{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.449 visninger | Oprettet:

Klima eller aircon? {{forumTopicSubject}}

Hej Folkens

Jeg har været lidt inde og kigge på de forskellige ting til e39.

Nogle påstår at der er både aircon og/eller klima i sådan en.

Klima er når tingen er digitalt og er kontrolleret af en termostat. kan det så passe at der er aircon, i stedet for et helt almindeligt varmeapparat i min e39?? Der er billeder indvendig under mit fotoalbum:

Tak på forhånd.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Klima eller aircon?
  • #1   27. feb 2010 Ja i mit hovet er det aircon du har i. Klima mener jeg at du kan stille de grader du vil have den. Mener min s14 går fra 18 til 32 grader.

  • #2   27. feb 2010 klima og aircon er præcis det samme ud over kontrolleren altså som du selv siger er klima digitalt styret af en termostat, aircon er manuelt, men der er jo affugter kompressor og freon gas i begge dele smiley

  • #3   27. feb 2010 hvad er så forskellen på varmeapparat og aircon???

  • #4   27. feb 2010 et varmeapparat kan varme. aircon giver kun kulde.

    aircon = køling
    klima= termostatstyret køling, evt. med flere zoner

    /A


  • #6   27. feb 2010 Super. mange tak for de hurtige svar smiley

  • #7   27. feb 2010 Du har aircon, og ikke klima smiley

  • #8   27. feb 2010 jeg har klina og aircon i min,aircon=kold luft

  • #9   27. feb 2010 klima er når man kan sætte en bestemt temp i bilen fx 19.5 grader
    A/C er bare on/off, der køler for fuld skrue..


  • #10   27. feb 2010 Klima anlæg er når bilen selv kan justere varmen og kulden ind efter det du sætter den til

    Eks. sætter du den til 20 Grader, så holdes den temperatur uanset om det pludselig bliver koldere elelr varmere uden for samt nden for.
    Og det betyder klart at der også er en kølekompressor på bilen til at kæle luften ned med som på Aircon anlæg, 100% det samme.


    Men Aircon anlæg har du kan en On/Off funktion af dit køle anlæg, dvs. når du har trykket A/C ind så køler den konstant, men du kan så justere det ved at åbne lidt for varmen så din temperatur vælger står eks. midt imellem det røde og blå område.

    Men hvis temperaturen så stiger uden for, så stiger den tilsvarende i bilen fordi der ikke sidder følere til at styre din tempertur inden i kabinen.
    Og modsat, hvis temperaturen falder så falder den også i kabinen.

    Til sidst kan man også tale om det er manuelt Klima/manuel Aircon.
    Eller automatisk klima/Aircon.

    Det betyder blot at den også selv sørger for at fordele luften de rigtige steder i kabinen med den rigtige indtilling af blæser hastighed når det er fuld automatisk.

    SÅ man kan altså godt have manuelt klima anlæg, men der findes vist ikke ret mange automatiske Aircon anlæg da man som oftes sammen med automatisk styring af luft spjæl og blæserhastighed også får temperatur styringen med.


  • #11   27. feb 2010 Aircon kan køle... og affugte hvis fx ruderne dugger.

  • #12   27. feb 2010

    Att. Mads P. SE ANNONCER !


    Er du sikker på at en aircon og et klima anlæg er det samme, fordi de bruger den samme gas og begge har en kompressor og lidt digital styrring ?

    Og så tror jeg ikke lige der er noget der hedder en affugter kompressor


  • #13   27. feb 2010 Men hvad har jeg så?

    Aircon eller bare et almindeligt varmeanlæg?????


  • #14   27. feb 2010
    Att. BRABUS

    Der var den rigtige forklaring, det er også derfor at klima er en del bedre og dyrere en Aor Con


  • #15   27. feb 2010 Alle anlæg som har køle funktionen virker som affugter fordi nedkøling af luften trækker fugten ud af den.

    Men på nogle anlæg er der en speciel affugter funktions kanp, og der er altså ingen magic i den funktion andet end at man sådan set beder anlæget om at se bort fra temperaturen sådan at kølekompressoren køler konstant og dermed får så meget fugt ud af luften som muligt.

    Normalt sår denne funktion også selv fra igen da man så igen kan opnå at fastholde den forud indstillet temperatur i bilen.

    Nogle kan godt juster det alligevel ved at lukke de forskællige ludt spjæl i og op, sådan at når der bliver for koldt så lukker den til fod rummet og til luftdyserne og kun føre det kolde luft op til forruden.
    Når så luften blvier for varm igen, så åbnes der igen for luft spjældene ind til fodrummet og luftdyserne.

    Nogle kan også lukke kun afkølet/affugtet luft op til forruden og stadig den temperatur styret luft bladning ind til fod rummet og luftdysserne.


  • #16   27. feb 2010 Shit med tastefejl :o) de er gratis :o)

  • #17   27. feb 2010 lasse s

    har på intet tidspunkt sagt det var det samme


  • #18   27. feb 2010 på de varme kasser jeg har set, der kommer luften altid forbi den kolde side, for netop at trække fugten ud, hvis man så vil have varme på, passerer luften varmelegemet så den bliver varm. så brabus det du siger er at man kan få en kølefunktion til at tage fugten? hvordan virker det siger du?

  • #19   27. feb 2010 Christian E

    Det er sådan set bare det at luften komemr forbi nedkølings elementet først.
    Men hvis du nu har sat temperaturen til 20 grader her om vinteren mens det regner.
    Så køre din kølekompresoor jo netop ikke fordi luften udefra er koldere og dermed ikke behøver at blive kølet ned for at blive 20 grader inde i bilen.
    Så for at affugter funktionen skal virker, så den både køle OG varme på samme tid og det er blot det denne affugter funktion den gør, den slår kølekompressor til, så luften bliver kølen ned først, fordi der affugtes ikke ret meget luft selvom den kommer forbi køle elementet med mindre det også køler jo :o)

    Så det var blot det jeg prøvede at forklare.

    Og om sommeren hvor der er eks. 25 grader udenfor og du vil have 20 inden for mens det regner (regn = fugt i luften og dukked ruder)
    Så køler din kølekompresoor jo sådan set, men eftersom det er lavet automatisk på dem med temperatur følerne, så vil en hele tiden slå kølekompresor funktionen til og fra og så har man jo ikke den fulde virkning af affugter funktionen, så det der sker når du slår den til er bare at så køler kompresooren konstant og så gør bilens varme apperat bare det at det kompensere for den nu mere konstnate kolde luft ved at tilføje mere varme igennem varme apperatet så temperaturen stadig holdes konstant. :o)

    Men da det jo er 2 energier der modarbejder hinadnen så er de fleste affugter funktioner koblede ind over et ur, sådan at bilens automatik selv slår det fra hvis det har kørt mere end 5 min. eller eks. 10.

    Mercedes biler har også dette ur over deres el bagrude som selv slår fra efter 30 min. eller også er det 20 :o)


Kommentér på:
Klima eller aircon?

Annonce