{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
16.185 visninger | Oprettet:

Gør det selv - Autolakering {{forumTopicSubject}}

Hey BG,

Nu har jeg læst sider op og ned, men synes at blive klog hvorefter man læser en anden side/tråd og bliver så igen snotdum. Man kan jo om man vil vurdere om jeg er dum, men.

Jeg har en Ford, den har kostet mig 14.000, den er rimelig grim i lakken, der er rust her og der som også skal laves.

For at komme til sagen.
Jeg vil gerne have lakeret min bil på ny efter der er lavet rust og diverse buler og småskader hist og pist.

Derfor skriver jeg denne tråd i håb om der er nogen der vil holde sig til dens formål, som jeg gerne så var at kort eller detaljeret beskrive hvad der skal bruges for at få dette til at lykkedes. Som f.eks. materialer og helst gerne med links til forhandler, og en lille guide i hvilken rækkefølge tingene bør gøres i.

Tusind tak for jeres tid, håber der er flere end mig der ender med at kunne benytte sig af jeres indlæg.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gør det selv - Autolakering
  • #1   23. nov 2010 Jeg ved fra erfaring, at det sagtens kan blive ganske pænt, bare du har en lukket garage(dog med god udluftning) en kompressor, og en sprøjtepistol..

    Så skal der ellers bare sandpapir, malertape, spartel, grunder, maling og masser af klarlak til..

    Nok ikke så grundigt beskrevet, men fattede mig i korthed smiley


  • #2   23. nov 2010 Nu har jeg set mange videoer i dag på youtube med lakering, og der har de noget meget "blød" tape, blåt, som de bruger til at afskærme med, det ser virkeligt nemt ud at arbejde med, maler tape sucks smiley men er det mon bare isoleringstape ?

  • #3   23. nov 2010 Andy hehe helt ok, nu kender jeg da til materialerne, det er da helt sikkert der jeg skal starte smiley

  • #4   23. nov 2010 jeg er gammel maler har du prøvet det før har du stedet og værktøj

  • #5   23. nov 2010 Det kan måske godt være, at isoleringstape, eller andet blødt tape, kan gøre det nemmere for en, men malertape kan sagtens bruges..

    Jeg ved min den gamle, malede sin gamle Ford.. I.. Ja, tror det var omkring år 2000.. Han malede den i en garage hvor der ikke var meget mere end en halv meter på hver side af bilen.. Den blev faktisk utrolig flot.. Tog ganske vist et par dage, men tager man sig tid, og gør sig omhyggelig med det, så skal resultatet osse nok komme derefter..


  • #6   23. nov 2010 nej det er en særlig tape.... tag ikke fejl af det.

    alt du kan da godt lave det selv... men den kommer også til at stå der efter. jeg har selv lavet mange små ting som kofanger og sådan noget, men en helt bil ville jeg ikke give mig ud i... det bliver aldrig rigtig godt... det er altså ikke for sjov de sår 4 år i lære... men altså held og lykke..


  • #7   23. nov 2010 Jeg har ikke prøvet det før, men bilen er en prøv og lær bil smiley
    Værktøjet har jeg ikke, men havde i tankerne at tage en tur forbi Harald-Nyborg og købe kompressor samt wager sprøjtepistol, sandpapir, spartel, knive, tape osv har jeg.


  • #9   23. nov 2010 du skal have en ret stor kompresser for at male... det kan ikke lade sig gøre med en hobby model.... der skal virkelig bruges meget luft!!!!!!

  • #10   23. nov 2010 Johnas D - Alligevel kan lærlinge der har været hos en autolakør et halvt år, lave noget der er ligeså pænt som en der har været der i 10år..

    Nok forskelligt fra autolakør til autolakør, da ikke alle er lige gode..


  • #11   23. nov 2010 Kompressor: http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=3718&n=60100
    Hvad jeg har læst og set mig til, er det mere vigtigt med et konstant tryk fremfor trykket i sig selv, da de fleste kompressorer sagtens kan levere det tryk der skal til.


  • #12   23. nov 2010 tro mig det er 1 ud af 1000 der kan det efter så kort tid... og særligt efter det er blevet vand maling... men ja det kommer meget and på hvor meget de går op i deres job...

    men altså det kommer jo også and på hvor gode øjne man har til at se fejl i maling.. nogle ser nemt det man kalder appelsin andre gør ikke... jeg ser det..


