{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Garanti på brugt bil?
  • #1   31. okt 2009 Den skal han dække, mindre du har købt dne engross eller lign uden garanti


    Karsten


  • Allan H
    Allan H Tilmeldt:
    mar 2004

    Følger: 1 Emner: 10 Svar: 214
    #3   31. okt 2009 kan kun sælges engross eller uden garanti.. hvis du har købet som firma .. som privat person skal der være garanti

  • #5   31. okt 2009 har i aftalt og skrevet på slutsedlen at der er en vis garanti på bilen?
    hvis nej, så er der ingen garanti.
    men ring og brok dig


  • #6   31. okt 2009 Karsten - Nej den er ikke købt engros..

    Christian M - Ja det kan der være noget om, men ville bare gerne være sikker inden jeg kontakter forhandleren..


  • #7   31. okt 2009 Se man lærer noget nyt hver dag.. Jeg var sikker på den slags var dækket af evt garanti

    Karsten


  • #8   31. okt 2009 han dækker den helt sikkert ikke da det går under en alm sliddel.... men prøv da at kontakte ham, kan jo være han er til at snakke med

  • #10   31. okt 2009 det er yderst sjældent der er garanti på en brugt bil ved en forhandler, men der er en reklamations ret som en forhandler ikke kan løbe fra ved salg til en privat om han så skriver på slutsedlen at den er solgt engros osv...

    der er 2 års reklamations ret på en brugt bil.. de første 6 mdr er bevis byrden på forhandler siden, de sidste 18 mdr er bevis byrden på køberen...


  • #11   31. okt 2009 det jo sælger der skal bevise du har ødelagt den ... syntes da du skal ringe og sige den ikke køre som lovet ? og så må du se hvad der sker. ? har da fået dækket div. ting ved forhandler bla en kobling ...

  • #12   31. okt 2009 Taget fra FDM:

    Det skal forstås således, at der er en formodning om, at fejlen var der på købstidspunktet, medmindre sælgeren kan sandsynliggøre, at en fejl først er opstået efter købet. Det er altså sælger, der inden for de første seks måneder efter købet skal bevise, at en fejl ikke var der på købstidspunktet


  • #13   31. okt 2009 Denne fejl har jo ikke været der på købstidspunktet. MEN jeg er helt sikker på de laver den, dog med en brugt turbo er jeg næsten sikker på

  • #14   31. okt 2009 Okay, jeg må prøve og snakke med dem på mandag..
    Hvis de ikke vil dække det hele, kan de i det mindste dække halvdelen af omkostningerne..


  • #15   31. okt 2009 Lad være med at nøjes. Hold fast i de skal skifte den og tru dem ellers med FDM hvis de begynder på noget.

  • #16   31. okt 2009 selv om fx en tandrem er en sliddel så SKAL sælger betale indenfor de første 6 måneder

  • #17   31. okt 2009 Der er ingen tvivl i den sag.

    Den skal han æde.

    Hvorfor:

    Du har 2 års reklamationsret på hele bilen uanset hvad han end har skrevet i en slut sedel, også selvom han har skrevet den er købt som beset og uden reklamationsret. (been there done that)

    Når det er sagt, så er der en formodnings regel som siger at alle fejl som opdages inden for 6 måneder fra købs datoen antages at have været der da bilen blev købt og skal udbedres af forhandleren.
    Så hvis turboen er stået af så skal han i den grad få den på højkant igen.

    Det eneste der kan rede ham fra den sag er hvis han på forhånd har lavet en mangel liste som du har accepteret ved købet.
    Eks. hvis han har noteret at turboen er slidt eller lign.

    Ellers går den rent ind som noget han skal udbedre og nej en turbo antages ikke at være en sliddel på nivaue som bremse klodser osv.
    Den antages for at være en del af motoren på højde med Knastaxlen osv.
    Så det er bare ned til forhandleren og reklamere.

    Mener han noget andet, så kan du få lavet et udlæg fra advokat om sagens karakter i forhold til loven osv. det koster ikke så meget ca. 1000 Kr. og får tit gang i bilforhandleren.


