{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.250 visninger | Oprettet:

Import på prøvemærker {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg oprettede for nogle dage siden et indlæg, men mangler stadig at høre nogle konkrete eksempler/svar på min forespørgsel.
Prøver derfor lige igen:

Jeg skal hente bil i tyskland på onsdag, og skal finde ud af hvordan jeg kan køre den hjem.

Nr 1 er stadig at sælge låner mig hans plader til grænsen, og at jeg der skifter til danske prøvemærker.

Jeg har dog hørt/læst løst og fast om at man med en lovændring kan køre bilen hjem (altså også i tyskland) på danske prøvemærker - altså klistermærkerne (IKKE de faste!)

Fandt frem til dette udbud på skats hjemmeside
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?action=openall&oId=1805123&vId=0
Dette er dog kun et udbud - og altså ikke en vedtægt eller regl

Har senere fundet dette
"§ 84. SKAT udsteder en tilladelse til brug af et prøvemærke med oplysning om formålet med brugen og vilkår for brugen. Tilladelsen skal medbringes under kørslen og på forlangende vises til politiet eller SKAT.

Stk. 2. En tilladelse kan ikke have en gyldighed på mere end 7 dage bortset fra det tilfælde, der er nævnt i § 74, stk. 2, hvor tilladelsen kan gives for op til 3 måneder. Et prøvemærke må ikke benyttes efter udløbet af tilladelsen.

Stk. 3. SKAT tegner en ansvarsforsikring for brug af prøvemærker i EU/EØS-stater, men ikke Færøerne og Grønland."

i "Bekendtgørelse om registrering af køretøjer mv".

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=125736

Det er altså vedtaget og indskrevet i bekendtgørelsen at prøvemærkerne forsikrer biler i EU.

MEN!
Er der nogen der har erfaring med dette?

Jeg ved at reglerne også er ændret for de tyske skilte - så de kan føres også i dk. Men spørgsmålet går på det omvendte!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Import på prøvemærker
  • #1   13. dec 2009 Det jeg VED er at du idag må købe tyske prøveskilte og køre din bil helt hjem i DK, det har man ikke måttet førhen.

De tyske prøveskilte kan købes hos Danis Trucking i padborg bl.a.

• #2   13. dec 2009 Jeg mener at have hørt at du må bruge de danske prøveskilte i tyskland også, men det er så afgjort ikke noget jeg er så sikker på at jeg selv ville gøre det, uden at have ringet til skat først.

• Martin K
    Martin K Tilmeldt:
    dec 2002

Følgere: 10 Emner: 18 Svar: 2.559
    #3   13. dec 2009 Skat (motorkontoret) kan da give dig det helt konkrete svar... Dem burde du nok kunne nå at snakke med inden onsdag, selvom man til tider kan stå i køen længe smiley

• #4   13. dec 2009 Jeg er med på at jeg kan køre hele vejen på tyske plader, og at disse kan fåes ved padborg.

Men jeg tager nattog derned, og kan ikke nå på kontoret dernede. Derfor er Padborg ikke en løsning, og skal jeg hente dem i tyskland bliver jeg nødt til at overnatte.

Som jeg har skrevet er det blevet indskrevet i bekendtgørelsen at der også er dækning i øvrige EU. Dette har jeg snakket med SKAT med, der kunne bekræfte det.

DOG vidste de ikke om tysk politi godtog pladerne. Tænker lidt at ambasaden kan hjælpe, men håbede måske der var nogen her der har prøvet det?

• #5   13. dec 2009 Da jeg hentet min golf tilbage i 2007, måtte jeg IKKE køre på tyskplader i DK, men måtte gerne i resten af EU. Da jeg er dansk statsborger.

Jeg kørte på dem til den danske grænse, også ind til politiet i Padborg og købe dansk prøveplader klistermærkerne.
    Købte dem til 3 dage, så kunne jeg nå hjem, til syn også ind til Skat og betale afgiften.

Måske du skal have hjælp fra sælger til at hente tyske prøveplader, jeg syntes ikke det var nemt.

• #6   13. dec 2009 man må køre med danske prøveskilte i hele EU prøv dog at søg i forum det har været oppe flere gange

• #7   13. dec 2009 og du linker jo selv til svaret så hvad er dit problem

• #8   13. dec 2009 Ford Brian jeg har stadig ikke hørt om nogle der rent faktisk har gjort det - har du? og blev du stoppet af politiet?

Jeg har som sagt snakket med skat og fundet de sider jeg henviser til. Fra dansk side er det lovligt - så langt så godt. Men om det er blevet godkendt fra tysk side ved jeg ikke - der kunne skat heller ikke hjælpe.

Jeg syntes ikke jeg har kunnet finde nogle konkrete svar i forum, eller google. De fleste ting jeg har fundet har været forældede altså før det reglement jeg linker til trådte i kraft.

Således er mit problem - kan du hjælpe?

Til Extreem cars:

Hvis du kunne spørge policen dernede vil du virkelig være til stor hjælp! skal afsted tirsdag aften.

Til Jacob: Jeg er helt med på proceduren hidtil - det er ifht. de ændringer der er lavet jeg spørger.

• #9   13. dec 2009 har været i tyskland og holland et par gange med prøveskilte, godt nok ikke blevet stoppet men har da mødt politiet/tolder og der var ikke noget

• #10   13. dec 2009 Prøveskilte - mener du da klistermærker eller faste prøveskilte?

• #11   13. dec 2009 det må da ha været oppe at vende i EU hvis det er godkendt, ergo så må tyskerne jo oz ha godkendt det, men evt prøv at ringe til grænsepolitiet i padborg, kunne jo være de kunne svare på det

• #12   13. dec 2009 Kim Jeg er ikke sikker på at fordi at SKAT har forsikret os i hele EU at det dermed er lovligt at køre i hele eu.
    Ved med andre ord ikke om det er godkendt på euplan. Men padborg politi er en god ide - og så snakker de dansk:)

• #13   13. dec 2009 Nå nu fik jeg afgjort det.

Fik fat i politiet ved padborg,

på trods af at de danske klisterplader ER forsikrede i hele EU er de IKKE anerkendt af tysk politi.

ØV!

Tyske prøveplader fåes i forskellige varianter - nogle af disse må føres fra grænsen til bopæl - andre kun til grænsen.

• #14   13. dec 2009 Det er klister prøveskilte min værksteds prøveplader må jeg ikke køre med uden for DK

• #15   13. dec 2009 Ja det er virkeligt ærgeligt. havde gjort det såååå meget nemmere. Og hvis tysken kan, kan vi vel også?

Men selvfølgeligt smart af tyskerne ikke at anerkende vores - så kan de sælge nogle flere...

Ford Brian, jeg tror måske bare du har været heldig? efter politiets udsagn er det ihvertfald ikke lovligt.

• #16   23. dec 2009 Hey ved godt det et gammelt indlæg, men til info, så fik jeg svar fra skat i sidste uge om hvorvidt man må bruge prøvemærker i udlandet, og det må man godt.

Jeg citere fra et svar i min mail
    "Hej Hans
    Du kan godt benytte prøveskilte/mærker i EU/EØS lande."

se evt, blanket og bekendtgørelsen herunder
    http://www.stoffersauto.info/index.php?page=provermarker-i-udlandet

Kommentér på:
Import på prøvemærker

Annonce