{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.705 visninger | Oprettet:

SelvMek
SelvMek
Tilmeldt:
19. okt 2010
Følger: 1 Emner: 12 Svar: 17

hjemmemekaniker - god begynder bil? {{forumTopicSubject}}

Hejsa,

Efter at jeg igennem den sidste årrække, er blevet træt af henholdsvis at min bil bryder ned under kørsel, og af utallige værkstedbesøg. Har en gammel drøm blevet fundet frem fra bag i hovedet. Jeg kunne godt tænke mig at købe en gammel (1985-1990) bil som jeg selv kan reparere hjemme i garagen. Jeg har skiftet hjul, olie og en kontakt i instrumentbordet nu og da.

Så mit spørgsmål lyder som følger:
Hvilken bil kan I anbefale til mit projekt?

Jeg har selv tænkt mig frem til at, reservedele skal være billige, da jeg ellers ikke har råd til at skifte dem.

Derudover skal man kunne købe reservedele på Internettet, i en butik eller hos autoriseret værksted.

Endelig skal bilen jo være så simpel, at det er til og så til med hjælp fra en Haynes manual. Så, airbag, Aircon, servo, skal bilen nok ikke have. ABS kunne jeg dog godt tænke mig hvis det er muligt.

Endelig skal jeg jo nok have et eksemplar uden for meget rust, da jeg ikke er nogen svejsehaj.

Nogle af de biler jeg har tænkt på er: Opel Astra, VW Golf, VW Passat, Mercedes 190 eller W124.

Dog, bør jeg nok holde mig til en lille bil, da jeg får mere plads i garagen.

Er det rigtigt at Mercedes dele er billige? (jeg mener generator til 1000kr, starter til 1000kr)?

mvh

SelvMek


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hjemmemekaniker - god begynder bil?
  • #1   9. nov 2010 Vw golf, .. rigtig nem bil at lave.. det lidt sværre med sådan noget som mercedes, men dog ikk udelukket

  • #2   9. nov 2010 Jeg ville vælge en Golf 1 eller en Golf 2...
    Måske er det lidt sådan en "alle" har men de er godt nok nemme og pille i.. smiley


  • #3   9. nov 2010 Hvis det var mig så en gammel golf 2 er.. derved man sgu hvad der er.... smiley

  • #4   9. nov 2010 VW Golf 2 Diesel.

  • #5   9. nov 2010 en escort mk4 ville jeg sige... der er ikk fandens meget udstyr i sådan en vogn... dele ka fås rigtig mange steder...

    og nu heller ikk en grim vogn..

    skruer nu og da selv på escorten og det er der squ ikk så mange ben i...
    ska lige siges jeg er smed og ikk mekaniker... smiley


  • #6   9. nov 2010 ville finde en bil jeg kunne få fat i en manual til, og et mærke som har et fornuftigt forum man kan blive en del af...




  • #7   9. nov 2010 Ja mercedes er ikke så meget dyrer i dele end så mange andre biler, og bremser / udstødning koster ikke ret meget,,, og hvad angår rust så skal du ved VW og mercede prøve at få fat i en nylig importeret model...

    Opel ville jeg holde mig helt fra når vi snakker rust....

    Men VW og merc. er virkelige simple og nemme og reparere på.. så det var da nok et foreslag du skulle følge..... hehe


  • #8   9. nov 2010 En golf 3'er er nu heller ikke raketvidenskab, at skrue på..

  • #9   9. nov 2010 Jeg vil også sige en Golf2 model. En af de nyeste med indsprøjtnings motor.. Det er så utrolig lette at veligeholde. Og det meste kan man lave selv med det lille værktøjs set.
    Find evt en fra tyskland der er godt veligeholdet og står standart.


  • #10   9. nov 2010 Problem med G2 er at langt de fleste er forskruede fordi de har været i hænderne på 15 hjemmemekanikere før dig.

    Personligt ville jeg vælge en Carina2. Det eneste problem der er med den bil er rusten (hvilket er det samme ved alle biler i de årgange). Ellers nok den mest fejlfrie toyota der er lavet.