  • #13   23. nov 2010 tror ikke på den er stor nok den kompressser... den skal lave flere litter i min

  • #14   23. nov 2010 altså det sku ikke for at hakke dig ned... men den vil bare ikke kunne følge med... en maler pistol bruger meget luft... men du har helt ret i at det er vigtigt med et konstant tryg... og det vil sige flere litter i min

  • #15   23. nov 2010 Så link til en der kan smiley og fyr en guide af på vejen til hvordan man gør smiley Så kan jeg da om ikke andet komme videre.

    Den første kommentar er indtil videre den eneste der giver lidt indsigt i hvad der skal til.


  • #16   23. nov 2010 ja men altså hvad kan du og hvad kan du ikke... ved du hvordan man gør bilen klar? altså der må ikke være for tykt lag spartel på og noget skal laves med tin for at det holder.. og rette buler og sådan noget...

  • #17   23. nov 2010 Der er 2 enkelte, forholdsvis små buler i bilen, dem havde jeg tænkt mig at slibe, spartle og igen slibe over, og samme fremgang med steder der lige skal have lavet lidt rust, de større opgaver prøver jeg mig frem med samme fremgangs metode virker det ikke, ja så må jeg gå højere op i hierarkiet smiley

    For at forklare min beggrund, så er jeg IT Tekniker, jeg har NADA forstand på biler, men vil meget gerne lære.


  • #18   23. nov 2010 Beggrund = baggrund.

    Med hensyn til hvad jeg kan og ikke kan, så ved jeg det ikke, jeg har ikke prøvet det smiley det må fremtiden vise.
    Jeg fik klar besked på at spare penge på at tone mine ruder i bilen ikke kunne betale sig, resultatet blev derefter, og jeg købte så noget toning i biltema til 80kr og du kan se resultatet under min profil, og jeg fik også at vide at jeg bestemt ikke ville kunne lave bagruden med 1 stykke, det skulle som minimum deles over 2 stykker, men altså det kan jo ikke sammenlignes med dette, men blot et eksempel på at jeg heller ikke havde prøvet det før, men det endte faktisk rigtig godt og super billigt. Youtube er min ven, men vi er vist ikke lige på talefod for tiden, for hjælp til dette finder jeg ikke derinde.


  • #19   23. nov 2010 puha... hvor er du fra...? det er meget besværligt at forklare dig på skrift... men du kan få mit nr.. så kan du ringe... så kan jeg prøve at forklare dig det en dag!!

  • #20   23. nov 2010 Og som jeg frygtede endte denne tråd også i det modsatte af hvad jeg havde håbet. Hvis andre skal bruge hjælp til det, skal de læse i timer for at finde relevante svar :|

    Jeg forstår det er vigtigt man forstår hvad man laver, men lad os tage den senere smiley hvis i skriver noget i en guide som jeg ikke forstår kan jeg spørge ind til det hvis det er.

    Hvis der er links til produkter der skal bruges og en guide så kan det da ikke være skide svært. Det detaljer jeg har læst mig til der ikke forstås af folk som mig, er tykkelsen af malingen, hærdningen af den osv.

    Men seriøst i skal se min bil på tæt hold, så vil i nok blive enige med mig i at en 10 spraydåser fra bilkas have afdeling ville gøre den pænere smiley


  • #21   23. nov 2010 Jeg bor i Næstved. Du må da gerne smide en pb hvis det er.

  • #22   24. nov 2010 hej det er ikke for at ødelægge din ide men! det er et kæmpe stk arbejde som ikke er til at se sig ud hvis man først er kommet igang, godt nok har du ret i at man kan hvad man vil, det er bare et spørgsmål om tid smiley jeg har selv gjort det et par gange også med et rimeligt resultat , men bare ikke godt nok (masser af fejl)
    spartling er helt sikker det sværest, så mit råd er at starte med det, inden du begunder at købe værktøj og maling
    se evt mit fotoalbum


  • #23   24. nov 2010 Nice billeder, det har du da gjort super godt, hvis min bil kunne ende med dine fejl ville jeg være mere end tilfreds smiley jeg syntes det er blevet flot.

    Men jeg ville ikke lave lakeringen så omfattet, jeg ville lukke af til ruder, lygter, håndtag, hjul osv. og så lave en udvendig lakering. jeg ville ikke begynde at splitte min bil totalt ad, selvom det nok ville være det bedste så er mit mål blot at den bliver pænere at se på end den er nu.


