{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.711 visninger | Oprettet:

Købe bil i udlandet og køre på ferie {{forumTopicSubject}}

Jeg og en kammerat har planer om at skulle køre The Mongol Rally fra england til mongoliet.
Da der er kommet regler om at bilerne skal være max 9 år gamle, er udgiften pludseligt steget voldsomt.
Kan man købe en bil i udlandet fx. tyskland og få den på plader og forsikret selvom man ikke bor i det pågældende land? For derefter at køre stort set hele vejen til kina og så forære bilen væk der?
Jeg har ikke haft held med at finde ud af om det praktisk er muligt, nogen der kan hjælpe?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skift lås på hoveddør 1.000 kr.
  • Montering af bordplade i køkken 1.300 kr.
  • Skifte blæser i ovn 900 kr.
  • Samling af tre IKEA-skabe 1.500 kr.
  • Bil rengøring 350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Købe bil i udlandet og køre på ferie
  • #1   2. nov 2009 Du skal være borger i det land du vil indregistrere din bil i.. ellers kan du ikke..

• #2   2. nov 2009 Nej, det kan man ikke.

• #3   2. nov 2009 Hvad nu hvis vi får min kammerats bror der bor i sverige til at indregistrere den i Sverige og så "låner" vi den til at køre på ferie, ved godt vi ikke må køre gennem dk, men hvad er reglerne internationalt hvis man har lånt en bil fra et andet land end ens eget?

• #4   2. nov 2009 Det er jo ikke lovligt at låne din bil ud, med mindre det er oplyst hos forsikringen.. heller ikke en dk bil i dk.. OG slet ikke i udlandet.. Tror du må bide i det sure æble og købe en Dk bil.. eller flytte til et mere bil-venligt land... Alternativt kan i slæbe ham svenskeren med.. smiley

• #5   2. nov 2009 Lovligt og lovligt.. men forsikringen dækker ihvertfald ikke hvis du laver en skade..

• #6   2. nov 2009 Det ville jeg ikke satse på. Jeg tror ikke det er ret sjovt at blive stoppet i politiet i de østlande der, i en bil som der er tvivl om ejerskabet af.

• #7   2. nov 2009 Som Jonas siger.
    Jeg har nemlig også overvejet at køre løbet, så skal der være en deltager med som bor i udlandet, som kan købe en bil. Du skal jo tænke på at bilen skal være indregistreret og betale forsikring i det pågældende land.
    Ellers kan du vel finde en billig Kia Pride eller Ford Ka.
    Husk på at bilerne ikke behøver at være nysynet til turen.
    En anden mulighed er at gøre et større stykke arbejde i at søge sponsorater! Så kan man jo sagtens finde en passende bil til omkring 40000. Og hvis I så er 4 personer afsted, er det jo 10000 per person til bilen. Som man nok godt kunne finde i sponsorater, hvis man lovede dem en kæmpe reklame på bilen, og en ihærdighed i at få en masse publicity ud af det. Jo mere publicity, og gode kontakter, jo større mulighed for at få sponsorater.
    Men husk, tilmeldingen til 2010 har allerede været der, så du bliver nødt til at melde dig til 2011 løbet istedet, så vidt jeg kan forstå.

• #8   2. nov 2009 Jeg tror nu ikke det er noget problem. Bilen skal naturligvis være forsikret i det land den er registreret i, men ellers tror jeg ikke det er et problem.

• #9   2. nov 2009 Jeg tror ikke vi får ham med på 16.000 km tur igennem et par ørkener og flere bjergpas i en lille æske med en 1,0 motor.
    Det virker da bare helt fjollet han ikke kan få lov at låne sin brors bil at køre på ferie i. Eneste grund til vi ikke må køre udenlandske biler i dk er jo vores høje afgift. Så ville det jo være et smuthul. Men resten af verden har jo ikke de vanvittige regler

• #10   2. nov 2009 Nemlig, som swedespeed skriver, man skal påregne en STOR del korruption i de lande, så det gælder om at være KNIVSKARP med sine papirer for at kunne argumentere sig ud af at komme af med en alt for stor bestikkelse.

• #11   2. nov 2009 Husk at de giver dispensation for sjove/humoristiske bilpåfund til turen, så hvis man har en sjov bil, kan man få dispensation hvis man har en bil med en lidt større motor (fx. i år var der et hold der deltog med en tidligere brandbil (som var dækket i pels!!) Den er god at give væk til velgørenhed og var morsom at se på/følge)

• #12   2. nov 2009 Rasmus - Jeg ved godt det er for sent til næste år, vil bare gerne være klar i god tid til 2011 smiley
    Alternativt kører vi jo bare turen i en gammel smadderæske fra Dk uden at deltage i rallyet. Det ville bare være fedest at være med i et ræs smiley

• #13   2. nov 2009 Nu hvor jeg tænker over det, er det vel ikke meget anderledes end de Danskere der lejer autocamper i tyskland og kører på ferie.
    Min kammerat og hans bror har jo samme efternavn, så tror ikke det bliver svært at argumentere for ejerskabet.

