{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.486 visninger | Oprettet:

Diode (ensretter) spørsmål {{forumTopicSubject}}

Hej står og skal bruge nogle dioder til at ensrette strømmen i mit nye lys kredsløb...

ved ikke helt hvad det skal være om det skal være schotty, zener-dioder, eller hvilke jeg skal bruge..
og forstår ikke helt hvorfor der er at mange af dem hedder 1000 og 2000v men ikke nogen 12 eller 14 eller 15v...
er det evt. fordi at det ligemeget hvor mange volt de kan tåle? eller?

mindste jeg har kunne finde hed 50v 3A og var en schotty diode..
så vidt jeg har læst har schotty mindste spændingsfald ...

nogen der kan hjælpe mig med om hvad de volt betyder? er det ligemeget om jeg køber en 50v? når det et 12volt system ?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Diode (ensretter) spørsmål
  • #1   7. jun 2010 De 50 volt er bare max spændingen det har ikek så meget at sige bare den er over de 14.4 volt. men 3 amp er sgu ikke ret meget du skal nok ha en der er lidt større.

• #2   7. jun 2010 En schottky diode har som du selv er inde på et lavere spændingsfald når den leder. Den benyttes meget i switch-strømforsyninger og i digitale kredse, da det lavere spændingsfald også betyder hurtigere reaktions-tid.
    Om det er den du skal bruge kommer fuldstændig an på dit "projekt".

På samme måde som med andre komponenter angiver man hvor stor spænding, og hvor meget strøm den kan holde til.
    Du skal ikke være nervøs for spændingen, for alle ensretter dioder kan holde til de 12V. Det er først når der konstrueres stærkstrøms-trin, at man skal være opmærksom på det.

Men hvis du beskrev dit formål med den ville det være lettere at forholde sig til...

• #4   7. jun 2010 jeg skal bare lave en diode (LED) styring med nogle dioder med ca. 10 dioder på hver ensretter..

grunden til jeg skal bruge dioder (ensrettere) er bare at jeg skal have 2 forskellige spændinger ind på samme klemmerække men på 2 forskellige tidspunkter så skal bare sørge for at spændingen ikke kommer tilbage igen i de to individuelle kredsløb =) men de skal ud til samme dioder..

• #5   7. jun 2010 og det ene kredsløb er egentligt et løbelysshow og det andet er en konstand spænding...

og har 10 klemmer jeg skal have dioder foran... både på den konstante ledning som luses rundt men med dioder for at undgå spænding løber tilbage.. og så på dem fra styringen hvor der kommer 10 ledninger fra.

• #6   7. jun 2010 Lad mig gætte på at du har lavet et eller andet med en 74XX kreds? Noget politi-blink, eller sådan noget?

• #7   7. jun 2010 Nå, mit spørgsmål kom lige 53 sek for sent.

Til dit formål kan du benytte helt alm 1n4148 dioder...

• #8   7. jun 2010 nop =) noget med et velleman K8044... =) og nogle dioder i bagagerummet

• #9   7. jun 2010 Oh...ok. Men har det sæt ikke en stilling hvor alle udgangene lyser? Så du ikke behøver at lave det "manuelt"?

Uanset hvad kan du sagtens benytte 1n4148 dioder, hvis det bare er til et mindre antal LEDs...Ellers er der 1N400X serien der kan holde til 1A...

• #10   7. jun 2010 Essal AKA Aze .: Jeg tager hatten af for at du kan svare ud fra beskrivelse for jeg forstår ikke hvad projektet går ud på men hvis bare han selv ved det er det jo også fint smiley

• #11   7. jun 2010 aner ikke har ikke læst så meget om det =) men har nemlig lidt andre planer så derfor vil jeg ha en manuel måde at gøre det på så jeg ikke skal bladre gennem alle programmerne hver gang.. og så skal jeg også ha noget med flere forskellige farver så derfor vil jeg godt ha det manuelt

• #12   7. jun 2010 Rasmus: hehe, jeg har selv leget rigtig meget med tællerkredse til LED styring i sin tid, så kan næsten regne ud hvad det drejer sig om...(tror jeg)

zyMex: Den med flere forskellige farver er jeg ikke helt med på?! Men hvor om alt er, så skal du bare benytte alm 1n4148/1n4101 dioder til dit formål.

• #13   7. jun 2010 Og der skulle selvfølgelig stå 4001...

• #14   7. jun 2010 Jeg synes jo det vil være meget nemmere at købe et microcontrollerboard og så programmere sig ud af det smiley

• #15   7. jun 2010 Rasmus: Haha, blærerøv! Personligt ville jeg ikke kunne finde ud af det...Det er godt nok mange år siden jeg har rodet med sådan noget...Men fedt var det da, de 2 uger efter hvor man stadig kunne huske hvordan...

• #16   7. jun 2010 Jeg læser til Elektroingeniør så 3 programmeringsprog skal man da kunne smiley

• #17   7. jun 2010 Ja, der er nogen der kan...Programmering er og bliver aldrig min stærke side, så fedt at andre kan tage over der..

• #18   7. jun 2010 Det bliver heller ikke min men det er nu engang nødvendig...

Så heller noget ganske almindelig analog elektronik med en lille smule digital... F.eks en klasse D forstærker smiley

Kommentér på:
Diode (ensretter) spørsmål

Annonce