{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.020 visninger | Oprettet:

Syn af imorteret CRX fra 91. Hjælp! {{forumTopicSubject}}

Har købt en crx som er importeret fra tyskland, en 91'er..
Det er samme model som var i dk mellem 88-89.
Den er altså født unden katalysator, lampda osv..
Men hvordan får jeg den lige synet, når alle biler fra 90 og frem går under de miljø-regler der???
Den har været synet én gang af tidligere ejer, men tror måske det var en synsmand han kendte, og derfor fik den igennem.

Hvad kam man gøre???


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Syn af imorteret CRX fra 91. Hjælp!
  • #1   15. jun 2010 hvis bilen er født uden kat, så kan da også synes. lamda sonde skulle der gerne være. ellers er det jo jo bare og finde en kat og svejse på.

  • #2   15. jun 2010 Hvornår er bilen fremstillet ? Det er det du skal gå ud fra.
    Hvis det er en 88-89 så er den uden katalysator.
    Er den fra 90-91 så er den MED katalysator.


  • #3   15. jun 2010 Den er første gang indregisrreret i 91..
    Det er en U.S model med elruder og sådan..
    Men den er altså født med samme motor som dem i dk mellem 88-89.
    Ved ikk om det hjælper noget?


  • #4   15. jun 2010 Altså det er den med 130hk, og ikk den med 124hk.. Til dem der kender til Crx'ere.

  • #5   15. jun 2010 Hvis det er en 130hk så er det en D16A9 motor og er UDEN katalysator.

  • #7   15. jun 2010 Men hvis den er fra USA så er den ikke født med den motor. Den største motor man kunne vælge i USA er en D16A6 med 110hk Så motoren må være monteret her i DK.

  • #8   15. jun 2010 ellers så gå lige ud til bilen og find motorkoden. Den finder du til højre nede ved udstødningsmanifolden, lige mellem blokken og gearkassen.

  • #9   15. jun 2010 Der står i de tyske papire at det er en ED9..
    Men ja.. Det er en D16A9 motor der ligger i..
    Problemet er bare at der står den er fra 91 jo..


  • #10   15. jun 2010 ED9'eren blev lavet fra 88-91. I 88-89 med 130hk (uden kat)og 90-91 med 124hk (med kat).

    Så hvis din bil er fra 91. så SKAL den ha katalysator. Tidligere ejer kan ha smidt en 88-89 motor i den, men det gør den ikke lovlig uden katalysator af den grund.


  • #11   15. jun 2010 Kig på type godkendelses pladen, den er ude i motorrummet i højre side. den er blå, der nederst står der hvilken motor den er født med.

    Så kan du se om det er den motor den er født med, der er oveni købet et nummer efter der viser om det er den orginale motor


  • #12   15. jun 2010 Sikker på den ikk blev lavet i USA med en d16a9 i 91??

  • #13   15. jun 2010 Yep den er god nok hvad han skriver peter r smiley

  • #14   15. jun 2010 På den blå plade som Brian H siger står der D16A9. Samme kode som motorkoden.. Så den må altså være født med den i 91..

  • #15   15. jun 2010 Hvis der står D16A9 på den blå plade så er bilen ihvertfald ikke fra USA.

  • #16   15. jun 2010 så er det en 88-89 der er indregisteret meget sent, det kan næsten ikke være anderledes hvis der står d16a9 på den plade, så er der ca 8 tal bagefter der hvor der står d16a9, det nummer kan du se på din motorblok om det er den orginale motor der stadig ligger i den

  • #17   15. jun 2010 USA modellen er også meget anderledes, sæder, dørbeklædninger, speedometer, selerne sidder feks i dørbeklædningerne og bagsædet er rykket ud og bygget et slags rum i mener jeg..

  • #18   15. jun 2010 Hvor i de tyske papirer står der at den er fra 91 ??

    Er den ikke bare indregistreret første gang i 91?

    De kunne jo sagtens være en bil produceret i 89, og så først være solgt i 91 ?


  • #19   15. jun 2010 Det er den her jeg har købt.. Med A/C og elruder og elsoltag.. Alt det kom først på i-vt'eren, men er altså også på den her..
    Så ved ikk hvor den er fra??

    http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=146479


  • #20   15. jun 2010 Er du sikker på der står d16a9 og ikke d16z5 på den plade, for den har positionslygter fra den faceliftet som min, altså en 90-91 og forkofanger fra den samt baglygter. elruderne er ikke til at se hvor de er placeret, er de i dørbekladningerne hvor du kan styre begge sider fra førersiden?

  • #21   15. jun 2010 Nu siger vi at det er en 88-89 model der bare er indregistreret første gang i 91.. Hvad så med syn?? Altså mht forurening?

