DBA - returret!!! Privat køb {{forumTopicSubject}}
Hej BG!
Nogen som kender reglerne v. privat køb via DBA! Jeg købte for 14dage siden et sæt 2mdr gammelt dayline LED lygtesæt til min Altea. Sælgers annonce lød som følgene:
"Lygterne er som nye - fejler intet. 100% iorden."
I dag skulle de så monteres hos Seat i Ballerup... aflevere bilen kl. 10.00 - ca 10.20 ringer værkstedet til mig - og fortæller at de IKKE vil anbefale jeg påsætter lygterne, da begge monteringsbeslag (justeringsbeslag) nedrest er helt flækket igennem... de er også ved at flække øverst. Fejlen vil gøre at lygterne er så godt som umuligt at sætte "lige" så de IKKE rammer bilen karosse. Vælger jeg montering, så vil lakken blive afskallet - og ødelægge skærm/kofanger lak. =(
Ham jeg købte dem af - havde dem kun monteret i 1½md. på sin Altea,, og iflg. ham så blev montering ligeledes foretaget hos aut. forhandler (siger han)....
Nu står jeg så med et sæt lygter - som virker! men hvor beslagene gør påsætning så godt som umulig!!
Har jeg her returret!! - overfor sælger! - iflg. ham så virkede de! men værkstedet siger det modsatte!
=/
Lortesag....
JOJO
apr 2004
Følger: 53 Følgere: 48 Biler: 5 Emner: 93 Svar: 1.820
feb 2004
Følger: 86 Følgere: 85 Biler: 8 Emner: 36 Svar: 378
dec 2007
Følger: 12 Følgere: 12 Biler: 2 Emner: 136 Svar: 596
jun 2005
Følger: 76 Følgere: 74 Biler: 2 Emner: 36 Svar: 301
mar 2006
Følger: 1 Emner: 30 Svar: 536
sep 2006
Følger: 20 Følgere: 17 Biler: 6 Emner: 914 Svar: 1.355
apr 2009
Følger: 34 Følgere: 31 Biler: 1 Emner: 60 Svar: 1.137
Mon ikke de har været spændt for hårdt da de blev monteret i hans!?
sep 2006
Men er sgu' skufftet,,, 2½time på værksted - frem/tilbage til ingen verdens nytte =/
øv!
maj 2004
Følger: 49 Følgere: 48 Biler: 2 Emner: 160 Svar: 761
MEN MEN MEN.... Det vil være spild af tid for dig at gøre noget ved det. Sælgeren vil formentlig blot sige at det er dig eller værkstedet der har ødelagr lygterne, og at de var iorden da han sendte dem.
Derved er det ord mod ord, med mindre du har konkrete beviser imod ham.
maj 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 35 Svar: 397
maj 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 35 Svar: 397
okt 2003
Følger: 66 Følgere: 56 Biler: 5 Emner: 273 Svar: 13.997
okt 2006
Følger: 23 Følgere: 21 Biler: 5 Emner: 11 Svar: 65
maj 2005
Følger: 25 Følgere: 33 Biler: 6 Emner: 649 Svar: 8.735
Havde der bare stået : "Lygter sælges", er det op til dig at tjekke for fejl, men her skriver (garantere) sælger at de er 100% OK
sep 2006
"Dommen slår fast, at når en internetauktionsudbyder formidler en handel mellem to private personer, betyder det, at der er fortrydelsesret, som der ellers normalt ikke er i aftaler mellem to private personer."
Nu det jo ikke kun QXL det gælder for - eller hvad? DBA må da have samme regler!
Jeg kunne ikke se at varen var defekt - det kunne IKKE ses med det blotte øje at beslagene var revnet igennem...
Bjørn... den var til dig,,, er sgu' da ikke idiot! Køber jo ikke en vare hvis jeg ved lortet er defekt på forhånd!
okt 2006
Følger: 23 Følgere: 21 Biler: 5 Emner: 11 Svar: 65
man kan ikke gemme sig for sandheden selv om di ike kan lide og høre den
sep 2006
Men nej.... det er ikke pga. pengemangel,,, jeg har sgu' rigeligt,,, men det er princippet i det,,, så kunne han have fortalt at der var tale om 2 små revner, i justeringsbeslag,,,, så kunne vi have handlet pris derefter,,,
- Men jeg kan godt høre du ikke er vant til at handle på DBA - og blive snydt
feb 2008
Følger: 33 Følgere: 32 Biler: 5 Emner: 101 Svar: 623
1. købt som beset, er der ikke noget der hedder i købeloven så man kan ikke bruge det til en skid. hvor får i det fra??
2. sælger har handlet i ond tro og du har ikke fået den vare han havde lovet dig.
hvis du går videre med det og har beviser mod ham så vil du self. vinde sagen, men det er jo så mere om det er det værd.
sep 2006
HAR NU KIGGET DBA'S REGLER IGENNEM,,, OG HER STÅR FØLGENE:
Varen svarer ikke til beskrivelsen
Om det købte lider af mangler, må vurderes ud fra beskrivelsen af varen, og hvad køber ud over dette har oplyst. Det er derfor en god ide, at gemme annoncen og al korrespondance mellem jer, indtil varen er modtaget og gennemprøvet. Som udgangspunkt kan du kun gøre indsigelser, såfremt der er tale om væsentlige mangler. Om der er tale om en væsentlig mangler, er en konkret vurdering.
Såfremt du finder ud af, at varen ikke svarer til beskrivelsen, skal du med det samme kontakte sælger og gøre opmærksom på dette. Grunden til, at det skal ske med det samme er, at hvis du venter for længe med at reklamere, mister du retten til at gøre indsigelser.
Kontakt sælger, og gå i dialog omkring annullering eller godtgørelse uden ugrundet ophold. Såfremt I ikke kan løse problemet ved almindelig samtale, bør du af bevismæssige årsager sende sælger et anbefalet brev, hvor du gør dine indsigelser gældende. Du bør gemme en kopi af brevet.
Hvis det købte lider af en mangel, kan du som køber enten forlange, at købet går tilbage eller et forholdsmæssigt afslag i prisen.
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 19 Biler: 5 Emner: 36 Svar: 4.379
DBA - returret!!! Privat køb