{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.594 visninger | Oprettet:

Brian H
Brian H
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6

Garanti på bil? {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg er netop blevet ejer af en brugt bil, som jeg har købt gennem en forhandler.

Det lidt specielle ved købet er at jeg har fået bilen til engros-pris, altså til den pris, som forretningen har købt den for af den tidligere ejer.

Bilen er ikke blevet sat i stand af forhandleren, så de har ikke lavet eventuelle skader ved bilen. Dog skal det nævnes at de nysynede bilen, da jeg fik den.

Efter jeg har købt bilen, har jeg så til min store ærgelse fundet et par fejl ved bilen. Blandt andet er der noget rust ved antennen, som gør at det drypper ind i kabinen, når det regner. Dette er dog blevet stoppet til med noget gaffetape...:-)

Men er der noget der hedder garanti i forbindelse med engrossalg?? En ven har fortalt mig at der altid er 1 års garanti, lige så snart at salget er fundet sted via en forhandler.

Jeg vil jo gerne have lidt baggrundsviden, inden jeg kontakter forhandleren, for at få udbedret skaden, så håber nogen kan fortælle mig hvorn reglerne for garanti lyder.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Garanti på bil?
  • #1   30. jul 2009 Har du købt den som privat, eller er den købt engros?

• Brian H
    Brian H Tilmeldt:
    jul 2009

#2   30. jul 2009 Bilen er købt hos forhandleren, men den stod klar til at skulle videresælges til en anden forhandler, som så skulle sætte den i stand, og tjene på den.

Min forhandler har, efter hvad de siger, altså ikke tjent på salget.

• #3   30. jul 2009 Så må jeg spørge igen smiley
    Har du købt den som privat person, eller er den købt gennem firma?

Se evt mere her
    http://www.dr.dk/DR1/Rabatten/Indslag/2005/20051005160727.htm

• #4   30. jul 2009 Du har normalt et halvt års garanti, når du køber hos forhandleren medmindre at du fik andet at vide, eller at der stod noget andet i papirene.
    Hvis nu du stadig har garanti, og får lavet dine fejl hos forhandleren, så hænger han yderligere to år på de fejl som han har lavet inde hos ham.

• #5   30. jul 2009 Det hedder sig at hvis bilen er købt engros, så er der INGEN garanti på bilen.

Men det skal dog nævnes at man som privat person uden CVR-nummer ikke kan købe en bil engros. Derfor vil det i en evt. retssag blive tolket som et alm. brugtvognskøb hos forhandler, og der dermed er 2 års reklamationsret.

Men der har været sager oppe hos domstolene hvor kunder hos en bilforhandler har købt en billig bil, dvs under ca. 20.000. Der har bilforhandlerne fået medhold i at de er "fritaget" for garantien, da køberen vidste at der grundet den lave pris og høje alder ikke var mulighed for at forhandleren kunne give garanti.

Hvis forhandlere skulle give garanti på alle biler, også de helt gamle smadrerkasser, vil priserne være helt, helt anderledes. Og det vil være umuligt at købe ny bil, hvis man forventede at man forhandleren skulle tage ens gamle bil i bytte.

• #6   30. jul 2009 Hvis der står på slutsedlen at bilen er købt som beset og engos, så hænger du selv på den. Det er netop det der er pointen, og derfor du får den billigt. Det er ikke så svært at forstå.

• Brian H
    Brian H Tilmeldt:
    jul 2009

#7   30. jul 2009 Kim K - Rigtig god artikel. Det kunne sagtens være mig, som artiklen omhandlede smiley

Jeg har som privatperson købt bilen gennem denne forhandler.

Jeg er ikke blevet gjort bekendt med de fejl/mangler der er ved bilen, så som jeg forstår artiklen og jeres andres indlæg, så har jeg ret til at reklamere til forhandleren, og kræve fejlene udbedret?

Håber jeg har forstået det rigtigt...?!

• #8   30. jul 2009 Kasper R - ikke korrekt, forhandleren kan ikke stille dig ringere end købeloven, ligemeget hvad han nu skriver på slutsedlen. Så du vil altid have 2 års reklamationsret.

