{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.513 visninger | Oprettet:

Er DU en idiot ?? {{forumTopicSubject}}

Der er folk der mener, at folk med sommerdæk i vintertiden skal høste en bøde på den konto, at de ligefrem er idioter.

http://ekstrabladet.dk/nationen/article1461049.ece

Jeg er dog af den opfattelse, at dem der kører med vinterdæk, er dem der kører mest uansvarlige på de snedækkede veje, da de stadig regner med, at de kan køre med hovedet under armen, fordi de netop HAR vinterdæk.

Jeg har førhen kørt med sommerdæk på min, og det var der sq´ ikke nogle nævneværdige problemer med. Men jeg fulgte stadig trafikken uden problemer.

Hvad mener I. SKAL folk køre med vinterdæk, eller skal det stadig være ens egen sag, hvad man gider køre med ??

Jeg mener selv, at det er fuldstændig op til folk selv, så længe de bare kører efter forholdene.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er DU en idiot ??
  • #1   1. dec 2010 på med vinter dæk.. kan ikke være så svært.

    og ja folk køre som idioter.. men det gør de sgu også om sommeren..



  • #2   1. dec 2010 Du har selv nævnt problemet smiley At køre efter forholdene. På sommerdæk er bremselængden meget meget lang.. Så at køre efter forholdene er 5 km/t eller lign.

  • #3   1. dec 2010 Morten H
    Det er ikke et spørgsmål om det er svært, det er et spørgsmål om, hvorvidt den fører der sidder bag rattet køer forsvarligt, og så længe vedkommende formår at præstere dette, hvorfor tvinge ham til at smide vinterdæk på ??


  • #4   1. dec 2010 http://www.bilgalleri.dk/vid_vis.aspx?VideoID=39357

    Siger vidst det hele.

    Jeg magter ikke mennesker som ikke kører på vinterdæk og skal sænke farten EXTRA fordi de har sommerdæk på og ikke kan komme op af bakker etc.


  • #5   1. dec 2010 Kan kun give dig ret i at folk kører med hovedet under armen. Dog som dig selv mener jeg det er ejerens eget problem hvis han vælger sommer eller vinterdæk til den her tid.
    Men lige lidt surt fra mig. Forhvelvede da lad nu være med at ligge og kysse ens kofanger, får fandme paranoia af det. Der er simpelthen ikke noget værre end en eller anden IDIOT ligger så tæt man ikke engang kan se nummerpladen.

    Kører sgu efter forholdende selvom næsten alle veje her i odense er fint rydede, men enkelte steder er der isklumper på vejen og det er jo dem man skal være opmærksomme på.


  • #6   1. dec 2010 ps. kører self selv med vinterdæk

  • #7   1. dec 2010 på med vintergummi eller mindst helårs!

    pisse træls med folk som kører med sommerdæk som sænker trafikken og som ikke kan bremse..


  • #8   1. dec 2010 Har det på samme måde. Hvorfor skal os der køre med vinter dæk sænkes i farten fordi en anden klovn ikke har skiftet... Kan blive så gal!

  • #9   1. dec 2010 ja, på med de vinterdæk...!

  • #10   1. dec 2010 Nu har jeg nu oplevet en del med vinterdæk, som også kører hamrende langsomt, og bremser 50-100 meter i forvejen, med en fart på lige rundt de 40 km/t. De sænker ikke trafikken ??

    Det er ikke kun folk med sommerdæk der sænker trafikken, der er også en god slat derude med vinterdæk, der ikke kan finde udaf at finde pedalen der sidder i højre side.


  • #11   1. dec 2010 Ja Vinter dæk ellers helårs så snart frosten sætter ind, færdig slut
    har sku prøvet at glide med sommerdæk, selvom det var ved lav fart så de umulige at bremse med, og ja det er til fare for trafikken

    synes det burde være en lov som i tyskland


  • #12   1. dec 2010 hej

    ja, jeg mener folk SKAL køre med vinterdæk men måske af en lidt anden grund end de fleste.

    Det er korrekt folks eget valg idag MEN den dag, noget uforudset sker på en vej med sne/is/vinter'føre gælder det for ALLE om at stoppe så hurtigt som muligt for at undgå at folk skader hinanden. Dem med vinterdæk stopper naturligt hurtigere end dem på sommerdæk.

