{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.644 visninger | Oprettet:

R
R
Tilmeldt:
23. jun 2008
Følger: 6 Følgere: 17 Emner: 516 Svar: 2.803

LOVLIG dæk sammensætning???? {{forumTopicSubject}}

Er det lovligt og sæt 2 forskellige sommerdæks mærkser sammen på samme aksel. F.eks på baghjul det ene hjul ling long kina dæk og den anden side continental. Dækne har forskellige mønstre men er begge sommer dæk.
Må man der?



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  LOVLIG dæk sammensætning????
  • #1   15. jun 2009 ja hvis det er samme type dæk, er det lovligt... behøver ikke være samme fabrikat..

    ens på samme aksel



  • #2   15. jun 2009 Du må kun ha 4 ens dæk eller 2 ens foran og 2 ens bagi.
    Dvs dækkene ska være samme størrelse, fabrikat og type på samme aksel


  • #3   15. jun 2009 Bandit det begge sommerdæk og har samme størrelse. Men dæk mønstre og mærke er forskelligt

  • #4   15. jun 2009 skal ikke være samme fabrikat, skal bare være samme type...

  • #5   15. jun 2009 Ja, det er typen, der skal være den samme. Fabrikatet er ligegyldigt.

  • #6   15. jun 2009 1.6 Dæktypen må afvige. Personbiler M1 og varebiler N1 (med tilladt totalvægt
    på højst 3.000 kg), der er registreret første gang den 1. maj 1977 eller
    senere, skal være forsynet med dæk af samme type (fx radialdæk med
    »M+S«-mærkning) på alle hjul.


  • #7   15. jun 2009 du kan køre med kleber i den ene side, conti i den anden side, ..så længe det er samme type er det lovligt, ..tit på værksteder ser man da tit biler der får monteret andet dæk mærke fordi værksted ikke lige føre samme mærker som der sidder på bilen, så finder de bare et der matcher type mæssigt.

  • #8   15. jun 2009 okay med type mener i bare vinter,helår og sommer ikke? Og så selvf samme dæk dimensioner.

  • #9   15. jun 2009 Du må gerne blande mærkerne.

    Du må ikke blande dæktyperne. Så det skal være 4 sommerdæk eller 4 vinterdæk. Aldrig 2 sommerdæk og 2 vinterdæk på samme tid.


  • #10   15. jun 2009 de skal bare have samme dimensioner og last indeks og fart kode.. så er farbrikart og mønster lige meget..

  • #11   15. jun 2009 ja mener det er sådan, er 95% sikker på mønsteret ikke behøver at være identisk