Brian H - kan du ikke fortælle hvilken bil det drejer sig om og hvad den har kostet? Så er det lidt nemmere at vurdere..

• Brian H
    Brian H Tilmeldt:
    jul 2009

#9   30. jul 2009 Jeg har købt en Peugeot 406, stationcar fra årgang 1999. Bilen har købt 181000 og jeg har betalt 53000 for den.

Så vil ikke mene at den går ind under "smadrekasse".

• #10   30. jul 2009 Du har selvfølgelig ret til at reklamere når forhandleren har solgt din en bil med betydelige fejl.. Problemet er hvis forhandleren er uenig... Men indenfor de første 6 måneder er det forhandleren der skal bevise at fejlene ikke var på bilen da du fik den, hvilket han selvfølgelig ikke kan, så han har bare at ordne den.

• Brian H
    Brian H Tilmeldt:
    jul 2009

#11   30. jul 2009 Mange tak for jeres indlæg. Det har gjort mig en del klogere....

Jeg tager med det samme fat i forhandleren, for at få dem til at lave fejlene.

• #13   30. jul 2009 Per
    Man kunne så også omvendt sige, at forhandleren er for dum at sælge den engros til en privat, da man så er dækket af købeloven..

• #14   30. jul 2009 Forhandleren kender købeloven!
    Det med at han har solgt den uden at tjene penge på den.. Det tror jeg ikke på.. Hvorfor skulle han gøre det?
    Jeg tror på at der er en grund til at loven er som den er, og jeg håber ikke at Brian får for mange problemer med at få bilen lavet på garantien..

• #15   30. jul 2009 Forhandleren regner med at man ikke vil komme tilbage og klage, da han har solgt den engros, og den almene borger kender ikke købeloven.. Så gå du bare tilbage til ham, og fortæl ham hvordan det hænger sammen.. Du kan altid gå til pressen, eller i det mindste true ham med det smiley

• #16   30. jul 2009 Hvis du har købt den engro til en billig pris, kan det godt være at du har dine rettighedder, men personligt og fagligt syntes jeg forhandleren er for dum at sælge en bil engro til dig for det SKAL man aldrig gøre til Private nærrigrøve der kommer bagefter og klandrer for dit og dat, der for sælges en bil engro til en mekanikker eller forhandler der ved hvad moral er, det ved du åbenbart ikke, mærkeligt at du ikke brokkede dig over at købe en billig bil forhandleren ikke tjente på. i mine øjne har du en meget vattet moral, nærigrøv.....

Kristian R

Det vil være smartest at forhandleren tager bilen tilbage, og så kan han finde en bil et andet sted, og det vil jeg da håbe resultatet bliver....

• #17   30. jul 2009 deter korrekt at der er "garanti" eller reklamation i 1 eller 2 år ved jeg ikke men når du har købt den engros det kan man ikek som privat jo så du har handlet privat og derved en garanti du kan tage det i retten og ville vinde men det kommer jo også an på om du kan tillade dig dette da du fik den så billigt og alt efter havd der står i en evt slut seddel

• #18   30. jul 2009 giver per og dan ret , ja biler ruster. du har fået den billig blilig og så hylder du over lidt rust, hvor der så kommer lidt vand ind? come on mand...,du har købt brugt bil, ik ny

• Brian H
    Brian H Tilmeldt:
    jul 2009

#19   30. jul 2009 Det er jo ikke et spørgsmål om at jeg "hyler" eller er en nærrigrøv, som Dan og Johnni N skriver. Eller, hvis I mener jeg er det, så siger vi det.

Vi snakker jo ikke om billig vare her, men om en bil til 53000, som jeg da har store forventninger til. Jeg er i god tro, da jeg skriver under på slutsedlen, som ikke indeholder nogen former for klausuler eller notitser om at bilen skulle være i dårlig stand ved købet.

Det er forhandleren der er eksperten og mig der er den grønne uvidende - som heldigvis har loven på min siden.

