{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.027 visninger | Oprettet:

Zonda R hurtigst på ringen - NU VIDEO {{forumTopicSubject}}

Det er nok ikke nogen stor nyhed at Zonda R er hurtigere end Ferrari 599XX's tid på Nürbrurgring - men først nu har Pagani offentliggjort en video med deres Zonda R på selve omgangen, der kørte de 6 minutter og 47,5 sekunder.

Læs mere her og sammenlign videoen af både Ferrari 599XX og Zonda R på Nürbrugring!

http://www.pro-street.dk/nyheder/video-pagani-zonda-r-hurtigst-paa-nurburgring/

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Zonda R hurtigst på ringen - NU VIDEO
  • #1   28. jul 2010 Ja det går sgu stærkt..

Hvad er den officielle hurtigste tid der er kørt på banen?

• #2   28. jul 2010 Jeg kan ikke helt finde ud af, om der findes nogle officielle lap-tider og hvordan de bliver officielle.

Men tror du skal regne med at den Zonda R nok ER den hurtigste pt smiley Indtil Veyron SuperSports kommer på banen, den gav ihvertfal de andre konkurrenter pænt meget tæv på Top Gears testbane sidst!

• #3   28. jul 2010 Jeg fandt det her på Wiki:
    http://en.wikipedia.org/wiki/N%C3%BCrburgring_lap_times

En Porsche 956 i 1983 kørte den på 6:11.13

Men ja, tror den nye Veyron kommer til at sætte en væsentligt hurtigere tid på banen.

• #4   28. jul 2010 Porsche 956 kørte de 20832m på 6 minutter og 11 sekunder tilbage i 1983.

• #5   28. jul 2010 Selvfølgelig er VAG også dominerede når det kommer til Nürburgring..

• #6   28. jul 2010 Problemet er bare, hvor mange af de tider på den liste der er officielle smiley

Men ja, jeg vil nu mene at der er en stor klasseforskel mellem en LMP1 (prototype) bil som Porsche 956 og så en wannabee gaderæser som Pagani Zonda R som omtalt i artiklen. Jo, Zondaen har godt nok en hækvinge osv, men der er stadig stor forskel - hvilket også ses på tiden.

Ang Veyron, så er jeg enig i at den nok kommer derned af, men om den kommer ned under de 6m50 som Zondaen kan jeg ikke helt afgøre med mig selv - der er jo også stor forskel på Nürburgring og så Top Gears bane mht sving osv.

• #7   28. jul 2010 Hmm, jeg begynder faktisk også at tvivle nu.

Den nye Veyron SuperSport har stort set samme vægt til HK fordeling som Zonda R har.

Til gengæld har den mere moment pr. KG end Zonda'en.

Ydermere er den også sat op til banerace, med strammere undervogn, andre bremser, diffuser, spoiler m.m.

Så om den faktisk kunne ske at være hurtigere er bestemt en mulighed.

• #8   28. jul 2010 Vigtig forskel: Bugatti er en gadebil. Zonda R kan som 599xx ikke indregs.

• #9   28. jul 2010 Præcis. Jeg tror dog slaget skal spilles på om den Veyron SS ikke er en for stor en klods at køre rundt med - for en std Veyron vejer jo trods alt godt og vel 1900 kg, og det er sku meget at sky flytte 20 km på under 7 minutter, op og ned af bakker, ind og ud af sving.

Så ja, det er et godt spørgsmål hvordan den vil klare sig - hvis den da nogensinde kommer på banen, jeg mindes endnu ikke at ha set at den gamle version har sat en tid?

• #10   28. jul 2010 Jakob L

Derfor er det kun alt for fedt, hvis den kan slå begge to.
    Hvilket der er en stor chance for.

• #11   28. jul 2010 Neffi

Så længe KG til HK fordelingen er god, og bilen har den rigtige undervogn, fører m.m. tror jeg bestemt det er muligt.

Den gamle Veyron, er der aldrig blevet sat en officiel tid med.

Dog mener jeg at have set en lap time på 7.40 min, et sted på nettet, hvor den var først af en eller anden tilfældig.

Standard Veyronen vejer 1.888 kg, hvor den nye SuperSport vejer 1.900 kg rent.

• #13   28. jul 2010 Ja det har du nok ret i. Hvad så med 4 hjulstrækket på Veyron'en - det har vel også noget at sige mod ren baghjulstræk på Zondaen?

• #14   28. jul 2010 Ja, at den står bedre fast i svingene, og at føreren kan give gas meget tidligere uden at skulle være bange for at skride ud.

• #15   28. jul 2010 Altså med 4-hjulstræk.

• #16   28. jul 2010 Ja okay, det må siges at være en stor fordel på de 77 sving i alt, hehe.

• #17   28. jul 2010 Uden tvivl. I 90erne var Skyline R33 GTR netop kendt som en hurtig vogn på ringen med sit 4-hjulstræk..

