{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.625 visninger | Oprettet:

Nye hjul - forkert dæktryk?? {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Nu har jeg lige fået nogle nye alufælge med vinterdæk på bilen. Vi satte dem på igår aftes, og jeg kørte hjem fra mine forældre på dem uden problemer (10km).

Så her til morgen skal jeg køre på arbejde, og der ser jeg at der lyser en gul lampe - noget ala den her ( ! ). Jeg tjekker instruktionsbogen, og kan se at det betyder "Forkert dæktryk", så jeg kører derfor ind på en tank og tjekker det.

Så vidt jeg kunne se kom der lidt luft i foran, og der blevet lukket lidt ud bagi. Ifølge instruktionsbogen skal det være 2.4 Bar foran og 2.2 Bar bagi.

Det ændrede dog ikke på den lampe, så derfor ville jeg høre om der er nogle der har haft samme eller lignende problemer, og som ved hvad jeg kan gøre??

Mvh

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nye hjul - forkert dæktryk??
  • #1   2. dec 2009 Du har skiftet hjul, derfor brokker den sig.

Hold knappen nede i 5-10 sek. så ved den at du har skiftet hjul.

• #2   2. dec 2009 Har du fået monteret nye ventiler, der kan jo være at de gamle er blevet ødelagt ved monteringen......
    Eller har de nye alufælge en sensor i ventilen, det kunne jo være derfor...;-))

• #3   2. dec 2009 Gør som Jesper S siger og den vil holde op med at lyse... Der kommer et akustisk signal når du kan slippe knappen igen...

• #4   2. dec 2009 Nu siger I "knappen"? Hvad er det for en knap jeg skal holde inde?

Fælgene er fra Thansen - ingen grund til at kommenterer på det - så jeg tror ikke der er nogen sensor i ventilen. Som sagt er det helt nye hjul - atlså både fælge og dæk, så der skulle være noget der er ødelagt.

• #5   2. dec 2009 Du har en knap lige ved armlænet som viser samme symbol... Det er den... smiley

• #6   2. dec 2009 Rasmus H >> Det har jeg sgu ikke tjekket - anede jeg ikke jeg skulle. Det må jeg prøve når jeg skal hjem fra arbejde. smiley

Indtil videre, tak for hjælpen!

• #7   2. dec 2009 Nej men der sidder der skam....:-)

Kun god man kan hjælpe...

• #8   2. dec 2009 Hvis du har købt dem i T-Hansen og fået dem skiftet, skal du ikke være sikker på at der er en sensor i dem...

Der skal jo noget til at sende signalet om dæktryk, det er da meget logisk ikke....

Hvis du ikke har gjort dem opmærksom på det da du købte fælgene så har du nok problemet der....

Jeg vil gætte på at du nok har fået hjulene skiftet ved T-Hansen og taget dine gamle hjul med hjem i bilen, og det er når du har fjernet dine gamle fælge fra bilen at du får problemet, ja bare et gæt... ;-))

Ret mig gerne hvis jeg tager fejl, men et dæk sender ikke en skid hvis udstyret ikke er i dem....;-))

• #9   2. dec 2009 Dan, du tager lidt fejl.
    Seat måler ikke dæktryk, men derimod bruger de ABS sensorene til at fortælle om et af hjulene kører med en forkert hastighed i forhold til de andre, kører det ene hjul pludselig med hurtigere hastighed, selvom det går ligeud, så må det være punkteret smiley

• #10   2. dec 2009 Det er meget naturligt da den däkkets diameter jo har ändret sig er udgangspunktet for sensorne ikke det samme. Ved en nulstilling som du finder i din midterkonsol bagved håndbremsen, löses problemet smiley

• #11   2. dec 2009 Tak for hjælpen ellers Dan, men jeg tror at de andre har ret i denne sag. For der er ikke nogen sensor i de gamle originale hjul heller. Så jeg tror de har ret i at det er pga. jeg skal "fortælle" den at der er kommet andre hjul på.

Du har dog ret i at jeg triller rundt med de gamle hjul bagi lige nu, men jeg tror ikke det gør nogen forskel. Og desuden så skiftede jeg dem da også selv. smiley

• #12   2. dec 2009 Ok så er den på plads....;-))

Kan bare ikke lige forstå at abs skulle styre det, og at hjulets omdrejninger skulle ændre sig ved ligeudkørsel, da dækket i omkreds jo næppe ville blive længere eller kortere med mindre det er meget flexible dæk....
    Absén vil da også få et forkert signal ved opbremsninger hvis dette kan svinge så meget.... men skal som sagt ikke kunne sige det.....;-)).

• #13   2. dec 2009 Dan, ABS systemet ved jo når du bremser ;), så måler den ikke.

Og med mindre du kører på profil 20, så er der nok forskel til at systemet kan se forskellen.

Hvis jeg på mine 235/35/19 dæk kører med komfort tryk i dækkene på ca. 34PSI, så viser mit speedo et par km mere for meget i forhold til GPS end hvis jeg kører med 42PSI (jeg bruger 42PSI til lange ture i det tyske hvor der er flere i bilen og hastigheden er høj over længere tid og også for at spare lidt brændstof)

• #14   2. dec 2009 Ok abs ved når jeg bremser, men hvis den viser en mindre hastighed med for lidt luft i dækkene, ville en så teknisk bil jo også tro at hjulene næsten blokerer på et enkelt hjul fordi farten er lav og man barmser normalt.. ja teori og praxis er jo to ting...

Så kan det jo også betragtes lidt ligesom tun eller lign, hvis man kører løb og de ikke tjekker om man har ligemeget luft i alle hjulene på alle biler....
    Eller en knallert der vil køre hurtigere og længere på literen fordi han har dækkene pumpet til bristepunktet...
    Så hvis han kommer på et rullefeldt så får han måske en bøde for at køre 5 km. hurtiger end ham må fordi han kører med ulovlig luft i hjulene...

he he ... nej jeg kan ikke se fornuften i det, men det er jo også egentlig ligemeget, han har jo fået en forklaring fra jer, og det er vel godt nok....
    Jeg ville bare gætte på en ventil med sender i...

http://www.teknologiportalen.dk/Teknologi/TransportogLogistik/Biler/Daek_sensorer.htm

http://www.hella.com/produktion/HellaResources/WebSite/HellaResources/HellaDK/Drivers/DK_Fact_Sheet_TPMS.pdf

Detfor var det mit bud..... længer er den ikke...

• #15   2. dec 2009 På de dyre biler findes systemet skam også med sendere i ventilerne, så du er ikke forkert på den smiley

Kommentér på:
Nye hjul - forkert dæktryk??

Annonce