{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bmw Vanos Motor?
  • #1   22. aug 2005 De første E34/E36 motore er uden Vanos.. Det er først fra 93 og frem de har Vanos.. Vanos er ligesom Honda's V-Tec det er Knast Justering de sidste motore fra 98 og frem har oftest Dobbelt vanos altså på begge knaster..

  • #2   22. aug 2005 Vanos betyder variabel knastaksel-styring. Hydraulisk-mekanisk bliver indsugningsknastakslen justeret med op til 12,5 grader og indstillingen er afhængig af motorens omdrejningstal og speederens betjening. Ved lave omdrejningstal åbner knastakslen indsugningsventilerne sent, som giver en bedre tomgangen og mere jævn motorgang. I det mellemste omdrejningsområde åbnes indsugningsventilerne tidligt for at tilpasse sig brugen af det øgede drejningsmoment og en mulig tilbageførsel af udstødningsgassen. Ved høje omdrejningstal åbner ventilerne atter sent og giver således fuld ydelse

  • #3   22. aug 2005 Hvad er Vanos

    Vanos er variabel ventilstyring, mekanisk og hydraulisk, som er styret af DME, bilens styreboks, der findes enkelt vanos og dobbelt vanos. Enkelt vanos, virker kun på indsugnings knasten, Dobbelt vanos, på både indsugnings og udstødnings knasten.



    Enkelt Vanos

    Vanos styre indsugningsknasten, alt efter motor omdr. og gaspedal position. I den lave ende af motor omdr. bliver indsugnings ventilerne åbnet senere, det forbedre motorgang og tomgangs kvaliteten. Ved middel omdr. åbner indsugnings ventilerne, meget tidligere, hvilket forbedre moment og tillader udstødnings gas recirkulation i forbrændings kammeret, som reducere benzin forbrug og udstødnings gasser. Ved høje omdr. bliver ventilerne, igen åbnet senere, hvilket udvikler mere kraft.



    Sådan virker det

    I en motor, med overliggende knast (ohc) eller med 2 overliggende knaste (dohc), er knastene forbundet, til krumtappen, med tandrem eller kæde. Bmw motorer med vanos, er det en kæde. Vanos Motorer er med dobbelt knast(dohc)

    Krumtappen, driver et tandhjul, der er boltet, på udstødnings knasten. Fra udstødnings knasten, over til indsugnings knasten kører en anden kæde. Det store tandhjul, er ikke boltet på indsugnings knasten, der er et stort hul, i tandhjulet, hvor der er skråt skåret tænder, uden på knasten enden, er der også skråt skåret tænder, men denne er for lille til at passe i tandhjulet. Der sidder et lille rør, med skråt skåret tænder, indvendig og udvendig, der passer på knast og tandhjulet. Den bliver styret hydraulisk, af DME, og ændre dermed timingen af indsugnings knasten.

    Ved tomgang er knast timingen forsinket, og lige over tomgang, flytter DME, timingen 12.5 grader, og igen ved 5000 omdr. tilbage til den originale position.

    Dobbelt Vanos

    På de fleste Bmw'er, med enkelt vanos, flyttes timingen kun ved 2 bestemte omdr. Men med dobbelt vanos, er timingen variabel, på begge knaste, igennem det meste af omdr feltet. Med dobbelt vanos, er åbnings perioden, af indsugnings ventilen, for øget med 12 grader og ventilløftet for øget med 0.9mm.

    Dobbelt vanos kræver et højt olietryk, for at variere timingen hurtigt og præcist. Fordelen med dobbelt vanos er, at systemet kontrollere flowet af udstødnings gasser til indsugnings manifolden, individuelt under alle operations forhold. Dette kaldes recirkulation af udstødnings gasser. Mens motoren varmer op, forbedre vanos benzin/luft blandingen, så katalysatoren bliver hurtigere drifts varm.

    Puuu haa det tog lang tid at skrive smiley


  • #4   22. aug 2005 ok..tak.. hvad med dem uden vanos? hvordan rykker de?

  • #5   22. aug 2005 Ganske udmærket.. smiley

  • #6   23. aug 2005 Det skal du jo sige Anders..............ej den gå rigtig godt;o)

  • #7   23. aug 2005 copy paste fra bmwe30 hehehehehehhehe

Kommentér på:
Bmw Vanos Motor?

Annonce