  • #11   9. nov 2010 Madsen

    Ja smed hehe.. nu har jeg ikke set en escort der ikke er rustet fuldtændig op i vanger / bagbro i bag, for hvis det var skulle det jo være et perfekt eksemplar der ikke har kørt på vejene,,,

    Har bla. lige haft en inde der har fået underviognsbehandling fra ny, efter programmet, netop en 1995 som du har...
    En ejer, 55.000 kilometer....
    Og den blev så gevaldigt kasseret til syn, pga. 3 små huller, som viste sig at være 2 vanger og komplet indvendig bagpanel der var fuldstændig væk, og nu er det ikke den først ecort jeg har set i de årgange der er gennemrustet så det batter, selv om de ser fine ud i lakken og generelt udvendigt.. ja bare et lille hint når han ikke er en svejsehaj..... ;-))


  • #12   9. nov 2010 * Retropsnart *

    Ja men nu har de nu ikke været så heldige med Golf 3 hvad angår rust...


  • #13   9. nov 2010 peugeot 306 eller 405 kan jeg anbefale :), dejlige nemme maskine.

  • #14   9. nov 2010 En toyota corolla, carina 2 eller en Land Rover Defender

  • #15   10. nov 2010 køb en Mercedes 124 eller 190 i rimelig god stand, køb den roligt med ABS airbag osv, systemerne er vanvittigt stabile, det eneste problem du løber ind i, er at der nok ikke bliver så meget skruen hjemme i garagen...
    køb en 1990-1995 kabinen er meget bedre !!!
    søg på 124 forum på nettet, der er mega meget hjælp at hente.


  • SelvMek
    SelvMek Tilmeldt:
    okt 2010

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 17
    #16   23. nov 2010 Hej allesammen,

    Mange tak for jeres input.

    Det ender nok med at jeg køber en projektbil, som bil nummer 2. Så har jeg jo en bil der kan køre når der skal hentes dele:)

    Iøvrigt, er jeg meget enig, med ham der skrev at jeg skal finde en bil der er importeret indenfor de sidste 10 år, så er der færre rustproblemer.

    En Golf 2 er helt sikkert et godt valg, da reservedelene er mega billige. Den er faktisk billig på alle mulige måder. Og, prisen på reservedele er jo vigtig, når meget skal skiftes ud.

    Dog, hælder mit hjerte mere til en Mercedes Benz, ligesom Janis Joplin sang.."Oh, lord buy me a Mercedes Benz, all my friends drive Porsches, but I wont make a mense.........."
    Desværre, er delene nok noget dyrere. F.eks. koster en ny original starter til en 190'er 3500kr inkl. moms, hvor den til en golf koster ca. 900 kr hos Høyer Auto.

    Men, da mit bil projekt kommer til at løbe over nogle år, så skal jeg jo vælge en bil der kan dække mine behov.

    Anyway, jeg vil tænke lidt mere over tingene inden jeg gør mit valg.


  • #17   23. nov 2010 Fint valg, men når man kan købe uoriginal til en Golf kan du jo også købe det til en Benz...

    Tjek prisen her,,,,nu har jeg valgt en starter til en 124 men der er samme starter, hvad jeg ved af.....

    Men jeg syntes personligt ikke at mercedes er dyr i reservedele,,, bla. bremser, udstødning osv.... men det er jo også en bil i en anden prisklasse.......og det bør da tages i betraktning.....


  • SelvMek
    SelvMek Tilmeldt:
    okt 2010

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 17
    #19   25. nov 2010 Hejsa Heidi,

    Ja, du kan ret i at man i mange tilfælde med fordel kan købe uoriginalt. Den link henviser til har en uoriginal starter til 1935 kr.

    mvh
    claus


  • #20   12. jan 2011 jeg ville importere en Wv scirocco den er til at skrue på gå godt servo og soltag osv. afgiften er ikke vidre høj.

Kommentér på:
hjemmemekaniker - god begynder bil?

Annonce