  • #12   15. jun 2009 8.02.002 Dæk
    En del fabrikationsfejl påvirker ikke dækkets styre- og køreegenskaber, fx skønhedsfejl
    eller andre uvæsentlige fejl (misfarvning, mindre støbefejl og lignende). Sådanne
    dæk anses for at være fejlfri.
    Andre fejl kan være af en sådan karakter, at dækket er mere eller mindre trafikfarligt,
    fx kraftig ubalance. Sådanne dæk leveres normalt fra fabrikanten med en klausul
    om, at dækket er uegnet til anvendelse på motorkøretøj. Disse dæk kan være
    mærket "Sekunda", "For Farm Use Only", "TA" (Traction Animal), "Bis 30" (indtil 30
    km/h) eller "Caravan" (skurvogn).
    Sådanne dæk kan ikke lovligt anvendes på bil og motorcykel og påhængs-, sætteeller
    sidevogn hertil eller registreringspligtigt påhængsredskab (herunder campingvogn).
    Det samme gælder for registreringspligtig traktor og påhængsvogn hertil
    samt godkendt traktor, men dæk, der alene bevirker ubalance, må dog anses for
    fejlfri, såfremt de kun anvendes til disse køretøjer.
    Specialdæk til langsomtkørende køretøjer, som kan være benævnt "Landbrugsdæk",
    "Implementdæk", "Reifen für Landwirtschaft" eller lignende, må heller ikke
    godkendes til brug på motorkøretøjer m.v.
    (1) Dæk
    a) Skal have en bæreevne mindst svarende til køretøjets tilladte akseltryk og
    være beregnet til mindst køretøjets tophastighed.
    Ved kontrol af dæks bæreevne kan en af STRO's databøger benyttes, herunder
    de i tabeller anførte korrektioner for belastning i afhængighed af
    hastighed. Dette gælder også for de anførte korrektionsfaktorer for
    lavere/højere hastighed ved montering af bildæk på påhængskøretøj. Korrektionsfaktoren
    er gældende, uanset at bildækket evt. er mærket "max.
    100 km/h".
    For traktorer, motorredskaber og påhængskøretøjer til disse kan de tilladte
    akseltryk dog nedsættes i afhængighed af dækkenes bæreevne.
    Den samlede bæreevne i kg for dæk på samme aksel afrundes til nærmeste
    hele tal. For køretøj, der er typegodkendt eller godkendt ved syn før
    05.12.05, kan dog afrundes til nærmeste med 25 delelige tal.
    Hvis et køretøj er forsynet med hastighedsbegrænser, anses tophastigheden
    (jf. definition af denne i afsnit 1.04) som den begrænsede hastighed.
    Man kan derfor benytte en hastighedsbegrænser til at få reduceret køretøjets
    tophastighed, hvis dækkenes bæreevne ikke er tilstrækkelig til den
    oprindelige tophastighed (typisk for mobilkran o.lign.). Ændringen af en
    hastighedsbegrænser anses som en konstruktiv ændring af motoren, der
    skal godkendes og registreres.
    April 2009
    AFSNIT 8 Vejledning om syn af køretøjer
    8.02 Bærende elementer
    Side 10 Hjul
    b) Skal være af dimension og udformning svarende til fælgen.
    c) Skal tydeligt og holdbart være mærket med dimensionsbetegnelse og fabrikantens
    og/eller regummieringsfirmaets navn eller varemærke.
    Før 01.04.91: Gælder ikke.
    d) Skal på køretøj med størst tilladt hastighed på over 30 km/h tydeligt og holdbart
    være mærket med bæreevne- og hastighedsangivelse.
    For regummieret dæk lægges den foreliggende mærkning for bæreevne og
    hastighed til grund, idet det bemærkes, at der ikke må være to forskellige
    mærkninger på dækket.
    Før 01.04.91: Gælder ikke.
    (2) Mønsterdybden skal på køretøj med størst tilladt hastighed på over 30 km/h
    være mindst
    a) 1,6 mm for køretøj med tilladt totalvægt på højst 3.500 kg
    og
    b) 1,0 mm for køretøj med tilladt totalvægt på over 3.500 kg.
    Mønsterdybden måles i hovedmønsteret, hvorved forstås de brede riller i slidbanens
    midterste del, der dækker ca. 3/4 af slidbanens bredde.
    Støtteribber, supplerende mønster og dræn (»siping«) regnes således ikke med
    til hovedmønsteret. Støtteribber er ofte udført som vist på nedenstående skitse.
    Når støtteribber ikke skal medregnes i hovedmønsteret, vil det således være
    lovligt, at mønsterrillen er helt afslidt på de steder, hvor støtteribben findes, blot
