7.644 visninger
|
Oprettet:
LOVLIG dæk sammensætning???? {{forumTopicSubject}}
Er det lovligt og sæt 2 forskellige sommerdæks mærkser sammen på samme aksel. F.eks på baghjul det ene hjul ling long kina dæk og den anden side continental. Dækne har forskellige mønstre men er begge sommer dæk.
Må man der?
okt 2007
Følgere: 80 Biler: 17 Emner: 185 Svar: 15.214
ens på samme aksel
jul 2005
Følger: 45 Følgere: 45 Biler: 19 Emner: 118 Svar: 929
Dvs dækkene ska være samme størrelse, fabrikat og type på samme aksel
jun 2008
Følger: 6 Følgere: 17 Emner: 516 Svar: 2.803
okt 2007
Følgere: 80 Biler: 17 Emner: 185 Svar: 15.214
apr 2008
Følger: 6 Følgere: 6 Biler: 4 Emner: 195 Svar: 5.536
apr 2003
Følgere: 30 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 8.833
på højst 3.000 kg), der er registreret første gang den 1. maj 1977 eller
senere, skal være forsynet med dæk af samme type (fx radialdæk med
»M+S«-mærkning) på alle hjul.
okt 2007
Følgere: 80 Biler: 17 Emner: 185 Svar: 15.214
jun 2008
Følger: 6 Følgere: 17 Emner: 516 Svar: 2.803
apr 2003
Følgere: 30 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 8.833
Du må ikke blande dæktyperne. Så det skal være 4 sommerdæk eller 4 vinterdæk. Aldrig 2 sommerdæk og 2 vinterdæk på samme tid.
aug 2004
Følger: 15 Følgere: 12 Biler: 1 Svar: 35
okt 2007
Følgere: 80 Biler: 17 Emner: 185 Svar: 15.214
apr 2003
Følgere: 30 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 8.833
En del fabrikationsfejl påvirker ikke dækkets styre- og køreegenskaber, fx skønhedsfejl
eller andre uvæsentlige fejl (misfarvning, mindre støbefejl og lignende). Sådanne
dæk anses for at være fejlfri.
Andre fejl kan være af en sådan karakter, at dækket er mere eller mindre trafikfarligt,
fx kraftig ubalance. Sådanne dæk leveres normalt fra fabrikanten med en klausul
om, at dækket er uegnet til anvendelse på motorkøretøj. Disse dæk kan være
mærket "Sekunda", "For Farm Use Only", "TA" (Traction Animal), "Bis 30" (indtil 30
km/h) eller "Caravan" (skurvogn).
Sådanne dæk kan ikke lovligt anvendes på bil og motorcykel og påhængs-, sætteeller
sidevogn hertil eller registreringspligtigt påhængsredskab (herunder campingvogn).
Det samme gælder for registreringspligtig traktor og påhængsvogn hertil
samt godkendt traktor, men dæk, der alene bevirker ubalance, må dog anses for
fejlfri, såfremt de kun anvendes til disse køretøjer.
Specialdæk til langsomtkørende køretøjer, som kan være benævnt "Landbrugsdæk",
"Implementdæk", "Reifen für Landwirtschaft" eller lignende, må heller ikke
godkendes til brug på motorkøretøjer m.v.
(1) Dæk
a) Skal have en bæreevne mindst svarende til køretøjets tilladte akseltryk og
være beregnet til mindst køretøjets tophastighed.
Ved kontrol af dæks bæreevne kan en af STRO's databøger benyttes, herunder
de i tabeller anførte korrektioner for belastning i afhængighed af
hastighed. Dette gælder også for de anførte korrektionsfaktorer for
lavere/højere hastighed ved montering af bildæk på påhængskøretøj. Korrektionsfaktoren
er gældende, uanset at bildækket evt. er mærket "max.
100 km/h".
For traktorer, motorredskaber og påhængskøretøjer til disse kan de tilladte
akseltryk dog nedsættes i afhængighed af dækkenes bæreevne.
