{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
17.297 visninger | Oprettet:

18 år og bil. Finans eller leasning? {{forumTopicSubject}}

Godaften BG!

Jeg bliver 18 år på næste mandag (d. 1 marts) og skal til køreprøve i Ringsted d. 8 marts. Og jeg skal selvfølgelig have en bil.. smiley

Mig og min far har i dag og været ude og kigge på en del bil, heraf kan nævnes: Renault Clio, Hyundai i30, Mazda 2, Suzuki Swift og Opel Corsa. Alle med leasning tilbud, som er ret billigt.

Jeg prøvekørte Clioen og i30'en (i et industriområdet), og tilfælles er det at man sidder ret højt, hvilket jeg ikke er så vild med når det er en sådan en lille bil. Skal lige nævnes at jeg er 192 cm høj!

Min far vil gerne have det er billigt osv, og det kan jeg godt forstå, men jeg vil også gerne have en bil jeg kan lide at køre i og, så gør det jo heller ikke noget at det er et smart design.

Til at starte med havde jeg tænkt på at købe en brugt VW GVW Golf IV eller Passat 1.9 TDI 110 hk, men forsikringen er over 22.000 kr om året, og det er min pengepung ikke lige til, når jeg går i gymnasiet og arbejder som deltid på en tank station.. smiley

Men da vi var ude ved Mazda i Køge, så jeg en Mazda 3 1.6 4d sedan, som jeg godt kunne lide designet på og havde et KÆMPE bagagerum i forhold til størrelsen. Og man sad godt i den og lavt..
Det var så en helt ny bil til 257.000 kr, men den kunne sagtens leases, men det var også lige en tand for dyrt..

Jeg kiggede så på bilbasen.dk da jeg kom hjem, og fandt en magen til model fra 2006, med 72.000 km på klokken og til 129.000 kr. Ved ikke om den kan leases (nok ikke med service aftale), men en evt. finansering kunne være meget interessant. Samtidig vil forsikringen gennem IF forsikring være omkring 8.500 kr årligt med kasko, så det et er billigt for en nybillist

Jeg har en opsparing på omkring 65.000 kr, så noget af det kan bruges som udbetalning. (gennem Diba finans over 7 år skal jeg betale 1.600 kr om måneden med en udbetalning på 50.000 kr)

Jeg tjener, med SU, omkring 4.500 kr om måneden..

Hvad siger i? Hvad vil i gør i min situation? Jeg er ikke helt sikker på det med leasning, for efter de 2 eller 3 år står man med ingenting og skal starte forfra med en ny udbetaling osv

Hilsen
Casper


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  18 år og bil. Finans eller leasning?
  • #1   21. feb 2010 leasing kan svare sig hvis du køre rigtig mange km om året, og her snakker vi 40.000 +, hvis ikke du gør det, så ville jeg købe en bil, det er helt sikkert.

  • #2   21. feb 2010 Ville købe en bil for de penge du har når du ikke har mere til dig selv i måneden..

  • #3   21. feb 2010 køb noget gammelt smiley .. eks min smiley .. den er perfekt som starts bil smiley

  • #4   21. feb 2010 køb en billig bil som start bil fordi ellers bliver du jo aldrig elitebilist og chancen for at kvadre din første bil er temmelig stor , har en kammerat som har haft kort i snart 2 år han har lige samdret sin nr 2 bil :S

  • #5   21. feb 2010 Ville også starte med en billigere bil. jeg snakkede med en skoda felicia 1.3 fra 99 dvs 7 år gammel da jeg købte den. knap 6000kr for kasko forsikring. kørte 1.5år og sparede sammen til at få noget større.

    Har nu 3 biler i eget navn til en rimlig forsikring, kun knap 4 år efter.


  • #6   21. feb 2010 ALDRIG i livet jeg vil vælge bil efter hvad den koster i forsikring, benzin eller i dit tilfæde afdrag på leasing aftale pr. måned.

    KØB den bil du vil have fra start. Så må det koste hvad det nu engang koster.

    Du bliver alligevel ikke tilfreds hvis du nøjes med fx. en Opel Corsa, men inderst inde helst vil have en Golf 4 TDI.

    I sidste ende, ender du alligevel med at købe Golf'en, og så har hele "sparer" princippet været forgæves.


  • #7   21. feb 2010 Jeg ville bestemt ikke købe/lease en Ny bil som min første bil..

    du risikerer at blive bandlyst af forsikringen fordi du får så mange skader. og du risikerer at sætte dig selv i gæld til op over begge ører..

