udsat for så mange G eller hvad ? ?

    En smart er en kanon bil, er til daglig mekaniker på den bil.. Og VIRKELIG sjældent der er noget med dem...

    Kanon bil, dejlig at køre i... Husk automatgear smiley


  • #18   27. maj 2009 Jesper hvis man ser hele den video i dens fulde længde så er de faktisk rigtig forbløffet over hvor stor sikkerheden er i denne meget lille bil med hele 70 Miles/Hour den rammer altså den mur med 112 Km/t og går fra 112 Km/t til 0 Km/t på under 1 sek. og kabinen er stadig intakt og den modsatte dør kan stadig åbnes og lukkes.

    Dem der synes den ikke er hurtig nok kan jo få BRABUS til at lave en Black edition :o) de laver faktisk rigtig mange af de små seje Smarter og har en hel afdeling kun for Smart tuning i deres Tunings firma :o)


  • #19   27. maj 2009 Jonas
    Ja For der er mere metal i fronten til at lave deformations zoner som nedsætter g- påvirkningerne.


  • #20   27. maj 2009 http://www.youtube.com/watch?v=02eghIfyHP0
    Hvis man møder en tungere bil, så er den ikke helt sjov. Se sammenstød ved 0.54 på klippet!


  • #21   27. maj 2009 Altså i princippet holder økonomien i den.
    MEN... Den lille dieselmotor er altså LANGSOM.
    Ellers ville jeg mene at det var et godt køb. Om du kan nøjes med det semiautomatiske gear, er op til dig, men det fungerer igrunden fint nok.
    Bare sørg for at få den chippet, ellers vil du blive ked af det på motorvejen. Den er fin nok i by og landevejszoner, men det er lige lovligt anstrengt for den på motorvejen. Men som sagt, en chip kan gøre vidundere, og så har du pludselig en udemærket bil.

    Desuden skal det også lige bemærkes at den 3 cylindrede diesel har en vældig anderledes lyd, som man lige skal vænne sig til.


  • #22   27. maj 2009 Allan B
    Den viser sandheden.
    Jeg ikke tvivl om hvilken bil jeg ville side i.


  • #23   27. maj 2009 Tror jeg havde taget merceren. Samme test er lavet med den nye C-klasse, som jo er noget mindre. Der bliver Smart'en stadig slynget væk. Næsten på samme måde som der. Klip kan også findes på youtube.

  • #25   27. maj 2009 Jon H,

    I misser en meget væsentlig ting, i forhold til deres vægt så kik lige på bilens kabine, den er sådan set intakt og dørene kan åbnes, ja bilen ryger rundt, men det er da ikke det man skal frygte ved et sammenstød, det er snarre hvor meget kabinen trykkes sammen, om dørene kan åbnes og om dukkerne ellers er blevet skadet.

    Sammenholdt med mercedesen så kan man kun være imponeret over den lille Smarts styrke og sikkerhed med mødet af en så meget tungere og større bil.
    Mange lige så små biler klare sig ikke engang halvt så godt eller biler som før sagt fra før 90erne osv.

    Man skal vide hvad man skal kikke efter for at bedømme sådan en crash test og der fortæller kabinens sikkerhed faktisk det meste om sikkerheden.


  • #26   27. maj 2009 Det er selve sammenstødet som er det farligste og ikke efterfølgende væltning eller rulning af bilen, det skal man nok overleve, men man overlever ikke en kabine som bliver trykket sammen eller et tag som bukker ned i kabinen eller døre som ikke kan åbnes osv.
    Lidt lærdom om crash test ville gøre jer klart overbevist om at den lille sag klare sig langt bedre end den størelse egentlig berettiger den til.
    Det er jo klart at en mindre og lettere bil altid vil være mere udsat, men i alt er det faktisk en utrolig flot klaret test med mødet af en så ulige modstander som en mercedes S klasse.


  • #27   27. maj 2009 Jo jo. Jeg siger heller ikke den klare sig dårligt. Er også facineret af at den klare sig som den gør, i forhold til dens størrelse. Men igen, der kører mange store biler rundt på vejene, og en Smart er virkelig lille blandt dem. Det jeg ville sige var somend, at jeg ikke ville følge mig tryg i så lille en bil. Men en Smart fremfor en Polo fra 1995 til enhver tid.

  • #28   27. maj 2009 Jeg misser ikke noget.
    Smarten er bygget som et sikkerhedsbur a la det som sider i banebiler, men mangler netop det uden om til at dæmpe g-påvirkningerne. Et rigtigt karosseri.
    Og hvorfor ser man så ikke resultaterne fra dukkerne i smarten, der ligger nok et agument for ikke at købe en smart!?
    De er videnskabligt bevist at jo mere bilen deformere jo større chance er der for overlevelse.
    Igen ta et kig på banebiler. jo flere ting der deformere og ryger af ved selve crash'et har følgende formål.
    Først blir g-påvirkningerne nedsat med deformering og ved at bilen mister dele så blir vægten reduceret så der ikke er så meget enerti (Vægt og fart) tilbage og dermed større chance for ovelevelse.


  • #29   27. maj 2009 Her er lidt til tunings ønskerne:

    http://www.youtube.com/watch?v=Gn9u8Vb8RHg&NR=1

    http://www.youtube.com/watch?v=1xo5uEeL72U&feature=related

    http://www.youtube.com/watch?v=MDU5BU_qSJU&feature=related

    TJEK DENNE Crash video som er meget vel beskrevet som værende meget god af dens størelse:
    http://www.youtube.com/watch?v=mz-s1sIoLhU&feature=related

    Og tjek lige denne nyhed:
    http://bilmagasinet.dk/article/17772


  • #30   27. maj 2009 Jeg kan huske at Smarten ikke kunne blive godkendt i sverige da den kom frem, da den væltede under en dobbelt undvige manøvre med jounalister i.
    Derfor har den fået esp som standart.
    Blir sgu i tvivl om det var A-klassen!!


  • #31   27. maj 2009 Som sagt hænger størelse og vægt sammen og ja klart alle ville helst side i en hummer med Monster struk hjul og undervogn :o)

    Jeg siger blot af dens størelse at være er den længder bedre end man kunne forvente når nu manden 1 gang har sat sig for at det skal være en Smart :o)



  • #32   27. maj 2009 Jon H, jeps det var A klassen.

  • #33   27. maj 2009 Ja det tænkte jeg nok!
    Men ja den er sikkere end de andre mini-biler.


  • Bue K
    Bue K Tilmeldt:
    mar 2007

    Følger: 1 Emner: 13 Svar: 118
    #34   28. maj 2009 Personligt ville jeg nok have valgt iQ'en, men det er måske også fordi jeg ikke vil være strandet med de de få valgt smart'en giver dig.

Kommentér på:
Den nye Smart - er den så smart?

Annonce