2.483 visninger
|
Oprettet:
Hul i loven omkring 20% tuning {{forumTopicSubject}}
Hej folkens.
Jeg skal lige bruge lidt hjælp her. Jeg ved at hvis man har haft sig en golf 2 Gti 16V kr med 139 hk at så kunne man ligge en G60 motor over i lovligt. Men er der stadig dette hul i loven? For jeg har hørt en enkelt gang eller to om at det var lavet om eller er ved at blive eller sådan noget. Så er der nogen der ved om det stadig kan lade sig gøre?
sep 2004
Følger: 59 Følgere: 56 Biler: 2 Emner: 58 Svar: 7.903
sep 2004
Følger: 15 Følgere: 12 Biler: 1 Emner: 59 Svar: 2.606
det er jo lovligt og ligge en original motor med tryk i en bil, bare den holder sig inden for de 20%..
jun 2006
Følger: 91 Følgere: 97 Biler: 4 Emner: 89 Svar: 5.814
aug 2006
Følger: 95 Følgere: 95 Biler: 3 Emner: 733 Svar: 2.059
sep 2004
Følger: 15 Følgere: 12 Biler: 1 Emner: 59 Svar: 2.606
det andet er bare ganske almindeligt motorskift. .
sep 2004
Følger: 59 Følgere: 56 Biler: 2 Emner: 58 Svar: 7.903
jul 2004
Følger: 102 Følgere: 101 Biler: 3 Emner: 12 Svar: 104
aug 2008
Følger: 35 Følgere: 32 Biler: 5 Emner: 179 Svar: 1.163
det vil nok være noget andet hvis g60'en ikke havde noget form for trykladning
jul 2004
Følger: 102 Følgere: 101 Biler: 3 Emner: 12 Svar: 104
dec 2005
Følger: 6 Følgere: 5 Biler: 1 Emner: 40 Svar: 321
sep 2004
Følger: 60 Følgere: 48 Biler: 2 Emner: 53 Svar: 1.605
aug 2008
Følger: 35 Følgere: 32 Biler: 5 Emner: 179 Svar: 1.163
jeg ville nu ikke sige at det bare ganske almindeligt motorskift...
trykladning hører ikke inden for 20% reglen...
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 20 Biler: 3 Emner: 72 Svar: 5.735
Uanset om bilen overskrider 20% reglen eller ej, så anses trykladning som overskridelse af denne regel. Hvis bilen er født uden trykladning vil det altid være over 20% hvis du kommer en turbo motor i bilen.
Du kan dog betale afgift af ombygningen og derved gør den lovlig, ellers vil det aldrig blive lovligt.
jun 2006
Følger: 91 Følgere: 97 Biler: 4 Emner: 89 Svar: 5.814
apr 2003
Følgere: 30 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 8.833
Hvis man udskifter en benzinmotor med en dieselmotor, gælder 20 pct.-reglen også.
En motor består af mange enkeltkomponenter, men vigtige er især topstykket, motorblokken og krumtappen. Udskiftning af en eller flere af disse komponenter (fx til indsprøjtningstopstykke), eventuelt kombineret med udskiftning af andre dele, betyder at der skal betales afgift af køretøjet, hvis effektforøgelsen overstiger 20 pct. Motorombygningen sidestilles i disse tilfælde med en egentlig motorudskiftning.
Hvis der samtidig med motorudskiftning/motortuning også foretages udskiftning af støddæmpere, bremser, gearkasse, differentiale eller andre ændringer, kan det betyde, at køretøjet mister sin afgiftsmæssige identitet, og der skal betales afgift, også selv om effektforøgelsen ikke overstiger 20 pct. Det gælder, hvis der er tale om helt eller delvist modelskifte, jf. nedenstående afsnit.
Ved motorudskiftning/-tuning eller anden ombygning er det altid klogt at spørge synsvirksomheden om eventuelle krævede tekniske ændringer.
Effektforøgelse kan opnås enten ved motorudskiftning eller ved motortuning, evt. ved en kombination af begge
aug 2008
Følger: 35 Følgere: 32 Biler: 5 Emner: 179 Svar: 1.163
det var bare et typisk eksempel
okt 2003
Følger: 6 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 25 Svar: 256
http://www.fstyr.dk/sw23095.asp
okt 2005
Følger: 74 Følgere: 73 Biler: 3 Emner: 41 Svar: 1.281
Hvis bilen eftermonteres med kompressor med wastegate eller med turbolader, vil det i alle tilfælde anses for at have givet en effektforøgelse over 20 %.