Den samlede bæreevne i kg for dæk på samme aksel afrundes til nærmeste
hele tal. For køretøj, der er typegodkendt eller godkendt ved syn før
05.12.05, kan dog afrundes til nærmeste med 25 delelige tal.
Hvis et køretøj er forsynet med hastighedsbegrænser, anses tophastigheden
(jf. definition af denne i afsnit 1.04) som den begrænsede hastighed.
Man kan derfor benytte en hastighedsbegrænser til at få reduceret køretøjets
tophastighed, hvis dækkenes bæreevne ikke er tilstrækkelig til den
oprindelige tophastighed (typisk for mobilkran o.lign.). Ændringen af en
hastighedsbegrænser anses som en konstruktiv ændring af motoren, der
skal godkendes og registreres.
April 2009
AFSNIT 8 Vejledning om syn af køretøjer
8.02 Bærende elementer
Side 10 Hjul
b) Skal være af dimension og udformning svarende til fælgen.
c) Skal tydeligt og holdbart være mærket med dimensionsbetegnelse og fabrikantens
og/eller regummieringsfirmaets navn eller varemærke.
Før 01.04.91: Gælder ikke.
d) Skal på køretøj med størst tilladt hastighed på over 30 km/h tydeligt og holdbart
være mærket med bæreevne- og hastighedsangivelse.
For regummieret dæk lægges den foreliggende mærkning for bæreevne og
hastighed til grund, idet det bemærkes, at der ikke må være to forskellige
mærkninger på dækket.
Før 01.04.91: Gælder ikke.
(2) Mønsterdybden skal på køretøj med størst tilladt hastighed på over 30 km/h
være mindst
a) 1,6 mm for køretøj med tilladt totalvægt på højst 3.500 kg
og
b) 1,0 mm for køretøj med tilladt totalvægt på over 3.500 kg.
Mønsterdybden måles i hovedmønsteret, hvorved forstås de brede riller i slidbanens
midterste del, der dækker ca. 3/4 af slidbanens bredde.
Støtteribber, supplerende mønster og dræn (»siping«) regnes således ikke med
til hovedmønsteret. Støtteribber er ofte udført som vist på nedenstående skitse.
Når støtteribber ikke skal medregnes i hovedmønsteret, vil det således være
lovligt, at mønsterrillen er helt afslidt på de steder, hvor støtteribben findes, blot
dybden af rillen på de steder, hvor støtteribben ikke findes, er mindst 1, henholdsvis
1,6 mm. Når dækket er afslidt på nævnte måde, vil det ved udvendig
besigtigelse fremtræde med afgrænsede huller i overfladen.
Visse typer terrændæk, som ofte betegnes Nato-dæk eller Military-dæk, er karakteristiske
ved ikke at være forsynet med mønster i slidbanens midtersektion,
men med tværgående eller skrå riller i begge sider, hvis dybde successivt tiltager
ud mod slidbanens yderkanter. Sådanne dæk kan ikke godkendes, såfremt
dækket er afslidt således, at der ikke er mindst 1,0 henholdsvis 1,6 mm mønsterdybde,
målt som vist på nedenstående skitse i samtlige dækkets tværriller.
April 2009
Vejledning om syn af køretøjer AFSNIT 8
Bærende elementer 8.02
Hjul Side 11
Der må ikke være skåret nyt slidbanemønster i dæk, hvis slidbanemønster er
helt eller delvis afslidt, medmindre det er angivet på dækket (symbolet » «eller
ordet »Regroovable«), at det er beregnet til genopskæring.
(3) Dæk, for hvilke der er krav om mindst 1,6 mm mønsterdybde, skal være forsynet
med slidindikatorer (TWI).
Slidindikatorer skal give visuel advarsel, når mønsterdybden i hovedmønsteret
er reduceret til 1,6 mm.