    Men det er dit eget liv.. vil du købe en gammel billig bil og være økonomisk uafhængig?? eller vil du binde dig til banken og leve med gæld resten af livet??


  • #8   21. feb 2010 Hvorfor ikke enten bare købe en brugt bil til omkring 80.000 - 100.000 kr. i dit eget navn.

    Eller købe en billigere nyere bil som Opel corsa, Ford fiesta, Polo eller lign.

    Når du lige har fået kortet er du jo uerfaren i forhold til dem der har haft deres kørekort i 10 eller 15 år fks. Det vil jo være synd at købe en sprit ny lækker bil, og efter 1 måned køre ind i en anden på en parkeringsplads eller lign. derved skal du til at betale en masse for at få udrettet buler osv. som man ikke vil gøre med en ældre og billigere bil. hvis du forstår.

    Man ser ikke mange unge der køber nye biler som førstebil idag. men selvfølgelig er vi ikke alle ens.

    Håber det kan hjælpe dig lidt på vej smiley


  • #9   21. feb 2010 Eller ja som de andre siger en billig god brugt bil til 10 - 20 tusind så du har din opsparing til noget andet vigtigere i fremtiden

  • #10   21. feb 2010 Forstår simpelthen ikke hvorfor alle råder til at købe en brugt og gammel bil. Da jeg blev 18 var jeg også fast besluttet på at købe en bil til omkring 70.000 kr, og nu 2 år efter, har jeg INGEN skrammer fået på bilen, og ingen værksteds regninger.
    Hvis jeg havde købt en ældre bil, så havde den nok holdt stille 70% af tiden.

    + flere jeg kender har kørt en del flere km med dyrere bil, uden skrammer.


  • #11   21. feb 2010 min honda er min første bil og det eneste jeg har ofret på den ang mekaniske dele udover gejl er forbremser og tandrem + olie og filter et par gange smiley og jeg gav 18 for den

  • #12   21. feb 2010 Nu skal der ikke altid kun gå økonomi i det.

    Det er nu også rart at have en bil der er nogenlunde sikker at køre i.

    Chancen for at køre galt er jo somsagt større når man er ung, derved er rart at have en sikker bil hvis uheldet er ud.

    Hermed ikke sagt at man ikke kan finde en sikker bil til billige penge.

    Min Passat, har fx. airbags, ABS-bremser osv. og rigelig masse at tage fra med hvis man kører galt. Alt dette samtidig med at den har været billig i indkøb. Altså en perfekt vintervogn.

    Alternativet er at man købe en gammel Kadett uden nogle former for sikkerhedudstyr.


  • #13   21. feb 2010 Lasse.. der er forskel på folk smiley og hvilke biler de vælger smiley

  • #14   21. feb 2010 Jeg startede med en billig bil, med en lille, økonomisk motor. Og det har jeg ikke fortrudt, det er klart man kigger langt efter de nye biler. Men jeg vurderede at den store forsikringspræmie bare ikke var det værd. Så hellere have lidt penge til sig selv uden at skulle betale stortset alle pengene til lån og forsikring...

  • #15   21. feb 2010 Lasse - Nu er alle andre ikke som dig, og alle andre ældre biler går ikke lige pludselig i stykker. Har selv ældrere biler, og har kun haft de problemer med dem, som jeg selv har skabt.

    - Ønsker aldrig en ny bil, da de biler der har interesse, koster langt mere end jeg nogensinde vil tjene

    - Casper - Hvis du først er startet på at kigge på biler i den prisklasse, så er der vel næppe noget der kan ændre det. Jeg ville i hvert fald kun fraråde det !


  • #16   21. feb 2010 Okay!
    Altså, bør du af flere grunde vælge privatleasing, det er din sikkerhed for at din månedlige ydelse ikke overskrider et vist beløb om det er 1500- eller hvad du nu vil bruge.. Det kan helt sikkert bedst betale sig, i det du samtidig også kan få en masse ekstra udstyr oven i (ved at "prutte" om prisen) + at du får en formidabel kasko forsikring med lav selvrisiko, den ligger ca. på 3500-4500 pr. år uanset hvor gammel du er og hvor mange skader du har lavet.. Man bliver oftest også hurtigere elitebelist igennem en kasko som nogen kan gøres på 3 år, så du efterfølgene når du står og skal ha' ny bil igen kan få en lav forsikring.
    Renault Clio'en er en bil som jeg primært vil sige er lavet til unge mennesker på de der 18-22 år som evt. studerer eller hellere vil bruge pengene på noget andet. Det eneste du bør være vaks på er din opsigelses muligheder, fx. hvis du om 1 år ikke synes at du har råd (eller hvad det nu er) så skal du kunne tilbage levere bilen med 1 måneds varsel. Jeg arbejder til dagligt med flex og privatleasing, så jeg ved godt hvad det handler om. Gå efter lav udbetaling, derfor tag clioen.