    dybden af rillen på de steder, hvor støtteribben ikke findes, er mindst 1, henholdsvis
    1,6 mm. Når dækket er afslidt på nævnte måde, vil det ved udvendig
    besigtigelse fremtræde med afgrænsede huller i overfladen.
    Visse typer terrændæk, som ofte betegnes Nato-dæk eller Military-dæk, er karakteristiske
    ved ikke at være forsynet med mønster i slidbanens midtersektion,
    men med tværgående eller skrå riller i begge sider, hvis dybde successivt tiltager
    ud mod slidbanens yderkanter. Sådanne dæk kan ikke godkendes, såfremt
    dækket er afslidt således, at der ikke er mindst 1,0 henholdsvis 1,6 mm mønsterdybde,
    målt som vist på nedenstående skitse i samtlige dækkets tværriller.
    April 2009
    Vejledning om syn af køretøjer AFSNIT 8
    Bærende elementer 8.02
    Hjul Side 11
    Der må ikke være skåret nyt slidbanemønster i dæk, hvis slidbanemønster er
    helt eller delvis afslidt, medmindre det er angivet på dækket (symbolet » «eller
    ordet »Regroovable«), at det er beregnet til genopskæring.
    (3) Dæk, for hvilke der er krav om mindst 1,6 mm mønsterdybde, skal være forsynet
    med slidindikatorer (TWI).
    Slidindikatorer skal give visuel advarsel, når mønsterdybden i hovedmønsteret
    er reduceret til 1,6 mm.
    Slidindikatorer skal være anbragt i tværgående rækker i slidbanens hovedmønster.
    Før 01.04.91: Gælder ikke.
    (4) Oppumpningstrykket skal være i overensstemmelse med det af køretøjsfabrikanten
    foreskrevne, dog højst 9 bar.
    (5) Der skal på samme aksel anvendes dæk af samme dimension og type bortset
    fra dæk til midlertidig brug.
    Reservehjul kan være forsynet med dæk af afvigende dimension og type.
    (6) Dæk opdeles i typer, afhængig af opbygning og anvendelseskategori
    a) opbygning:
    - radialdæk
    - diagonaldæk
    b) anvendelseskategori:
    - almindeligt dæk (uden »M+S«-mærkning)
    - terræn- og vinterdæk (med »M+S«-mærkning)
    I udstyrsbekendtgørelsen er fastsat:
    »På bil, motorcykel, stor knallert samt på registreringspligtigt påhængskøretøj
    til bil eller motorcykel må pigdæk kun anvendes i perioden 1. november -
    15. april, og kun for så vidt alle køretøjets eller vogntogets hjul er forsynet
    dermed.«
    “På traktor, motorredskab, påhængsvogn til traktor og motorredskab samt
    på påhængsredskab må pigdæk kun anvendes i perioden 1. november -
    15. april, og kun for så vidt alle hjul på samme aksel er forsynet hermed."
    April 2009
    AFSNIT 8 Vejledning om syn af køretøjer
    8.02 Bærende elementer
    Side 12 Hjul
    Antallet af pigge skal være nogenlunde ens for alle hjul. Tvillinghjul kan godkendes
    med pigdæk på kun det ene hjul, såfremt der er symmetri med hensyn
    til køretøjets længdeakse.
    - dæk til midlertidig brug (nød-reservehjul).
    Før 01.04.91: Dæk opdeles i følgende typer:
    - radialdæk
    - diagonaldæk
    - terræn- og vinterdæk, hvorved forstås dæk med »M+S«-
    mærkning
    (7) Enkeltmonterede dæk på aksel med tilladt akseltryk på mere end 8.000 kg skal
    være radialdæk.
    8.02.003 Fælge
    På køretøj, der er forsynet med to-delte fælge (militærhjul), skal de bolte, der sammenholder
    de to halvdele, være forsynet med hoved på bagsiden af den inderste
    halvdel, således at hovedet er svejset eller slagloddet til fælgpladen.
    Enhver form for bearbejdning af fælge og omfanget heraf skal foretages i overensstemmelse
    med køretøjsfabrikantens forskrifter.
    (1) Et køretøjs originale fælge kan udskiftes med fælge af anden type og dimension,
    såfremt det ikke har uheldig indflydelse på styreapparatets eller bremsernes
    funktion eller medfører øgede belastninger på hjulophænget.
    Fælge og dæk kan udskiftes efter følgende retningslinier:
    1. Ændringer, der kan foretages uden syn (og ny typegodkendelse).
    Følgende ændringer af hjul på bil eller påhængskøretøj hertil anses ikke
    som konstruktive ændringer, der medfører pligt til syn og registrering:
    1.1 Generelt gælder, at de valgte hjul skal være således, at gældende krav om
