{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hk forskel på bananmanifold
  • #1   18. jan 2010 Bananmanifold giver INTET alene.

  • #2   18. jan 2010 Det er jo ikke noget der giver 15HK...


  • #3   18. jan 2010 nej havde nu også tænkt mig skarpere knaster og en chip

  • #4   18. jan 2010 en anden knast en komplet udstødning og anden indsugning, og til sidst en indkørening skulle du nok kunne hente 15 hk på

  • #5   18. jan 2010 arg skarpere knast og en chip skulle vist give lidt mere end 2-3 hk

  • #6   18. jan 2010 Det bør give lidt med mindre motoren er bygget til modtryk i udstødningen. Og det mener jeg ikke den er. Så vil da tro mellem 2 og 4 hk kan der hentes. Hvis du samtidig smider en fornuftig knast i laver ordentlig udstødning og gør lidt for den suger koldluft kan 12-20 hk garanteret hentes. Men bananen vil ikke give noget du kan mærke... For de 2-4 hk kan du hente ved at skifte luftfilter, eller olie og filter... eller tændrør... Der er mange andre ting der er vigtigere som skal være i orden først.

  • #7   18. jan 2010 I og med man snakker stempelhastigheder, dimenssioner på indsugningssiden og ventilernes størrelse samt knasternes løft og duration hænger det hele sammen. Hvis man smider en banen på standard udstødningen vil man intet mærke. Smider man stor bananmanifold på samt tilsvarende stor udstødning uden for meget modstand i vil man uden tvivl hente effekt. Det vil gøre at udstødningsgassen er nemmere at komme af med og dermed give koldere temperatur hvilket giver bedre fyldning samt hurtigere flow smiley Ergo kan den reelt ikke blive for stor, men den kan blive for lille. Og så bliver den restriktiv. Den eneste måde den kan blive for stor på er hvis motoren er udviklet til at skulle have modtryk for at "suge" kammeret tomt og skabe mere vakuum i kammeret for dermed at tage en større mængde gas/ilt blanding ind i kammeret hvilket i sig selv vil give effekt smiley
    Mere ren ilt = mere effekt.

    Der imod vil stor banenmanifold give mindre moment som vil komme senere


  • #8   18. jan 2010 Det kommer igen helt an på opbygningen af maskiner. Der er sgu mange herinde der læser bøger, men som i praksis ikke har prøvet tingene. Bananmanifolder kan sagtens være 4-1 de flower ofte bedre end 4-2-1. Alt efter opbygningen på indsugningssiden så vil man med gavn kunne ændre på udstødningssiden. Hvis motoren er bygget til at køre uden modtryk (indkørt uden udstødning på (fabriks motorstyring på f.eks 4agz fra toyota er kørt ind i bænk samt med knaster der generelt har højt løft) så vil man ikke kunne opleve at man får for stor udstødning på. Det giver sig selv at er hullerne i topstykket 1" skal man ikke montere 4" rør i bananmanifolden. Men så længe man holder sig i en dimenssion der passer med topstykkets så vil man ikke miste effekt.

    Long runners giver sådanset moment og ikke hk. Derfor amerikanere monterer headers som er kort indsugning fordi de netop i forvejen er meget momentstærke smiley Hvis vi tager Fords Duratec V5 maskiner så har de faktisk dobbelt indsugning som henholdsvis er kort og lang. Hvor ved de får momentet og effekten... At de ikke rigtig virker i praksis er en anden sag. Men ideen er fin.


  • #9   18. jan 2010 P.S jeg hentede 27 hk på knast og udstødning på min gamle renault hvor den fik rene rør i 2 3/8" rør efter bananmanifolden (det var en 4-2-1 manifold)

  • #10   18. jan 2010 Hehe fair nok smiley men ja du har helt ret hvis man overdimenssionerer i den stil er det gak... Men hey den kan da sikkert skyde flammer så...............................

Kommentér på:
hk forskel på bananmanifold

Annonce