    Er det okay, at vi i DK har bilister som vælger en sikkerhedsmæssig farlig løsning bare fordi det ikke er forbudt og dermed risikerer at påkøre dig den dag du holder stille fordi de ikke kan bremse hurtigt nok.

    Mit eget svar er nej, det er fandme ikke ok !

    Min egen far sværger til helårs dæk (eller sommerdæk) året rundt og ja, han kører efter forholdene og rigtig pænt (med forsinkelser osv til følge) og jeg synes han er en tumpe....MEN den dag, en anden bremser foran ham og holder stille og det er glat kan jeg risikere at miste ham fordi han ikke kan bremse + han risikere at smadre en anden person + bil, det er ikke ok !!!!!!


  • #14   1. dec 2010 Jeg er netop udnævnt til idiot så...

  • #15   1. dec 2010 prøv nu at hør for faen.... Det kan godt være du kan sænke farten så meget at det er helt fint og forsvarligt at køre på sommerdæk. Men kan du så ik bare tage bussen eller cyklen så vi andre kan komme frem på vejene?

    Problemet er jo ikke om du kan køre efter forholdne, problemet kommer når du ska lave undvige manøvre eller katastrofe opbremsning. Så har du ik en chance på sommerdæk. Det er også sådan i danmark at dine bremser SKAL være iorden og bremse lige. Ja man kan da sagtens bremse selvom bilen trækker lidt til den ene side men den dag du smadre bremsen i kælderen for ikke at køre ind i nogen så går det galt, for du når ikke at tænke "jeg ska lige være opmærksom på den trækker lidt til siden".

    Og det er lidt det samme med vinter/sommerdæk. Det SKAL bare være i orden.


  • #17   1. dec 2010 Er en idiot til på fredag smiley


    Har klaret mig helt fint på sommerdæk, og har ikke været ude i nogle farlige situationer. Men skal på en tur igennem jylland i weekenden, så tør ikke tage chancer.. Gider sgu ikke sidde fast, eller ryge i en tur i krøften!


  • #18   1. dec 2010 Sommerdæk er ikke et krav, så valget er i følge loven dit eget.
    Personligt synes jeg det er irriterende at ligge bag folk med sommerdæk som ikke kan sætte i gang fra kryds og ligger og fedter rundt til fare for dem selv og andres sikkerhed, fordi netop bremselængder og styreegenskaber er væsentlig nedsat.

    Folk aner faktisk ikke hvor stor en bremse længde de har i forhold til vinterdæk på snedækket veje og så kan du nok mene at det er uforsvarligt at køre 80 med vinterdæk fordi dig på dine sommerdæk der kun køre 10 Km/t. men faktum er at bremse længden er den samme, hvor skæmmende det så end lyder.

    Tag et glatbane kursus og så vil du se at det fkatisk næsten er idioti ikke at få monteret vinterdæk eller som et minimum helårsdæk.

    Man skal bare hukse på at et helårs dæk er et kompromi mellem sommer og vinterdæk, det er ikke lige så godt som et vinterdæk, kun halvt så godt, og det samme gør sig gældene om sommeren.

    Men store biler med brede alufælge og store sommersutter med halvslidte dæk dvs. under 3mm men over 1.6mm dæk mønster er direkte idioti at bevøge sig ud på vejen med når de er snæ eller is dækket.
    Mindre dæk med over 3mm dækmøsnter kan man til nød godt køre med om vinteren.


  • #19   1. dec 2010 Idioter skal bare have vinterdæk på, så er den ikke længere..

    Helt ærligt, hvor svært kan det være? Og de, der kører med sommerdæk, og jo ikke kun ti lfare for dem selv..

    Folk med vinterdæk kører uansvarligt, fordi de har dem på.. Må jeg da være fri.. Hahaha


  • #20   1. dec 2010 MichAEL b: Eller andres ?

  • #21   1. dec 2010 nej jeg er ingen idiot, min ene bil har sommerdæk og er groundet til garagen i vinteren. Min hverdagsbil har nyere vinterdæk på. Min kærestes bil fik kørselsforbud indtil hun købte et sæt vinterdæk.... jeg vil ikke have hende eller andre lemlæstet fordi hun kører rundt på sommerhjul i lortevejr.....da hun købte vinterhjul kunne hun køre bil igen.