    belastning, hastighed, frigang og afskærmning er opfyldt (se Detailforskrifter
    for Køretøjer). Endvidere skal man være opmærksom på nødvendige justeringer/
    kontrol af eventuel hastighedsbegrænser, fartskriver og taxameter.
    1.2 Dækomkredsen må afvige, idet følgende skal overholdes:
    - Afvigelse maks. ± 5% (nominel værdi jf. fx STRO-databog).
    - Hvis ændringen i omkreds ikke er lige stor på for- og bagdæk, må forskellen
    i ændringen maksimalt være 2% (fx 1% større fordæk og 3%
    større bagdæk), for køretøjer uden ABS dog 5% (fx 3% mindre fordæk
    og 2% større bagdæk).
    - Hvis typegodkendelsen indeholder særlige bemærkninger om specielle
    krav til dækstørrelse, skal disse krav opfyldes. Der kan også være angivet
    tilladelse til større afvigelser end nævnt ovenfor. Hvis der ud for
    “Maks. afvigelse til fordæk” er anført en tankestreg “-”, betyder det, at
    alle kombinationer af dækrulleomkreds anført under “Min./maks. rulleomkreds
    fordæk og bagdæk” kan godkendes.
    1.3 Fælgdiameteren må afvige, idet dog den udvendige dækomkreds skal
    opfylde pkt. 1.2.
    April 2009
    Vejledning om syn af køretøjer AFSNIT 8
    Bærende elementer 8.02
    Hjul Side 13
    1.4 Fælgbredden må afvige, men sporvidden skal være uændret, jf. dog pkt.
    1.7.
    1.5 Dækbredden må afvige, idet følgende skal overholdes:
    - Dækket skal passe på fælgen (jf. fx STRO-databog).
    - Forholdet mellem dækbredde for og bag skal bevares uændret.
    - Dækbredden må højst være én størrelse under det mindste, som godkendes
    af køretøjsfabrikanten (ex. 215/45R17 i stedet for 225/40R18).
    1.6 Dæktypen må afvige. Personbiler M1 og varebiler N1 (med tilladt totalvægt
    på højst 3.000 kg), der er registreret første gang den 1. maj 1977 eller
    senere, skal være forsynet med dæk af samme type (fx radialdæk med
    »M+S«-mærkning) på alle hjul.
    1.7 Sporvidden skal bevares uændret (i forhold til typegodkendelsen/original
    fabriksudførelse), eller holdes indenfor det eventuelt på typegodkendelsen
    angivne interval, eller indenfor det interval, som følger af alternativt angivne
    hjulmonteringer.
    Der tillades dog en forøgelse på 20 mm (10 mm pr. hjul) i forhold til den
    mindste sporvidde, der er angivet for den pågældende køretøjsvariant på
    typegodkendelsen (for ikke-typegodkendte køretøjer i forhold til den af køretøjsfabrikanten
    oplyste mindste sporvidde).
    Sporvidde er afstanden fra dækmidte til dækmidte. Sporvidden kan (for personbiler,
    der er standardtypegodkendt efter 15. marts 1990) kontrolleres
    ved hjælp af oplysning om fælgenes indpresningsdybde (oftest angivet på
    fælgene med e eller ET). Bemærk, mindre indpresningsdybde giver større
    sporvidde.
    Montering af sporviddeforøgere (spacers) er ikke tilladt, medmindre de
    hører til de pågældende fælge (ses fx ved, at de er fastgjort til fælgen ved
    hjælp af en flange i navhullet og en springfjeder, eller er en del af bilens
    standardudstyr). Det på fælgen angivne e- eller ET-mål skal så korrigeres
    med tykkelsen af sporviddeforøgeren, når fælgenes indpresningsdybde
    kontrolleres.
    2. Ændringer, der kræver syn og eventuelt ny typegodkendelse
    2.1 Afvigelser ud over de i afsnit 1. nævnte anses som konstruktive ændringer,
    der skal registreres efter forudgående godkendelse hos en synsvirksomhed,
    hvor det vil blive angivet, at der er »konstruktive ændringer« på køretøjet.
    Dette vil komme til at fremgå af køretøjets registreringsattest.
    2.2 Ved synet skal foreligge:
    - Anmeldelsesblanket MO2A med afkrydsning i rubrikken »ja« til teksten:
    »Der er foretaget konstruktive ændringer på køretøjets styreapparat,
    bremser, motor eller bærende konstruktion«. Anmeldelsesblanketten
    skal afleveres ved et motorkontor, så ændringen kan blive registreret i
    Centralregisteret for Motorkøretøjer. Det anbefales, at ejeren efter godkendelse
