2.166 visninger
|
Oprettet:
Golf 2 med transporter R5 motor {{forumTopicSubject}}
Jeg har en transporter til at stå. Går rigtig godt i motoren, det er en 2.4 diesel række 5.
Spørgsmålet er om der nogen er ved om den kan ligge i en golf 2?
jan 2008
Følger: 25 Følgere: 23 Biler: 2 Emner: 118 Svar: 3.176
apr 2007
Følger: 5 Følgere: 5 Biler: 4 Svar: 898
Mht til syn, så kan jeg ikke se nogen problemer i at få den synet med konstruktive ændringer. 2.4D har ikke ret mange hk, og golf II er godkendt op til 137 hk eller deromkring.
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Biler: 2 Emner: 12 Svar: 336
Men jeg gad sgu godt se den synshal, hvor den går igennem - og hans adresse, tak. Den er jo meget tungere end en alm. Golfmaskine. Når det kan lade sig gøre at lægge en Alfa Romeo-boxer i en 2CV og en Rover-V8 i en gammel Ford Escort, kan det sikkert også lade sig gøre at skohorne en række-5er ned på tværs i en Golf 2, men der vil aldrig komme noget godt ud af det.
jul 2003
Følger: 168 Følgere: 126 Biler: 17 Emner: 67 Svar: 11.452
apr 2007
Følger: 5 Følgere: 5 Biler: 4 Svar: 898
dec 2007
Følger: 18 Følgere: 18 Biler: 12 Emner: 3 Svar: 6
Og transporter motor er 10 cm høje en golf'en. Men tilgengæld er der mere plads i golfen motor rum alt i alt. Transporter motor efter mine mål og overbevisninger tror jeg godt den kan ligge i en golf 2 med en del konstraktive ændringer!
Nyt spørgsmål !
Nogen der ved om gearkassen fra en golf 2 passer med boltene fra en transporter blok, eller evt en gearkasse fra den gamle passat R5 passer på en transporter blok ?
Mvh Rasmus
Tak for de indlæg der er kommet.
sep 2007
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 3
Det er et rigtig fedt projekt du der har gang i, og jeg har før selvlavet det samme. Jeg troede dog, inden jeg gik i gang at det var lettere, men det vidste sig efterfølgende at blive langt mere bøvlet end jeg havde regnet med. Men det lod sig gøre, og derfor kan du sikkert også få det til at lykkes.
Med hensyn til valg af motor er der 5 forskellige inden for diesel række 5 (5-inline). Der er 2 uden turbolader og 3 med turbolader.
Følgende uden turbolader:
Motorkode AJA - 2.4 række 5
Motorkode AAB - 2.4 række 5
Følgende med turbolader:
Motorkode AYY + AJT - TDI 2.5 række 5
Motorkode ACV + AUF + AYC + AXL - TDI 2.5 række 5
Motorkode AHY + AXG - TDI 2.5 række 5
Der er stor forskel på ydeævne samt pris, men dette kan du selv tage stilling til. Hvis jeg skulle vejlede dig, ville jeg nok selv have valgt en AHY eller en AXG som er de stærkeste inden for klassen (5-inline - diesel) med 151 hk.
OBS: Hvis du vælgen en motor med så mange heste skal du have den godkent til syn og betale afgift af "værdiforøgelsen)
Ellers kan du jo vælge en af de motorer der ikke overstiger de 20% som jo er den tilladte effektforøgelse, alt efter hvilken golf de vælger at bygge om (GTI / GTD)
Med hensyn til gearkasser, kan du ikke bruge en fra en golf 2, da udrykkerlejet slet ikke passer og heller ikke bøsninger.
Men som du sikkert har opdaget er tranportermotoren + gearkasse læangere en længden mellem vangerne i en golf 2, hviket nok er det der stopper flest i deres projekt. Men hvis man ændrer motorophængene, kan man sænke gearkassen og motoren ca. 3-5 cm, og enden af gearkassen vil kunne gå ind under den venstre forvange, uden problemer.
Det næste problem vi stødte på var selve højden af motoren som er ca 11 cm højere end en golf 2 GTI motor.
Dette problem kan løses ved at ligge motoren tilbage. Hvis du kigger på transportermotorens hældning vil du se at denne vender fremad. Ved at lægge den ca. 30 grader tilbage, vil du ligenøjagtig opnå frigang mellem indsugningsmalifold og motorhjelm.
Hvis du har andre spørgsmål, er du velkommen til at skrive til mig.
Held og lykke med projektet.
Mvh. Mike
dec 2007
Følger: 18 Følgere: 18 Biler: 12 Emner: 3 Svar: 6
Jeg har 2 problemer nu, det ene er at uden at have prøvet endnu er at motoren er for høj. Men som du skriver kan den hældes 30 grader bagud. Spørgsmålet er så. er du sikker på den kan det og tænker lidt på oliken i bundkaret.
Gearkassen fra en 5 cyl passat passer vel (ja muligvis over i) da transporter motoren er gearet på en hel anden måde.
Hvad stødte du mere på af problemer. Du fik vel og lavet nye trækaksler ?
Den motor jeg har liggende er 2.4D mener 78Hk. Hvis jeg får det til at lykkes er muligheden for at smide en 2.5 TDI over i der jo:-)
Indsugnings manifolden er af aluminium og det er den som stikker godt op i vejret. På en diesel bliver der ikke blandet luft og brændstof i indsugningen og derfor er der også mulighed for at om konstruere noget andet evt skære den over på knækket og få de svejs sammen af en (aluminium svejser)
Men hensyn til syn kan den godt blive synet med den nye motor da HK ikke overskrider 20 %.
Tænker mere på om tårnene kan holde til vægten osv.
Men igen mange tak for dit indlæg
Mvh Rasmus
dec 2006
Følgere: 23 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 5.870
For efter de nye synsregler så kan den ikke godkendes da den nye motor ikke er typegodkendt i Golfen.
apr 2007
Følger: 5 Følgere: 5 Biler: 4 Svar: 898
dec 2007
Følger: 18 Følgere: 18 Biler: 12 Emner: 3 Svar: 6
Det der kan komme som et problem er at vægten. Og at den ikke over skrider 20% i HK.
Vægten har en del at sige da tårnene ikke er konstrueret til den tunge vægt. Det er i hvert fald et problem når man ombygger en golf 2 til golf 2 VR6.
/Rasmus
jan 2013
Følger: 29 Følgere: 27 Biler: 2 Emner: 24 Svar: 192
Hvordan gik projektet?
Golf 2 med transporter R5 motor