{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.483 visninger | Oprettet:

Hul i loven omkring 20% tuning {{forumTopicSubject}}

Hej folkens.

Jeg skal lige bruge lidt hjælp her. Jeg ved at hvis man har haft sig en golf 2 Gti 16V kr med 139 hk at så kunne man ligge en G60 motor over i lovligt. Men er der stadig dette hul i loven? For jeg har hørt en enkelt gang eller to om at det var lavet om eller er ved at blive eller sådan noget. Så er der nogen der ved om det stadig kan lade sig gøre?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hul i loven omkring 20% tuning
  • #1   6. jul 2009 Det er vidst noget med at hvis bilen er før 89 en eller anden måned og du tryklader uden brug af ekstern wastegate, så er det lovligt...

  • #2   6. jul 2009 hvilket "hul" leder du efter. . ??
    det er jo lovligt og ligge en original motor med tryk i en bil, bare den holder sig inden for de 20%..


  • #3   6. jul 2009 j>> Nej det er bestemt ikke lovligt. Alt tuning med trykladning hvis bilen er født uden anses for en overskridelse af 20 pct reglen.

  • #4   6. jul 2009 jeg tror også at det lovligt hvis du har oplysninger på motoren. altså info blad

  • #5   6. jul 2009 Martin: WRONG.. alt EFTERMONTERET tryk anses for overskridelse af de 20%. . .
    det andet er bare ganske almindeligt motorskift. .


  • #6   6. jul 2009 Martin A, der tager du, som J antyder, ret meget fejl...

  • #7   6. jul 2009 Jeg syntes ikke rigtig at det kan passe det der med at det bare er ulovligt. For jeg ved at der er rigtig mange som har lagt en G60 motor i 16v'er hvor det har været lovligt fordi at det er en org. tryk motor. Min lillebror har også en Gti 16V med en 1,8T 20V motor i. Den er også lovlig. Hvordan kan det så forklares?

  • #8   6. jul 2009 ja men denne g60 motor har jo trykladning! så det er vel ikke lovligt

    det vil nok være noget andet hvis g60'en ikke havde noget form for trykladning


  • #9   6. jul 2009 Altså jeg holder med "J"... Men kan man stadig dette? For så vil jeg have min synet og betalt til en 16V og så skifte motor til G60

  • #10   6. jul 2009 undskyld men er det ikke det som martin siger???????

  • #11   6. jul 2009 I følge told og skat der var ved DHB i år skal der betales afgift af bilen hvis den opfylder loven og kan synes, men er født uden turbo og eftermonteret med turbo. ud over det skal der være dokumentation fra fabrikanten på at det er forsvarligt med ændringen igen hvad de kloge hoveder sagde ved DHB og det er nu en gang dem der bestemmer uanset hvad man så mener om det.....

  • #12   6. jul 2009 J


    jeg ville nu ikke sige at det bare ganske almindeligt motorskift...



    trykladning hører ikke inden for 20% reglen...


  • #13   6. jul 2009 Michael M.

    Uanset om bilen overskrider 20% reglen eller ej, så anses trykladning som overskridelse af denne regel. Hvis bilen er født uden trykladning vil det altid være over 20% hvis du kommer en turbo motor i bilen.
    Du kan dog betale afgift af ombygningen og derved gør den lovlig, ellers vil det aldrig blive lovligt.


  • #14   6. jul 2009 det er som jeg siger, læs da selv efter, har set efter MANGE gange, og det er det jeg får ud af det hver gang. Og en turbomotor i en non turbo er også EFTERMONTERING af tryk. Ellers skulle jeg da have en golf 4 1,820v og smide en 20vt i den. Kunne da sildt betale sig. Men sådan er det bare ikke. Desuden er det også lige identitetsskifte oven i = NY afgift!!!

  • #15   6. jul 2009 Motoren kan udskiftes, men udskiftningsmotoren må højst have 20 pct. større effekt (DIN-HK) end køretøjets originale motor. Hvis effektforøgelsen overstiger 20 pct., skal der betales ny afgift af køretøjets aktuelle værdi. Beregningsgrundlaget for udregning af effektforøgelsen er begge motorers effekt som nye. Det er fabrikkens angivelser om motoreffekt, der bruges.

    Hvis man udskifter en benzinmotor med en dieselmotor, gælder 20 pct.-reglen også.