    hos synsvirksomheden tager en kopi af for- og bagside af
    anmeldelsesblanketten, idet den i påkommende tilfælde kan overflødigApril
    2009
    AFSNIT 8 Vejledning om syn af køretøjer
    8.02 Bærende elementer
    Side 14 Hjul
    gøre politiets eller synsvirksomhedens henvendelse til Centralregisteret
    for at få oplysning om hvilke ændringer, der er godkendt (ændringerne
    bliver nærmere angivet af synsvirksomheden på bagsiden af anmeldelsesblanketten
    og registreret i Centralregisteret men ikke angivet på
    bilens registreringsattest af EDB-tekniske årsager).
    og
    - Accept fra køretøjsfabrikanten. Dette kan fx være i form af køretøjsoplysninger
    i instruktionsbog, datablad eller lignende – af køretøjsfabrikanten
    udgivet – teknisk materiale, eller et brev fra køretøjsfabrikanten eller
    dennes repræsentant.
    eller
    - Godkendelse fra en kompetent myndighed i et EU- eller EØS-land (i
    praksis TÜV-godkendelse eller udenlandsk registreringsattest på brugt
    importeret bil med angivelse af hjulmontering). Montering af fælge, der
    forøger sporvidden med en mindre værdi end nævnt i en foreliggende
    TÜV-godkendelse, kan endvidere godkendes.
    Derudover skal der ved synet foreligge:
    - Ny typegodkendelse eller tillæg/optryk (for typegodkendelsespligtige
    køretøjer), hvis afvigelserne i dækomkreds overstiger 5% eller hvis forskellen
    i ændring af omkreds på for- og bagdæk overstiger 5% (fx 2%
    større fordæk og 4% mindre bagdæk), for køretøjer med blokeringsfri
    bremser (ABS) dog 2% (fx 2% større fordæk og 1% mindre bagdæk).
    2.3 Generelt gælder også i ovennævnte tilfælde, at de valgte hjul skal være
    således, at gældende krav om belastning, hastighed, frigang og afskærmning
    er opfyldt (fx kan andre landes bestemmelser om afskærmning afvige
    fra de danske krav). Endvidere skal man være opmærksom på nødvendige
    justeringer/kontrol af eventuel hastighedsbegrænser, fartskriver og taxameter.
    3. Specielt for quadricykel og tre-hjulet motorcykel
    Quadricykel er godkendt som bil på specielt lempelige vilkår, og enhver
    ændring i dæk- og fælgstørrelse på quadricykel anses som en konstruktiv
    ændring, der kun kan godkendes, hvis der fremlægges dokumentation for,
    at den alternative dæk-/fælgstørrelse indgår i e-godkendelsen.
    Tilsvarende gælder for tre-hjulet motorcykel, hvor enhver ændring i dæk- og
    fælgstørrelse anses som konstruktiv ændring, der kun kan godkendes, hvis
    der fremlægges dokumentation fra motorcykelfabrikanten herom, eventuelt
    i form af fremlæggelse af en e-godkendelse, hvor den alternative dæk-
    /fælgstørrelse er angivet.
    (2) Nav- og hjulmøtrikker skal ligge inden for dækkets yderside eller være afskærmet
    ved hjulkapsel eller lignende.
    Der må ikke findes udragende dele, fx hjulattrapper, hvis disse er sådan udformede,
    at de kan være til fare for andre trafikanter. Vingemøtrikker kan ikke godkendes.
    April 2009
    Vejledning om syn af køretøjer AFSNIT 8
    Bærende elementer 8.02
    Hjul Side 15
    Før 01.05.77: Navkapsler og beskyttelsesringe, der findes i fabrikkens originale
    udførelse, skal være til stede.
    8.02.010 Motordrevet køretøj
    (1) Motordrevet køretøj skal være forsynet med dæk på alle hjul.
    (2) Den i afsnit 8.02.002 (4) anførte bestemmelse om et største oppumpningstryk
    på 9 bar gælder ikke for motordrevet køretøj, der alene anvendes som trækkraft
    for blokvogn.
    8.02.020 Bil
    (1) Bil kan være forsynet med terræn- og vinterdæk, der er beregnet til mindst 160
    km/h (hastighedsmærkning mindst Q), uanset bilens tophastighed overstiger
    160 km/h.
    (2) Om krav om tvillingmonterede dæk på drivaksel, se bestemmelserne i pkt.
    3.01.020.
    (3) Dæk, bortset fra regummierede dæk, skal være godkendt og mærket i henhold
    til EF-direktiv 92/23/EØF eller ECE-regulativ 30, 54 eller 64.
    Før 01.04.03: Gælder ikke for dæk, der er monteret på bilen før 01.07.03.
    Før 01.01.80: Gælder ikke.
