Gør det selv - Autolakering {{forumTopicSubject}}
Hey BG,
Nu har jeg læst sider op og ned, men synes at blive klog hvorefter man læser en anden side/tråd og bliver så igen snotdum. Man kan jo om man vil vurdere om jeg er dum, men.
Jeg har en Ford, den har kostet mig 14.000, den er rimelig grim i lakken, der er rust her og der som også skal laves.
For at komme til sagen.
Jeg vil gerne have lakeret min bil på ny efter der er lavet rust og diverse buler og småskader hist og pist.
Derfor skriver jeg denne tråd i håb om der er nogen der vil holde sig til dens formål, som jeg gerne så var at kort eller detaljeret beskrive hvad der skal bruges for at få dette til at lykkedes. Som f.eks. materialer og helst gerne med links til forhandler, og en lille guide i hvilken rækkefølge tingene bør gøres i.
Tusind tak for jeres tid, håber der er flere end mig der ender med at kunne benytte sig af jeres indlæg.
jul 2003
Følger: 50 Følgere: 49 Biler: 6 Emner: 47 Svar: 735
Så skal der ellers bare sandpapir, malertape, spartel, grunder, maling og masser af klarlak til..
Nok ikke så grundigt beskrevet, men fattede mig i korthed
jul 2006
Følger: 14 Følgere: 14 Biler: 7 Emner: 16 Svar: 85
jul 2006
Følger: 14 Følgere: 14 Biler: 7 Emner: 16 Svar: 85
mar 2009
Følger: 30 Følgere: 33 Biler: 1 Emner: 365 Svar: 5.945
jul 2003
Følger: 50 Følgere: 49 Biler: 6 Emner: 47 Svar: 735
Jeg ved min den gamle, malede sin gamle Ford.. I.. Ja, tror det var omkring år 2000.. Han malede den i en garage hvor der ikke var meget mere end en halv meter på hver side af bilen.. Den blev faktisk utrolig flot.. Tog ganske vist et par dage, men tager man sig tid, og gør sig omhyggelig med det, så skal resultatet osse nok komme derefter..
apr 2004
Følger: 53 Følgere: 50 Biler: 3 Emner: 9 Svar: 149
alt du kan da godt lave det selv... men den kommer også til at stå der efter. jeg har selv lavet mange små ting som kofanger og sådan noget, men en helt bil ville jeg ikke give mig ud i... det bliver aldrig rigtig godt... det er altså ikke for sjov de sår 4 år i lære... men altså held og lykke..
jul 2006
Følger: 14 Følgere: 14 Biler: 7 Emner: 16 Svar: 85
Værktøjet har jeg ikke, men havde i tankerne at tage en tur forbi Harald-Nyborg og købe kompressor samt wager sprøjtepistol, sandpapir, spartel, knive, tape osv har jeg.
jul 2006
Følger: 14 Følgere: 14 Biler: 7 Emner: 16 Svar: 85
apr 2004
Følger: 53 Følgere: 50 Biler: 3 Emner: 9 Svar: 149
jul 2003
Følger: 50 Følgere: 49 Biler: 6 Emner: 47 Svar: 735
Nok forskelligt fra autolakør til autolakør, da ikke alle er lige gode..
jul 2006
Følger: 14 Følgere: 14 Biler: 7 Emner: 16 Svar: 85
Hvad jeg har læst og set mig til, er det mere vigtigt med et konstant tryk fremfor trykket i sig selv, da de fleste kompressorer sagtens kan levere det tryk der skal til.
apr 2004
Følger: 53 Følgere: 50 Biler: 3 Emner: 9 Svar: 149
men altså det kommer jo også and på hvor gode øjne man har til at se fejl i maling.. nogle ser nemt det man kalder appelsin andre gør ikke... jeg ser det..
apr 2004
Følger: 53 Følgere: 50 Biler: 3 Emner: 9 Svar: 149
apr 2004
Følger: 53 Følgere: 50 Biler: 3 Emner: 9 Svar: 149
jul 2006
Følger: 14 Følgere: 14 Biler: 7 Emner: 16 Svar: 85
Den første kommentar er indtil videre den eneste der giver lidt indsigt i hvad der skal til.
apr 2004
Følger: 53 Følgere: 50 Biler: 3 Emner: 9 Svar: 149
jul 2006
Følger: 14 Følgere: 14 Biler: 7 Emner: 16 Svar: 85
For at forklare min beggrund, så er jeg IT Tekniker, jeg har NADA forstand på biler, men vil meget gerne lære.
jul 2006
Følger: 14 Følgere: 14 Biler: 7 Emner: 16 Svar: 85
Med hensyn til hvad jeg kan og ikke kan, så ved jeg det ikke, jeg har ikke prøvet det det må fremtiden vise.