  • #22   1. dec 2010 ganske enkelt vinter=vinterdæk-alt andet er uansvarlig,håber der bliver indført klip og bøde

  • #23   1. dec 2010 jeg kørte med sommerdæk sidste vinter og det gik da også fint, men på min nuværende bil har jeg vinterdæk (Goodyear ultragrip 7) og der er virkeligt en utrolig forskel.. har selv været typen der aldrig har synes at vinterdæk er nødvendigt.. men nu har jeg oplevet forskellen og man er helt klart meget mere sikker i trafikken på vinterdæk

  • #24   1. dec 2010 Jeg er en idiot lige nu...men kl 16.00 er jeg ikke længere idiot...eller jo lidt er jeg nok alligevel...

    Det gik da fint med sommerdæk i morges...topfart på 50 km/t...

    Synes ikke det skal være lovkrav. Min kæreste f.eks. kører max 5km i ugen i vintertiden...så kunne ikke se hvorfor hun skulle skifte til vinterdæk...hun skal bare køre forsigtigt de få gange hun skal bruge bilen


  • #25   1. dec 2010 Der er gennemtiderne kun kommet love og regler kun til fordel for skattefar i forbindelse med biler, hvis der kommer det her lov om vinterdæk, som jeg regner med at det gør, så er det første gang, hvor det er mest til fordel for bilejeren om vinteren, så bare kom med den den nye lov. (forsikringerne vil få mindsket deres udgifter, men det er også sidste ende bilejerne der slipper for ekstra høje forsikringer. )

  • #26   1. dec 2010 http://www.fstyr.dk/Service%20pages/Publikationer/~/media/Files/Publikationer/Trafiksikkerhed/bremseegenskaber.ashx

    Lige for at smide nogle tal ind..
    På tør vej er det altså stadig bedst med sommerdæk..


  • #27   1. dec 2010 Skulle være som i sverige og tyskland, at det er et krav med vinterdæk, ikke noget mere stress end de spassere der ikke kan komme igang ved kryds, op af bakker osv. fordi de kører med sommerdæk, og ydermere skulle falck sende dem en xtra regning når de skal hjælpes, abbonement eller ej..

  • #28   1. dec 2010 . Anders Vang .

    Nix, det kommer an på temperatur og om du som nøsten INGEN gør, sammenligner samme størelse fælg og dæk i sommer kontra vinter dæk.
    Så vil du se en STOR forskæl når du kommer ned under 5 grader ca.

    Gummiblandingen bliver for hård i et sommerdæk til at kunne danne samme gode friktion til underlaget ved koldere temperaturer.


  • #29   1. dec 2010 Dennis

    og på de 5 km kan hun ikke risikere at skal lave en katastrofeopbremsning,nåh nej,det kan hun ikke på sommerdæk


  • #30   1. dec 2010 ja det fint med jeres tøre veje. kig ud af vinduet.... Det er sjældent vi har så meget sne men det er altså vinter og det er altså en mulighed. Derfor smut med de tal om sommerdæk og bremse længde.

    sne = vinterdæk end of argument.


  • #31   1. dec 2010 Der er ingen undskyldning for ikke at køre med vinter dæk, bortset fra hvis man ikke har en bil..

  • #32   1. dec 2010 Jt: Jo...det kan hun da...hvis hun ikke passer på. Men kører man koncentreret og forsigtigt...så kunne jeg ikke se hvor den katastrofeopbremsning skulle komme fra....eller jo hvis en anden kører ud foran hende eller lignende...men så er det jo ikke hendes skyld...

  • #33   1. dec 2010 svenskerne, normændene og tyskerne har alle påbud om vinterdæk ved lov. Men danskerne har den holdning at INGEN skal bestemme over det frie initiativ og ingen skal lægge bånd på den frie vilje.....

  • #34   1. dec 2010 Jammen i stedet for at gå med på trenden og lave lov om vinterdæk. Så kan vi prøve noget andet.

    Hvis du køre på vinterdæk :

    Ska du betale alle udgifter hvis du er indblandet i et uheld. personskade og/eller materiel.
    Du har ikke krav på autohjælp uanset om du har abonnement eller ej.
    Din forsikringspremie bliver højere.
    Du ska betale mere i skat da du har større chance for at koste det danske sygevæsen mange tusinde kroner.
    Du skal betale en dumme skat for at sinke morgen trafikken som koster samfundet mange mange mange penge.