Taget direkte fra Færdselsstyrelsens hjemmeside...
http://www.fstyr.dk/sw23095.asp
jul 2006
Følger: 25 Følgere: 24 Biler: 2 Emner: 347 Svar: 9.558
Jeg har også gerne villet smide tryk på min vb...
jul 2006
Følger: 25 Følgere: 24 Biler: 2 Emner: 347 Svar: 9.558
sep 2004
Følger: 15 Følgere: 12 Biler: 1 Emner: 59 Svar: 2.606
der er bla. et eksempel på en fuldt lovlig bil, som har fået turbo motor i ..
og et identitestsskifte, kommer først på tale, når man skifter flere ting, som feks bremsere. .
og der ER faktsik mange folk der har købt en 1.8 20V og lagt en 1.8 20VT motor i allerede. .
aug 2008
Følger: 35 Følgere: 32 Biler: 5 Emner: 179 Svar: 1.163
jun 2003
Følger: 61 Følgere: 59 Biler: 8 Emner: 96 Svar: 1.566
der står "turbo eller kompressor med wastegate,.,.." auto mastisk anses som over 20%
mig bekendt har g60 kompressoren og toyotas roots kompressor ikke wastegate...
sep 2004
Følger: 15 Følgere: 12 Biler: 1 Emner: 59 Svar: 2.606
ingen fabrikanter godkender støre bremser har jeg hørt fra en syns mand og der med kommer alt det andet"
øhhh.. hvad. . ??? hvad mener du der. . ???
jun 2006
Følger: 91 Følgere: 97 Biler: 4 Emner: 89 Svar: 5.814
sep 2004
Følger: 60 Følgere: 48 Biler: 2 Emner: 53 Svar: 1.605
Det du skriver er næsten korrekt lige bortset fra at det lille T som står for turbo betyder afgift til told og skat.Da det er en klar identitets ændring. Der er flere der har prøvet turen med vag 1,8 20V med 125hk +20% = 25hk og så lagt en 20v turbo med 150hk i, men det har udløst en afgift på tilsvarende 1,8T bil.
okt 2003
Følger: 68 Følgere: 64 Biler: 5 Emner: 135 Svar: 2.017
Det har de alle fået afvide ved skat og de køre lovligt rundt.
okt 2005
Følger: 74 Følgere: 73 Biler: 3 Emner: 41 Svar: 1.281
jun 2006
Følger: 91 Følgere: 97 Biler: 4 Emner: 89 Svar: 5.814
okt 2003
Følger: 68 Følgere: 64 Biler: 5 Emner: 135 Svar: 2.017
Så har du et svar du kan bruge.
apr 2003
Følgere: 30 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 8.833
Jeg kan uden problemer skifte bremser til *ST170 bremser på min model. Så længe jeg ikke skifter til et andet mærke bremser er der ingen problemer i synshallen For de er typegodkendt til bilen.
. Det skal lige skrives på reg attesten som konstruktiv ændring.
jun 2003
Følger: 61 Følgere: 59 Biler: 8 Emner: 96 Svar: 1.566
aug 2008
Følger: 35 Følgere: 32 Biler: 5 Emner: 179 Svar: 1.163
jeg spurgte syns manden hvad jeg kunne gøre kort sagt osv, han siger så at det aldrig ville bli godkendet af et eller andet årsag som han ikke lige kunne huske
jul 2004
Følger: 102 Følgere: 101 Biler: 3 Emner: 12 Svar: 104
Altså EFTERMONTERING. Det her er jo ikke en eftermontering på motoren men en motor som er godkendt som den er til den type bil...
jun 2006
Følger: 91 Følgere: 97 Biler: 4 Emner: 89 Svar: 5.814
jun 2007
Følger: 24 Følgere: 23 Biler: 3 Emner: 85 Svar: 158
aug 2008
Følger: 35 Følgere: 32 Biler: 5 Emner: 179 Svar: 1.163
det enste jeg kan sige til dig detsvære køb en bil med trytkladning hvis det er blow off du vil høre og selfølgelig krafter...