• #18   28. jul 2010 Ja, det er kun en fordel med 4-hjulstrækket.

Jeg håber, at en eller anden heldig ejer af en Veyron SuperSport overlader den til en proffesionel kører, eller at Bugatti selv tester den på Nürbering således at vi kan få afkrættet det dårlige ry den har fået på sig, når det kommer til banerace.

Men ja, hvis ikke Bugatti'en kan, må de jo bare læne sig op af brormand Porsche som har vist hvordan den skal skæres.

• #19   28. jul 2010 Neffi, du lyder til at være Veyron interesseret, har du set dette klip :o)?

http://www.youtube.com/watch?v=YmNpMKvXVgg

• #20   28. jul 2010 Volkswagen AG:
    Jeg er en stor Top Gear fan, så selvfølgelig har jeg det smiley

Nu nævner du noget med brormanden Porsche, kan du komme mere ind på hvilken model det er tale om?

• #21   28. jul 2010 Som nævnt længere oppe:

Porsche 956..

• #22   28. jul 2010 Okay, det er jo også den gamle le-mans racer.

• #23   28. jul 2010 Yes :o)
    Men stadig en banebil som ikke kan indregistreres. Nøjagtig ligesom Zonda'en og Ferrarien..

• #24   28. jul 2010 Det er selvfølgelig rigtigt nok - men så kan vi vel lige så godt begynde at sammenligne med BMW også, der med deres 2006 F1 racer i teorien kunne køre en 5-minutters tid.

• #25   28. jul 2010 Der tager du fejl.

Et er hvad men i teorien mener en bil kan, noget andet er hvad den i virkeligheden er i stand til, når den bliver testet IRL.

Anyway

Hvis Bugattien ender med at tage Zonda'en og Ferrarien er det for vildt.

Hvis man deler tingene op i 4 grove grupper ser de således ud:

Enten bygges en bil til:

- Hverdagskørsel
    - Banerace
    - Høj topfart
    - Luksus flyder

Bygges bilen til hverdagskørsel, er den bygget til at holde i lang tid, men er ikke ret hurtig og sportslig hvis du sammenligner med en Ferrari, Porsche etc.

Bygges bilen til banerace, kan den typisk ikke indregistreres hvis det er seriøst race + at den er skrabet for alt, er ukomfortabel og ikke holder ret længe sammenlignet med en almindelig bil.

Bygges bilen til at have en høj topfart, har den typisk dårlige mellemaccelerationer pga. gearing + den er ved at falde fra hinanden når den nærmer sig topfarten.

Bygges bil til at være en flyder, er den elendig i acceleration, høj fart og til banekørsel.

Veyronen er bygget til alle fire ting, + den er lavet til at holde minimum 20 år uden at der skal udføres andet end almindelig service.
    Ydermere er den ligeså luksuriøs som en Bentley indvendig, og når den opnår topfarten, er den så rolig at du kan styre den med en lillefinger på rattet.

Som Jeremy Clarkson tidligere har udtalt:

Bugattien er et teknologisk vidunder, som er flere årtier forud sin tid.

• tobias p
    tobias p Tilmeldt:
    feb 2009

Følger: 1 Emner: 7 Svar: 72
    #26   28. jul 2010 supersporten er altså lettere

• #27   28. jul 2010 Du har ret i at man ikke kan bruge det "i teorien" til noget, men når man begynder at sammenligne en Zonda R med den Porsche 956 (som efter min mening er en LMP1 racer), så synes jeg lige så godt man også kan tage F1 biler med ind i diskussionen.

BMW kørte med deres 2006 F1 racer på banen (inkl F1 banen, så allerede der kan man ikke sammenligne tiderne), og så havde de lavet en masse begrænsninger i F1 bilen for at den kunne holde en hel omgang på forsvarlig vis - fx begrænset topfarten til 275 km/t. Det var lidt forvirrende det jeg læste om emnet, men i teorien skulle den gerne kunne komme under de 6 minutter for en omgang.

Tobias P:
    Jeg mener også at jeg hørte i Top Gear afsnittet, at SuperSporten er lettere end den alm Veyron - men synes ikke jeg har kunne finde den præcise vægt for SuperSporten nogen steder på nettet.

• #28   28. jul 2010 Radical SR8 er osse tæt på recorden

• #29   28. jul 2010 nu hvor vi snakket bugatti ville jeg lige poste den her...
    http://www.bilekspressen.dk/nyheder/sensation-fra-bugatti

ved ik om den har været oppe men det er stadig sygt hvis rygtet passer...

• #30   28. jul 2010 Groth:
    Den nyhed der tror jeg så slet ikke på.

For det første skulle den nye SuperSports bruge hele 200 hk mere for at køre 24 km/t hurtigere - hvor mange skal den så ikke bruge for at kunne køre 93 km/t hurtigere?

