Blæser defekt! {{forumTopicSubject}}
Hej,
Har en ToyoToyota Carina E fra 93 som har et voldsomt irriterende problem. Om vinteren, altså når vejret er koldt, så tager blæseren en evighed om at omdanne det kolde luft til varm luft. Og når det endelig sker, så bliver det ikke engang specielt varmt, og kommer kun ud af blæserne i hhv. førersiden og passagersiden. Blæseren i midten blæser stadig koldt.
Om sommeren, når vejret er varmt, da blæser sideblæserne varm luft og midterblæseren kan ikke omdanne luften, så den bliver ret kølig.
Med andre ord.. mine blæsere i bilen lader ikke til at samarbejde, og den i midten er på en eller anden måde mere eller mindre stået af hvad angår temperaturstyring. Det lader til, at mine blæsere bare kører som de gør og den drejeknap til at styre varm eller kold luft... den har INGEN effekt.
Er der nogen der kan guide mig lidt her? Hvad er den gal med?
dec 2006
Følger: 44 Følgere: 46 Biler: 2 Emner: 79 Svar: 918
feb 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 48 Svar: 94
feb 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 48 Svar: 94
dec 2006
Følger: 44 Følgere: 46 Biler: 2 Emner: 79 Svar: 918
sep 2009
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 12 Emner: 48 Svar: 643
feb 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 48 Svar: 94
sep 2009
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 12 Emner: 48 Svar: 643
Ikke nødvendigvis, det kommer helt an på hvor defekt den er.
Altså hvis fjederen der åbner og lukker for vandt fungerer lidt, kan motor temperaturen godt være normal. Det tyder det lidt på i dit tilfælde, nu når der kommer lidt varmt luft.
Men jo, hvis fjedren er helt defekt vil motoren hurtigt koge over.
Det er ihvertfald mit bedste bud, at det er thermostaten der er defekt.
feb 2007
Følger: 125 Følgere: 123 Biler: 4 Emner: 313 Svar: 1.777
MEN! Hvis det er bare LIDT ligesom sådan en Mazda som jeg har. Så sidder der sådan en fin ting, man kan justere om man vil have frisk luft direkte ind. Den sidder uafhængigt af resten af "kontrollerne"
Den kom jeg selv til at pille ved, og troede også STRAKS at alt var fucked, for der lavede den nemlig også samme stunt
feb 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 48 Svar: 94
sep 2009
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 12 Emner: 48 Svar: 643
mar 2007
Følger: 60 Følgere: 59 Biler: 7 Emner: 37 Svar: 51
okt 2004
Følger: 87 Følgere: 82 Biler: 9 Emner: 213 Svar: 8.542
Denne kan godt være deffekt.
Den er nem at finde, da den sidder på en kølerslangerne som går ind i kabinen.
Der sidder et kabel på, og den minder mest af alt om en "ballofix" ventil. "
jul 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 1.309
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.050
Du er da den eneste der har fattet problemet...... ;-))
Termostat.... Godav, og undskyld mig i andre....., Hvis motoren bliver normal varm så kan man da mærke på slangerne inden man opfordrer til at skilde motor ad...
Den ventil Mathias nævner sidder på det fleste biler, og på nogle bilmodeler er det klapper der styrer hvor varmen skal hen eller hvor meget varme,,, det bliver ofte styret at kabler der sidder i varmereguleringen og i selve "varmeapperatet".....
Disse ting kan sidde fast eller kablen eller andet er knækket da det tit er noget skrøbeligt skrammel på de fleste biler.....
Ikke mindst kan et pollenfilter være så meget stoppet at man slet ike kan få luft ind i bilen overhovedet...
Skal ikke kune sige om der er et pollenfilter i nævnte bil, men kører man til service på et godt og fornuftig værksted så ville det bla. været skiftet...
Der kan også være luft i varmelegmet, men dette kun hvis vandet har været af bilen, eller noget i den retning og der så opstår en luftlomme der gør at varmen ikke kan komme ind i kabinen.....
Men termostat og motor,,, Hmmmm,,, det næste bud i kommer med er vel toppakning eller venstre nummerpladelys .... ;-))
Ja sorry men ofte kar foreslag i den karakter få folk til at ødeligge mere end det gavner...
jul 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 1.309
dog kan thermostaten stadig skyldes det? hvad så hvis han skilder hele udluftningen ad for at finde ud af det bare er thermostaten, btw, så skal der hvad? 3 skruer eller sådan noget til så er thermostaten ude?
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.050
Nej, gad ikke skille noget ad, før jeg havde fundet problemet,,, og nej han skal da ikke skille hele instrumenteringen af, han skal ned og ligge og tjekke om diverse kabler kører som de skal.... Og tit kan man spotte dem uden at splitte bilen ad...
Og der går 2 slanger ind i bilen, og man kan mærke på dem, og dette er også ganske nemt,,,
Og jeg har nu heller ikke skrevet at det skal skilles ad, det er "vist" noget du gætter, jeg kom med foreslag, og kan komme med flere, men der er da også en enkelt der har skrevet at varmelægmet inde i bilen kan være defekt, eller tilstoppet, men hvis det er stoppet, ja så er bege slanger ind i kabinen som reglen heller ikke varme begge to....Altså hvis det er stoppet....
Men hvis man afmonterer termostaten uden at tjekke om motortemp er ok, og om slangerne er varme, så skal man jo også være sikker på at man får udluftet og fyldt nyt kølevæske på,,, og der er der ingen der har fortalt manden om disse ting,,,? eller er der... jeg syntes bare at det er at tage fejlfinding i baglæns rækkefølge ved at skrive DEFEKT TERMOSTAT.... den er da lige lovlig langt ude, eller hvad...., fejlen er ikke engang fundet endnu,, og har man ikke fundet fejlen så skifter man intet før den er lokaliseret...
Men igen, bare min mening....
feb 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 48 Svar: 94
jan 2009
Følger: 32 Følgere: 30 Biler: 4 Emner: 10 Svar: 48
Blæser defekt!