    En motor består af mange enkeltkomponenter, men vigtige er især topstykket, motorblokken og krumtappen. Udskiftning af en eller flere af disse komponenter (fx til indsprøjtningstopstykke), eventuelt kombineret med udskiftning af andre dele, betyder at der skal betales afgift af køretøjet, hvis effektforøgelsen overstiger 20 pct. Motorombygningen sidestilles i disse tilfælde med en egentlig motorudskiftning.

    Hvis der samtidig med motorudskiftning/motortuning også foretages udskiftning af støddæmpere, bremser, gearkasse, differentiale eller andre ændringer, kan det betyde, at køretøjet mister sin afgiftsmæssige identitet, og der skal betales afgift, også selv om effektforøgelsen ikke overstiger 20 pct. Det gælder, hvis der er tale om helt eller delvist modelskifte, jf. nedenstående afsnit.

    Ved motorudskiftning/-tuning eller anden ombygning er det altid klogt at spørge synsvirksomheden om eventuelle krævede tekniske ændringer.

    Effektforøgelse kan opnås enten ved motorudskiftning eller ved motortuning, evt. ved en kombination af begge


  • #16   6. jul 2009 man køber en supra non turbo ik og "så smider man jo bare en enkel eller twin turbo da det er billiger og lovligt" det holder jo bare ikke der skal også betales told af det

    det var bare et typisk eksempel


  • #17   6. jul 2009 info her:

    http://www.fstyr.dk/sw23095.asp



  • #18   6. jul 2009 Effektforøgelse anses for at være sikkerhedsmæssigt forsvarlig, såfremt der kun sker op til 20% forøgelse af effekten. Hvis der sker større effektforøgelse, kræves dokumentation for bilens egnethed herfor. Dokumentationen kan bestå af en erklæring fra bilfabrikanten om bilens egnethed for effektforøgelse eller evt. bilfabrikantens beskrivelse af hvilke ændringer, der er påkrævet for at bilen fortsat vil være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Andre former for dokumentation kan være TÜV godkendelse i henhold til Merkblatt 751 eller dokumentation for, at bilen er teknisk identisk med en anden variant, der har højere effekt.

    Hvis bilen eftermonteres med kompressor med wastegate eller med turbolader, vil det i alle tilfælde anses for at have givet en effektforøgelse over 20 %.

    Taget direkte fra Færdselsstyrelsens hjemmeside...

    http://www.fstyr.dk/sw23095.asp


  • #19   6. jul 2009 Trykladning er, som martin skriver, ALTID en overskridelse af 20% reglen når bilen ikke er født med det...

    Jeg har også gerne villet smide tryk på min vb...


  • #20   6. jul 2009 Iøvrigt må du vride hvad du kan ud af originalmotoren, dog IKKE med tryk - 20% reglen træder først i kraft ved motorskift...

  • #21   6. jul 2009 http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=82601

    der er bla. et eksempel på en fuldt lovlig bil, som har fået turbo motor i ..
    og et identitestsskifte, kommer først på tale, når man skifter flere ting, som feks bremsere. .

    og der ER faktsik mange folk der har købt en 1.8 20V og lagt en 1.8 20VT motor i allerede. .


  • #22   6. jul 2009 ingen fabrikanter godkender støre bremser har jeg hørt fra en syns mand og der med kommer alt det andet

  • #23   6. jul 2009 dem der siger at al trykladning er forbudt skal lige læse på fstyr igen...

    der står "turbo eller kompressor med wastegate,.,.." auto mastisk anses som over 20%

    mig bekendt har g60 kompressoren og toyotas roots kompressor ikke wastegate...


  • #24   6. jul 2009 "Skrevet: 06-07-2009 23:08:51

    ingen fabrikanter godkender støre bremser har jeg hørt fra en syns mand og der med kommer alt det andet"


    øhhh.. hvad. . ??? hvad mener du der. . ???


  • #25   6. jul 2009 ja, og som claus har skrevet. Fint nok at hvis den kan dokumenteres forsvarlig, men det kan eks en a3 ikk, da der sikkert ikk er samme størrelse bremser på, så skal de skiftes. Og det er = 1 stk afgift af en a3T, at betale. Det er altså ikke så nemt at gøre det lovligt med tryk hvis ikk man vil slippe slanterne. Nemmere at køre en turbo bil og sælge den anden. Så er det forsvarligt OG lovligt.