  • #18   31. okt 2009 gir brabus helt ret... købte en suzuki baleno ved mazda i ulsted..

    fik 20000 i rabat hvis jeg købte den som beset og uden form for garanti... men like 1 måned efter gik motoren.. jeg ringede til forbrugerrådstyrelsen som sagde uanset hva de skriver har du ALTID 6 måneders reklamationsret hvor sælger skal bevise fejlen ikke var på bilen da den blev solgt og det kan de jo aldrig og de næste 18 måneder skal du bevise fejlen var der:) ja jeg fik splinter ny motor i uden regning, de var sure men jeg var en ny motor rigere:D


  • #19   31. okt 2009 Ja de skal skifte den turbo der... Kan godt huske da jeg købte min som brugt for 2 år siden, der blev alt påpeget skiftet uden probs..

  • #20   31. okt 2009 Det samme her, jeg fik også et væsentlig nedslag i prisen men kort tid efter viste en skjult fejl sig som skule vise sig at koste forhandleren over 100.000 Kr. man da han valgte at afslå en hver reklamation, så fik jeg nu mulighed for at vælge hvad jeg ville ud af de 3 valg muligheder som forhandleren ellers normalt har at bruge.

    Lade købet gå tilbage
    Udbedre fejen uden beregning.
    At give et afslag i prisen pålydende prisen på udbedringen af fejlen.

    Jeg valgte det sidste og fik 2/3 dele af bilens pris retur.
    Jeg gav altså 180.000 Kr. for bilen og fik 120.000 Kr retur og ja han betalte.
    Så jeg fik lov at beholde den bil jeg købte og slev udbedre fejlen eller gøre lige hvad jeg ville med de penge jeg fik retur, tro mig det var lige som at vinde 120.000 Kr i lotto :o)

    Men det var fandme også som at tabe dem, lige da man opdagede fejlen og tænkte hov der fik jeg vist betalt alt for meget for noget som ikke var prisen værd :o)

    Så bare i kødet på ham, du har ALLE rettigheder på din side når du har købt hos en forhandler og har slut sedel på dette.


  • #21   31. okt 2009 jesper S

    Ja en syg forhandler du har købt bilen af da, han skulle vist aldrig have giver dig 20000 i rabat, og så skulle op med læderet alligevel, og der er jo ikke noget i vejen for at du opfører dig som et dumt svin...

    Men ak ak, han kunne jo bare lade være, men personligt mener jeg at reglen skal gælde begge veje, for hvis man skriver under på at man køber bilen beset og med en rabat på 20000 og velvidende hvorfor man får rabatten, så skulle en forhandler i mine øjne kræve og have de 20000 retur, i sådan en sag, hvor han alligevel står med suppedasen...

    Man kan desværre ikke bevise at skaden var der ved købet, derfor burde der også fra forbrugerstyrelsel instaleres en boks der registrerer hvordan motoren behandles og med hvilken fart, og udstyret skal plomberes i den tid reklamationen gælder og forbrugerstyrelsen skal betale udstyret...

    For som det er nu er det ikke særligt reelet for hverken sælger(forhandler) eller køber...
    Bilbranchen er noget fusk, selv forbrugerstyrelsen er nogle uvidende svin...;-))


  • #22   1. nov 2009 Dan. den er lidt lakrids i Jespers tilfælde.

    Han fik jo reælt ikke at vide motoren sang på sidste værs, og at man sælger en bil uden reklamationsret er ikke dirkete fordi man vil snyde kunden for noget man godt ved ikke virker.

    Så nej i den sag skulle han helt sikkert ikke give de 20.000 Kr tilbage, forhandleren har jo helt bevidst prøvet at narre ham til at købe en bil han vidste var deffekt eftersom det ikke kan modbevises.

    Så når man bare skriver 20000 i rabat hvis du købte den som beset og uden form for garanti. så er det fordi man ikke vil have noget at gøre med bilens alm. fejl og mangler der måtte opstå efterfølgende, men hvis motoren direkte ryger så er der jo i den grad tale om en sjult fejl og er direkte af den årsag at man ikke tilgode ser forhandleren i sådan et tilfælde hvor så generelle floslker som "købt som beset" bliver brugt.
    Det er for generelt, hvis man ved bilen fejler noget siger man det fandme og er ærlig over for køber, han ville jo nok ikke have taget i mod 20.000 Kr hvis han vidste at motoren var så dårlig at den nok ville stå af inden for kort tid, så ville man jo kun have givet det for bilen som den kunne bruges for i den ene måned og det skulle da ikke være over 5000 Kr uasnet bil for så kort en fornøjelse.