Og som mange påpeger - forhandleren kender til købeloven, og han kan jo bare sælge bilen på ærllig vis. Nu hænger han i stedet på en køber, som gerne vil have lidt bil ud af sine opsparede penge...

• #20   30. jul 2009 At taget er utæt er en stor fejl, og hvis forhandleren ikke har sagt noget om det før købet, skal han selvfølgelig fixe det uden beregning..

• #21   31. jul 2009 Brian H

Det er noget volapyk undskyldning du kommer med der, du skrev jo at forhandleren solgte bilen videre til dig for den pris han gav ved kunden, og at han ikke tjente på det.

Kanlder du det "grøn uvidende" når du var bekendt med at forhandleren ikke lavede eventuelle fejl, men at i aftalt at han synede den.
    Hvis du har købt bilen engro må du jo have spurgt hvad det betyder og have undret din over den lave pris, da du selv fra start kalder handlen speciel...

Men du kan jo bare køre ind og høre hvad han vil gøre ved det, det kan være han giver dig fingeren og at du skal starte en sag på din foranledning og selvfølgelig dig der ligger ud til advokat m.m. det er du jo fritstillet til, og det kan jo være forhandleren laver det for dig, ELLER at han griver af dig, og en sag kan tage tid, og forhandleren kan trække det i langdrag og faktisk gøre hvad han vil, bare han laver din bil, men der er jo ingen der kan forhindre ham i at gøre det til så stor gene for dig som han lyster og magter, købeloven hænger mange sig til men har ikke et begreb om hvad resultatet kan blive af det...

Men god fornøjelse da....

• #22   31. jul 2009 Selvfølgelig har forhandleren tjent penge på handlen.. Hvad er ellers pointen ved at være bilforhandler?

• #23   2. aug 2009 Så har han jo også indirekte tjent penge på 406'eren... Så har han da de samme forpligtelser som han ellers ville have haft..

• Brian H
    Brian H Tilmeldt:
    jul 2009

#24   2. aug 2009 Til *strange* og andre debattører

Kommer dette ikke helt an på hvem man spørger? Jeg har en klar formodning om at visse af jer selv er bilforhandlere. Så selvfølgelig stritter I imod, hvis en kunde som mig kommer og brokker mig.

Men hvad siger loven? Hvilke retningslinier har køberen?

Det er jo dét, der er hele kernen i debatten...

• #25   2. aug 2009 Strange

Jeg vil give dig ret, for han omtaler det jo som en lidt speciel handel, og det "burde" han have holdt sig fra, hvis man vil have reklamationsretten.

Hvis man laver en aftale så holder man den, og speciel eller ej, så er et ord et ord, men som sagt kan han da reklamere alt det han vil, men it sucks, der hvor jeg kommer fra....

Bla. det omtalte rust ved antennen som omtales fra start skulle være årsag til drypperi i bilen, rust udenpå bilen kan enhver jo se, og det behøver man jo ikke være særlig bilkyndig for at kunne se, så forhandleren kan jo bare give det en gang silikone rundt om antennen så er det løst, og rusten går jo ikke under reklamation da det var synlig ved handlen og ikke kan blive en direkte reklamation, da det jo netop er synlig og der evt, burde have stået at rusten aksl udbedres....

Det næste bliver vel en reklamation over et slidt sæde eller en falmet lak osv.

Jeg handlede engang med biler, men ikke mere netop pga. at folk tror de erhverner en spritny bil selv om den er over 10 år, gammel, det bøvl gad jeg ikke mere for det er ikke det værd.

• #26   3. aug 2009 Det kan jo tyde på at Brian H ikke har vidst hvilke rettigheder han har, eftersom han spørger om det! Så han har nok ikke lavet en aftale med forhandleren om ikke at reklamere. Hvis han har det, giver jeg jer ret i at han skal overholde sin aftale og holde sig til gaffa..
    Men loven er nu engang som den er, og det er der jo en grund til! Så selvfølgelig skal det laves af forhandleren hvis han ikke specifikt har aftalt at han ikke kan reklamere over skjulte fejl..

Kommentér på:
Garanti på bil?

Annonce