2.533 visninger
|
Oprettet:
Køb af bil som 17 årig ? {{forumTopicSubject}}
Hej.
Jeg står i den situation, at jeg har været ude og kigge på bil idag. Jeg er kun 17, og har derfor følgende spørgsmål:
Biler står på plader, og jeg bliver først 18 om 4 måneder. Kan man godt aflevere pladerne indtil jeg bliver 18, og så indregistrere bilen igen når jeg biler 18, uden at den så skal synes igen ?
Hvordan er reglerne med hensyn til det, når den er blevet afmeldt, og senere skal have dem på igen ? Kan jeg så undgå at skal syne den ?
Der er 14 måneder tilbage på syn.
Det er privat handel, så derfor jeg spørg.
Mvh. Martin
jul 2008
Følger: 27 Følgere: 25 Biler: 1 Emner: 351 Svar: 6.064
jul 2008
Følger: 13 Følgere: 10 Biler: 5 Emner: 52 Svar: 1.351
Der skal bare minimum være 6 mdr tilbage af synet, før man kan omregistrere den =)
mar 2008
Følger: 88 Følgere: 91 Biler: 7 Emner: 82 Svar: 3.954
apr 2007
Følger: 77 Følgere: 77 Biler: 13 Emner: 139 Svar: 280
jul 2008
Følger: 27 Følgere: 25 Biler: 1 Emner: 351 Svar: 6.064
apr 2005
Følger: 85 Følgere: 87 Biler: 10 Emner: 28 Svar: 2.331
sep 2004
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 114 Svar: 211
apr 2005
Du kan endda være EJER af en indregistreret bil, så længe der er en med kørekort som er BRUGER af bilen, ("udfyldes hvis ejer IKKE er bruger")
sep 2004
Hvis forældre eller værge ligeledes underskriver dokumentet, i dette tilfælde en slutseddel så er det juridisk gældende. Hvis det kun er den mindreårige som skriver under, så er sælger ikke forpligtet til at overholde aftalen.
Du har til gengæld helt ret i at en person sagtens kan eje en bil uden kørekort og der behøver ikke nødvendigvis at stå en anden bruger på.
apr 2005
For det har jeg efterhånden erfaret at det er den IKKE !!
Diverse slutseddel'er man kan printe fra feks FDM osv, er kun et stykke papir, og kræver en rimelig god advokat og en stor pengepung at vinde en sag, på baggrund af en underskrift om hvor vidt der er pant i en bil eller ej... For lige at komme med et eksempel..
Så det er sådan set ligemeget hvor gammel man er, hvis man har pengene, så kan man købe, og hvis ikke, så kan man først låne i pengeinstituter når man er myndig, eller man har en myndig person der vil stå inde for det..
sep 2004
En slutseddel mellem 2 private om en aftale er juridsk gældende. Du overgiver således retten til den pågældende ting til modparten jf. den aftale i udfærdiger.
Problemet opstår når en part ikke vil vedkende sig aftalen og man så derfor skal gå rettens vej ved evt. tvist, og dermed følgende udgifter til advokat mm. eller som du omtaler at der er pant i bilen, som sælger ikke har oplyst om.
Hvis man vil have en aftale gjort bedre, så kan man få en advokat til at tinglyse aftalen. Men dette koster desværre også penge.
I sidste ende kan du tage vedkommende i fogedretten, hvis han ikke betaler hvis aftalen er tinglyst.
Du oplyser selv at man først kan låne pengene når man er myndig eller få en myndig person til at så inde for det, dermed siger du jo også, at en som ikke er myndig kan ikke handle
Jeg sidder iøvrigt med sådanne sager til dagligt.
apr 2005
Så vidt jeg ved kan man da som 16 årig købe en knallert, uden at have ens forældre med, så hvis lortet går i stykker, så er der ingen garanti der dækker ???
Den holder ikk helt, og det med at låne penge, er jo ikke det samme som at købe.. Jeg har feks aldrig lånt penge til en bil, men det gør mig jo ikke mindre myndig, vel ?
sep 2004
Men kan kun give dig ret i, at der er nogen forretninger som ikke overholder købeloven eller aftaleloven. Ligesom mange forbrugere tror, at de har retten på deres side med hensyn til at bytte varer mv.
En sælger af en knallert skal stadigvæk overholde købeloven uagtet hvem som er køber af knallerten, dog ikke en anden med et cvr-nummer, for så er det salg imellem 2 virksomheder.
Iøvrigt er en sælger af en ny knallert ikke forpligtet til at give garanti på noget som helst, men han er forpligtet til at overholde købeloven, hvilket inkluderer 2 års reklamationsret, hvoraf det første halve år pålægges sælger at bevise, at knallerten ikke fejlede noget på salgstidspunktet.
Køb af bil som 17 årig ?