Slidindikatorer skal være anbragt i tværgående rækker i slidbanens hovedmønster.
Før 01.04.91: Gælder ikke.
(4) Oppumpningstrykket skal være i overensstemmelse med det af køretøjsfabrikanten
foreskrevne, dog højst 9 bar.
(5) Der skal på samme aksel anvendes dæk af samme dimension og type bortset
fra dæk til midlertidig brug.
Reservehjul kan være forsynet med dæk af afvigende dimension og type.
(6) Dæk opdeles i typer, afhængig af opbygning og anvendelseskategori
a) opbygning:
- radialdæk
- diagonaldæk
b) anvendelseskategori:
- almindeligt dæk (uden »M+S«-mærkning)
- terræn- og vinterdæk (med »M+S«-mærkning)
I udstyrsbekendtgørelsen er fastsat:
»På bil, motorcykel, stor knallert samt på registreringspligtigt påhængskøretøj
til bil eller motorcykel må pigdæk kun anvendes i perioden 1. november -
15. april, og kun for så vidt alle køretøjets eller vogntogets hjul er forsynet
dermed.«
“På traktor, motorredskab, påhængsvogn til traktor og motorredskab samt
på påhængsredskab må pigdæk kun anvendes i perioden 1. november -
15. april, og kun for så vidt alle hjul på samme aksel er forsynet hermed."
April 2009
AFSNIT 8 Vejledning om syn af køretøjer
8.02 Bærende elementer
Side 12 Hjul
Antallet af pigge skal være nogenlunde ens for alle hjul. Tvillinghjul kan godkendes
med pigdæk på kun det ene hjul, såfremt der er symmetri med hensyn
til køretøjets længdeakse.
- dæk til midlertidig brug (nød-reservehjul).
Før 01.04.91: Dæk opdeles i følgende typer:
- radialdæk
- diagonaldæk
- terræn- og vinterdæk, hvorved forstås dæk med »M+S«-
mærkning
(7) Enkeltmonterede dæk på aksel med tilladt akseltryk på mere end 8.000 kg skal
være radialdæk.
8.02.003 Fælge
På køretøj, der er forsynet med to-delte fælge (militærhjul), skal de bolte, der sammenholder
de to halvdele, være forsynet med hoved på bagsiden af den inderste
halvdel, således at hovedet er svejset eller slagloddet til fælgpladen.
Enhver form for bearbejdning af fælge og omfanget heraf skal foretages i overensstemmelse
med køretøjsfabrikantens forskrifter.
(1) Et køretøjs originale fælge kan udskiftes med fælge af anden type og dimension,
såfremt det ikke har uheldig indflydelse på styreapparatets eller bremsernes
funktion eller medfører øgede belastninger på hjulophænget.
Fælge og dæk kan udskiftes efter følgende retningslinier:
1. Ændringer, der kan foretages uden syn (og ny typegodkendelse).
Følgende ændringer af hjul på bil eller påhængskøretøj hertil anses ikke
som konstruktive ændringer, der medfører pligt til syn og registrering:
1.1 Generelt gælder, at de valgte hjul skal være således, at gældende krav om
belastning, hastighed, frigang og afskærmning er opfyldt (se Detailforskrifter
for Køretøjer). Endvidere skal man være opmærksom på nødvendige justeringer/
kontrol af eventuel hastighedsbegrænser, fartskriver og taxameter.
1.2 Dækomkredsen må afvige, idet følgende skal overholdes:
- Afvigelse maks. ± 5% (nominel værdi jf. fx STRO-databog).
- Hvis ændringen i omkreds ikke er lige stor på for- og bagdæk, må forskellen
i ændringen maksimalt være 2% (fx 1% større fordæk og 3%
større bagdæk), for køretøjer uden ABS dog 5% (fx 3% mindre fordæk
og 2% større bagdæk).