• #14   2. nov 2009 Husk at det ikke er et ræs, men festival of slow, altså det gælder ikke om at komme først, det gælder bare om at gennemføre udfra de mindst sandsynlige chancer overhovedet. Som de selv siger: Hvis man gennemfører løbet uden at der er noget der er gået galt, så er der først RIGTIG gået noget galt.
    Problemet er ikke så meget løbet, men det at du står i mongoliet med en dansk indregistreret bil, som du ikke må give væk til velgørenhed medmindre den er fra tidligst år 2000. Og hvis du vælger at sælge den, skal du betale en stor omgang told af bilen osv.
    Sådan lidt tys tys, kunne man overveje bare at klippe pladerne,efterlade bilen inkl nøgler og tage hjem med pladerne under armen og afmelde bilen når du kommer hjem. Så får du dog ingen afgift tilbage, men du kommer af med bilen.
    Men nej, der er ingen smuthuller når man som dansker tuller rundt i en bil indregistreret i et andet land. Det skriger efter høje bestikkelsessummer.

Og husk, der er en lille bitte livline ved at deltage i løbet, da man også render ind i andre deltagende og har et nødtelefonnummer man kan ringe til hvis det VIRKELIG brænder på. Hvis du bare gør det alene, kan du altså ende med at stå helt mutters alene et sted på sletten i Mongoliet eller Uzbekistand, og så er du altså pludselig på herrens mark.
    Jeg har nemlig gjort mig samme overvejelse, og vil nok deltage i løbet. Det ville ihvertfald være den fedeste oplevelse!

• #15   2. nov 2009 damn det lyder fedt! smiley

jeg vil med! smiley

• #16   2. nov 2009 Problemet er at det meste af Europa har en så stabil juridisk baggrund, at man med de rette papirer kan komme omkring retmæssigt. Ude i østen er der INGEN der taler engelsk, og de har næsten aldrig mødt en europæisk indregistreret bil før (udover de stjålne, som folk ikke har gidet at tage pladerne af), og de ved at vi har penge, penge som de gerne vil have en slant af.
    Desuden er autocamperne lejede, dvs der står en tysk ejer registreret, og du har dokumentation for at bilen er lejet gennem selskabet. Når du ejer, og skal give den væk, er bureaukratiet jo fuldstændig anderledes.
    Men altså, hvis 15000 kr i afgift er det der forhindrer dig i at tage afsted på den tur, burde du måske tænke lidt over de yderligere omkostninger ved løbet. Brændstof, mad, tabt løn, ved fravær fra arbejdet, de obligatoriske 1000£ man giver til velgørendehed, overnatninger, visum i de forskellige lande du vil ind i, eventuelle reparationer og frem for alt: bestikkelse.
    Man kan godt påregne en del udgifter end bare bilen.

Men til gengæld tror jeg det bliver en oplevelse for livet!

• #17   2. nov 2009 Andre danskere der har gjort det:
    http://www.mongolrally.dk/index.html
    Billeder fra deres tur
    http://www.dr.dk/P3/gomorgen/diverseartikler/20090804132758.htm

Det var det der fangede mig!

• #18   2. nov 2009 Ja jeg ved det, men de 15000 kr kunne jo betale benzinen på hele turen, det er jo ikke sådan med 2 drenge på su.
    Vi har regnet lidt og er klar over at det ikke er en pakkerejse til 20.000 kr.
    Men 15-25000 sparet kunne jo hjælpe os et godt stykke.
    Vi har også overvejet billigere alternativer. De arrangerer bla. et rally med 3hjulede knallerttaxier gennem amazonasjunglen. Der lejer man taxaen og benzinudgiften er meget, meget mindre.

• #19   2. nov 2009 Ellers, led efter folk som er interesseret i at tage med, fra andre lande. Så kan de være tovholder på bilen, hvis afgiften er billigere i deres land (finland og norge har vist også nogle afgifter som er ret høje) Så er I også 3 personer til at dele rovet, og I får lært en vildt fremmed person at kende, ovenpå at I får jeres livs oplevelse.
    Jeg er personligt mere til biler, og ville ikke gide at køre i tuktuk, men det er jo en smagssag.

• #20   2. nov 2009 Min fætter var på 6md. ferie i Australien. Der købte han da en VW T3 Campingæske. Aner ikke hvordan han gjorde det, men han solgte den da bare til en lokal forhandler kort før hjemrejsen

• #21   2. nov 2009 Gør det i en Lupo 3L
    Så sparer du i hvert fald penge på brændstof..

Kommentér på:
Købe bil i udlandet og køre på ferie

Annonce