  • #26   6. jul 2009 Claus M ...
    Det du skriver er næsten korrekt lige bortset fra at det lille T som står for turbo betyder afgift til told og skat.Da det er en klar identitets ændring. Der er flere der har prøvet turen med vag 1,8 20V med 125hk +20% = 25hk og så lagt en 20v turbo med 150hk i, men det har udløst en afgift på tilsvarende 1,8T bil.


  • #27   6. jul 2009 Da sjovt jeg kender flere der har lagt en 1,8t i deres 1,8 (a4ere) det anses som lovligt og uden afgift, da der kun er 25hk til forskel (150vs125hk).

    Det har de alle fået afvide ved skat og de køre lovligt rundt.


  • #28   6. jul 2009 i I: Selvfølgelig vil de godkende større bremser på en bil, men så er vi igen ovre og snakke identitets skift på bilen, og dermed en anden afgift...

  • #29   6. jul 2009 maigaard>> Hvis bremserne er større på en G60 end på en gti 16v, så er det stadig ikk lovligt. Bremserne skal svare til den optimerede effekt= ny afgift.

  • #30   6. jul 2009 Men ellers ring ind til skat, få dit svar, vis du kan bruge det be om at få det på skrift.

    Så har du et svar du kan bruge.


  • #31   6. jul 2009 Ford godkender da større bremser,
    Jeg kan uden problemer skifte bremser til *ST170 bremser på min model. Så længe jeg ikke skifter til et andet mærke bremser er der ingen problemer i synshallen For de er typegodkendt til bilen.

    . Det skal lige skrives på reg attesten som konstruktiv ændring.


  • #32   6. jul 2009 det skal de netop ikke hvis du holder dig inden for de 20%...

  • #33   6. jul 2009 ok jeg har en a3 1,8t 20v og kører med bremser fra en golf 4 r32

    jeg spurgte syns manden hvad jeg kunne gøre kort sagt osv, han siger så at det aldrig ville bli godkendet af et eller andet årsag som han ikke lige kunne huske


  • #34   6. jul 2009 Der står jo faktisk at "Hvis bilen eftermonteres med kompressor med wastegate eller med turbolader, vil det i alle tilfælde anses for at have givet en effektforøgelse over 20 %".

    Altså EFTERMONTERING. Det her er jo ikke en eftermontering på motoren men en motor som er godkendt som den er til den type bil...


  • #35   6. jul 2009 patteguf>> Jaaa, men prøv lige at trille ned til SKAT med de biler, så kommer der en regning. Bare fordi lortet er synet er det ikke nødvendigt lovligt.

  • #36   6. jul 2009 der er hul hvis det er en 84 eller 85 og ned af

  • #37   6. jul 2009 michael M

    det enste jeg kan sige til dig detsvære køb en bil med trytkladning hvis det er blow off du vil høre og selfølgelig krafter...

    så slipper du for atl det bøvl


  • #38   6. jul 2009 michael>> Men bilen er IKKE godkendt til tryk. Derfor er det stadig EFTERMONTERET om du vil det eller ej.

  • #39   6. jul 2009 klaus M


    nemlig! det er kun de helt gamle biler man kan lege med


  • #40   6. jul 2009 Der var en vag 1,8 20v med 1,8T motor oppe ved DHB han skulle regne med ca.35000kr i afgift i følge de Told og Skat medarbejdere der tog sig af bilen....

  • #41   6. jul 2009 hold da kæ** folk snakker og røven går. . .
    ang. større bremser så ALTID snak med bilimportøren af det mærke du nu engang kører i, og spørg om de vil godkende det. .

    og ingen kommer til at betale noget ved skat, fordi de har lagt en 1.8 20VT motor i, sålænge de ikke har været igang med at skifte bremsere også, for SÅ skal de betale, da den skifter identitet. .

    til trådstarter michael.. held og lykke med at finde rundt i det, for det ER en jungle, men heldigvis er der jo så mange herinde som bare er SÅÅÅÅÅÅ kloge, og ved alt. . smiley


  • #42   6. jul 2009 du må heller ikke have en escort rs2000 16v og smide en rs turbo motor i den selv om en rs2000 har 20 hk mere. Men du må gøre det den anden vej og smide rs2000 motoren i den rs turbo da den er uden tryk.