    Lige en sidste ting som du ALTID skal ha i baghovedet så er prisen ink. alle service og reperationer!

    Post gerne dit valg når du træffer det smiley


  • #17   21. feb 2010 Lidt om Clio'en

    http://www.renault.dk/dk/Kampagne/Personbiler.aspx

    Forsikringen

    http://www.bilpriser.dk/news.do?newsid=2325

    Og jo da, der er faktisk stor efterspørgelse for unge på clio'en


  • #18   21. feb 2010 Og undskyld det var elitebelist på 6 måneder.. Men det er fordi det er privatleasing, husk det når i skal lease smiley

  • #19   21. feb 2010 Ja, men altså Prox.
    Det som der er med PRIVATleasing er at det er relativt nyt, og pt. så bliver flere og flere biler leaset pga. afgiften betales pr. måned og ikke som 105% eller 180%, det giver flere fordele mht. en god besparelse.

    Ikke for at presse dig Casper til køb af bil, men som sagt gælder Clio tilbudet til
    30 April. Så har du lidt tid at tænke i. Men leasing er som sagt den mest optimale løsning -og især for dig som er ny bilist og 18 år får en masse fordele


  • #20   21. feb 2010 Ja, men Prox, hvis han kører fejlfrit og uden skader eller andre anmærkninger stiger forsikringen ikke...

  • #21   21. feb 2010 Med en fortid i forsikringsbrancheb beder jeg dig undersøge følgnze


    Hvad er din selvrisiko?
    Hvor velholdt skal bilen være når du ikke vel lease den længere
    kan de år du kører i en leaset bil godtages af andre forsikringsselskaber som ancinitet



  • #22   22. feb 2010 Jeg prøvekørte Clioen og i30'en (i et industriområdet), og tilfælles er det at man sidder ret højt, hvilket jeg ikke er så vild med når det er en sådan en lille bil. Skal lige nævnes at jeg er 192 cm høj

    Find først en model du kan være i og sidder ordenligt i

    Det hjælper ikke hvis alt andet er i orden men du får ondt af at køre i din bil


  • #23   22. feb 2010 Som de andre nok os har nævnt er det faktisk en god ide med en lidt ældre bil..

    Tja jeg havde min den gamle Seat i 6 mdr.. indtil jeg købte min nuværende, som dengang var 4 år gammel.. Ja man får sku lidt rutine med en gammel bil, og man taber egentlig ikke noget ved det..

    Idag 3 år senere ejer jeg 3 biler i ejet navn og en fornuftig forsikring på dem alle, og ingen skader siden jeg var 18..



  • #24   23. feb 2010 Som en del skriver at du skal købe et gammelt lig for at få forsikringen ned. Det lyder osse som en god idé.

    Men overvej, gammel bil = dårlig sikkerhed.
    Prøv at kigge på nogle af de billige nye biler hos f.eks chevrolet.
    De har kørt med kampagner hvor den er inklusiv forsikring i x antal år smiley
    Så får du en bil til 100k, god sikkerhed og inklusiv forsikring.

    Det ville jeg nok personligt vælge. Så kan du sgu køre i den i en 7-8 år og så købe noget vildere, så har du en billig forsikring til den tid.

    Mvh Kim


  • #25   23. feb 2010 Forresten.
    Leasing kan sgu først betale sig hvis du skal have en bil over 500k, og tit skifter bil. Jeg har selv overvejet det til en ny Porsche. Men har smidt det til side igen. Selvom den nye kommer til at runde 500-600k.

    Jeg kan godt give en uddybende forklaring på dette, hvis det ønskes smiley

    Mvh Kim


  • #26   23. feb 2010 Kim M:

    Det må du godt. Har også hørt flere finans eksperter siger at det kun kan svare sig hvis det dyre biler man har i sinde at lave en leasing aftale på.


    Jeg har besluttet mig for at købe en Mazda 3 1.6 Touring Plus 4d, fra 2006 og har kørt 76.000 km, til 130.000 kr. Og det med finansering igennem Diba Bank eller Danske bank (jeg skal lige have fundet ud af, da vi er lige igang med at skifte bank her i huset).