  • #23   1. nov 2009 En motor der synger på sidste vers... ???

    Den kender jeg ikke, og hvis du gav brian foreksempel en spritny bil med turbo og hele balladen, så kunne han nok også kneppe en motor død på 3 dage...

    det er grunden til at jeg syntes at denne reklamationsret er forkert, og at man ikke kan være reel fra begge sider uanset hvordan sagen står...

    Og jeg syntes nu er 20kg, er en klækkelig rabat, og hvis man selv køber en bil som beset ved en forhandler og går tilbage igen, så skal det i mine øjne bevises med en boks der kan klarligge hvordan bilen er blevet behandlet, alt andet syntes jeg ikke er fair overfor nogen parter overhovedet, og obd testere kan fået som sladrehanke til de fleste nyere biler, og derfor min kommentar....

    Og i dagens danmark med alt den medieomtale om forbrugerstyrelsen og reklamationsret, kontra forhandlere, skal man jo leve i en jordhule for ikke at have hørt om reglen, i medier og lign...
    Dette er grunden til at jeg personligt syntes det er forkert at handle om et tilbud om lavere pris mod at tage bilen som den er, og så bagefter gå tilbage og kræve mere "bare" fordi man har retten på sin side, for så han køberen jo især handlet i ond tro bevidst, og især da der nok ikke er ret mange købere der får en hovså ide og lige står op en morgen og vælger at gå i banken og hente penge for at købe en bil som beset...
    Det er det jeg syntes er humlen ved den måde at handle på, og de fleste købere der handle på denne måde må jo vide hvad købt som beset betyder, så jeg kan kun sige føj til både køber og sælger...

    Ang. turboen, så spliter en forhandler jo ikke bilerne totalt ad for at konstatere om tingene er 100% ok, da det ikke er muligt, og jeg har nu hørt om en del der selv er skyld i at en turbo smutter i svinget, da der jo ofte vil være tegn på at en sådan er defekt...
    Men jeg syntes da også at spørgeren skal kontakte forhandleren og høre hvad han vil gøre ved det i første omgang....;-))


  • #24   1. nov 2009 Og iøvrigt kan jeg ikke forestille mig at en forhandler sætter en bil til salg for eksempelvis 100.000 kr. og når der så kommer en for at prøvekøre bilen, at forhandleren egenhændigt uden nogen grund bare siger til en kunde at han kan få den 20.000 billiger hvis han køber den som beset...
    Nope den hopper jeg ikke på, der MÅ være en grund til at en forhandler gør det, nemlig for at sælge en bil, og det er sikkert oftest køberen der begynder at tinge om prisen, og evt. foreslå at "hvis" de køber bilen engro eller som beset hvad prisen så ville være...
    Jeg tror simpelthen ikke en forhandler selv vil tilbyde at gå ned i den pris som han selv har sat bilen til, det lyder simpelthen for åndsvagt og dumt, og derfor tror jeg sådan en handel oftest kommer i stand på køberens ønske eller foranledning....;-)


  • #25   1. nov 2009 dan, du må være bilsælger siden du tilgode ser forhandleren sådan.... selvfølgelig skal vi kunne klage, sådan er det bare, jeg følte mig snydt på det groveste... var lige flyttet til byen, og det vidste han for bor 100m fra forhandleren.
    Vi skal i dagens danmark kunne klage over en brugt bil som ikke virker, vi har jo ikke andre steder vi kan få lavet tingen på forhandlers regning mere... havde man et tømre firma så gik man da bare konkurs wupti så åbner de nyt i gen skammeligt


  • #26   1. nov 2009 dan tro hva du vil men det gjorde han nu i det her tilfælde;)

  • #27   1. nov 2009 jesper S

    Du er latterlig hvis du mener jeg er bilforhandler, og du må læse hvad jeg skriver en gang til...
    Jeg gidder ikke gentage det, men hvor andre steder i dagligdagen, bliver du frivilligt tilbudt 20kg, i rabat for ingenting, og ja jeg tror ikke på det, men det er jo også ligegyldigt....