Jeg fik klar besked på at spare penge på at tone mine ruder i bilen ikke kunne betale sig, resultatet blev derefter, og jeg købte så noget toning i biltema til 80kr og du kan se resultatet under min profil, og jeg fik også at vide at jeg bestemt ikke ville kunne lave bagruden med 1 stykke, det skulle som minimum deles over 2 stykker, men altså det kan jo ikke sammenlignes med dette, men blot et eksempel på at jeg heller ikke havde prøvet det før, men det endte faktisk rigtig godt og super billigt. Youtube er min ven, men vi er vist ikke lige på talefod for tiden, for hjælp til dette finder jeg ikke derinde.
apr 2004
Følger: 53 Følgere: 50 Biler: 3 Emner: 9 Svar: 149
jul 2006
Følger: 14 Følgere: 14 Biler: 7 Emner: 16 Svar: 85
Jeg forstår det er vigtigt man forstår hvad man laver, men lad os tage den senere hvis i skriver noget i en guide som jeg ikke forstår kan jeg spørge ind til det hvis det er.
Hvis der er links til produkter der skal bruges og en guide så kan det da ikke være skide svært. Det detaljer jeg har læst mig til der ikke forstås af folk som mig, er tykkelsen af malingen, hærdningen af den osv.
Men seriøst i skal se min bil på tæt hold, så vil i nok blive enige med mig i at en 10 spraydåser fra bilkas have afdeling ville gøre den pænere
jul 2006
Følger: 14 Følgere: 14 Biler: 7 Emner: 16 Svar: 85
aug 2009
Følger: 13 Følgere: 11 Biler: 2 Emner: 11 Svar: 115
spartling er helt sikker det sværest, så mit råd er at starte med det, inden du begunder at købe værktøj og maling
se evt mit fotoalbum
jul 2006
Følger: 14 Følgere: 14 Biler: 7 Emner: 16 Svar: 85
Men jeg ville ikke lave lakeringen så omfattet, jeg ville lukke af til ruder, lygter, håndtag, hjul osv. og så lave en udvendig lakering. jeg ville ikke begynde at splitte min bil totalt ad, selvom det nok ville være det bedste så er mit mål blot at den bliver pænere at se på end den er nu.
jul 2006
Følger: 14 Følgere: 14 Biler: 7 Emner: 16 Svar: 85
aug 2009
Følger: 13 Følgere: 11 Biler: 2 Emner: 11 Svar: 115
jeg er selfølgelig også villig til at guide dig
jul 2006
Følger: 14 Følgere: 14 Biler: 7 Emner: 16 Svar: 85
jul 2006
Følger: 14 Følgere: 14 Biler: 7 Emner: 16 Svar: 85
Skal jeg slibe (korn 60-80+), spartle, slibe, vådslibe (korn 400+) tørre det af og ligge en grunder, derefter selve lakeringen og så klar lak?
Kan nogen ikke komme med bare en lille guide? Jeg er desværre ikke kommet ret meget nærmere noget som helst.
aug 2009
Følger: 13 Følgere: 11 Biler: 2 Emner: 11 Svar: 115
aug 2009
Følger: 13 Følgere: 11 Biler: 2 Emner: 11 Svar: 115
og det er klar nemmest at slibe det hele i hånden (ingen maskiner) den sliber bare det hele af igen, brug en træklods istedet det kan man styre
du skal også huske at din kofanger skal ha plastik grunder først, du kan jo se på din egen hvad der sker hvis ikke det hænger ved, og det der sider tilbage ville nok også være en god ide at slibe helt væk iden da det ser ud til at det ikke sidder særlig godt fast
jul 2006
Følger: 14 Følgere: 14 Biler: 7 Emner: 16 Svar: 85
Jeg notere lige jeres guldkorn ned så de er klar til når der ruller lidt penge ind på kontoen.