    (4) Regummierede dæk skal være godkendt og mærket i henhold til ECE-regulativ
    108 eller 109.
    Før 01.04.03: Gælder ikke for dæk, der er monteret på bilen før 01.07.03.
    Før 01.01.80: Gælder ikke.
    (5) Dæk skal være støjgodkendt og mærket i henhold til EF-direktiv 92/23/EØF
    som ændret ved 2001/43/EF med undtagelse af
    - regummierede dæk,
    - dæk som kun er beregnet til en hastighed under 80 km/h,
    - dæk med en nominel fælgdiameter på højst 254 mm (10”) eller på mindst
    635 mm (25”), og
    - dæk af T-typen til reservehjul til midlertidig brug.
    Bestemmelsen gælder for bil, der typegodkendes den 4. februar 2004 eller
    senere, eller som registreres den 4. februar 2005 eller senere.
    Der er indtil videre generel dispensation fra ovennævnte bestemmelser om støjgodkendte
    dæk.
    8.02.021 Personbil M1
    (1) Personbil M1 skal - uanset den tilladte totalvægt - være forsynet med dæk med
    en mønsterdybde på mindst 1,6 mm.
    (2) Personbil M1 skal være forsynet med dæk af samme type på alle hjul.
    Før 01.05.77: Personbil M1 skal være forsynet med dæk af samme type på
    samme aksel.
    April 2009
    AFSNIT 8 Vejledning om syn af køretøjer
    8.02 Bærende elementer
    Side 16 Hjul
    8.02.022 Personbil M2
    (1) Personbil M2 med tilladt totalvægt på over 3.500 kg kan være forsynet med
    dæk, der er beregnet til mindst 120 km/h, uanset bilens tophastighed overstiger
    120 km/h.
    Reglen kommer kun i anvendelse for personbil M2, der undtagelsesvis ikke har
    hastighedsbegrænser (indstillet til 100 km/h), i praksis oftest ældre busser, se
    pkt. 7.01.002 (4), 7.01.022 og 7.01.023.
    Før 01.04.91: Personbil M2 kan være forsynet med lastbildæk, der er beregnet
    til mindst 100 km/h, uanset bilens tophastighed overstiger
    100 km/h.
    8.02.023 Personbil M3
    (1) For personbil M3 gælder reglerne for personbil M2.
    Før 01.04.91: Personbil M3 kan være forsynet med de i en af STRO's databøger
    under lastbildæk særligt markerede typer beregnet til 80
    km/h, uanset bilens tophastighed overstiger 80 km/h.
    8.02.024 Varebil N1
    (1) Varebil N1 med tilladt totalvægt på højst 3.000 kg skal være forsynet med dæk
    af samme type på alle hjul.
    Før 01.05.77: Varebil N1 skal være forsynet med dæk af samme type på
    samme aksel.
    8.02.025 Lastbil N2
    (1) Lastbil N2 kan være forsynet med dæk, der er beregnet til mindst 100 km/h,
    uanset bilens tophastighed overstiger 100 km/h.
    Reglen kommer kun i anvendelse for lastbil, der undtagelsesvis ikke har hastighedsbegrænser
    (indstillet til 90 km/h), i praksis oftest ældre lastbiler, se pkt.
    7.01.002 (4), 7.01.025 og 7.01.026.
    For bil beregnet som trækkraft for blokvogn gælder, at bilen ved udnyttelse af
    akseltryk op til de almindeligt tilladte skal opfylde reglerne for lastbil. Ved overskridelse
    af de almindelig for bil gældende akseltryk skal reglerne for motordrevet
    blokvogn opfyldes for så vidt angår belastning/hastighed.
    Før 01.04.91: Lastbil N2 kan være forsynet med de i en af STRO's databøger
    under lastbildæk særligt markerede typer beregnet til 80 km/h,
    uanset bilens tophastighed overstiger 80 km/h.
    8.02.026 Lastbil N3
    (1) For lastbil N3 gælder reglerne for lastbil N2.
    8.02.030 Motorcykel
    (1) Motorcykel skal være forsynet med dæk med en mønsterdybde på mindst 1,0
    mm.
    April 2009
    Vejledning om syn af køretøjer AFSNIT 8
    Bærende elementer 8.02
    Hjul Side 17
    8.02.040 Knallert
    (1) Knallert skal være forsynet med dæk med en mønsterdybde på mindst 1,0 mm.
    Jf. Ub.a. §28, stk. 2, må der ikke foretages konstruktive ændringer ved motor
    samt lyddæmpningssystem eller ændres i udvekslingen mellem motor og drivhjul
    og i drivhjulsstørrelsen.
    Før 01.05.77: For knallert, der er godkendt inden denne dato ("TUM"-mærket),
    er der ikke fastsat mindstemål for dækmønsterdybden.
    8.02.050 Traktor
    (1) Traktor, som ikke skal godkendes eller registreres, kan være forsynet med anden