  • #28   1. nov 2009 Da jeg ville give min gamle bil i bytte og have 20.000 KR for den, så kviterede forhandleren blot med at sige, ved du hvad du får sku bilen for 160.000 kr så han kunne undgå at skule have min bil i bytte, men hvorfor så alligevel give mig rabbatten uden at få bilen,,, tjo ser du, han havde regnet ud at hvis vi lavede denne handel så havde jeg et konkredt bevis på at jeg havde handlet med ham og ikke som i et komisionssalg som han prøvede at forklare bilsalget med, trods han havde skrevet en slut sedel som hvis den var solgt fra hans butik, det var grunden til han ikke ville give reklamationsret, bla bla. alle ved godt at vil man som forhandler undvige sine forpligtigelser over for kunden eller give sjove og underlige rabatter, så stikker der noget under, de fleste forhandlere er bare for dumme til at tro de kan slippe afsted med det, måske sliper mange afsted med det, men helt ærlig, er man ikke ærlig så ophørre AL fornuft jo og så skal man ikke tilgode se hverken hans krumspring eller noget anden en forhandler har gjort for at undvige sig visse ting som bilen fejler, hvorfor ikke bare skrive det i slutsedlen at motoren lider under eks. kraftig olieforbrug elelr andet, så har man noget reælt at vudere de rabatter ud fra som forhandlerne giver, alt andet er jo blot snyd og bedrag som ikke skal tilgodeses på nogen måder.

    Kan man ikke lide reglerne i spillet, så lad være med at spille, men nej der er altid og specielt i dette spil nogen som skal snyde køberne.

    Der er nogle klare regler og de er ikke særlig svære at forstå og så er det bare at sætte sig ned og sætte sig ind i dem, jeg vil endog sige det burde være en forhandlers fornemmeste opgave at sætte sig ind i spillet og ikke prøve at snyde sig til hurtige penge.

    Omvendt forstår jeg simpelthen heller ikke forhandlerne tør at gøre det de gør så meget i, at snyde sælge biler som er i væsentlig ringere stand end de fremstår i når de skal fortælle om dem.
    Der er ris til egen røv og der er ingen køre mor eller midlidenhed her fra når de så får tøre tæv af systemet og de spille regler som de selv burde kende bedst og som de direkte selv har været skyld i er endt så gode som de i dag er for køberne.


  • #29   1. nov 2009 Så nej, intet er bedre end det ser ud til at være, men derfor er der stadig noget som hedder moral og ærlighed og den kan man ikke købe sig ud af og da slet ikke uden at, hvad skal man sige, "fortælle" det er derfor man smider 20.000 KR i nakken på køber.
    Naiviteten lever i bedste velgående for fuld skrue...


  • #30   1. nov 2009 Og du skriver jo selv i den historie at forhandleren har bevisbyrden de første 6 måneder, og at de aldrig kan bevise det, og derfor er du jo godt klar over det, ikk ?

    Og når man ikke kan bevise det, ja så er det da unfair at de kan hænger op på det, det samme gælder jo køberen efter de 6 måneder... derfor syntes jeg der er en latterlig lov.

    Det var noget andet hvis man som forhandlere konsekvent droppede at handle bil på denne måde, og samtidig burde en forhandler gå til enten FDM eller en anden uvildig og få en kompresionstest og en generel vurdering af bilen, måling at co2 og bremsevæske samt kølervæske og måling af bremser, for sådan en test til foreksempel lad os sige 2-3000 kr, og have det som bevis i reklamationstiden, ja så ville en køber jo stå meget skidt og slet ingenting have, og man kan jo også bare indføre at det er et krav ved et brugtvognsalg at den SKAL testes før et salg af en uvildig person, og så vil jeg mene det er en reel købelov, men kalde mig for forhandler kan jeg ikke se noget fornuft i, men jeg har bare haft mange biler, jeg har også lavet mange biler, og der er altså sjældent at noget kører når det er defekt, og det er jo på købstidspunktet tingene skal opdaget og ekke 5 måneder efter, det er trods alt en brugt ting man køber....ikk......