  • #24   24. nov 2010 Hvilken type spartel bør jeg gå efter?

  • #25   24. nov 2010 var lige inde at se din bil, syntes da den ser rimelig ud på bilederne, kan godt se at du har en dum bule på bag skærm og en grim forkofanger den kunne du jo starte med at male så får du da et ind blik i hvad det indebære
    jeg er selfølgelig også villig til at guide dig smiley


  • #27   24. nov 2010 Ja billederne snyder smiley og ja du har ret jeg kan forsøge mig med min forkofanger, nok ikke en helt tosset idé. Men for at lave den skal jeg stadig bruge de samme materialer, og dem kender jeg endnu ikke smiley

  • #28   24. nov 2010 Team Wolf, har du billeder til resultatet?

    Skal jeg slibe (korn 60-80+), spartle, slibe, vådslibe (korn 400+) tørre det af og ligge en grunder, derefter selve lakeringen og så klar lak?

    Kan nogen ikke komme med bare en lille guide? Jeg er desværre ikke kommet ret meget nærmere noget som helst.


  • #29   24. nov 2010 2kg poliester spartel ved harald den er ok kvali, også skal du huske at grunde alt rå jern med rust stop grunder inden du spartler, når du er kommet til at du syntes det er spatlet helt ud (man må ikke kune føle nogle overgange med hånden) så skal du ved maleren ha noget sprøjte spartel som skal sprøjtes på lige idet område hvor du har spartlet, så vil du igen se over gange, huller og kanter som skal slibes med korn 400 og huller fyldes med fin spartel, når du så er færdig over alt med det, skal hele bilen ha sprøte spartel og der efter slibes igen,sprøjte spartel er så også din grunder inden farve

  • #32   24. nov 2010 brug aldrig under korn 120 og der skal ikke våd slibes på noget tidspungt ud over hvis der er noget du ikker tilfreds med i top lakken.
    og det er klar nemmest at slibe det hele i hånden (ingen maskiner) den sliber bare det hele af igen, brug en træklods istedet det kan man styre
    du skal også huske at din kofanger skal ha plastik grunder først, du kan jo se på din egen hvad der sker hvis ikke det hænger ved, og det der sider tilbage ville nok også være en god ide at slibe helt væk iden da det ser ud til at det ikke sidder særlig godt fast smiley


  • #33   24. nov 2010 Kiggede på ham her tidligere i dag, og syntes egentlig han gjorde det fint, mit bliver ikke samme maling eller mønster smiley men fremgangsmåden var min plan smiley

    Jeg notere lige jeres guldkorn ned så de er klar til når der ruller lidt penge ind på kontoen. smiley


  • #34   24. nov 2010 ikke mig men...
    http://thomaspetersen.dk/default.asp?id=856&uid=343


  • #35   24. nov 2010 Det blå elastiske tape du søger laver 3m og det hedder fine line

  • #36   24. nov 2010 husk nu at ha vandudskiller på din luft udgang, især nu når det er koldt, og stå et sted der er 25-30 grader, men hvis du skal ud og købe grej, løber det hurtigt op i 5-6000kr incl. matrialer, så er det sku lige før,du kan få det gjort ved en maler til de penge, hvis det bare skal være en "hat lak" som man siger, held og lykke med dit projekt

  • #37   24. nov 2010 Jonas, jeg har fået malet en 17 fods speedbåd med en hoby kompressor med 50 ltr. tank. så kan nu sagtens lade sig gøre..