- Hvis typegodkendelsen indeholder særlige bemærkninger om specielle
krav til dækstørrelse, skal disse krav opfyldes. Der kan også være angivet
tilladelse til større afvigelser end nævnt ovenfor. Hvis der ud for
“Maks. afvigelse til fordæk” er anført en tankestreg “-”, betyder det, at
alle kombinationer af dækrulleomkreds anført under “Min./maks. rulleomkreds
fordæk og bagdæk” kan godkendes.
1.3 Fælgdiameteren må afvige, idet dog den udvendige dækomkreds skal
opfylde pkt. 1.2.
April 2009
Vejledning om syn af køretøjer AFSNIT 8
Bærende elementer 8.02
Hjul Side 13
1.4 Fælgbredden må afvige, men sporvidden skal være uændret, jf. dog pkt.
1.7.
1.5 Dækbredden må afvige, idet følgende skal overholdes:
- Dækket skal passe på fælgen (jf. fx STRO-databog).
- Forholdet mellem dækbredde for og bag skal bevares uændret.
- Dækbredden må højst være én størrelse under det mindste, som godkendes
af køretøjsfabrikanten (ex. 215/45R17 i stedet for 225/40R18).
1.6 Dæktypen må afvige. Personbiler M1 og varebiler N1 (med tilladt totalvægt
på højst 3.000 kg), der er registreret første gang den 1. maj 1977 eller
senere, skal være forsynet med dæk af samme type (fx radialdæk med
»M+S«-mærkning) på alle hjul.
1.7 Sporvidden skal bevares uændret (i forhold til typegodkendelsen/original
fabriksudførelse), eller holdes indenfor det eventuelt på typegodkendelsen
angivne interval, eller indenfor det interval, som følger af alternativt angivne
hjulmonteringer.
Der tillades dog en forøgelse på 20 mm (10 mm pr. hjul) i forhold til den
mindste sporvidde, der er angivet for den pågældende køretøjsvariant på
typegodkendelsen (for ikke-typegodkendte køretøjer i forhold til den af køretøjsfabrikanten
oplyste mindste sporvidde).
Sporvidde er afstanden fra dækmidte til dækmidte. Sporvidden kan (for personbiler,
der er standardtypegodkendt efter 15. marts 1990) kontrolleres
ved hjælp af oplysning om fælgenes indpresningsdybde (oftest angivet på
fælgene med e eller ET). Bemærk, mindre indpresningsdybde giver større
sporvidde.
Montering af sporviddeforøgere (spacers) er ikke tilladt, medmindre de
hører til de pågældende fælge (ses fx ved, at de er fastgjort til fælgen ved
hjælp af en flange i navhullet og en springfjeder, eller er en del af bilens
standardudstyr). Det på fælgen angivne e- eller ET-mål skal så korrigeres
med tykkelsen af sporviddeforøgeren, når fælgenes indpresningsdybde
kontrolleres.
2. Ændringer, der kræver syn og eventuelt ny typegodkendelse
2.1 Afvigelser ud over de i afsnit 1. nævnte anses som konstruktive ændringer,
der skal registreres efter forudgående godkendelse hos en synsvirksomhed,
hvor det vil blive angivet, at der er »konstruktive ændringer« på køretøjet.
Dette vil komme til at fremgå af køretøjets registreringsattest.
2.2 Ved synet skal foreligge:
- Anmeldelsesblanket MO2A med afkrydsning i rubrikken »ja« til teksten:
»Der er foretaget konstruktive ændringer på køretøjets styreapparat,
bremser, motor eller bærende konstruktion«. Anmeldelsesblanketten
skal afleveres ved et motorkontor, så ændringen kan blive registreret i
Centralregisteret for Motorkøretøjer. Det anbefales, at ejeren efter godkendelse
hos synsvirksomheden tager en kopi af for- og bagside af
anmeldelsesblanketten, idet den i påkommende tilfælde kan overflødigApril
2009
AFSNIT 8 Vejledning om syn af køretøjer
8.02 Bærende elementer
Side 14 Hjul
gøre politiets eller synsvirksomhedens henvendelse til Centralregisteret
for at få oplysning om hvilke ændringer, der er godkendt (ændringerne
bliver nærmere angivet af synsvirksomheden på bagsiden af anmeldelsesblanketten
og registreret i Centralregisteret men ikke angivet på
bilens registreringsattest af EDB-tekniske årsager).
