En hilsen fra skatteministeren {{forumTopicSubject}}
Som opfølgning på tråden om afgifterne, har jeg i dag modtaget mail fra SKAT på opfordring fra ministeren.
Mailen indeholder følgende besked:
Skatteministeren har bedt SKAT om at takke for din mail om afgifter på motorcykler, og samtidig bedt SKAT om at besvare henvendelsen. I Danmark har vi en relativ høj registreringsafgift, og det er derfor nødvendigt med forskellige ”værn” til at sikre provenuet. Et af elementerne i dette værn er regler om, at der skal betales registreringsafgift, hvis et køretøj ombygges på en sådan måde, at det ikke længere kan anses som identisk med det, der tidligere er betalt afgift af. Hvis der ikke var et sådan værn, ville der hurtigt opstå en hjemlig produktion af nye biler eller motorcykler – så at sige rundt om et eksisterende stelnummer på gamle køretøjer – idet dette ville kunne ske uden betaling af registreringsafgift. En sådan aktivitet ville i øvrigt også være i strid med reglerne i indre marked om lige og fri konkurrence på markedet. Man kan så altid diskutere, hvor en sådan grænse for ombygning eller forbedring skal være, men den er dels lovbestemt dels administrativt fastsat via en lang række afgørelser og domme.
Dette betyder og bekræfter at SKAT sætter endnu hårdere ind overfor dem der ændrer og styler og de pålægges helt ny reg. afgift og beholder den der allerede er betalt.
Tak til SKAT for at Janteloven lever og vi alle skal køre i ens biler og ikke må skille os ud.
Held og lykke til alle Jer der vil style i fremtiden!!
okt 2007
Følgere: 80 Biler: 17 Emner: 185 Svar: 15.214
dec 2005
Følger: 1 Biler: 1 Emner: 15 Svar: 56
Så er det slut med custom shows og vi kan bare gå ned til den lokal Opel forhandler og se det nyeste og fedeste.... host host.
Kom nu ind i kampen for )(/&(/¤& da ;o) og STØT OP
http://ekstrabladet.dk/minsag/article1427348.ece
jun 2006
Følger: 25 Følgere: 55 Biler: 6 Emner: 2.087 Svar: 19.819
jun 2007
Følger: 14 Følgere: 13 Biler: 5 Emner: 1 Svar: 838
jun 2006
Følger: 3 Følgere: 157 Biler: 5 Emner: 194 Svar: 4.630
jun 2007
Følger: 14 Følgere: 13 Biler: 5 Emner: 1 Svar: 838
maj 2009
Følger: 7 Følgere: 6 Biler: 1 Emner: 94 Svar: 2.034
Men der står jo intet om du ikke må lave om på bilen, bare den ikke er vildere end dem der er standard.
Jeg kan desværre ikke støtte op om sagen, for synes det er ganske fint det bliver holdt på et menneskeligt plan. Jeg er ikke så tryg ved at en tosse kan købe en golf 2 til 2000 kr og så tune købe second hand tuning til ingen penge. Og at han så bagefter blæser afsted uden nogen som helst forudsætning for at kunne håndtere de kræfter, er direkte sindssygt.
Bare fordi man har kørt lidt friskt til i sin fars fiesta betyder det ikke man er konge af drift.
Så er der den "naturlige" udskildelse. Dem der lige har fået kørekort må nøjes med 70 heste og en smadret vogn, og dem der har erfaringen og pengene kan købe de biler der er sjove og køre i.
Systemet virker - for en gangs skyld.
jun 2008
Følger: 54 Følgere: 53 Biler: 6 Emner: 75 Svar: 273
okt 2006
Følger: 86 Følgere: 82 Biler: 3 Emner: 125 Svar: 2.537
jun 2008
Følger: 54 Følgere: 53 Biler: 6 Emner: 75 Svar: 273
jun 2007
Følger: 10 Følgere: 10 Biler: 2 Emner: 165 Svar: 3.421
okt 2006
Følger: 144 Følgere: 143 Emner: 159 Svar: 4.237
jun 2007
Følger: 10 Følgere: 10 Biler: 2 Emner: 165 Svar: 3.421
dec 2005
Både for biler og mc'er (specielt) harleyer har der i mange år været rimelig frie tøjler i og med at skat ikke har gjort så satans meget ud af at håndhæve loven omkring ombygning/styling.