maj 2003
Følger: 23 Følgere: 22 Biler: 8 Emner: 8 Svar: 261
http://thomaspetersen.dk/default.asp?id=856&uid=343
sep 2005
Følger: 64 Følgere: 61 Biler: 8 Emner: 180 Svar: 799
maj 2006
Følger: 41 Følgere: 38 Biler: 6 Emner: 140 Svar: 4.208
sep 2004
Følger: 53 Følgere: 51 Biler: 6 Emner: 575 Svar: 2.151
mar 2009
Følger: 30 Følgere: 33 Biler: 1 Emner: 365 Svar: 5.945
her så opskriften fra bunden af hvordan du kan gøre det rigtigt da jeg kan se du er meget opsat på at lære at sprøjte din bil
først så vasker du bilen
derefter afmontere du alt hvad der skal afmonteres så dækker du alt af hvad der ikke skal maling på så vasker du hele bilen i cilicone fjerner eller grundigt i celulose fortynder, er næsten lige så godt så sliber du al rust ,du kan finde på karossen ,man kan få en speciel stålbørste til vinkel sliber den er rigtig efektiv, så skal du have en rundel sliber til at slibe bilen med, og noget 80,120,180,240,420 korn sandpapir, så er du nogen lunde dækket ind
så finder du alle buler sliber med noget korn 80, lige på bulen og rundt om den ikke for meget uden for området, hvis der ikke er slebet ind til stålet ,behøver du ikke at grunde så sliber du overgangne ned med 120 der hvor du har slebet rust ned, med stål børste,
der efter grunder du kun der hvor du er nede ved stålet
derefter spartler du alle de steder hvor der er buler eller for store overgange, så sliber din spartel ned du kan bruge flere forskellige korn størrelser men du skal altid starte med det groveste du mener der passer til bulen og arbejder dig op ad i korn størelser til du ca når korn størrelse 180 og kun omkring buler og overgange hvis du er kommet til at slibe ind til metallet så så sprøjter du grunder der hvor du har slebet igennem derefter sliber du bilen med 240 der hvor du har sprøjtet grunder på
så sprøjter du bilen med en sanding der hvor du har grundet bilen,
derefter sliber du hele bilen med korn ikke under 360 helst 420 ,
så tager du alt afdækning af bilen og kommer nyt på for at undgå støv,
så blæser du bilen grundig af tørre den grundig af med en fedt klud
hvis det er en metallick så køb en base farve at sprøjte med, hold lidt afstand du starter med at give hele bilen en meget tynd lag skal ikke dække (for at undgå løbere )når det har tørret lidt (afhængig af hvor varmt det er )derefter sprøjter du bilen (man bør vide lidt om hvordan man skal gøre )når bilen har fået et godt lag (det bliver ikke blankt )
så tjekker du om du har lavet løbere hvis du har skal du slibe det igen ogblæse/tørre af med fedtklud sprøjte igen med base lak til det er ok
derefter skal du give den klarlak bare giv den en tyk lag
man siger man skal give den til den er blevet blank og så give den et extra lag derefter er bilen færdig hvis du laver løbere skal du slibe dem væk efter en md så er lakken tør nok så sliber du det med vandslibe papir ca korn 1000 til slut du kan godt starte med noget der er lidt grovere og så polering efter det
du skal passe på at du ikke får vand i luften ,så får du knoppe i lakken senere og så er det ny om lak
hvis det er en lak uden metal så så springer du bare afsnittet om base lakken over
hvis du har flere spørgsmål så henvender du dig bare :O)
jul 2006
Følger: 14 Følgere: 14 Biler: 7 Emner: 16 Svar: 85
Jeg ved jeg ikke vil kunne udføre det fejlfrit, men jeg kan gøre et forsøg og lære af det, det vigtigste når jeg går i gang er dog at der ikke er mere rust, selve lakken kan jeg leve med har nogle fejl, men jeg kan ikke klare at se den rust, jeg vil gerne af med det, før det bliver for slemt.
Du skriver jeg skal sprøjte den med sanding, hvor jeg har grundet, er det en slags spartel der sprøjtes på?
Og grunden til jeg skal se bort fra base lakeringen hvis det ikke er en metalik lak er fordi en anden lak i sig selv er blank? eller hvordan
Kunne du linke til et sted hvor jeg kan købe en lak og de andre materialer? så jeg kan forbedrede lidt nærmere, priser osv, så jeg får en ide til hvad jeg skal af med.