Derudover tror jeg simpelthen ikke at den testtrack nede i tyskland er lang nok - de nævner 9 km, og hvis den Bugatti kører de 500 km/t tilbagelægger den 8,3 km pr minut - dvs den strækning der er tilbagelagt på lidt over 60 sekunder!

Men godt lyder det da, at runde de 500 km/t i en bil der stadig kan bruges til at købe ind i.

• #31   28. jul 2010 Neffi.

Folk troede heller ikke på at Veyronen kunne runde 400 km/t.
    Hvilket den gjorde uden problemer, og mere til.

Noget helt andet er at det heller ikke er Veyronen som skal kunne køre de 500 km/t, men efterfølgeren som kommer i 2012.

Jeg er 100% sikker på at det nok skal passe.
    Ihverfald mere sikker end amerikanerne som vil udvikle en bil med 2000 HK der eftersigende skulle kunne ramme de 480 km/t.

At SuperSporten er lettere end standard versionen, har jeg også hørt. Men har heller ikke kunne finde facts som bakker det op.

• #32   28. jul 2010 Der er stadig tusinde år mellem 400 km/t og så 500 km/t.

Men nu har jeg heller intet hørt om Veyrons efterfølger, om den er et skinket lig der ikke vejer noget som helst, men stadig har 5 millioner hestekræfter, eller om den kommer til at være ligesom Veyron, stor og med masser af luksus - men stadig med kræfterne til at runde de 400 km/t. Der skal altså nogle flere facts på bordet omkring hvad modellen er for noget, og hvad den kan præstere af ydelse.

Så indtil videre tror jeg endnu ikke på det.

• #33   28. jul 2010 VW holder kortene tæt ind til kroppen.
    Derfor findes der hverken billeder eller beskrivelser af bilen.

Det var nøjagtig det samme med den nye Veyron SuperSport.

Folk troede ikke på en endnu vildere Veyron var på vej.
    Der var ingen beviser for at dette skulle være sandt. Men ja, lige pludselig uden varsel, blev den lanceret.

• Michael N
    Michael N Tilmeldt:
    feb 2007

Følger: 1 Emner: 11 Svar: 925
    #34   28. jul 2010 Simpel matematik og fysik siger, ifølge mine beregninger, at Veyron SS skulle bruge i omegnen af 1900 hk for at nå op på 500 km/t. Så helt umuligt er det vel næppe, men det er altså en ret voldsom bil man ender med.

• #35   28. jul 2010 Michael N:
    Jeg tror desværre ikke det er så simpelt.

James May nævner noget i det nye Top Gear afsnit angående luftmodstand. Oppe ved de hastigheder er luften så tyk at det er ligesom en frygtkage, bilen skal skære igennem - og det kræver altså kræfter! Derved sagt at ved hastigheder på 500 km/t (altså 100 km/t mere end frugtkagen), der er luften altså noget mere tætpakket og derved tykkere at skære sig igennem, og selvom jeg ikke har gennemskuet dine beregninger endnu, så tror jeg ikke at 1900 hk er nok.

• Michael N
    Michael N Tilmeldt:
    feb 2007

#36   28. jul 2010 @ Neffi.

Der findes en simpel regel der hedder, at effektbehovet stiger med hastigheden i tredje potens. Den tager netop højde for, at luftmodstanden stiger, så i teorien er det nu rigtigt nok.

Beregningen ser således ud:

(500/431)^3*1200, hvor 500 er den ønskede hastighed, 431 er Veyronens nuværende tophastighed og de 1200 selvfølgelig er de nuværende antal hestekræfter.

Resultatet bliver ca. 1873hk.

Du kan også se, at beregningen nogenblunde passer, hvis man afprøver det på forholdet mellem en almindelig Veyron, og så SS modellen:

(431/407)^3*1000 =1187 HK altså næsten 1200 hk

Beregningen er selvfølgelig ikke 100% korrekt, da den ikke tager medregner ændringer i vægt(som dog ikke betyder ret meget for topfart) og ændringer i aerodynamikken. Derudover bliver man naturligvis nød til, at sikre at bilen er stabil ved den højere hastighed, og det er derfor måske nødvendigt at øge downforce, hvilket vil øge behovet for effekt

• #37   28. jul 2010 Denne regel kendte jeg så ikke noget til, og hvis den passer kan jeg godt se, at det i teorien burde være muligt smiley

• Michael N
    Michael N Tilmeldt:
    feb 2007

#38   28. jul 2010 Den står både i et ældre bilmagasin jeg har liggende et eller andet sted, samt i en fysikbog, jeg kom til at glemme at aflevere, så teorien er god nok, men det tager bare KUN hensyn til luftmodstanden, og virker kun i tilfælde, hvor der overhovedet ikke ændres på bilen, udover antallet af hestekræfter

Kommentér på:
Zonda R hurtigst på ringen - NU VIDEO

Annonce