Oktan 95/98 - info CCA-tuning {{forumTopicSubject}}
Så lærte jeg også lidt i dag....
TFSI og TSI motorer SKAL helst køre på 98oktan,,, hmm og jeg har proppet 95 på den i 1år nu... = lavere ydelse,,,
Glæder mig til næste gang jeg skal tanke =)
INFO FRA HJEMMESIDEN:
Både TSI og TFSI-motorer er fra fabrikken optimeret til at køre på oktan 98 blyfri. Tanker man oktan 95 blyfri istedet får man en lavere ydelse og dårligere brændstoføkonomi.
En OETTINGER tunet motor er altid optimeret til oktan 98 blyfri. Det er ikke særligt mange tankstationer, der har oktan 98 blyfri, men heldigvis kan man tanke V-Power hos Shell, der er oktan 99 blyfri og dermed sikrer endnu højere ydelse og bedre brændstoføkonomi.
Det er vigtigt, at du aldrig tanker mindre end oktan 95 blyfri på din tunede bil. Du må heller aldrig anvende oktanboost på TSI og TFSI-motorer!
Til enkelte tuninger er det muligt at tilkøbe optioner, hvor du via bilens fartpilot kan vælge et tuningsprogram, der er optimeret til oktan 95 blyfri. Der findes også optioner, hvor du kan vælge et tuningsprogram optimeret til oktan 100 blyfri (kan ikke tankes i Danmark). Alle OETTINGER optioner giver et løft i effekten i forhold til standard, men jo højere oktantal des højere ydelse.
aug 2006
Følger: 31 Følgere: 32 Biler: 5 Emner: 22 Svar: 2.870
Det er kun 2,0 TSI og TFSI samt 170hk 1,4 tsi som er optimeret ab werk til blyfri 98.
sep 2006
Følger: 20 Følgere: 17 Biler: 6 Emner: 914 Svar: 1.355
JA JA ærligt - har ihvertfald ikke læst om tommelfinger reglen: Jo højere oktan tal jo højere effekt/HK...
Nu ved jeg bedre....
=)
sep 2006
Følger: 20 Følgere: 17 Biler: 6 Emner: 914 Svar: 1.355
aug 2006
Følger: 31 Følgere: 32 Biler: 5 Emner: 22 Svar: 2.870
Der er skam også en lille forskel.
Min knalder 154hk og 240nm ved 95 oktan, og står fra fabrik til 140hk og 220nm. Men på 98 giver det lige 159hk og 254nm.
Når det så er sagt så mærker jeg ikke en skid forskel til hverdag hverken i optræk eller på gennemsnitsforbrug om jeg tanker 95 eller 98.
okt 2003
Følger: 66 Følgere: 56 Biler: 5 Emner: 273 Svar: 13.996
det hele ligger i den direkte indsprøjtning som yder bedst med en højere oktan. desuden er der nok bankesensor på dem alle så de vil kunne justere tændingen ind til fordel for 98 oktan.
aug 2006
Følger: 31 Følgere: 32 Biler: 5 Emner: 22 Svar: 2.870
Der sker intet ved man tanker 95 oktan, da det jo er det den er opgivet til at køre med. Og der sker intet ved at gå højere i oktan end det.
aug 2006
Følger: 31 Følgere: 32 Biler: 5 Emner: 22 Svar: 2.870
Husker jeg ret blev TFSI også anbefalet min. 98 oktan, men den nye 2,0 TSI er til 95 okt som minimum.
aug 2006
Følger: 31 Følgere: 32 Biler: 5 Emner: 22 Svar: 2.870
sep 2006
Følger: 20 Følgere: 17 Biler: 6 Emner: 914 Svar: 1.355
apr 2006
Følger: 34 Følgere: 32 Emner: 40 Svar: 673
sep 2006
Følger: 20 Følgere: 17 Biler: 6 Emner: 914 Svar: 1.355
IFLG Seat's Servicebog:
Du kan proppe 91/95/98 oktan på bilen.... Det medfører dog hverken bedre økonomi og/eller flere HK/effekt for bilen... Du skal dog passe på at vælge et oktan tal der er for lavt ift. det de anbefaler da det - med blot 1 tankfuld kan ødelægge katalysatoren.
De henviser til tankdækslet hvor der står hvilken type der skal på. Min altea XL.. det står OKTAN 91/95
=)
SÅ SKULLE DEN GED VÆRE BARBERET...
Jeg skal altså IKKE putte 98 på den... (det skader ikke) men gør hverken til eller fra...
nov 2004
Følger: 7 Følgere: 6 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 52
Oktan 95/98 - info CCA-tuning