{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.672 visninger | Oprettet:

olie spørgsmål til kloge hoveder {{forumTopicSubject}}

hvorfor bruger de fleste bil mærker en 5-30 olie? er 5-40 ikke en bedere olie til nå det bliver varmt og motoren belastes mere osv?

og hvad er best på en gearkasse på volvo 850 2,0 10v 5 gear.


Castrol SMX-S 75w/85 - 1 ltr
Fuldsyntetisk gearolie beregnet til manuelle gearkasser, hvor kravet er en gearolie i henhold til API GL 3/4.

Udviklet med særdeles gode temperatur- samt synkroniseringsegenskaber, der giver et særleles godt gearskifte og minimal friktion.
Kan ofte løse problemer med trægt gearskifte.

eller


Castrol TAF-X 75w/90 - 1 ltr
Fuldsyntetisk gearolie til forhjulstrukne bil med sammenbygget gearkasser/differentiale, hvor kravet er API GL 4/5.

Meget gode skiftegenskaber og slidbeskyttelse. Særligt velegnet til VW gearkasser.

Udviklet med gode temperatur- og synkroniseringsegenskaber til bl.a. træge gearkasser. Kan ofte løse problemer med træge gearkasser.

API GL4/5
VW TL 501.50
VW G 050 000



eller

Castrol SAF-XO 75w/90 - 1 ltr
Fuldsyntetisk olie beregnet til manuelle gearkasser og differentialer, hvor kravet er en olie ifølge API GL 5. Ekstremt gode høj- og lavtemperaturegenskaber sikrer det bedst mulige gearskift under alle temperaturforhold samt maksimal skidbeskyttelse af gear og differentialer.

MAN 342 SL
Scania STO:1
ZF TE-ML 05B, 12B, 17B, 19C
BMW (Non-Limited Slip Rear Axles)
According to Service Instruction 33 01 96 (149)

API GL-5
SAE 75w/90








Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  olie spørgsmål til kloge hoveder
  • #1   23. nov 2010 5w/30 er tyndere og smør bedre, VW køre med det på næsten alle deres motorer, 5w/30 Longlife olie

    men de fleste bilver vi laver køre 5w/40

    det med gearkassen, du kan slå op på autodata hvilken olie den skal køre med..


  • #2   23. nov 2010 eller mente Tolerancedata.com

  • #3   23. nov 2010 En tynd olie er nu altid godt!

    Regel nr. 1 er altid at følge fabrikantens anvisninger. Men der kan sagtens eksperimenteres med det.

    Hvorfor ikke vælge en 5-40 i stedet for en 5-30? Jo, en 5-40 er tykkere end 5-30'eren. Men du skal huske at når olien er tykkere er der mere modstand til motoren (Ikke slidmæssigt, men effektmæssigt!).

    Hvad angår dit valg af gearolie, vil jeg følge fabrikantens anvisninger eller Castrols hjemmeside. Også her kan en tynd olie også være godt.

    For at vende tilbage vil Castrol synes at den bedste olie til en sådan Volvo 850. Så har de valgt en 0-40 olie som motorolie og en 75W olie til gearkasser. Der står ikke noget om høj temperatur viskositeten.

    Jeg er selv til at fylde den dyreste og bedste olie på, for jeg mener at olien er der, hvor der ikke skal spares. Med det i mente at den opfylder de krav som der er.

    Jeg tror jeg ville vælge 3'eren. selvom den er tykkere, men den har en skrappere godkendelse. Men også for differientialets skyld (Bedst til hypoid differientiale ifølge API).

    Men du bør sagtens kunne fylde 2'eren i.


  • #4   23. nov 2010 om den hedder 30 el 40 til sidst, afhænger jo af, om der er oliekøler på bilen, eller der ikke er, eller om det er en belastet motor... jo højere tallet er, jo mere varme kan det holde til, jo lavere, mindre varme..... det første tal, angiver hvor hurtigt den smører, inden den bliver drift varm.... det var i grove træk

  • #5   23. nov 2010 hvorfor har castrol så en 10-60 racing olie? nå de har 60 nå den er varm er det vel ens betydning med at jo højere op man kommer jo mere beskytter det mod slid

  • #6   23. nov 2010 nej... jo højere det sidste tal er, jo bedre kan den holde til varme, derfor bruger man den til driftbiler/rallybiler osv.. da de bliver meget varme, olien forbrænder ikke, men bliver ved med at smøre... en 5/30 olie ville ikke kunne holde til det, da den simpelhed vil forbrænde/ik smøre motoren optimalt, dermed def. motor...

  • #7   23. nov 2010 hvad så med olie forbruet det er jo højere på en 30 olie har jeg efter hånden fundet ud af... så køre med 5-40shell helix ultra eller 5-50 fra mobil 1 rally formula

  • #8   23. nov 2010 ja dit olie forbrug vil jo stige, hvis den forbrænder det... det er jo logik...!!, jeg kender ik de produkter du nævner,,, i min verden, er det kun castrol der virker..!!

  • #9   4. jul 2013 Der er godt nok en masse garagelogik i de her svar og ikke meget reel viden.
    Tallene refererer til oliens viskositet - altså tyktflydendehed.
    En 5-30 olie er grundlæggende en tynd 5 olie, der ved driftstemperatur (100 gr. C) er tyktflydende som en 30 olie ved den temperatur.
    Viskositeten siger også noget, men ikke alt, om oliens evne til at bære belastningen. En tyk olie kan som udgangspunkt bære en højere belastning end en tynd.
    Omvendt ønsker man en tynd olie fordi den hurtigt pumpes ud ilejerne ved koldstart og iøvrigt ikke yder så meget modstand i lejerne.
    Det har intet med oliens modstand mod forbrænding - det sker vist ved samme temperatur uanset viskositet.
    Når en tynd olie giver større forbrug, ja så er det fordi den tyndere olie trænger ind steder hvor den tykke vil hoides tilbage. Olien kan trænge ud ved pakdåser eller forbi (slidte) stempelringe og forbrændes.
    Når en racermotor kræver en 60 olie er det fordi den højere kompression i motoren - måske kombineret med turbolader gør lejebelastningen mange gange højere end i en alm.motor.


Kommentér på:
olie spørgsmål til kloge hoveder

Annonce