  • #43   6. jul 2009 Mantin, syn? De har talt med SKAT og fået afvide der ikke afgift, der var en her inde for nogle dage siden netop med en a4 der skulle fra 1,8 til 1,8turbo, han ringede også ind og fik sort på hvidt af det var lovligt og ingen afgift.

    så sig hvad du vil, folk har gjort og de har gjort det lovligt.


  • #44   6. jul 2009 Patteguf: tror bare du skal glemme det.. nogle folk vil bare ikke høre. . smiley

  • #45   6. jul 2009 J>> Hvordan vil du forklare det her? !Effektforøgelse anses for at være sikkerhedsmæssigt forsvarlig, såfremt der kun sker op til 20% forøgelse af effekten. Hvis der sker større effektforøgelse, kræves dokumentation for bilens egnethed herfor. Dokumentationen kan bestå af en erklæring fra bilfabrikanten om bilens egnethed for effektforøgelse eller evt. bilfabrikantens beskrivelse af hvilke ændringer, der er påkrævet for at bilen fortsat vil være sikkerhedsmæssigt forsvarlig! = Bremser eks, ellers er det ikk lovligt, og skifter du dem er deg lovligt, MEN afgift at betale.

  • #46   6. jul 2009 der SKAL betales afgift på sådan noget - sådan er det desværre bare!

  • #47   6. jul 2009 J: ja helt enig, utroligt folk ikke forstå det når det rent faktisk sker i praksis.

  • #48   6. jul 2009 Angående de mange der ved alt, står du da ikke tilbage selv. har selv været hele møllen igennem selv flere gange, og du kan sparke i dynen lige så mange gange du vil eller hidse dig op, Færdsels-styrelsen og derefter Told og skat , skal nok afgøre hvad de vil og ikke vil

  • #49   6. jul 2009 du skriver det jo selv. .

    "Effektforøgelse anses for at være sikkerhedsmæssigt forsvarlig, såfremt der kun sker OP til 20% forøgelse af effekten"

    først OVER de 20% kræves der dokumentation, og muligvis større bremsere. .


  • #50   6. jul 2009 Nu har VW jo godkendt det mortorskift, & der SKAL ikke betales ny afgift.

    Prøv inde på VAG.dk de siger det samme, ingen afgift.


  • #51   6. jul 2009 michael M: Men jeg kan kun tale med på A4, så jeg synes du skal ringe til SKAT og høre med lige DIT projekt, så du får de rigtige fakta og så post dem her inde.

  • #52   6. jul 2009 Zeeberg: Er også lidt det jeg mener. Ved godt at "en golf2" er godkendt med en g60, men en gti 16v er IKKE godkendt med en g60. Om så bremserne er en på en gti 16v og en g60, jamen vupti så er det alligevel identitetsskifte.

  • #53   6. jul 2009 J>> Er bremserne på 1,8 20v og 20vt samme størrelse? Sikkert ikke, og det er der jo sikkert en rigtig god grund til.

  • #54   6. jul 2009 Mantin A, de er ikke lige store, MEN der er ikke krav om det fra VAG om det, jeg smed da også en 306 motor i min 106er der fik jeg en fin godkendelse fra peugeot om at jeg ikke skulle betale afgift eller skifte bremser. (inden for 20% reglen)

  • #55   6. jul 2009 Ellers god tråd der kan få folk op af sofaen....Men kør da ned i synshallen , hvis de vil syne den, så ned på Told og Skat og hvis de så vil have afgift er der jo sikkert nogle af dem herinde der betaler den for dig....GGG

  • #56   6. jul 2009 Martin: det har jeg skam heller aldrig påstået.. siger bare man IKKE behøver og skifte bremser, da de originale, er godkendt til 20% ekstra effekt..
    derfor de har den 20% regel, ved motorskift. .


  • #57   6. jul 2009 J: Tror vi skal opgive, jeg kan kun snakke med på 1,8t motoren og bremser, da jeg har erfaring med det. Men ja...

  • #58   6. jul 2009 Patteguf: tror jeg du har ret i.. jeg melder mig også ud af denne tråd nu..

  • #59   6. jul 2009 vi bliver ikke enige nej. Havde det været fra sug til sug + 20pct havde jeg været enig, men ikke når det gælder fra ren sug til tryk. Lyder dog til i kender til nogle sager hvor det er sket irl. Overbeviser bare stadig ikke min mening.