  • #38   24. nov 2010 flyver
    her så opskriften fra bunden af hvordan du kan gøre det rigtigt da jeg kan se du er meget opsat på at lære at sprøjte din bil
    først så vasker du bilen
    derefter afmontere du alt hvad der skal afmonteres så dækker du alt af hvad der ikke skal maling på så vasker du hele bilen i cilicone fjerner eller grundigt i celulose fortynder, er næsten lige så godt så sliber du al rust ,du kan finde på karossen ,man kan få en speciel stålbørste til vinkel sliber den er rigtig efektiv, så skal du have en rundel sliber til at slibe bilen med, og noget 80,120,180,240,420 korn sandpapir, så er du nogen lunde dækket ind
    så finder du alle buler sliber med noget korn 80, lige på bulen og rundt om den ikke for meget uden for området, hvis der ikke er slebet ind til stålet ,behøver du ikke at grunde så sliber du overgangne ned med 120 der hvor du har slebet rust ned, med stål børste,
    der efter grunder du kun der hvor du er nede ved stålet
    derefter spartler du alle de steder hvor der er buler eller for store overgange, så sliber din spartel ned du kan bruge flere forskellige korn størrelser men du skal altid starte med det groveste du mener der passer til bulen og arbejder dig op ad i korn størelser til du ca når korn størrelse 180 og kun omkring buler og overgange hvis du er kommet til at slibe ind til metallet så så sprøjter du grunder der hvor du har slebet igennem derefter sliber du bilen med 240 der hvor du har sprøjtet grunder på
    så sprøjter du bilen med en sanding der hvor du har grundet bilen,
    derefter sliber du hele bilen med korn ikke under 360 helst 420 ,
    så tager du alt afdækning af bilen og kommer nyt på for at undgå støv,
    så blæser du bilen grundig af tørre den grundig af med en fedt klud

    hvis det er en metallick så køb en base farve at sprøjte med, hold lidt afstand du starter med at give hele bilen en meget tynd lag skal ikke dække (for at undgå løbere )når det har tørret lidt (afhængig af hvor varmt det er )derefter sprøjter du bilen (man bør vide lidt om hvordan man skal gøre )når bilen har fået et godt lag (det bliver ikke blankt )
    så tjekker du om du har lavet løbere hvis du har skal du slibe det igen ogblæse/tørre af med fedtklud sprøjte igen med base lak til det er ok
    derefter skal du give den klarlak bare giv den en tyk lag
    man siger man skal give den til den er blevet blank og så give den et extra lag derefter er bilen færdig hvis du laver løbere skal du slibe dem væk efter en md så er lakken tør nok så sliber du det med vandslibe papir ca korn 1000 til slut du kan godt starte med noget der er lidt grovere og så polering efter det

    du skal passe på at du ikke får vand i luften ,så får du knoppe i lakken senere og så er det ny om lak
    hvis det er en lak uden metal så så springer du bare afsnittet om base lakken over
    hvis du har flere spørgsmål så henvender du dig bare :O)


  • #39   24. nov 2010 Yes! bingo der smiley tusind tak for din beskrivelse af arbejdet, det gav en ro i hvordan det skal udføres.

    Jeg ved jeg ikke vil kunne udføre det fejlfrit, men jeg kan gøre et forsøg og lære af det, det vigtigste når jeg går i gang er dog at der ikke er mere rust, selve lakken kan jeg leve med har nogle fejl, men jeg kan ikke klare at se den rust, jeg vil gerne af med det, før det bliver for slemt.

    Du skriver jeg skal sprøjte den med sanding, hvor jeg har grundet, er det en slags spartel der sprøjtes på?

    Og grunden til jeg skal se bort fra base lakeringen hvis det ikke er en metalik lak er fordi en anden lak i sig selv er blank? eller hvordan smiley

    Kunne du linke til et sted hvor jeg kan købe en lak og de andre materialer? så jeg kan forbedrede lidt nærmere, priser osv, så jeg får en ide til hvad jeg skal af med.

    Tusind tak for det Dan, det er simpelthen bare så lækkert.


  • #40   25. nov 2010 det var så lidt men hvis du gerne vil lære det så er det jo bare at kaste sig ud i det
    sanding er lidt som en fylder som fylder slibe ridser og små buler ud
    den aller bedste måde at lære det på er at en proff viser dig det for det er svære end man tror specielt at sprøte bilen
    jeg ville nok starte med en dør eller lignende og så lære af de fejl du laver på døren
    har du et værksted du kan sprøjte i eventuelt lave en interimistisk sprøjte kabine ?
    og angående luft skal du op i en forholdsvis stor kompresssor hvis du vælger de små så kommer der for vand/0lie i luften da de bliver for varme, og du kan ikke bruge en luft sliber, og blæse bilen af uden at skulle vente på luft ,,da et af det store problemer er vand i luften, du kan se det hvis du blæser på noget på noget tæt på med din luft pistol og der kommer vand/fugt ud på emnet du blæser på så får du store problemer du kaneventuelt købe en ældre stenhøj i en rimelig stor størelse, og eventuel renovere den det er rimeligt simpelt og behøver ikke koste så meget, jeg startede med at sprøjte på mit værksted med et interimistisk sprøjtekabine, der var lavet af plastik og et par blæsere/sugere, og jeg har sprøjtet biler til udstillinger og special lakker i den og de hvar lige så flotte som dem der er blevet sprøjtet i en kabine
    og det vigtiste er grundarbejdet hvis det ikke er i orden kan du ikke lave en flot lak
    hvis det kun er din egen du vil male så ville jeg aller højest lave alt forarbedet og så få en maler til at male den det vil typisk hvis du kan finde en sort maler og du køber alle matrialer hos ham koste dig 500-1000 kr at få den sprøjtet og så er lakken i det mindste i orden :O))
    jeg ved ikke hvad maling mm koster i dag men typisk kan det købes uden moms hvis du køber det af en automaler:O)
    jeg har min egen malerpusher jeg køber af, og der får jeg det uden moms og lidt extra rabat
    du kan godt få en to komponent lak med metallick men den vil næsten være umuligt for dig at sprøjte på eller reparere på hvis du laver løbere
    så det skal du ikke bruge men hvis det er en uden metallick så tager du bare en to komponent og ikke en to lags prisen i malingen er ikke ret stor

