Sporing eller afbalancering? {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg fik sænket min bil sidste torsdag ved Seat og har nu kørt en uges tid og ca. 600 km. Bilen blev sporet i samme forbindelse ved Seat.
Lige fra da jeg hentede bilen efter sænkningen har der været rystelser i rattet fra ca. 80 km/t og op efter. Det er ikke meget, men nok til at det genere. Jeg tænke at det er fordi det hele lige skulle sætte sig, men det er ikke blevet bedre. Inden den blev sænket var der INTET at mærke og dæk + fælge er da også helt nye og afbalanceret.
Jeg skal have ringet til Seat i morgen, men snakkede lige med Super Dæk Service i Århus i dag, da jeg er her de næste dage og ligeså godt kunne betale mig fra det med det samme. Jeg spurgte ham efter prisen på en sporing, da jeg tænke at den nok ikke er blevet sporet ordentligt første gang + fjedre nu har sat sig ordentligt. Han siger dog at sporing intet har med at gøre med rystelser i rattet, men at det er hjulene som skal afbalanceres! Kan det passe? Så skal det da kun være fordi mekanikeren ved Seat har fået rykket eller slået en vægtklods af?
Ellers nogle bud?
jul 2006
Følger: 25 Følgere: 24 Biler: 2 Emner: 347 Svar: 9.558
Medmindre fælgen passer perfekt ind over hjulnav'et?
feb 2004
Følger: 22 Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 74 Svar: 1.711
Kan være en af dine fælge har tabt sine afbalaceringsklodser, prøv at undersøg det.
aug 2003
Følger: 1 Biler: 1 Svar: 3.607
selvfølgelig mærker du lidt fler rystelser når bilen bliver sænket men det skal den jo ikke
nov 2007
Følger: 35 Følgere: 43 Biler: 5 Emner: 68 Svar: 3.102
men når du køre de ca. 80 og kobler ud ryster den så stadig? hvad med nedbremsning og acc. er der nogen forskell?...
kan også være noget i undervognen som ikke er blevet spændt ordenligt sammen.
feb 2004
Følger: 22 Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 74 Svar: 1.711
Jeg vil sætte mine penge på en af de første fælge ikke er afbalanceret ordenligt
jul 2006
Følger: 25 Følgere: 24 Biler: 2 Emner: 347 Svar: 9.558
Når du monterer en fælg og spænder til, kan du godt risikerer at fælgen giver sig minimalt til den ene eller anden side, hvis ikke det ligger tæt omkring nav'et
maj 2009
Følger: 7 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 72 Svar: 2.642
okt 2005
Følger: 6 Følgere: 5 Biler: 3 Emner: 88 Svar: 1.637
Men en afbalancering virker mere som løsningen..
jul 2006
Følger: 25 Følgere: 24 Biler: 2 Emner: 347 Svar: 9.558
Man kan synes det virker aldrig så latterligt; hvilket også var den indstilling jeg havde, indtil de små ringe fik problemerne til at forsvinde...
jan 2007
Følger: 4 Følgere: 5 Biler: 4 Emner: 44 Svar: 94
Dan C: centreringsringe er der styr på. Det første jeg gjorde var faktisk også at af- og påmonterne alle hjul for netop at tjekke om det hele var spændt ordenligt og sad centreret. Det hjalp faktisk lidt, men det fik ikkedet til at forsvinde.
Lauridsen og Kenneth: Jeg prøver lige at få tjekket afbalanceringen af hjulene, så kan jeg da hvert fald 100% udelukke det, hvis der stadig er noget. Jeg kan desværre ikke koble ud pga. DSG, men der er ingen rystelser under kraftig accelaration eller nedbremsning. Det er heller ikke meget jeg kan mærke ved 80 km/t, men en smule. Det fremgår klart mest ved omkring 130-150 km/t.
Jannick: Dæk havde kun kørt omkring 500 km inden sænkning og altså ca. det samme efter. Men jeg tænke også, at det hele netop bare skulle køres til eller at det ved en fejl samtidig havde byttet om på for og baghjul, men det virker ikke til at være det.
Jeg vender lige tilbage efter en afbalancering
Sporing eller afbalancering?