  • #60   6. jul 2009 jeg fatter det simpelt hen ikke, jeg har forstået at alt med turbo er altid over 20% regl og ikke lovligt, og man skal betale tolden og skat af det og alt andet skal laves om før det nogensinde bliver godkendt


    så har jeg simpelthen misforstået det hele eller har de forskællige "kloge hoveder" og de synsmand ikke vidst en skid om det!!


  • #61   6. jul 2009 Nu blander jeg mig lige lidt.. Er selv ude i samme sø.

    Eksempel.
    mx5 1.6 16V... Serieproduceret. 116HK
    mx5 1.6 16V turbo. Serieproduceret. 150HK

    Det er ihvertfald mulig med den vogn at få godkendt hele bilen med eftermonteret turbo, hvis det er bygget op efter fabrikantens foreskrifter og turbodele. Men afgift skal betales åbenbart... Fatter virkelig ikke det lorte system :S

    Dog ved jeg at man sagtens kan ombyge sin passat 20V 125HK om til 150HK turbo, uden at betale afgift..


  • #62   6. jul 2009 Det er stort set umuligt at få godkendt noget i Danmark uden at skulle betale afgift igen til Told og Skat, eller for en masse test i et prøvelab for dokumentation af forurening og teknisk egnethed til de flere hk.

    Ang. "1.8 20V til 1.8T"-konverteringen så skal man jo huske der er 2 forskellige 20% regler - godkendelse af ændringerne ved statens bilinspektion, også skal man være enige med told og skat om bilen ikke har ændret identitet (gør den så snart man tuner på andet end original motor og over 20%).
    Lige meget hvad kan man ikke få bilen til at leve op til begge 2 uden at betale penge.

    Scenarie 1 - Man skifter 1.8 20V motoren ud med en 1.8T motor. Told og Skat vil have ny afgift da man har byttet motoren ud og bilen ny svarer mere til en anden model, og derved mistet sin identitet - også er de ligeglade med om det er 10% eller 70% effekten er forøget.

    Scenarie 2 - Man tuner på den originale 1,8 20V motor med eftermonteret turbo. Så er told og skat ligeglad med ny reg afgift, da man gerne må tune på den orignale motor ud over 20% uden det udløser ny afgift.
    Da turboen er eftermonteret vil Statens bilinspektion altid gå ud fra at effektforøgelsen er over 20% og der skal foreligge dokumentation af teknisk egnethed, hk og forurening.
    Hvis man bruger en 1.8T som dokumentation for at bilen hverken forurener for meget, og at bremser/undervogn er identisk og bilen sagtens kan klare de ekstra hk, så vil Told og Skat nok igen gå ind og mene at bilen har ændret identitet da man bruger type godkendelsen fra en 1.8T som dokumentation. Og skal man fremskaffe dokumentationen på anden vis koster prøverne jo en formue også er afgiften billigere.

    Der er uden tvivl massere af folk som slipper igennem syn med mange af de her ændringer, men tror ikke hver og en detalje er skrevet ned på papire alle steder, så der er udeladt detaljer. Hvis de folk gik op til told og skat og fremlagde alle fakta, tror jeg ikke den gik.

    Der har været en lign. sag hvor en ejer skulle betale regafgit af et motorskift hvor han lagde en 323i motor med 170hk i en BMW 320i med 150hk selvom det er under 20% effektforøgelse. Skat vandt vidst sagen i landsretten.

    Hvis man vil tune i Danmark uden at betale afgift eller prøver for teknisk egnethed, så skal man finde en bil fra før April 1984 da forurening ikke skal dokumenteres der, også skal man finde en model som har nøjagtig samme bremser/undervogn som en større variant med flere hk så man kan bruge den som dokumentation for at bilen kan klare de ekstra hk.
    Ellers er sidste udvej at få den dansk importør af bilmærket til at godkende ændringen på papir, men held og lykke. Det er lykkedes for nogle få Peugoet folk at få Peugoet Danmark til at godkende en Mi16 motor i en Peugoet 205.


  • #63   6. jul 2009 Ozan ->

    Der findes turbokits til MX5 hvor producenten af turbokittet har betalt de 50-70.000kr det koster at få en TüV godkendelse på kittet.
    Hvis du køber ét af dem så skal du bare vise TüV godkendelsen ved syn også kan din MX5 blive lovligt synet med turboen uden du skal betale afgift (man må gerne tune på original motor med turbo).

    Kan ikke huske hvem der har lavet dem, men er 2-3 stykker tilgængelige som alle giver omkring 175hk.