  • #31   1. nov 2009 Brabus, jeg syyntes bla. den med et stort olieforbrug er lidt ude i hegnet, for det er de færreste forhandlere der har tid til at køre så meget i en bil, for at kontrolere et for stort olieforbrug, selvfølgelig kan det testes på en co2 test og der er kraftig olieforbrug.
    Men igen, forhandleren har jo fået bilen et sted fra, og han kan jo heller ikke garantere for at privatmanden han har købt bilen af er ærlig og har sagt at bilen kører fint og bruger ikke olie, og der er jo ikke noget retspraxis fra forhandlerens side, at han kan trække en løgnagtig bilejer i retten fordi han har fortiet nogen da de handlede bilen inde en ny køber overtager...
    Jeg syntes stadig ikke der er reel handel, men sådan er der jo så meget, man ikke er herre over, men jeg kan jo heller ikke blive ved med at sidde og argumentere mod en uretfærdig købelov hele natten...;-)


  • #32   1. nov 2009 hvis du har købt en brugt bil skal den ikke , stå eller været som ny , men som det der svare til de km den har kørt .. det skal du jo huske som forbruger, du kan jo ikke forvente en kobling ikke er slidt ved 200,000km
    HUSK DU IKKE HAR KØBT EN NY BIL ............!!!


  • #33   1. nov 2009 Som "fagmand" må man regne med at de har styr på sådan noget, det er bla. derfor loven er som den er, at fagmanden bør have styr på det og ikke menig mand som intet reælt set har styr på en bil som han køber hos en fagmand.
    Det er en dårlig undskyldning at fagmanden ikke ved hvad han sælger, det er hans fornemmeste opgave netop at sikre sig at det han sælger også er i den stand der forskrives og at der ikke er skjulte fejl og mangler og det påhvilket udelukkende forhandleren at sikre sig dette da han må formodes at være den der kan og bør have kendskab til den vare han vil sælge til en kunde.
    Men jeg vil give dig ret, at det kan være svært når mange ikke "gider" sætte sig ind i reglerne eller skal vi være helt dirkete og sige ikke "gider følge" dem med henblik på kun 1 ting og det værende at slørre evt. fejl og mangler for en evt. køber og for at kunne løbe fra det efter følgende.

    Det er meget simpelt for en forhandler at få tjekkede sine biler.
    En FDM brugtbils test eller A plus brugt bilstest kan sige mange ting, og med sådan en i hånden kan en bilforhandler danne sig et godt overblik over hvad bilen fejler samt olie forbrug osv.
    Kompresions test kan tage og smide lige i skrælde spanden, jeg har haft en bil der lavede en super kompresions test, men brugte over 3-4 liter olie pr. 1000 Km. fordi samtlige olie skraberinge (midterste stempeltinge) var knækkede på samtlige stempler.
    Men da top ringen var intakte var der jo fin kompresion på, så den siger ikke ret meget om bilen :o)

    Det er jo ikke mange basse øre for sådan en brugtbils test, og hvis de synes dette så kan de jo bare sætte prisen den del op, jeg tror personligt hellere folk vl handle der med sådanne test på bilerne end så mange andre steder.

    Gørløse Auto import gør bla. dette og det er faktisk med til at gøre at de ikke efterfølgende kan stå i en situation hvor køber kan sige, jammen turboen den døde efter 3 måneder, ja ok, men da vi solgte dig den, så fejlede den ikke noget, her værsågod, 1 stk. brugt bils test der fortæller at bilen virkede ved købet.

    Men de fleste biler som sælges uden reklamationsret er jo netop fordi forhanlderen godt ved at bilen aldrig ville kunne klare en sådan test uden at afsøre bilens sande stand og dermed være usælgelig.

    Og hvorfor er det også så slående at så mange lige i den sammenhæng så altid også prøver at løbe fra deres ansvar efter gældene lovgivning, kan de ikke læse eller "vil" de ikke læse.
    Jeg er ikke i tvivl, der er bare de gode og så er der dem der prøver bevidst at snyde og bedrage for at tjene lette penge eller komme af med noget de bare burde erkende dødt.