    elastisk hjulbeklædning, bælter med tilsvarende egenskaber eller glatte valser.
    Før 01.05.77: Traktor kan være forsynet med halvmassive gummiringe.
    8.02.060 Motorredskab
    (1) Motorredskab kan være forsynet med anden elastisk hjulbeklædning, bælter
    med tilsvarende egenskaber eller glatte valser.
    8.02.099 Motordrevet blokvogn
    (1) Motordrevet blokvogn med størst tilladt hastighed på ikke over 15 km/h kan
    være forsynet med anden elastisk hjulbeklædning eller bælter med tilsvarende
    egenskaber.
    (2) Motordrevet blokvogn med størst tilladt hastighed på ikke over 30 km/h kan
    være forsynet med dæk, der er beregnet til mindst 50 km/h, uanset køretøjets
    tophastighed overstiger 50 km/h.
    (3) Motordrevet blokvogn med størst tilladt hastighed på 45 km/h kan være forsynet
    med dæk, der er beregnet til mindst 70 km/h, uanset køretøjets tophastighed
    overstiger 70 km/h.
    (4) Motordrevet blokvogn med størst tilladt hastighed på 60 km/h kan være forsynet
    med dæk, der er beregnet til mindst 80 km/h, uanset køretøjets tophastighed
    overstiger 80 km/h.
    (5) Den i afsnit 8.02.002 (4) anførte bestemmelse om et største oppumpningstryk
    på 9 bar gælder ikke for motordrevet blokvogn. Bestemmelsen gælder dog i tilfælde,
    hvor der er krav om storvolumendæk.
    8.02.100 Påhængskøretøj
    (1) Påhængskøretøj skal være forsynet med dæk på alle hjul.
    (2) Registreringspligtigt påhængskøretøj skal være forsynet med dæk, der er beregnet
    til mindst 100 km/h.
    Påhængskøretøj, der alene godkendes i fast kombination, kan være forsynet
    med dæk, der kun er beregnet til den trækkende bils tophastighed.
    Før 01.04.91: Påhængskøretøj kan være forsynet med de i en af STRO's
    databøger under lastbil- og påhængskøretøjsdæk særligt markerede
    typer beregnet til 80 km/h.
    April 2009
    AFSNIT 8 Vejledning om syn af køretøjer
    8.02 Bærende elementer
    Side 18 Hjul
    (3) Traktorpåhængsvogn og ikke-registreringspligtigt påhængskøretøj skal være
    forsynet med dæk, der er beregnet til mindst 30 km/h.
    8.02.110 Påhængs-/sættevogn til bil
    (1) Dæk, bortset fra regummierede dæk, skal være godkendt og mærket i henhold
    til EF-direktiv 92/23/EØF eller ECE-regulativ 30, 54 eller 64.
    Før 01.04.03: Gælder ikke for dæk, der er monteret på påhængs-/sættevognen
    før 01.07.03.
    Før 01.01.80: Gælder ikke.
    (2) Regummierede dæk skal være godkendt og mærket i henhold til ECE-regulativ
    108 eller 109.
    Før 01.04.03: Gælder ikke for dæk, der er monteret på påhængs-/sættevognen
    før 01.07.03.
    Før 01.01.80: Gælder ikke.
    (3) Dæk skal være støjgodkendt og mærket i henhold til EF-direktiv 92/23/EØF
    som ændret ved 2001/43/EF, med undtagelse af
    - regummierede dæk,
    - dæk som kun er beregnet til en hastighed under 80 km/h,
    - dæk med en nominel fælgdiameter på højst 254 mm (10”) eller på mindst
    635 mm (25”), og
    - dæk af T-typen til reservehjul til midlertidig brug.
    Bestemmelsen gælder for påhængs-/sættevogn til bil, der typegodkendes den
    4. februar 2004 eller senere, eller som registreres den 4. februar 2005 eller
    senere.
    Der er indtil videre generel dispensation fra ovennævnte bestemmelser om støjgodkendte
    dæk.
    8.02.122 Traktorpåhængsvogn til ikke-registreringspligtig traktor
    (1) Traktorpåhængsvogn til ikke-godkendelsespligtig traktor kan være forsynet
    med anden elastisk hjulbeklædning, bælter med tilsvarende egenskaber eller
    glatte valser.
    8.02.130 Påhængsvogn til motorredskab
    (1) Påhængsvogn til motorredskab kan være forsynet med anden elastisk hjulbeklædning,
    bælter med tilsvarende egenskaber eller glatte valser.
    8.02.141 Campingvogn
    (1) For campingvogn gælder reglerne for påhængs-/sættevogn til bil.
    8.02.142 Andet registreringspligtigt påhængsredskab
    (1) For andet registreringspligtigt påhængsredskab gælder reglerne for påhængs-
    /sættevogn til bil.
    April 2009