  • #64   6. jul 2009 Nicklas S: Du har ikke sat dig ind i det nok så, for 1,8 til 1,8t er lovligt og UDEN afgift, siger SKAT selv.

    2. Mange har fået godkendt ting fra peugeot, de har fast mand til at tage sig af det. Jeg har fået godkendt en 306 motor og GTI bremser uden afgift.


  • #65   7. jul 2009 Patteguf...
    Det vil sikkert glæde ham der blev taget af told& Skat ved DHB han fik af vide at han ville få en regning på ca.35KG for den ombygning....


  • #66   7. jul 2009 parreguf: Jeg kan også få godkendt en corolla med kompressormotor ( synet) Det gør det bare stadig ikke lovligt, viser bare man kender de "rigtige folk" (eks)

  • #67   7. jul 2009 Dannie M, vis han har opgradret flere ting eller har tunet vidre den skal der betales afgift, de fleste der har en 1,8t er aldrig helt std.

  • #68   7. jul 2009 hov, heeh patteguf self:=)

  • #69   7. jul 2009 Martin du bliver ved med dit syn hele tiden og du svare ikke hver gang jeg skriver tilbage..

    Jeg snakker slet ikke om syn, jeg snakker om folk der har snakket med SKAT ikke syn, SKAT!!!!


  • #70   7. jul 2009 Nicklas S

    Jep præcis... BBR Turbo.. Typepapirene har jeg fundet. Men nægter at betale 20000kr for et turbo kit når jeg kan bygge noget a look like, til en mindre pris.. Vil heller ikke mene at synsmanden kan se at det er en T3 turbo istedet for en T25.. Papirerne er ok.. men nu må vi se, har en synsmand i baghånden hvis det går galt.


  • #71   7. jul 2009 Patteguf->

    Det er bare underligt det accepterer den ændring når de ikke gør med f.eks. BMW'erne. BMW'erne er der ikke engang forskel på bremser og undervogn så man kan sige alt på bilen stadig var en originale 320i pånær motoren. Man kan så også sige den med den nye motor blev 100% identisk med 323i.

    Eneste tilfælde jeg har fundet hvor de ser bort fra tab af identitet med motor fra en anden model er hvis at udstyrsniveauet i bilerne er så forskellige at ens bil stadig minder mest om den det originalt var, men så vidt jeg ved er 1,8 20V og 1,8T ret ens?


  • #72   7. jul 2009 Patteguf...
    Når du skriver at du har fået godkendt 306 motor og GTI bremser af Told og Skat uden afgift, kan du så ikke lige maile mig det du har fra told og skat, har en kammi der har lidt problemer med dem pga. GTI bremser...
    Han ville blive glad for lidt dokumentation fra Skat.


  • #73   7. jul 2009 Nicklas, jeg kan kun snakke for vag motoren, ved ikke med BMW og andre mærke, men mon ikke Audi har godkendt den ombyging uden afgift og der ved ikke afgift, BMW har måske ikke valgt at lave godkendelse?

    Jeg ved bare at alle dem jeg kender der har lavet den ombygning har talt med SKAT og fået afvide ingen afgift.


  • #74   7. jul 2009 Patteguf--
    Han blev chekket sammentidig med de var i gang med min og det var en 99 golf 4 1,8 20v med ilagt 1,8 20v turbo og ikke andet....


  • #75   7. jul 2009 Dannie M; Har han godkendelse fra peugeot på dem?
    Min bil var en 106 1,4 med en 1,6 motor fra en 306 og med 106 GTI bremser.
    Begge dele godkendt uden afgift.


  • #76   7. jul 2009 Dannie M; Lyder underligt. Men som jeg har skrevet tidligere, man ringer til SKAT og fremlægger sagen for får det på skrift.

  • #77   7. jul 2009 Han fik af vide at det var et identitets-skift og ville blive bonget for det, men så må han jo lige forbi Peugeot eller impotøren..ville jo være rart at slippe for at betale...i øvrigt helt hen i vejret at man skal betale afgift for at give en bil bedre bremse evne og dermed mere sikker...men der skal jo penge i kassen, når alle de store som shell og MD ikke betaler skat.....

  • #78   7. jul 2009 Vi er helt enige i, det er snot dumt man ikke må gøre en bil mere sikker.

