{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.928 visninger | Oprettet:

B/E Kørekort Trailer/regler {{forumTopicSubject}}

Hej BG da jeg skal op til køreprøve ang. trailerkort imorgen, ville jeg høre om nogen kendte en hjemme side med reglerne omkring selve traileren.... så som reflekser på siderne.. hvorfor de er der.. osv.. eller vis nogen selv har det. og kender nogle af de forskellige regler, har dem selv på tungen men er alligevel en smule usikker i min sag.

Er inde i hvordan man ser hvad bilen må trække og hvad traileren må pålæsses.

På forhånd tak. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  B/E Kørekort Trailer/regler
  • #1   5. jul 2010 lytter lige med smiley
    kunne godt bruge en genopfrisker heh


  • #2   5. jul 2010 Det lyder godt Tommy.... Så skal vi ud og hente biler smiley

  • #3   5. jul 2010 mener du finder dem under politi.dk
    mvh
    michael


  • berndt k
    berndt k Tilmeldt:
    aug 2009

    Følgere: 1 Emner: 71 Svar: 934
    #4   5. jul 2010 hvis der kan være en byggeplade (122cm bred) så skal der være hvidt lys fremad på traileren. under det er reflekser nok.

    gule reflekser skal være monteret på siden af traileren hvis den er over 6m. lang (er også noget med krav til afstand til vejen, men dem kan jeg ikke lige huske)


  • #5   5. jul 2010 Ja nu må jeg se hvor meget jeg får brugt det... smiley


  • #6   5. jul 2010 Berndt K - Super de side reflekser kunne jeg sbosule intet huske om.. tak.. smiley

  • #8   5. jul 2010 hmm de krav man skal kende er fanme så kryptiske og gerne med 3-4 forskellige regelsæt for hver ting + undtagelserne

  • #9   5. jul 2010 Fandt selv en god side - http://www.egedalkoreskole.dk/husk.htm

    Dog syntes jeg kørelæren nævnte at man måtte overstige bilens total vægt med 50kg eller også var det omvendt at bilen skulle være max 50kg over, dette kan jeg ikke finde noget om her.


  • #10   5. jul 2010 Bare læs det første af min link. Der står det hele.

  • #11   5. jul 2010 Christian F - super tak.. der stod det noget enklere..

  • #12   5. jul 2010 tror jeg har det jeg skla bruge nu tak smiley fik lgie printet lidt læse stof ud til imorgen..

  • Kim B
    Kim B Online Tilmeldt:
    jul 2008

    Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 156 Svar: 6.378
    #13   5. jul 2010 <b>HUSK der er kommet nye regler pr. 1. maj 2009, det har herefter betydning for hvornår du har taget dit kørekort !!!</b>

    fra:
    http://www.sikkertrafik.dk/I%20bil/Anhaenger/Regler%20for%20koersel%20med%20anhaenger.aspx


    1. maj 2009 kom der nye regler for kørsel med anhænger. Det betyder, at der nu gælder forskellige regler afhængig af, om du har et almindeligt kørekort (kategori smiley som er erhvervet før eller efter 1. maj 2009.

    Hvis du har erhvervet kørekort 1. maj 2009 eller derefter må du ved beregning af 50 kg-reglen og 3500 kg-reglen ikke længere benytte bilens koblingsvægt.

    Du skal opfylde 50 kg-reglen og 3500 kg-reglen, for at køre med anhænger med almindeligt kørekort.

    Du må dog altid køre med en trailer med en totalvægt på 750 kg - uanset at den samlede totalvægt overstiger 3500 kg:

    1.50 kg-reglen: Bilens egenvægt + 50 kg** skal være større eller lig med: Totalvægten i følge påhængskøretøjets registreringsattest.
    Hvis du har erhvervet kørekort før 1. maj 2009 må du alternativt benytte bilens koblingsvægt, hvis den er lavere en "Totalvægt" ifølge påhængskøretøjets registreringsattest

    2.3.500 kg-reglen: Bilens Totalvægten og Påhængskøretøjets totalvægten må ikke overstige 3.500 kg.
    Hvis du har erhvervet kørekort før 1. maj 2009 må du benytte den eventuelt lavere koblingsvægt i stedet for påhængskøretøjets totalvægt.
    ** På nogle nyere registreringsattester fremgår egenvægt ikke. I stedet fremgår køreklar vægt. I disse tilfælde skal du benytte bilens køreklar vægt minus 75 kg - i stedet for egenvægt + 50. kg. For traileren skal du benytte køreklar vægt, hvis ikke egenvægt fremgår.