  • #13   15. jun 2009 jeg har da lige syntet min pug med 2 sommerdæk foran og 2 vinterdæk bagpå ?

  • #14   15. jun 2009 Gilleleje by night smiley ! - Så har synsmanden sovet i timen, for det er ikke lovligt.

  • #15   15. jun 2009 ja synshallerne siger somregl ikke noget

    men det er IKKE LOVLIGT længere er den ikke, og koster 500kr pr hjul hvis du blir stoppet plus de kan indkalde dig til syn.


  • #16   16. jun 2009 Det er lovligt at have et sæt vinterhjul foran og et sæt sommerthjul bag på. de to aksler skal bare have samme dæk(vinter eller sommer) dvs der må ikke være et sommerhjul på den ene side og et vinterhjul på den anden side.



  • #17   16. jun 2009 (5) Der skal på samme aksel anvendes dæk af samme dimension og type bortset fra dæk til midlertidig brug.

    (6) Dæk opdeles i typer, afhængig af opbygning og anvendelseskategori
    a) opbygning:
    - radialdæk
    - diagonaldæk
    b) anvendelseskategori:
    - almindeligt dæk (uden »M+S«-mærkning)
    - terræn- og vinterdæk (med »M+S«-mærkning)

    Klippet ovenfra.

    Bare dækkene på samme akse er af samme type, er det lovligt. Altså er det lovligt at have sommerdæk på den ene akse og vinterdæk på den anden akse.

    Det er det der med at læse, men det er der mange herinde, der ikke får gjort grundigt nok.




  • #18   16. jun 2009 Mike F du skal så lige læse hele emnet færdigt.


    1.6 Dæktypen må afvige. Personbiler M1 og varebiler N1 (med tilladt totalvægt
    på højst 3.000 kg), der er registreret første gang den 1. maj 1977 eller
    senere, skal være forsynet med dæk af samme type (fx radialdæk med
    »M+S«-mærkning) på alle hjul.


  • #19   16. jun 2009 Mike F flot når du ikke læser færdigt før du udtaler dig...Ha ha.

  • #20   16. jun 2009 Ok, så fik jeg ikke læst grundigt nok:-)



  • #21   25. jun 2009 Jeg kan ikke lige gennemskue, om man må han en bredde foran (2o5/45/17) og så en anden bag på (225/45/17) ??

Kommentér på:
LOVLIG dæk sammensætning????

Annonce