  • #79   7. jul 2009 Jeg har bandet og svoglet vildt over man ikke kan montere BMW M3 EVO bremser og undervogn på en BMW E30 fra før 1984 uden det udløser ny afgift af en M3.

    Så ville man have sin BMW E30 teknisk egnet til 285hk (BMW M3 EVO 238hk + 20%) før det blev ulovligt. Og da bilen er fra før 1984 skal man ikke dokumentere emissionskrav ift. euro-normer. Den må bare max foruerene med 5% co2 i tomgang.

    Så ville det bare være at komme afsted med en turbo og 280hk og få det godkendt smiley


  • #80   7. jul 2009 Patteguf>> Jo, jeg svarer da. Jamen vi har nogle synsregler for køretøjer ikk, og selv om du får noget synet er det ikk nødvendigvis lovligt selvom du ikke skal betale afgift af det. Det handler jo netop om om det er lovligt, og det skla det være ved skat self OG ved synet i danmark på en og samme gang.

  • #81   7. jul 2009 Kunne være spændende at regne på hvor meget styling og tuning der blev omsat for i lille DK om året . hvor mange arbejdspladser det giver og hvor meget det giver i moms og skat. Der til alle de bøder politiet giver og hvor mange penge det giver i syns indkaldelser. fordi næsten intet er lovligt...der ville sikkert blive et stort hul i statskassen hvis alle bare kørte rundt i standard biler med stålfælge og blaupunkt radioer

  • #82   7. jul 2009 Jamen Martin, folk har jo talt med SKAT og senere fået deres biler synet.
    Uden at skulle betale afgift.


  • #83   7. jul 2009 Lad os tage et godt eksempel. En toyota mr2 aw11 kan fåes født med 4.AGZE 145 hk motor i udlandet, men den er ikke typegodkendt i danmark. Det er ikke lovligt at smide den motor i en dansk mr2 selvom den holder sig inden for de 20 pct. MEN eftersom bilen er produceret med den motor kan der betales afgift på den efter noget papirarbejde så det netop bliver lovligt. Tager du en corolla ae82gt hvor den også må ligge i efter 20 pct reglen bliver det bare aldrig nogensinde lovligt da den ikke er godkendt med den motor. kan du se hvad jeg mener det er lidt det samme med den aw11 som en a3. Og på aw11 SKAL der betales afgift, så hvorfor skulle audien slippe for det, er helt samme princip.

  • #84   7. jul 2009 Mantin... Der må være forskel på bilmærkerene, jeg kan kun tale om den VAG motor og der har flere altså IKKE skulle betale afgift.

    Jeg kan ikke udtale mig om alle andre motor da jeg ikke ved noget om den, jeg kan kun snakke om det jeg har prøvet og stået med i hænderne.


  • #85   7. jul 2009 1,8t motoren mener jeg netop er typegodkendt så den kan smide i en 1,8.

  • #86   7. jul 2009 patteguf>> Ja det er self rigtigt nok. Men jeg kan ikke tro at der ikke er nogen der kan komme efter de vag biler også hvis de virkelig vil. For loven tillader det bare ikke lige meget hvordan man vender eller drejer det. Og hvis den endelig gør er det kun et spørgsmål om hvornår det hul bliver lukket det er helt sikkert. Men det er så skide ærgerligt at man ikk må en skid her i lillle dk, som eks i sverige, kan den styre og bremse så kører du bare 1000 hk hvis du vil det jo... SNYD

  • #87   7. jul 2009 ja den er typegodkendt til en a3 og en golf 4, men du har bare stadig reglen med tryk der så ikke passer nogle steder hen hvis det var tilfældet at det er/ville være lovligt. Det er der jeg hugger bremsen lidt.

  • #88   7. jul 2009 Martin - Det er svært at sige.

    Min ven har lagt en 1,8t motor i sin, talt med skat, fået det skrevet på reg. papir som en 1,8t, og self synet pg uden afgift til SKAT.
    Så får nogle kan det altså lykkes, selv om SKAT er ind over det.


  • #89   7. jul 2009 patteguf>> ja det er sgu ikk til at blive klog på, men for dem det lykkedes for er det jo kun godt.

    Nu tror jeg jeg vil smutte i kassen skal på job kl 6, så det er vidst på høje tid. Der er bare så forbandet varmt det ikke er til at sove:-(

    Godnat alle sammen.


Kommentér på:
Hul i loven omkring 20% tuning

Annonce