  • #22   15. jun 2010 Men en usa model er det ikke, det er helt sikkert for de er meget anderledes som beskrevet ovenfor

  • #23   15. jun 2010 Hvis den er fra USA så ville den ha en af følgende motorer.

    HF- D15B6, 1.5 8V, SOHC MPFI(Multi-port Fuel Injection), 62hp
    Dx- D15B2, 1.5 16V SOHC DPFI(Dual-port Fuel Injection), 92hp
    Si- D16A6, 1.6 16V SOHC MPFI, 105-108hp

    Og hvis der står D16A9 på din motorplade, så er den ihvertfald ikke fra USA.

    En EUDM crx kan også ha A/C og soltag.


  • #24   15. jun 2010 mht syn, så ved jeg ikke lige helt hvad de siger til det, men kør til syn og lad selv være med at nævne noget, så må du se hvad han siger til det der er ikke så meget andet at gøre.

  • #25   15. jun 2010 Når der står D16A9 på din motorplade, så er den fra 88/89 og skal derfor IKKE ha Katalysator smiley

  • #26   15. jun 2010 Der står D16A9 på både den blå plade og på motoren. Og nummere efter D16A9 på den blå plade passer også med det nummer på motoren. Det er altså den originale motor der stadig sidder der i., (Har lige været ude og tjekke) Elruder sidder i dørbeklædningen hvor man kan styrer begge ruder.

  • #27   15. jun 2010 hehe fandme et tyndt program af motor de havde dengang derovre, ikke noget og sige til at de er så glade for deres b, h og k series konversions smiley

  • #28   15. jun 2010 jeg ved det ikke med sikkerhed, men håb på det er som peter skriver at den går ind under 88-89 forureningkravene, så må den måle 3,0 % mod 0,5 % for 90-91 modellen.

  • #29   15. jun 2010 hehe. ja.

    Den første B serie fik de i 99, da EM1 kom på gaden. (EK coupe med B16A2 motor)

    Den vildeste EG civic man kunne købe i USA var en ESi (d16z6 125hk)


  • #30   15. jun 2010 Må se hvad synshallen siger så..

    Finder sgu nok aldrig ud af hvad min bil er for en.. hehe


  • #31   15. jun 2010 Men føj den er rød indvendig, rat, konsol og håntagene osv, håber godt nok du får det skiftet hurtigst muligt plus den spoiler over højre eller venstre skulder den passer slet ikke til bilen

  • #32   15. jun 2010 prøv lige at smide de første 8 cifre i stelnummeret i en PB. Så kan jeg undersøge det for dig smiley

  • #33   15. jun 2010 heh vidste ikke de fik d16z6 derovre dengang smiley

    Men var godt klar over de først fik en rigtig b serie i coupe´en. En ting man simpelthen ikke kan forstå er at eg coupe ikke kunne fåes med en b motor, så havde jeg hentet mig sådan en istedet for min eg6 smiley


  • #34   15. jun 2010 JHMED93700S204093

    Men ja.. Har fået skiftet alt det røde ud.. Undtaget det plastik ved elruderne.. Her ikk fundet noget originalt dér endnu.=) Har også fået original spoiler på..


  • #35   15. jun 2010 Lyder fandme godt, forstår ikke der er en der seriøst kan male det der og så sige til sig selv at det passer til bilen smiley

  • #36   15. jun 2010 Hvis der ligger en D16A9 i den. Er der et eller andet der er bygget sammen, på den ene eller anden måde.. Kofangere og lygter er i hvert fald ik fra 88-89. Men fra den faceliftede 90-91´er.

    Som Peter R siger, kan man finde ud af produktionsåret ud fra stelnummet. Men på min som er en 90´er, er det først det 12. tal der afgører det. Og hvis det er en 88-89, er jeg ret sikker på at det er det 10. tal man skal se på..


  • #37   15. jun 2010 Din må være en 88..

  • #38   15. jun 2010 Jamen hvad filan sker der så lige for at den blå plade der, og motorkoden passer sammen??


  • #39   15. jun 2010 Det er dine kofangere der er blevet skiftet. Det må det være..

  • #40   15. jun 2010 Hov my bad, hvis det er en 88 på stelnummeret, så er den jo god nok med motoren, så er det bare diverse ting som lygter og beklædninger der er flyttet over. Evt tag et billed af dit speedometer, så kan man se om det er et 88 elller 91 model.

  • #41   15. jun 2010 Speedometeret er desværre blevet skiftet af ham jeg købte den af..
    Så det er hvertfald ikke originalt.
    Kan i tjekke hvad årgang det er på stelnummeret for mig?

    Har jeg nemlig ikk hørt om før.