    Så nej købelovens bestemmelser for et forbruger køb er absolut ikke uretførdige hvis forhandlerne bare gad selv at indrette sig efter dem og lade være med at skrive ting der er ugyldige, de sætter sig sku selv i den stol som røveren når de selv starter med at prøve at bøje loven efter eget behov :o)

    Men jeg synes da at hvis forhandleren loyalt siger til kunden ved du hvad, prøv at høre her, bilens motor er jeg faktisk ikke helt tryk ved er helt ok og vil derfor ikke give dig nogen garanti på denne da jeg jo så skal betale dyrt hvis ikke den holder, så ville du have noget i mod at jeg i slut sedlen skriver at motorens stand er i en sådan beskaffenhed at den ikke med sikkerhed kan siges at holde til efter købet og at der derfor gives en nedsættelse af bilens pris på es. 20.000 Kr. og at det i den forbindelse aftales at kunden ved underskrift erklare sig bekendt med dette forhold.

    Så har man noget konkredt at gå efter og så tror jeg ikke helt man skræmmer kunden væk, (griner lidt i mig selv) hehe... men så har man været ærlig og kan efterfølgende ikke stilles til ansvar for at bilen skulle have en skjult fejl eller mangel da man har gjort opmærksom på at bilens motor er i en sådan stand at man ikke vudere den kan holde længere.

    Personligt forstår jeg heller ikke de forhandlere som vil tage bler ind uden at kikke på dem eller undersøge dem først, bare lige tage en lille tur i dem.
    Men det er jo så grunden til at de ikke vil give ret meget for dem da de godt ved at de ikke har ngoet at komme efter og at de selv skal tjekke dem hvis de tager en bil i bytte.
    Så hvis de mener at et kik ud af slags vinduet var nok til at døæmme bilen hvilket rigtig mange gør, så er det jo bare deres egen fejl og forsømmelse.


  • #34   1. nov 2009 Hustler H,
    Koblingen er en slid del som ikke kan reklameres over, så det er klart nok.
    Men hvis sælger eks. har skrevet at bilen står super velholdt, så har han et problem, fordi bilen er jo ikke super velholdt, hvis koblingen er slidt. eller at et sæde eks. er slidt ned osv.

    Men de bruger desværre mange udtryk der stiller dem selv rigtig dårlig i en retsag, så ja det er sku svært at sælge biler hvis man gerne vil "pænte" på ærlighed og moral, men hvorfor er det forkert, sådan bør det jo være, altså svært at sælge en bil med visse forudsætninger som ikke stemmer over ens med virkeligheden.


  • #35   1. nov 2009 Hvordan ville folk som privatpersoner have det hvis de solgte deres bil som de udemærkte vidste ikke var i orden og man så kom til at hænge på sådanne ting?

    Altså hvis man skal se på den fagmæssige side så synes jeg de er utrolig forknoklede de regler og tilgodeser virkelig kunderne selv om det måske er noget gammelt lort de køber.

    Der hvor jeg arbejder har vores sælger været alt for flink og givet til højre og venstre hvis der har været noget galt. Det er dog ændret nu. Men ud over det tager vores 2 sælgere gerne kommissionsbiler og det er tit og ofte noget gammelt lort! Hvorfor ind i helvede gør man sådan noget! Hvorfor ikke bare sige "Vi tager ikke biler i kommission der er mere end 6 eller 8 år gamle! Basta, så slipper man for alle de gamle rådne lorte biler som f.eks ford, opel ect ect... Forhandlerne gør det jo svære for sig selv på den med. Hvis man skal tage en gammel bil med så sørg da for at det bare er til at skrotte den eller sælger den til en fra firmaet eller sådan noget


  • #36   1. nov 2009 Ja, et rigtig kommisions salg er en ren formidling af salget, dvs. ejer skriver selv under på slutsedel hvilket rigtig mange kommisions handler slet ikke sker under.
    Og hvorfor fanden vil man have sin bil i kommision hos en forhandler, man kommer nemlig selv til at hænge på de 2 års reklamationsret som privat person hvis salget virkelig er gennemført som et rigtig kommisions salg, så privat mand midster både noget i kommision for at få sin bil solgt, samtidig med forhandleren slipper for at stå inde for bilen som ham der har den i kommision pludselig nu skal stå for.