så slipper du for atl det bøvl
jun 2006
Følger: 91 Følgere: 97 Biler: 4 Emner: 89 Svar: 5.814
aug 2008
Følger: 35 Følgere: 32 Biler: 5 Emner: 179 Svar: 1.163
nemlig! det er kun de helt gamle biler man kan lege med
sep 2004
Følger: 60 Følgere: 48 Biler: 2 Emner: 53 Svar: 1.605
sep 2004
Følger: 15 Følgere: 12 Biler: 1 Emner: 59 Svar: 2.606
ang. større bremser så ALTID snak med bilimportøren af det mærke du nu engang kører i, og spørg om de vil godkende det. .
og ingen kommer til at betale noget ved skat, fordi de har lagt en 1.8 20VT motor i, sålænge de ikke har været igang med at skifte bremsere også, for SÅ skal de betale, da den skifter identitet. .
til trådstarter michael.. held og lykke med at finde rundt i det, for det ER en jungle, men heldigvis er der jo så mange herinde som bare er SÅÅÅÅÅÅ kloge, og ved alt. .
jun 2006
Følger: 91 Følgere: 97 Biler: 4 Emner: 89 Svar: 5.814
okt 2003
Følger: 68 Følgere: 64 Biler: 5 Emner: 135 Svar: 2.017
så sig hvad du vil, folk har gjort og de har gjort det lovligt.
sep 2004
Følger: 15 Følgere: 12 Biler: 1 Emner: 59 Svar: 2.606
jun 2006
Følger: 91 Følgere: 97 Biler: 4 Emner: 89 Svar: 5.814
jul 2006
Følger: 25 Følgere: 24 Biler: 2 Emner: 347 Svar: 9.558
okt 2003
Følger: 68 Følgere: 64 Biler: 5 Emner: 135 Svar: 2.017
sep 2004
Følger: 60 Følgere: 48 Biler: 2 Emner: 53 Svar: 1.605
sep 2004
Følger: 15 Følgere: 12 Biler: 1 Emner: 59 Svar: 2.606
"Effektforøgelse anses for at være sikkerhedsmæssigt forsvarlig, såfremt der kun sker OP til 20% forøgelse af effekten"
først OVER de 20% kræves der dokumentation, og muligvis større bremsere. .
dec 2006
Følgere: 23 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 5.870
Prøv inde på VAG.dk de siger det samme, ingen afgift.
okt 2003
Følger: 68 Følgere: 64 Biler: 5 Emner: 135 Svar: 2.017
jun 2006
Følger: 91 Følgere: 97 Biler: 4 Emner: 89 Svar: 5.814
jun 2006
Følger: 91 Følgere: 97 Biler: 4 Emner: 89 Svar: 5.814
okt 2003
Følger: 68 Følgere: 64 Biler: 5 Emner: 135 Svar: 2.017
sep 2004
Følger: 60 Følgere: 48 Biler: 2 Emner: 53 Svar: 1.605
sep 2004
Følger: 15 Følgere: 12 Biler: 1 Emner: 59 Svar: 2.606
derfor de har den 20% regel, ved motorskift. .
okt 2003
Følger: 68 Følgere: 64 Biler: 5 Emner: 135 Svar: 2.017
sep 2004
Følger: 15 Følgere: 12 Biler: 1 Emner: 59 Svar: 2.606
jun 2006
Følger: 91 Følgere: 97 Biler: 4 Emner: 89 Svar: 5.814
aug 2008
Følger: 35 Følgere: 32 Biler: 5 Emner: 179 Svar: 1.163
så har jeg simpelthen misforstået det hele eller har de forskællige "kloge hoveder" og de synsmand ikke vidst en skid om det!!
sep 2006
Følger: 65 Følgere: 63 Biler: 3 Svar: 2.408
Eksempel.
mx5 1.6 16V... Serieproduceret. 116HK
mx5 1.6 16V turbo. Serieproduceret. 150HK
Det er ihvertfald mulig med den vogn at få godkendt hele bilen med eftermonteret turbo, hvis det er bygget op efter fabrikantens foreskrifter og turbodele. Men afgift skal betales åbenbart... Fatter virkelig ikke det lorte system :S
Dog ved jeg at man sagtens kan ombyge sin passat 20V 125HK om til 150HK turbo, uden at betale afgift..
aug 2005
Følger: 4 Følgere: 4 Emner: 25 Svar: 544
Ang. "1.8 20V til 1.8T"-konverteringen så skal man jo huske der er 2 forskellige 20% regler - godkendelse af ændringerne ved statens bilinspektion, også skal man være enige med told og skat om bilen ikke har ændret identitet (gør den så snart man tuner på andet end original motor og over 20%).
Lige meget hvad kan man ikke få bilen til at leve op til begge 2 uden at betale penge.