    Hvis reglerne er opfyldt med "Koblingsvægten"
    Hvis 50 kg-reglen eller 3.500 kg-reglen er opfyldt med "koblingsvægten" betyder det, at du må køre med et påhængskøretøj med en totalvægt der er større end koblingsvægten. I det tilfælde, må den faktiske vægt (egenvægt+last) af anhængeren aldrig overstige koblingsvægten.

    Koblingsvægten må kun benyttes hvis du har erhvervet dit kørekort før 1. maj 2009

    Hvis du har trailerkørekort
    Hvis du har et trailerkørekort, behøver du ikke at følge de to regler. Så ved du som chauffør, hvordan du kører med et tungt køretøj. På bilens registreringsattest står der hvor mange kilo, anhængertrækket kan køre med og dermed hvor meget, din anhænger må veje.

    Kørekort til lastbil eller bus
    For at du må køre med en stor anhænger, skal du have kørekort til anhænger.

    Har du kørekort til lastbil eller bus (C eller D), må du altså ikke køre med en stor anhænger efter din personbil. Hvis du har kørekort til lastbil- eller busanhænger (C/E eller D/E), behøver du ikke BE-kørekort.

    Mere om anhængere

    Du kan læse mere om anhængere på Færdselsstyrelsens hjemmeside
    Du kan også læse mere på Politiets hjemmeside


  • #14   5. jul 2010 ja det er sku godt den gamle regel snart kommer tilbage.. nemlig alt over 750kg total, skal man ha kørekort til, alt det andet er til at lukke op og skide i... for folk kan ik finde ud af det.... alle skulle bare ha trailer kørekort når de tog, b. kort, så var det meget nemmere....

    og til thomsen.. hvorfor gå op, hvis du er usikker..?? så hellere vente, end at tage chancen


  • Kim B
    Kim B Online Tilmeldt:
    jul 2008

    Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 156 Svar: 6.378
    #15   6. jul 2010 Link, Brian ....

  • #16   6. jul 2010 link til hvad..??

  • Kim B
    Kim B Online Tilmeldt:
    jul 2008

    Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 156 Svar: 6.378
    #17   6. jul 2010 til de nye regler der kommer

  • #18   6. jul 2010 jeg ved ik hvor det står, men har en bekendt der er kørelærer, som sidder i noget udvalg, og han siger der ik går lang tid, da det har været på tale i lang tid..... så vi må vente og se....

  • Kim B
    Kim B Online Tilmeldt:
    jul 2008

    Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 156 Svar: 6.378
    #19   6. jul 2010 tja lyder sq fornuftigt - burde slet ikke være tilladt at smide noget efter bilen uden først at have modtaget uddannelse i brugen af den - kæft der er mange idioter på vejene med trailer

  • #20   6. jul 2010 ja, det er der nemlig...... gamle hr. hansen, kan smide en stor trailer efter hans store bmw. hvis den har en egenvægt på 1700kg, kan han fuldt lovligt køre med en trailer på 1750kg total... go morgen siger jeg bare..... ja alle skal bare ha undervisning i trailer kørsel, det er faktisk de små under 750kg, der er mest farlig, da de ikke har bremser, mange gange er de total overlæsset, og vejer langt over 1000kg.. så er det først det bliver spændende at bremse ned, isår hvis det er en lille bil foran, feks. en lille corolla der må trække 1000kg, og føren intet erfaring har med trailer kørsel.... samt fastspænding af godset.... bare vent og se her i uge 29-30-31... hvor mange campingvogns uheld der kommer, det er fast hvert år.... nemlig pga. af overlæs, og de baglæsser deres biler, så de overstyre.... og så er det lige pludselig campingvognen der bestemmer hvor de skal hen...:)

  • Kim B
    Kim B Online Tilmeldt:
    jul 2008

    Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 156 Svar: 6.378
    #21   6. jul 2010 sidste år kørte jeg ca 150 meter bag en tysker med tom trailer på der havde presenning opbygning på som var lige til at tage af, han kørte omkring 100 km/t da der kom et vindstød der tog hans trailer puff sagde det da den fløjtede rundt på de 2 spor på motorvejen - kæft han var bleg i hoved da jeg hjalp ham med at få den på hjul igen

Kommentér på:
B/E Kørekort Trailer/regler

Annonce