Ulykker vs førstehjælp {{forumTopicSubject}}
Ja som man ligesom kan læse sig frem til i overskriften, handler det om ulykker og hvordan folk de reagere.
Hvem har været nødsaget til at fungere som førstehjælpere ved en ulykke? Og hvordan reagerede i og hva gjorde i?
Det jeg lidt vil hen til er at jeg hører tit om ulykker også folk der begynder at give førstehjælp men pga manglende træning ikke har kunne yde det rigtig. Er selv kommet til en ulykke et stykke tid efter hvor et barn blev kørt ned hvorefter folk bare samlede ham op og flyttede ham. Siger kun ET ord her = nakken.
Hvor mange har førstehjælp, og dem som har, hvor meget gør i for at vedligeholde det? Det er noget med 2 år så løber kurset ud? Ikke nok man bare har taget det en gang på 20 timer....
Noget jeg tit har ville hører om, da jeg syntes det er en hver bilists pligt at kunne førstehjælp, faktisk holder jeg på førstehjælp i folkeskolen som et fag. En time om ugen måske 2. og få fjernet sløjd eller noget (Hvad fanden er det der for)
maj 2005
Følger: 4 Følgere: 3 Biler: 1 Emner: 31 Svar: 293
feb 2005
Følger: 7 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 30 Svar: 57
Man skal bestå første hjælp på Grundforløbet til de fleste uddanelser.
jul 2005
Følger: 15 Følgere: 12 Biler: 1 Emner: 20 Svar: 188
maj 2005
MisPjulle ! - Oki det lyder jo godt Rart at vide nogle gør noget for det.
Drystin - Lækkert at hører fra en som har noget at bygge det på og er 100% enig i dig i at ved kørekort skal der være noget. Og er også enig i dig med man TØR gøre det når man har lært det, og det at man kan gøre det er også en utrolig betryggende fornemmelse
apr 2004
Følger: 46 Følgere: 50 Biler: 10 Emner: 370 Svar: 1.746
Mener de 4 ting hedder:
Stand ulykken
Giv livredende førstehjælp
Tilkald 112
Giv alm. førstehjælp...
Har jeg ret...?
jul 2003
Følger: 34 Følgere: 33 Biler: 2 Emner: 151 Svar: 1.278
maj 2005
Og lige en 5 for krig Afmakere stedet, men den er nok ikke så vigtig i det civile :D:D
Men bare det og kunne sin ABC er mega vigtig. Fik vi altid og vide til FØHJ, ABC ABC ABC hele tiden...
A = Airway
B = Breathing
C = Circulation
feb 2004
Følger: 4 Følgere: 3 Biler: 1 Emner: 16 Svar: 176
vil lige sige at dårlig første hjælp er bedre end ingen første hjælp..!
maj 2005
Hvis du ankommer til en ulykke som den første og begynder at flytte rundt på folk hive dem ud af bilerne og ligge dem tilfældigt kan det have seriøse konsekvenser.
1 Stand ulykken. sæt en trekant op eller det du lige kan finde (For gudsskyld ikke en bil)
2 begynd og vurdere hvem der skal have behandling først (Dem der råber mest skal have til sidst) De har allerede givet sig selv ABC ved at skrige
3 Tilkald hjælp, alle har en mobil nu om dage tast 112 og ring. Husk en GRUNDIG beskrivelse af hva der er sket og KUN hva du kan se ikke " jeg tror der er en som har kørt galt) Men hvis der er 2 biler som har kørt sammen frontalt hedder situationen frontalt sammestød mellem 2 biler... Hvem du er, hvor du er, hvornår er det sket, hvor mange er indblandet, hva har du gjort, hva skal livredderne tage med ud til ulykken, er der en der sidder fast, en som ikke trækker vejret. Alle disse ting hjælper til at kunne løse opgaven for falck
4 livreddende (Psykisk FØHJ) Snak med vedkommende lav ABC på alle ofre HELE tiden.. Ikke stå stille ET sekund evt få andre trafikanter til at hjælpe under din vejledning hvis de ikke er FØHJ godkendte.
Forlad området når førstehjælperne kommer, du er kun til gene for dem
maj 2005
feb 2004
Følger: 4 Følgere: 3 Biler: 1 Emner: 16 Svar: 176
maj 2005
Kunne betyde mange ting jo
okt 2004
Følger: 17 Følgere: 15 Biler: 2 Emner: 109 Svar: 1.091
da jeg har være ungdomklub leder..
dec 2004
Følger: 10 Følgere: 9 Biler: 2 Emner: 23 Svar: 215
du skriver det med det lille barn som var blevet kørt ned og siger kun et nakken??????????????
er det bedre at lade det barn ligge så den næste bil kan komme køren hen over det barn ja jeg spørger bare........ ja jeg veg odt at de gamle regler sagde at man ikke måtte røre den person der ligger der men der er nye regler og jeg har lige fået mit opdateret.... mvh ronni
maj 2005
Men der menes med man ikke som det første skal flytte barnet. Men lave en top til tå (i værste fald) Men lige undersøge nakken... For hvis der er sket noget med denog man bare flytter rundt kan det betyde døden som følge hvorimod hvis man liiige lader personen ligge i de 10 sek det tager at vurdere det.
For hvis det er sket med nakken ville JEG (Note, personligt) Stoppe ALT trafik på den vej og kalde på falck bare for at have den lille chance for at personen KAN oveleve... Mere det jeg ville sige :D:D
Ulykker vs førstehjælp