og
- Accept fra køretøjsfabrikanten. Dette kan fx være i form af køretøjsoplysninger
i instruktionsbog, datablad eller lignende – af køretøjsfabrikanten
udgivet – teknisk materiale, eller et brev fra køretøjsfabrikanten eller
dennes repræsentant.
eller
- Godkendelse fra en kompetent myndighed i et EU- eller EØS-land (i
praksis TÜV-godkendelse eller udenlandsk registreringsattest på brugt
importeret bil med angivelse af hjulmontering). Montering af fælge, der
forøger sporvidden med en mindre værdi end nævnt i en foreliggende
TÜV-godkendelse, kan endvidere godkendes.
Derudover skal der ved synet foreligge:
- Ny typegodkendelse eller tillæg/optryk (for typegodkendelsespligtige
køretøjer), hvis afvigelserne i dækomkreds overstiger 5% eller hvis forskellen
i ændring af omkreds på for- og bagdæk overstiger 5% (fx 2%
større fordæk og 4% mindre bagdæk), for køretøjer med blokeringsfri
bremser (ABS) dog 2% (fx 2% større fordæk og 1% mindre bagdæk).
2.3 Generelt gælder også i ovennævnte tilfælde, at de valgte hjul skal være
således, at gældende krav om belastning, hastighed, frigang og afskærmning
er opfyldt (fx kan andre landes bestemmelser om afskærmning afvige
fra de danske krav). Endvidere skal man være opmærksom på nødvendige
justeringer/kontrol af eventuel hastighedsbegrænser, fartskriver og taxameter.
3. Specielt for quadricykel og tre-hjulet motorcykel
Quadricykel er godkendt som bil på specielt lempelige vilkår, og enhver
ændring i dæk- og fælgstørrelse på quadricykel anses som en konstruktiv
ændring, der kun kan godkendes, hvis der fremlægges dokumentation for,
at den alternative dæk-/fælgstørrelse indgår i e-godkendelsen.
Tilsvarende gælder for tre-hjulet motorcykel, hvor enhver ændring i dæk- og
fælgstørrelse anses som konstruktiv ændring, der kun kan godkendes, hvis
der fremlægges dokumentation fra motorcykelfabrikanten herom, eventuelt
i form af fremlæggelse af en e-godkendelse, hvor den alternative dæk-
/fælgstørrelse er angivet.
(2) Nav- og hjulmøtrikker skal ligge inden for dækkets yderside eller være afskærmet
ved hjulkapsel eller lignende.
Der må ikke findes udragende dele, fx hjulattrapper, hvis disse er sådan udformede,
at de kan være til fare for andre trafikanter. Vingemøtrikker kan ikke godkendes.
April 2009
Vejledning om syn af køretøjer AFSNIT 8
Bærende elementer 8.02
Hjul Side 15
Før 01.05.77: Navkapsler og beskyttelsesringe, der findes i fabrikkens originale
udførelse, skal være til stede.
8.02.010 Motordrevet køretøj
(1) Motordrevet køretøj skal være forsynet med dæk på alle hjul.
(2) Den i afsnit 8.02.002 (4) anførte bestemmelse om et største oppumpningstryk
på 9 bar gælder ikke for motordrevet køretøj, der alene anvendes som trækkraft
for blokvogn.
8.02.020 Bil
(1) Bil kan være forsynet med terræn- og vinterdæk, der er beregnet til mindst 160
km/h (hastighedsmærkning mindst Q), uanset bilens tophastighed overstiger
160 km/h.