Scenarie 1 - Man skifter 1.8 20V motoren ud med en 1.8T motor. Told og Skat vil have ny afgift da man har byttet motoren ud og bilen ny svarer mere til en anden model, og derved mistet sin identitet - også er de ligeglade med om det er 10% eller 70% effekten er forøget.
Scenarie 2 - Man tuner på den originale 1,8 20V motor med eftermonteret turbo. Så er told og skat ligeglad med ny reg afgift, da man gerne må tune på den orignale motor ud over 20% uden det udløser ny afgift.
Da turboen er eftermonteret vil Statens bilinspektion altid gå ud fra at effektforøgelsen er over 20% og der skal foreligge dokumentation af teknisk egnethed, hk og forurening.
Hvis man bruger en 1.8T som dokumentation for at bilen hverken forurener for meget, og at bremser/undervogn er identisk og bilen sagtens kan klare de ekstra hk, så vil Told og Skat nok igen gå ind og mene at bilen har ændret identitet da man bruger type godkendelsen fra en 1.8T som dokumentation. Og skal man fremskaffe dokumentationen på anden vis koster prøverne jo en formue også er afgiften billigere.
Der er uden tvivl massere af folk som slipper igennem syn med mange af de her ændringer, men tror ikke hver og en detalje er skrevet ned på papire alle steder, så der er udeladt detaljer. Hvis de folk gik op til told og skat og fremlagde alle fakta, tror jeg ikke den gik.
Der har været en lign. sag hvor en ejer skulle betale regafgit af et motorskift hvor han lagde en 323i motor med 170hk i en BMW 320i med 150hk selvom det er under 20% effektforøgelse. Skat vandt vidst sagen i landsretten.
Hvis man vil tune i Danmark uden at betale afgift eller prøver for teknisk egnethed, så skal man finde en bil fra før April 1984 da forurening ikke skal dokumenteres der, også skal man finde en model som har nøjagtig samme bremser/undervogn som en større variant med flere hk så man kan bruge den som dokumentation for at bilen kan klare de ekstra hk.
Ellers er sidste udvej at få den dansk importør af bilmærket til at godkende ændringen på papir, men held og lykke. Det er lykkedes for nogle få Peugoet folk at få Peugoet Danmark til at godkende en Mi16 motor i en Peugoet 205.
aug 2005
Følger: 4 Følgere: 4 Emner: 25 Svar: 544
Der findes turbokits til MX5 hvor producenten af turbokittet har betalt de 50-70.000kr det koster at få en TüV godkendelse på kittet.
Hvis du køber ét af dem så skal du bare vise TüV godkendelsen ved syn også kan din MX5 blive lovligt synet med turboen uden du skal betale afgift (man må gerne tune på original motor med turbo).
Kan ikke huske hvem der har lavet dem, men er 2-3 stykker tilgængelige som alle giver omkring 175hk.
okt 2003
Følger: 68 Følgere: 64 Biler: 5 Emner: 135 Svar: 2.017
2. Mange har fået godkendt ting fra peugeot, de har fast mand til at tage sig af det. Jeg har fået godkendt en 306 motor og GTI bremser uden afgift.
sep 2004
Følger: 60 Følgere: 48 Biler: 2 Emner: 53 Svar: 1.605
Det vil sikkert glæde ham der blev taget af told& Skat ved DHB han fik af vide at han ville få en regning på ca.35KG for den ombygning....
jun 2006
Følger: 91 Følgere: 97 Biler: 4 Emner: 89 Svar: 5.814
okt 2003
Følger: 68 Følgere: 64 Biler: 5 Emner: 135 Svar: 2.017
jun 2006
Følger: 91 Følgere: 97 Biler: 4 Emner: 89 Svar: 5.814
okt 2003
Følger: 68 Følgere: 64 Biler: 5 Emner: 135 Svar: 2.017
Jeg snakker slet ikke om syn, jeg snakker om folk der har snakket med SKAT ikke syn, SKAT!!!!
sep 2006
Følger: 65 Følgere: 63 Biler: 3 Svar: 2.408
Jep præcis... BBR Turbo.. Typepapirene har jeg fundet. Men nægter at betale 20000kr for et turbo kit når jeg kan bygge noget a look like, til en mindre pris.. Vil heller ikke mene at synsmanden kan se at det er en T3 turbo istedet for en T25.. Papirerne er ok.. men nu må vi se, har en synsmand i baghånden hvis det går galt.
aug 2005
Følger: 4 Følgere: 4 Emner: 25 Svar: 544
Det er bare underligt det accepterer den ændring når de ikke gør med f.eks. BMW'erne. BMW'erne er der ikke engang forskel på bremser og undervogn så man kan sige alt på bilen stadig var en originale 320i pånær motoren. Man kan så også sige den med den nye motor blev 100% identisk med 323i.