De er de nu begyndt på i et sådan omfang at det kan mærkes på mc'erne nu og SKAT bekræfter at turen også kommer til bilerne.
Ikke at de direkte siger det ordret , men at "de vil intensivere indsatsen på området, også overfor bilerne"
Skat bekræfter at en bil skal være identisk med den oprindelige model - det vil sige ingen eftermonterede uoriginale alufælge, ingen hæk/front spoiler, ingen fancy lygter osv. osv. medmindre end at bilen så sådan ud da den blev afgiftet. Det her er selvfølgelig worst case, men det er sådan loven ar skruet sammen i følge SKAT og de er som sagt begyndt at håndhæve den på MC området.
Jeg er i daglig dialog med SKAT og jeg syntes sgu heller ikke at det er fedt at jeg næste år må flexlease en kedelig standard harley, bare for at slippe for afgifterne og samtidig ikke må sætte et par nye skærme, tank, lygte på. SUR røv, men sådan er det bare ;o)
dec 2005
Derfor har skatteministeriet og ministeren fået følgende svar, efter at jag havde modtaget mail fra dem i dag.
Kære Mogens,
Først vil jeg lige sige dig mange tak for dit svar vedr. afgifter.
Jeg (og mange af mine brugere) har fuld forståelse for at SKAT håndhæver den gældende lovgivning på området omkring ombygning af eksempelvis en Harley Davidson. Det som vi i bund og grund ønsker er jo at netop den gældende lovgivning ændres så SKAT ikke længere behøver bruge resurser på at jagte disse såkaldte skattesvindlere (dette er hvad visse medier kaldte dem efter "træf på toppen" i Skagen) og MC folket kan trygt sætte deres personlige præg på deres MC.
Der bliver talt så meget om EU harmonisering og i de øvrige EU lande kan det lade sig gøre at sætte sit eget personlige præg på sin motorcykel, uden af man bliver straffet for det. Altså I Danmark bliver man kriminaliseret for noget som er fuldt tilladt i de øvrige EU lande. Er dette i sig selv ikke et tydeligt tegn på at det er i Danmark der er noget galt???
Et eller andet sted er vi alle blevet mere eller mindre individualister som gerne vil gå egne veje og skabe vores egen lykke.
Hvis lykken for Hr. Pedersen er et nyt badeværelse og nyt samtalekøkken kommer SKAT jo heller ikke bagefter og fratager ham 60% af værdien på hans hus og samtidig beder ham betale en procentvis merafgift udfra en værdi der er SKØNNET af SKAT og måske 5 gange højere end den faktuelle værdi.
Syntes du og Skatteministeren personligt at det er ret og rimeligt at SKAT beslaglægger Hr. Jensens nye Harley Davidson blot fordi den lige fik en ny tank, 2 nye skærme, en anden farve og måske et par nye lygter? Oveni dette bortfalder den allerede betalte registreringsafgift på kr. 200.000,- og man pålægger Jensen at betale afgiften påny. Dette er et grotesk overgreb på en borger der samlet har betalt mere end 400.000,- kr. til statskassen for at realisere sin drøm om en Harley Davidson, sådan som Hr. Jensen gerne vil have den til at se ud. Hr. Jensen har lige betalt 400.000,- til statskassen og nu pålægger SKAT ham at betale 400.000,- yderligere??? Det bliver godt nok nogle dyre reservedele!!! Reservedele som allerede er belagt med afgifter i form af told og moms m.m.
Der bliver I Danmark ændret love fordi de er gamle og utidssvarende, vi lever i 2010 og måske det er på tide at harmonisere lovgivningen på dette område. Det vil også betyde at SKAT kan lægge deres kræfter andre steder hvor det måske er mere relevant.
Med venlig hilsen,
En hilsen fra skatteministeren