(2) Om krav om tvillingmonterede dæk på drivaksel, se bestemmelserne i pkt.
3.01.020.
(3) Dæk, bortset fra regummierede dæk, skal være godkendt og mærket i henhold
til EF-direktiv 92/23/EØF eller ECE-regulativ 30, 54 eller 64.
Før 01.04.03: Gælder ikke for dæk, der er monteret på bilen før 01.07.03.
Før 01.01.80: Gælder ikke.
(4) Regummierede dæk skal være godkendt og mærket i henhold til ECE-regulativ
108 eller 109.
Før 01.04.03: Gælder ikke for dæk, der er monteret på bilen før 01.07.03.
Før 01.01.80: Gælder ikke.
(5) Dæk skal være støjgodkendt og mærket i henhold til EF-direktiv 92/23/EØF
som ændret ved 2001/43/EF med undtagelse af
- regummierede dæk,
- dæk som kun er beregnet til en hastighed under 80 km/h,
- dæk med en nominel fælgdiameter på højst 254 mm (10”) eller på mindst
635 mm (25”), og
- dæk af T-typen til reservehjul til midlertidig brug.
Bestemmelsen gælder for bil, der typegodkendes den 4. februar 2004 eller
senere, eller som registreres den 4. februar 2005 eller senere.
Der er indtil videre generel dispensation fra ovennævnte bestemmelser om støjgodkendte
dæk.
8.02.021 Personbil M1
(1) Personbil M1 skal - uanset den tilladte totalvægt - være forsynet med dæk med
en mønsterdybde på mindst 1,6 mm.
(2) Personbil M1 skal være forsynet med dæk af samme type på alle hjul.
Før 01.05.77: Personbil M1 skal være forsynet med dæk af samme type på
samme aksel.
April 2009
AFSNIT 8 Vejledning om syn af køretøjer
8.02 Bærende elementer
Side 16 Hjul
8.02.022 Personbil M2
(1) Personbil M2 med tilladt totalvægt på over 3.500 kg kan være forsynet med
dæk, der er beregnet til mindst 120 km/h, uanset bilens tophastighed overstiger
120 km/h.
Reglen kommer kun i anvendelse for personbil M2, der undtagelsesvis ikke har
hastighedsbegrænser (indstillet til 100 km/h), i praksis oftest ældre busser, se
pkt. 7.01.002 (4), 7.01.022 og 7.01.023.
Før 01.04.91: Personbil M2 kan være forsynet med lastbildæk, der er beregnet
til mindst 100 km/h, uanset bilens tophastighed overstiger
100 km/h.
8.02.023 Personbil M3
(1) For personbil M3 gælder reglerne for personbil M2.
Før 01.04.91: Personbil M3 kan være forsynet med de i en af STRO's databøger
under lastbildæk særligt markerede typer beregnet til 80
km/h, uanset bilens tophastighed overstiger 80 km/h.
8.02.024 Varebil N1
(1) Varebil N1 med tilladt totalvægt på højst 3.000 kg skal være forsynet med dæk
af samme type på alle hjul.
Før 01.05.77: Varebil N1 skal være forsynet med dæk af samme type på
samme aksel.
8.02.025 Lastbil N2
(1) Lastbil N2 kan være forsynet med dæk, der er beregnet til mindst 100 km/h,
uanset bilens tophastighed overstiger 100 km/h.
Reglen kommer kun i anvendelse for lastbil, der undtagelsesvis ikke har hastighedsbegrænser
(indstillet til 90 km/h), i praksis oftest ældre lastbiler, se pkt.
7.01.002 (4), 7.01.025 og 7.01.026.
For bil beregnet som trækkraft for blokvogn gælder, at bilen ved udnyttelse af
akseltryk op til de almindeligt tilladte skal opfylde reglerne for lastbil. Ved overskridelse
af de almindelig for bil gældende akseltryk skal reglerne for motordrevet
blokvogn opfyldes for så vidt angår belastning/hastighed.