    Så jeg fatter simpelthen ike folk tør som privat mand at have sin bil i kommision hos en forhandler.

    FOrhandleren score vildt på at have bilen i kommision, han tjener på det samtidig med han sliper for at stå inde for bilen, det er jo fup og fidus.
    Jeg ville hvis jeg skulle have min bil i kommision hos en forhandler have en stor sum penge for at øge hans bil park og dermed interesse for hans evt. køber gruppe, plus at jeg skule have penge for at han påføre mig at skulle stå inde for de 2 års reklamationsret i følgeloven.

    Så folk er rigtig godt dumme hvis de sætter deres bil i kommision hos en forhandler og samtidig bliver taget i røvet og ydermere skal betale for det.

    Man kan jo sige at man gør forhandleren en tjeneste i og med han ikke slev skal købe bilen og dermed have en død kapital til at stå og midste værdi i firmaet.
    Samtdig med at man øger han bil parl og dermed skaber større kunde interesse for evt. købere.
    At han så bi bringer med at der kommer flere og kikker på bilen koster jo ikke ham noget som helst andet end lidt tid som kan gå lige op med at der tiltrækkes flere folk til butikken som måske så kikker på en af hans ejne biler i stedet.

    Men folk har ikke sat sig særlig grundig ind i reglerne, men jeg kan da godt se hvorfor forhandleren er vilde med kommisionsbiler, de slipper jo for al forpligtigelse samtidig med man undgår død kapital eller værdi forringelse på egenkaptialen og tilmed kan tjene en sum penge ved det.

    Det er da en rigtig win win situation for dem.

    Der hvor det bare tit glipper for dem er når der skal skrives under på slutsedlen, fordi hvis den underskrives af forhandleren, så hæfter han staidag på alle for pligtigelserne så som reklamationsretten og så er det faktisk ikke længere et kommisionssalg i følge komisions loven.


  • #37   1. nov 2009 Det er lige min pointe. Hvis jeg var forhandler ville jeg da sørge for at tage bilen i kommis og så få sælgeren til at underskrive en slutseddel på stedet. Dermed er man ude over det fjolleri som mange sælgere gør nemlig at underskrive selv og så hænger firmaet på lortet.

    Oven i det er dette land jo ren gallimathias hvad angår biler. Nu indføres der nye regler om dieselbiler så staten kan få flere penge hjem på enten den ene eller den anden måde. Hvorfor bibeholde de tåbelige afgifter i stedet for at tilgodese miljøet med nyere og bedre biler. Det ville sikkert også gøre at man får dødsraten ned på landevejene landet over...


  • #38   2. nov 2009 Ja, problemet er ligeprecis blot at 99% af alle komisions biler er en fup komisionshandel som i virkeligheden bare er forhandleren som prøver at slippe for sit reklamations ansvar.

    Så blvier det jo lidt svært at finde den forige ejer og få ham til at skrive under på at bilen var et komisionssalg :o)

    Andre prøver med at sælge dem som Angro salg eller afhentnings tilbud osv.
    Alt sammen en gang snyd og humbuk for at slippe afsted med at sælge noget lort og tror man kan slippe for sine forpligtigelser.

    Bilsælger branchen har altid været et market præget af snyd og svindel som intet andet market, men man skulle tro det var handlermellem private der var størst fare ved, men det har altid været 50/50 uanset om man hanlder med en forhandler eller en privat mand.

    SÅ jeg er glad for at loven er til stede og tilgodeser køberen på ligefod med sælgerne hvis de dog bare kunne finde ud af (læs) gad og sætte sig ind i et "salg" inden man foretog det.
    Men nej de er udemærket klar over fiduserne og moralen ligger på et lille sted og de er udemærket bekendt med det, så jeg giver intet "at all" for en forhandlers klagen og hulken.


Kommentér på:
Garanti på brugt bil?

Annonce