    en to komponent = er en farve/klar lak du kommer hærder i og som ikke kan bruges efter et par timer da det hærder op
    en base =er en farve/maling du bare kommer fotynder i som senere kan bruges hvis nødvendig og tørre extrem hurtig op og der skal have en klarlak oven på


  • #41   25. nov 2010 Dan mange tak for den tid du ligger i at beskrive alt det her, skønt.

    Jeg vil prøve at male min forkofanger først, og se hvordan det ender, og om det vil være smart at forsætte med bilen.

    Har lige nogle tillægsspørgsmål.

    Hvor meget grunder/primer skal man bruge ca.? Til en stationcar, udvendig lakering.
    Hvor meget lak og spartel skal man ca. bruge.

    Der er selvf. en masse ukendte faktorer der kan gøre det svært at vurdere hvor meget der skal til, men jeg har 2 mindre buler i bilen, og en masse overfladerust, specielt i toppen af forruden i hjørnerne, men sådan en tommelfinger regel, 5 liter 6 liter maling, 1-2 liter grunder, 1-2 liter klarlak? bare et eksempel smiley


  • #42   25. nov 2010 hvis det er plastkofanger, skal du bruge noget specielt til at tilsætte malingen så det bliver elastisk så det ikke sprækker :O)

    angående hvor meget du skal bruge af grunder /sanding afhænger af hvor slem bilen er men du kommer rigtig langt med en liter af hver og en alm dåse af harald nyborgs fin sparten er også sikkert nok hvis der ikke skal spartles for mange buler hvis det er en to komp lak uden metal skal du nok bruge en 3-4 L hvis det er en metalick to lags en 2,5-3 l base
    og 3-4 l klarlak nogen gange kan du købe base farven billig hvis du kan få nogle rester du kan blande sammen :O) dog kan farven være lidt svært at reparere da farven kan være svær at ramme lige som når man vælger special lakker, som candy kameleon og flake mm ,hvilket er stort set umuligt at reparere :O) du skal også passe på hvis du skal rep en to lags da basen kan få den evet underliggende gamle klarlak til at koge op
    men der er mange fælder du kan ryge i :O) så som appelsinhud osmose opkogning cilicone pletter fugt knopper løbere hellidage mm ;O)
    bare nogle eksempler :O) husk på der er en grund til at man står i lære i 4 år :O)


  • #43   29. sep 2011 ang pistol valg, jeg har eftergånden selv malet mange ting så som kofangere døre osv og sågar en hel bil. og det hele har jeg malet med nederstående pistol, ser ingen grund til at ofre mange penge på en pistol, da hvis du lære en billig pistol at kende, kan lave lige så flotte resultater smiley

    http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=9527&n=60100

    Mvh Rasmus vaarshøj.


  • #44   29. sep 2011 personlig bruger jeg pistol med underkop men det er bare en gammel vane da jeg har lært det med den type sprøjte men den vaarshøj anbefaler er ganske ude mærket har selv brugt samme model bare med underkop men som sagt jeg tror det er en vane sag og stort set alle i dag bruger med overkop

  • #45   29. sep 2011 du kan jo lige give en tilbagemelding om hvordan det er gået :O)

Kommentér på:
Gør det selv - Autolakering

Annonce