Før 01.04.91: Lastbil N2 kan være forsynet med de i en af STRO's databøger
under lastbildæk særligt markerede typer beregnet til 80 km/h,
uanset bilens tophastighed overstiger 80 km/h.
8.02.026 Lastbil N3
(1) For lastbil N3 gælder reglerne for lastbil N2.
8.02.030 Motorcykel
(1) Motorcykel skal være forsynet med dæk med en mønsterdybde på mindst 1,0
mm.
April 2009
Vejledning om syn af køretøjer AFSNIT 8
Bærende elementer 8.02
Hjul Side 17
8.02.040 Knallert
(1) Knallert skal være forsynet med dæk med en mønsterdybde på mindst 1,0 mm.
Jf. Ub.a. §28, stk. 2, må der ikke foretages konstruktive ændringer ved motor
samt lyddæmpningssystem eller ændres i udvekslingen mellem motor og drivhjul
og i drivhjulsstørrelsen.
Før 01.05.77: For knallert, der er godkendt inden denne dato ("TUM"-mærket),
er der ikke fastsat mindstemål for dækmønsterdybden.
8.02.050 Traktor
(1) Traktor, som ikke skal godkendes eller registreres, kan være forsynet med anden
elastisk hjulbeklædning, bælter med tilsvarende egenskaber eller glatte valser.
Før 01.05.77: Traktor kan være forsynet med halvmassive gummiringe.
8.02.060 Motorredskab
(1) Motorredskab kan være forsynet med anden elastisk hjulbeklædning, bælter
med tilsvarende egenskaber eller glatte valser.
8.02.099 Motordrevet blokvogn
(1) Motordrevet blokvogn med størst tilladt hastighed på ikke over 15 km/h kan
være forsynet med anden elastisk hjulbeklædning eller bælter med tilsvarende
egenskaber.
(2) Motordrevet blokvogn med størst tilladt hastighed på ikke over 30 km/h kan
være forsynet med dæk, der er beregnet til mindst 50 km/h, uanset køretøjets
tophastighed overstiger 50 km/h.
(3) Motordrevet blokvogn med størst tilladt hastighed på 45 km/h kan være forsynet
med dæk, der er beregnet til mindst 70 km/h, uanset køretøjets tophastighed
overstiger 70 km/h.
(4) Motordrevet blokvogn med størst tilladt hastighed på 60 km/h kan være forsynet
med dæk, der er beregnet til mindst 80 km/h, uanset køretøjets tophastighed
overstiger 80 km/h.
(5) Den i afsnit 8.02.002 (4) anførte bestemmelse om et største oppumpningstryk
på 9 bar gælder ikke for motordrevet blokvogn. Bestemmelsen gælder dog i tilfælde,
hvor der er krav om storvolumendæk.
8.02.100 Påhængskøretøj
(1) Påhængskøretøj skal være forsynet med dæk på alle hjul.
(2) Registreringspligtigt påhængskøretøj skal være forsynet med dæk, der er beregnet
til mindst 100 km/h.
Påhængskøretøj, der alene godkendes i fast kombination, kan være forsynet
med dæk, der kun er beregnet til den trækkende bils tophastighed.
Før 01.04.91: Påhængskøretøj kan være forsynet med de i en af STRO's
databøger under lastbil- og påhængskøretøjsdæk særligt markerede
typer beregnet til 80 km/h.
April 2009
AFSNIT 8 Vejledning om syn af køretøjer
8.02 Bærende elementer
Side 18 Hjul
(3) Traktorpåhængsvogn og ikke-registreringspligtigt påhængskøretøj skal være
forsynet med dæk, der er beregnet til mindst 30 km/h.
8.02.110 Påhængs-/sættevogn til bil
(1) Dæk, bortset fra regummierede dæk, skal være godkendt og mærket i henhold
til EF-direktiv 92/23/EØF eller ECE-regulativ 30, 54 eller 64.