Tusind tak for det Dan, det er simpelthen bare så lækkert.
mar 2009
Følger: 30 Følgere: 33 Biler: 1 Emner: 365 Svar: 5.945
sanding er lidt som en fylder som fylder slibe ridser og små buler ud
den aller bedste måde at lære det på er at en proff viser dig det for det er svære end man tror specielt at sprøte bilen
jeg ville nok starte med en dør eller lignende og så lære af de fejl du laver på døren
har du et værksted du kan sprøjte i eventuelt lave en interimistisk sprøjte kabine ?
og angående luft skal du op i en forholdsvis stor kompresssor hvis du vælger de små så kommer der for vand/0lie i luften da de bliver for varme, og du kan ikke bruge en luft sliber, og blæse bilen af uden at skulle vente på luft ,,da et af det store problemer er vand i luften, du kan se det hvis du blæser på noget på noget tæt på med din luft pistol og der kommer vand/fugt ud på emnet du blæser på så får du store problemer du kaneventuelt købe en ældre stenhøj i en rimelig stor størelse, og eventuel renovere den det er rimeligt simpelt og behøver ikke koste så meget, jeg startede med at sprøjte på mit værksted med et interimistisk sprøjtekabine, der var lavet af plastik og et par blæsere/sugere, og jeg har sprøjtet biler til udstillinger og special lakker i den og de hvar lige så flotte som dem der er blevet sprøjtet i en kabine
og det vigtiste er grundarbejdet hvis det ikke er i orden kan du ikke lave en flot lak
hvis det kun er din egen du vil male så ville jeg aller højest lave alt forarbedet og så få en maler til at male den det vil typisk hvis du kan finde en sort maler og du køber alle matrialer hos ham koste dig 500-1000 kr at få den sprøjtet og så er lakken i det mindste i orden :O))
jeg ved ikke hvad maling mm koster i dag men typisk kan det købes uden moms hvis du køber det af en automaler:O)
jeg har min egen malerpusher jeg køber af, og der får jeg det uden moms og lidt extra rabat
du kan godt få en to komponent lak med metallick men den vil næsten være umuligt for dig at sprøjte på eller reparere på hvis du laver løbere
så det skal du ikke bruge men hvis det er en uden metallick så tager du bare en to komponent og ikke en to lags prisen i malingen er ikke ret stor
en to komponent = er en farve/klar lak du kommer hærder i og som ikke kan bruges efter et par timer da det hærder op
en base =er en farve/maling du bare kommer fotynder i som senere kan bruges hvis nødvendig og tørre extrem hurtig op og der skal have en klarlak oven på
jul 2006
Følger: 14 Følgere: 14 Biler: 7 Emner: 16 Svar: 85
Jeg vil prøve at male min forkofanger først, og se hvordan det ender, og om det vil være smart at forsætte med bilen.
Har lige nogle tillægsspørgsmål.
Hvor meget grunder/primer skal man bruge ca.? Til en stationcar, udvendig lakering.
Hvor meget lak og spartel skal man ca. bruge.
Der er selvf. en masse ukendte faktorer der kan gøre det svært at vurdere hvor meget der skal til, men jeg har 2 mindre buler i bilen, og en masse overfladerust, specielt i toppen af forruden i hjørnerne, men sådan en tommelfinger regel, 5 liter 6 liter maling, 1-2 liter grunder, 1-2 liter klarlak? bare et eksempel
mar 2009
Følger: 30 Følgere: 33 Biler: 1 Emner: 365 Svar: 5.945
angående hvor meget du skal bruge af grunder /sanding afhænger af hvor slem bilen er men du kommer rigtig langt med en liter af hver og en alm dåse af harald nyborgs fin sparten er også sikkert nok hvis der ikke skal spartles for mange buler hvis det er en to komp lak uden metal skal du nok bruge en 3-4 L hvis det er en metalick to lags en 2,5-3 l base
og 3-4 l klarlak nogen gange kan du købe base farven billig hvis du kan få nogle rester du kan blande sammen :O) dog kan farven være lidt svært at reparere da farven kan være svær at ramme lige som når man vælger special lakker, som candy kameleon og flake mm ,hvilket er stort set umuligt at reparere :O) du skal også passe på hvis du skal rep en to lags da basen kan få den evet underliggende gamle klarlak til at koge op
men der er mange fælder du kan ryge i :O) så som appelsinhud osmose opkogning cilicone pletter fugt knopper løbere hellidage mm ;O)
bare nogle eksempler :O) husk på der er en grund til at man står i lære i 4 år :O)
sep 2007
Følger: 37 Følgere: 37 Biler: 3 Emner: 49 Svar: 154
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=9527&n=60100
Mvh Rasmus vaarshøj.
mar 2009
Følger: 30 Følgere: 33 Biler: 1 Emner: 365 Svar: 5.945
mar 2009
Følger: 30 Følgere: 33 Biler: 1 Emner: 365 Svar: 5.945
Gør det selv - Autolakering