    Men rent økonimisk, med indtægt, udgifter osv, så hænger det sammen i min økonomi.
    Jeg sætter løbetiden på 7 år, for at få den laveste månedlig ydelse her i gymnasie tiden, og så kan jeg altid efter gymansie tiden omlægge lånet.. smiley

    Forsikringen er 13.000 kr om året, med 5.000 kr i selvrisiko og det er det billigste tillbud jeg har fået, på en bil som ikke er under en leasings aftale..


    Men i skal alle sammen have tak for jeres svar!


  • #27   23. feb 2010 Altså der er det som hedder privat leasing og flex leasing.
    Privat leasing er det mest kendte, du har en leasingaftale i x antal år inkl. service aftale. Jeg er 99% sikker du kun kan gøre dette på nye biler, eller de kun vil gøre det på nye biler.
    Ellers kunne det være lækkert at købe en ældre bil fra tyskland og gøre dette med. MEN det er til folk som tit skifter bil og vil skifte hver andet år til andre biler i klassen fra 500k og op.

    Jeg har ikke undersøgt særlig meget med privat leasing, men derimod med flex leasing. Ved flex leasing betaler du kun for de måneder som du kører i bilen. Dvs en procent sats af regafgiften på din bil.

    Min bil ville komme til at koste 1,05% om måneden jeg kører i den mener jeg. Og med en regafgift på 240k jamen så snakker vi plus/minus 2400kr/måneden.

    Fordel: Du betaler kun forsikring af VÆRDIEN af bilen og ikke af regafgift. Smart hvis du ikke særlig mange penge har og tit vil skifte den ud.

    Ulempe: Hvis du vil have den på hvide plader og har penge SAMT vil beholde bilen i en længere år række.
    En flexleasing er ligesom at have et afdragsfrit lån, du betaler kun renter. Og hvis du spørger en bankmand om dette er godt, så griner han af dig smiley

    Desuden har firmaerne droppet alt om flexleasing til private, skat havde godkendt det i starten. Men de har åbenbart trukket i land.
    Da jeg osse ønsker at beholde min bil i i mange mange år, så vil jeg ikke betale i dyre domme til en flex leasing, hvor man bare betaler renter af mere eller mindre. Plus du sikkert får en ok dyr serviceaftale. Jeg vil dog skifte min bil ud snart med en Porsche 987 smiley


  • #28   7. mar 2010 Hej Kim,

    Du har ikke helt styr på reglerne omkring flexleasing - det ER godkendt af SKAT, man skal blot overholde den gældende lovgivning - og der er nogen som har lagt på grænsen.

    Flexleasing ydelsen består af renter & afdrag på den beregnede registreringsafgift.


  • #29   7. mar 2010 Jesper.

    Jeg snakkede med glad.dk.
    De var blandt andet i EB.dk fordi at det var gået igennem med skat.

    Jeg ringede til dem en uge efter jeg så det i ekstrabladet. Og der sagde han at de havde trukket i land. Der var komplikationer til private, så derfor ville de kun tilbyde til firmaer.

    Må jeg så spørge om noget andet?
    Hvis jeg har en bil som er betalt ud til 150k.
    Og afgiften er 200k. Jeg vil komme til at betale 1% tilbage om måneden. De måneder jeg kører i den.

    Når leasing er ophørt efter f.eks 2 år. Jamen så er min afgift sgu da ikke betalt x antal procent af.


  • #30   10. mar 2010 Jo - afgiften som påhviler den leasede bil er faldet - men ikke med samme sats som du har betalt, for leasingydelsen består af afgift, renter & moms.

    Så det er med andre ord kun en mindre del der er reg. afgift.


  • #31   10. mar 2010 Kan du finde noget nogen steder soms støtter dette Jesper?

    Fordi det var en af grundene til at jeg ikke gad Flexleasing.
    Så kunne jeg måske overveje det igen hvis dette er sandt.

    Plus ved leasing, så ejer man jo ikke sin bil når aftalen er slut.

    Det er jo ren LEJE.

    Mvh Kim


  • #32   11. mar 2010 Præcis - leasing er kun brugsretten af den pågældende bil.

    Tjah, ethvert leasingselskab burde kunne fortælle dig hvad restafgiften er efterfølgende - det er en simpel beregning.


  • #33   11. mar 2010 Nevermind, vi ser forskelligt på det.

    Jeg har snakket med firmaer, og de siger det ikke forholder sig sådan.
    Så det holder jeg på smiley

    Hvis du kan finde andet på en hjemmeside, så vis det smiley


  • #34   12. mar 2010 Jeg kan da også sagtens lave en beregning til dig - det er simpel matematik smiley

Kommentér på:
18 år og bil. Finans eller leasning?

Annonce