Før 01.04.03: Gælder ikke for dæk, der er monteret på påhængs-/sættevognen
før 01.07.03.
Før 01.01.80: Gælder ikke.
(2) Regummierede dæk skal være godkendt og mærket i henhold til ECE-regulativ
108 eller 109.
Før 01.04.03: Gælder ikke for dæk, der er monteret på påhængs-/sættevognen
før 01.07.03.
Før 01.01.80: Gælder ikke.
(3) Dæk skal være støjgodkendt og mærket i henhold til EF-direktiv 92/23/EØF
som ændret ved 2001/43/EF, med undtagelse af
- regummierede dæk,
- dæk som kun er beregnet til en hastighed under 80 km/h,
- dæk med en nominel fælgdiameter på højst 254 mm (10”) eller på mindst
635 mm (25”), og
- dæk af T-typen til reservehjul til midlertidig brug.
Bestemmelsen gælder for påhængs-/sættevogn til bil, der typegodkendes den
4. februar 2004 eller senere, eller som registreres den 4. februar 2005 eller
senere.
Der er indtil videre generel dispensation fra ovennævnte bestemmelser om støjgodkendte
dæk.
8.02.122 Traktorpåhængsvogn til ikke-registreringspligtig traktor
(1) Traktorpåhængsvogn til ikke-godkendelsespligtig traktor kan være forsynet
med anden elastisk hjulbeklædning, bælter med tilsvarende egenskaber eller
glatte valser.
8.02.130 Påhængsvogn til motorredskab
(1) Påhængsvogn til motorredskab kan være forsynet med anden elastisk hjulbeklædning,
bælter med tilsvarende egenskaber eller glatte valser.
8.02.141 Campingvogn
(1) For campingvogn gælder reglerne for påhængs-/sættevogn til bil.
8.02.142 Andet registreringspligtigt påhængsredskab
(1) For andet registreringspligtigt påhængsredskab gælder reglerne for påhængs-
/sættevogn til bil.
April 2009
maj 2007
Følger: 108 Følgere: 104 Biler: 14 Emner: 509 Svar: 2.278
jul 2008
Følger: 27 Følgere: 25 Biler: 1 Emner: 351 Svar: 6.064
okt 2007
Følgere: 80 Biler: 17 Emner: 185 Svar: 15.214
men det er IKKE LOVLIGT længere er den ikke, og koster 500kr pr hjul hvis du blir stoppet plus de kan indkalde dig til syn.
aug 2006
Følger: 19 Følgere: 18 Biler: 2 Emner: 4 Svar: 5
apr 2008
Følger: 6 Følgere: 6 Biler: 4 Emner: 195 Svar: 5.536
(6) Dæk opdeles i typer, afhængig af opbygning og anvendelseskategori
a) opbygning:
- radialdæk
- diagonaldæk
b) anvendelseskategori:
- almindeligt dæk (uden »M+S«-mærkning)
- terræn- og vinterdæk (med »M+S«-mærkning)
Klippet ovenfra.
Bare dækkene på samme akse er af samme type, er det lovligt. Altså er det lovligt at have sommerdæk på den ene akse og vinterdæk på den anden akse.
Det er det der med at læse, men det er der mange herinde, der ikke får gjort grundigt nok.
apr 2003
Følgere: 30 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 8.833
1.6 Dæktypen må afvige. Personbiler M1 og varebiler N1 (med tilladt totalvægt
på højst 3.000 kg), der er registreret første gang den 1. maj 1977 eller
senere, skal være forsynet med dæk af samme type (fx radialdæk med
»M+S«-mærkning) på alle hjul.
dec 2006
Følgere: 23 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 5.870
apr 2008
Følger: 6 Følgere: 6 Biler: 4 Emner: 195 Svar: 5.536
sep 2004
Følger: 4 Følgere: 3 Biler: 2 Emner: 149 Svar: 162
LOVLIG dæk sammensætning????