Eneste tilfælde jeg har fundet hvor de ser bort fra tab af identitet med motor fra en anden model er hvis at udstyrsniveauet i bilerne er så forskellige at ens bil stadig minder mest om den det originalt var, men så vidt jeg ved er 1,8 20V og 1,8T ret ens?
sep 2004
Følger: 60 Følgere: 48 Biler: 2 Emner: 53 Svar: 1.605
Når du skriver at du har fået godkendt 306 motor og GTI bremser af Told og Skat uden afgift, kan du så ikke lige maile mig det du har fra told og skat, har en kammi der har lidt problemer med dem pga. GTI bremser...
Han ville blive glad for lidt dokumentation fra Skat.
okt 2003
Følger: 68 Følgere: 64 Biler: 5 Emner: 135 Svar: 2.017
Jeg ved bare at alle dem jeg kender der har lavet den ombygning har talt med SKAT og fået afvide ingen afgift.
sep 2004
Følger: 60 Følgere: 48 Biler: 2 Emner: 53 Svar: 1.605
Han blev chekket sammentidig med de var i gang med min og det var en 99 golf 4 1,8 20v med ilagt 1,8 20v turbo og ikke andet....
okt 2003
Følger: 68 Følgere: 64 Biler: 5 Emner: 135 Svar: 2.017
Min bil var en 106 1,4 med en 1,6 motor fra en 306 og med 106 GTI bremser.
Begge dele godkendt uden afgift.
okt 2003
Følger: 68 Følgere: 64 Biler: 5 Emner: 135 Svar: 2.017
sep 2004
Følger: 60 Følgere: 48 Biler: 2 Emner: 53 Svar: 1.605
okt 2003
Følger: 68 Følgere: 64 Biler: 5 Emner: 135 Svar: 2.017
aug 2005
Følger: 4 Følgere: 4 Emner: 25 Svar: 544
Så ville man have sin BMW E30 teknisk egnet til 285hk (BMW M3 EVO 238hk + 20%) før det blev ulovligt. Og da bilen er fra før 1984 skal man ikke dokumentere emissionskrav ift. euro-normer. Den må bare max foruerene med 5% co2 i tomgang.
Så ville det bare være at komme afsted med en turbo og 280hk og få det godkendt
jun 2006
Følger: 91 Følgere: 97 Biler: 4 Emner: 89 Svar: 5.814
sep 2004
Følger: 60 Følgere: 48 Biler: 2 Emner: 53 Svar: 1.605
okt 2003
Følger: 68 Følgere: 64 Biler: 5 Emner: 135 Svar: 2.017
Uden at skulle betale afgift.
jun 2006
Følger: 91 Følgere: 97 Biler: 4 Emner: 89 Svar: 5.814
okt 2003
Følger: 68 Følgere: 64 Biler: 5 Emner: 135 Svar: 2.017
Jeg kan ikke udtale mig om alle andre motor da jeg ikke ved noget om den, jeg kan kun snakke om det jeg har prøvet og stået med i hænderne.
okt 2003
Følger: 68 Følgere: 64 Biler: 5 Emner: 135 Svar: 2.017
jun 2006
Følger: 91 Følgere: 97 Biler: 4 Emner: 89 Svar: 5.814
jun 2006
Følger: 91 Følgere: 97 Biler: 4 Emner: 89 Svar: 5.814
okt 2003
Følger: 68 Følgere: 64 Biler: 5 Emner: 135 Svar: 2.017
Min ven har lagt en 1,8t motor i sin, talt med skat, fået det skrevet på reg. papir som en 1,8t, og self synet pg uden afgift til SKAT.
Så får nogle kan det altså lykkes, selv om SKAT er ind over det.
jun 2006
Følger: 91 Følgere: 97 Biler: 4 Emner: 89 Svar: 5.814
Nu tror jeg jeg vil smutte i kassen skal på job kl 6, så det er vidst på høje tid. Der er bare så forbandet varmt det ikke er til at sove:-(
Godnat alle sammen.
Hul i loven omkring 20% tuning