{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.257 visninger | Oprettet:

Brugtbil køb. Rettigheder?! {{forumTopicSubject}}

Købte en brugtbil privat for ca. 3uger siden.
Da jeg købte den underskrev sælger og mig en FDM brugtvogns salgs-seddel, hvor sælger bl.a. skrev under på at bilen ikke fejlede noget, men efter jeg har købt den har der været en del repeartioner på den. Bla.a speederarm, blinklys relæ, udstødning osv. Alt i alt løber det nok op i over 3000,- Er det noget jeg kan forlange sælger skal betale, da han jo skrev under på dne ikke fejlede noget?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Brugtbil køb. Rettigheder?!
  • #1   3. okt 2005 Hej Marcus!

Hvis der er tale om en ældre bil, så kan du ikke gøre noget, da det er almindelig slitage/vedligeholdelse på bilen.

Desværre...

Mvh.

Thomas

• #2   3. okt 2005 Okay..

Takker for svarene!

• #3   3. okt 2005 Så vidt jeg ved har du 2års fuld garanti, hvoraf de første 6 måneder skal sælger betale alt, og sker der noget efter de 6 måneder er det dit problem at forklarer at problemet også var der da du købte bilen, det er dog i de fleste tilfælde meget svært da du skal bevise det ikke er din fejl. Og det er jo selvfølgelig hos en forhandler!

Så det er bare til en anden gang.

Ellers meget trist, håber ikke der kommer flere problemer!

• #4   3. okt 2005 Hvad er det for noget med at "afpresning virker altid"??
    Det må så afgjort være det dummeste og mest lamme jeg nogensinde har hørt på denne side! Og der har været påstået mange ting..

Hør lige engang.. Hvis man køber privat, må man sgu sørge for at kigge bilen ordentlig efterinden man skriver under, og afleverer pengene! Hvis der er noget man ikke er sikker på er i orden, må der blive lavet en skriftlig aftale på købskontrakten, ellers er det bare ærgeligt..
    Den udtalelse er fandme lige så dum som folk der køber en bil, og så ikke omregistrerer den!

(Og undskyld for det, til tider, ikke så pæne sprog)

• #5   3. okt 2005 Man har da ikke 2 års garanti ved en privat handel

• #6   3. okt 2005 Kiggede bilen efter da jeg købte den, men da fejlne først kom 2-3 dage efter kan jeg jo ikke se når jeg køber den. Ville bare hører om jeg havde mulighed for at klage!

• #7   3. okt 2005 Kan godt være 3000 måske ikke virker af mange penge. Men for en studerende på SU så er det jo ikke lige frem billigt i forvejen at have bil. Slet i9kke med de benzin priser!

• #8   3. okt 2005 Ja, det er sgu surt. Men prøver da at kontakte ham engang. Kan jo være han forbarmer sig over mig (:

• #9   3. okt 2005 Speederarmen faldte af på vej hjem fra KBH. Og jeg fik oplyst at det kun ville koste ca. 300 at få lavet kørelyset bag og tågelygterne foran. Men det løb op i 1500.

• #10   3. okt 2005 Kan sq godt se det er et problem på SU, men der er ikke noget at gøre. Jeg har betalt 24000kr i rep på min polo for at få den i god stand, det er fanme heller ik sjovt på SU, desværre købte jeg den uden garanti hos en forhandler.
    Hvor meget kostede selve bilen?

• #11   3. okt 2005 Du har 24mdr's reklametionsret... Også selvom det er privat... Men så skal du kunne bevise at fejlene var der inden du købte bilen....

• #12   3. okt 2005 Til de der ikke mener at man har "garanti" ved privat køb: sur røv, men det har man altså!

Det vil sige, det har man ikke, men man har altid sin reklamationsret, både ved andel ved forhandler og ved privat. 2 års reklamationsret, med 6 måneders formodningsregel.

"Købt som beset" er der ikke noget der hedder!

Selvfø'lgelig skal manglerne på bilen stilles op overfor alder og pris, hvis du har givet 20.000 for bilen, må du forvente nogle reparationer...

• #13   3. okt 2005 Det vil sige at hvis jeg kan få en mekaniker til at skrive under på fejlene har været der før jeg købte den, så kan jeg godt forlange at køber skal betale?

• #14   3. okt 2005 Lars J: Lige præcis... Men garanti og reklemationsret er 2 vidt forskellige ting, hvor hvis man har garanti er man langt bedre stilet som forbruger....

Marcus M: Det kunne være en mulighed..... Men du kan risikere der skal advokat osv på før du får dine penge... Bare fordi forbrugerstyrelsen afsiger dom, er de ikke tvungne til at give dig pengene.... Så om alt det påstyr er 3k værd, det må du så spørge dig selv om....

• Troels N
    Troels N Tilmeldt:
    jan 2005

Følger: 1 Svar: 17
    #15   3. okt 2005 >> Lars P. Det er IKKE korrekt. jvf. KBL §1 stk 1 :

"Denne lovs bestemmelser kommer kun til anvendelse, for så vidt ikke andet er udtrykkelig aftalt"

Dog: KBL §1 stk 2:

"Stk. 2. I forbrugerkøb, jf. § 4 a, kan § 2, stk. 1, § 4 a, § 50, §§ 55-58, §§ 74 og 75, § 76, stk. 1, nr. 1-3, og stk. 2 og 3, §§ 77-79, § 80, stk. 1, og §§ 81-87 dog ikke fraviges til skade for køberen"

Men KBL §4a stk 1 præciserer at forbrugerkøb kun defineres som privats køb fra en der handler som led i sit erhverv:

"§ 4 a. Ved forbrugerkøb forstås et køb, som en køber (forbruger) foretager hos en erhvervsdrivende, der handler som led i sit erhverv, når køberen hovedsagelig handler uden for sit erhverv. Sælgeren har bevisbyrden for, at købet ikke er et forbrugerkøb"

Deraf følger altså at man ved handel mellem private (eller ved handelskøb) kan man aftale præcist hvad man har lyst til !

også at varen er købt som beset UDEN reklamationsret.

Det eneste du kan gøre er at tage Aftaleloven i hånden og bevise at sælger bevidst har fortiget forhold som ville have væsentlig indflydelse på købers indgåelse af aftalen.

• Troels N
    Troels N Tilmeldt:
    jan 2005

#16   3. okt 2005 Ups der skulle selvfølægelig så Lars J og ikke Lars P.. sorry

• Troels N
    Troels N Tilmeldt:
    jan 2005

#17   3. okt 2005 >> Marcus.. Hvis bilen er købt som beset (og det står i slutseddelen) skal du altså kunne bevise at sælgeren har haft kendskab til manglerne UDEN at nævne det for dig, og manglerne skal have været skjulte på en sådan måde at det ikke måtte forventes at de ville blive opdaget ved en almindelig prøvekørsel/gennemgang af bilen. Endvidere skal manglerne være væsentlige og ikke forudsigelige bilens alder og km taget i betragtning. (almindelig slitage)

• Troels N
    Troels N Tilmeldt:
    jan 2005

#18   3. okt 2005 Og til Mark >> En forhandler kan jvf KBL §1 stk 2 IKKE sælge en vare til en forbruger uden reklamationsret. UANSET hvad han skriver i slutseddelen. Det eneste han kan gøre er at tage forbehold for SPECIFIKKE fejl som så skal nævnes udførligt i slutseddelen.

Kommentér på:
Brugtbil køb. Rettigheder?!

Annonce