  • #42   15. jun 2010 man kan se det på speedometeret på 88 modellen er den nærmest firkantet, altså fladt ovenpå og katastrofe blink sidder bag rattet på plastiket mener jeg, og på 91 modellen er det meget mere rundt plastiken omkring det og katastrofe blinket er flyttet ned i konsolen under speedometeret

  • #43   15. jun 2010 Ud fra hvad jeg kan se, skal det være en 88´er.
    8. cifer i stelnummeret (altså 7 talet) viser at den er født med DOHC motor. Så du burde sagtens kunne få den synet med D16A9 motor, da det er den rigtige motor til bilen smiley


  • #44   15. jun 2010 Speedometeret har runde former.. Ikk firkantet..

  • #45   15. jun 2010 I øvrigt for fedt med aircon! Det ville jeg gerne have i min..

  • #46   15. jun 2010 Okay Jan P=) Hvordan fandt du ud af det??

  • #47   15. jun 2010 Ja det er cool nok.. Men har slået det fra.. Det tager hk smiley

  • #48   15. jun 2010 Jan p >> servo, har du bygget en bagbro over fra en civic shuttle?

  • #49   15. jun 2010 Mark E-> Man kan se det i en værkstedmanual. Den kan hentes på nettet smiley

    Brian H -> Du må mene forbro smiley Men nej, det er fra en 4-dørs civic. Nogle af dem har også servo.. Passer næsten lige over..


  • #50   15. jun 2010 Jeg kan se at udfra motornummeret så kan man se om den er med eller uden kat.
    Prøv lige at oplysemotornummeret. Det er det 8 cifrede nummer på den blå plade hvor motorkoden også står.


  • #51   15. jun 2010 Heh sorry det har været en lang dag smiley tænkte da ikke lige over sedanen, fed måde at gøre det på, syntes dog ikke den var så slem at dreje uden servo.

  • #52   15. jun 2010 Ok, her er hvad jeg kunne se ud fra stelnr.

    JHM = Japan Honda Motors

    ED9 = Civic Coupe CRX

    3 = 5 gears manuel

    7 = DI model (udstyr, det forklarer nok soltaget og AC)

    0 = Bruges ikke

    0 = Årgang 88

    S = Den er lavet på Suzuka frabrikken i Japan

    204093 = Bilens serienummer


  • #53   15. jun 2010 Så vidt jeg ved har alle crx´ere soltag.. i hvert fald EDM´erne..

  • #54   15. jun 2010 Jan.

    Ja det har du sgu da ret i. Men AC er lidt sjældent i de modeller.


  • #55   15. jun 2010 Ja det er det. Tror faktisk det er meget sjældent. Troede faktisk slet ik de kunne fåes med det her hjemme. Har altid troet at dem der havde det, var import fra japan..

  • #56   15. jun 2010 Peter R der er altså noget der ikke stemmer i de oplysninger for alle ED9 hedder JHMED93700S som de første, og det gælder alle crx ED9 fra 88-91, så det sidste 0 inden S'et kan ikke sige noget om årgangen, og 7'tallet har de også alle sammen og dem jeg har haft har ikke haft A/C

    Mit gæt er at det er en Schweiz'er eller Østriger, og at den er fra 89. Det er de gamle sæder men det nye instrumentbord, nye baglygter og kofangere. Det meste er ret nemt at skifte, men ikke instrumentbordet der er rimeligt besværligt. Dog vi jeg så sige at jeg aldrig har set en ED9 med D16A9 motor og rundt bord før.


  • #57   15. jun 2010 Rasmus F: Jeg skal ikke kunne sige det. Men ifølge min Honda repair manual. Så findes der også en JHMED93600S.

    6-7 er "grade" og fortæller om hvilken udstyrs model der er tale om.

    0 skulle angive årgangen. 0 er 88 - 1 er 89 - 2 er 90.


  • #58   15. jun 2010 Ud fra det her, er det tallet inden S der afgør årgangen: http://depositfiles.com/files/vixqfuzed

    På en EE8 som min, er det tallet efter S der afgør det. Svært at finde rundt i?.. JA..




  • #59   15. jun 2010 I den manual jeg har, viser 6 eller 7 at det henholdsvis er en sohc eller dohc. Det forklarer også hvorfor alle her hjemme har 7 tallet..

  • #60   15. jun 2010 Bogstavet har ihvertfald ikke noget med Årgangen at gøre. I alle de hondamanualer jeg har, er det altid fabrikken hvor bilen er lavet.

    S = Suzuka
    H = Ontario (canada)
    L = Ohio (USA)

    osv.


  • #61   15. jun 2010 Jep. Det burde der ik være tvivl om..

  • #62   15. jun 2010 Jeg så lige en USDM civic manual hvor årgangen også er opgivet i bogstav og ikke i tal. Men i min EUDM crx manual står der altså tal ved årgangene.

  • #63   15. jun 2010 Gør der også i min. Tallene betyder åbenbart ik det samme for alle modeller. Lidt besværligt smiley

Kommentér på:
Syn af imorteret CRX fra 91. Hjælp!

Annonce