    =P


  • #35   1. dec 2010 Hvad så med de folk der kører med <b>helårs</b> dæk, skal de så også have en bøde, for ikke at køre med vinterdæk ??

  • #36   1. dec 2010 og så er det ligemeget med skader på personer,voksne som børn bare fordi man har db så lang bremselængde

  • #37   1. dec 2010 ej på sommedæk for fanø... 2010 og stadig ingen rettefunktion. oldnordiske BG hurra.

  • #38   1. dec 2010 Men forskellen på sommer og vinter er så lille på tør og våd i forhold til hvad den er på sne og is. Derfor vil det med den vinter vi har nu være fuldstændigt idioti at køre på sommerdæk.

  • #39   1. dec 2010 Helårs dæk er ko ¨åde skod om sommeren, og skod om vinteren, så ja self. skal de det.

  • #40   1. dec 2010 "jo både" smiley

  • #41   1. dec 2010 BRABUS

    Jeg er ikke enig der. For det første, hvorfor skulle Færdselsstyrelsen lave en test, der ikke passer?

    For det andet.. Så længe vejen er tør, og dækket er kørt varm, hvad skulle problemet så være? Jeg har kørt, og kører stadig på sommerdæk, og når vejene har været ryddet, og der ikke lå is på vejen, så har jeg ikke oplevet, at jeg ikke har kunnet bremse, som jeg plejer. Har endda også prøvet at blokere, men det gad den ikke. Og der var der -1..


  • #42   1. dec 2010 Anders : det er jo et faktum at sommerdæk er xtremt dårlige i forhold til vinterdæk, både ved sne og ryddet veje, bare det er koldt, så kan de t godt være du ikke synes du har kunne mærke noget, det skal bare være et lovkrav, det ikke for sjov så mange andre lande har det som et krav tror du smiley

  • #43   1. dec 2010 Et faktum? Så kom dog med en test. Jeg har smidt færdselsstyrelsens op.


    I Sverige er vinterdæk jo kun et krav, når der er sne, is eller frost på vejen.. Altså ikke, når vejen er tør smiley


  • #44   1. dec 2010 jeg kan se at FDM siger gummiblandingen ikke har noget at sige. Og at temperaturen ikke betyder noget for dækket.


    Men sagde de ikke det modsatte for nogle år tilbage? Jeg har da set tests som viser vinterdæk har kortere bremselængde på våd vej og stortset samme bremselængde på kold tør vej. Oo


  • #45   1. dec 2010 Nej det er ikke lige meget. Men som jeg igen siger...hvis man kører fornuftigt og tænker på at man har sommerdæk på og lidt længere bremselængde...så justerer man fart og nedbremsninger efter det...

  • #46   1. dec 2010 Jeg synes også man skulle gøre det lovpligtig med vinterdæk. Men jeg tror at det er lige så vigtigt at indføre et obligatorisk glatførekursus fx hvert andet år, så folk rent faktisk kan finde ud af at håndtere et køretøj. Synes man alt for tit ser folk tumle rundt i hvad de laver, og folk i nye biler tror tror jo at fordi der er ABS, ESP, Antispin osv, kan de køre som de har lyst fordi bilen nok selv skal klare skærene.

  • #48   1. dec 2010 Jeg sys helt klart at folk skal skifte til vinterdæk , men kan satme ik ha dem der har vinterdæk på og tror de kan hamre afsted som om der ikke er glat , de sku satme ha en å hovedet, har selv vinterdæk på men jeg køre fandme også efter forholdene når det er så glat...

    Mikkel.


  • #49   1. dec 2010 Hvad tror i man gjorde i gamle dage uden vinterdæk? Man kørte efter forholdene og ingen havde så travlt som vi har idag.

  • #50   1. dec 2010 Alle der har prøvet at køre med helårsdæk i sne ved det er det værste lort.

    The All Season tire classification is a compromise between one developed for use on dry and wet roads during summer and one developed for use under winter conditions. The type of rubber and the tread pattern best suited for use under summer conditions cannot, for technical reasons, give good performance on snow and ice. The all-season tire is a compromise, and is neither an excellent summer tire nor an excellent winter tire.


  • mudi k
    mudi k Tilmeldt:
    aug 2008

    Følger: 1 Emner: 40 Svar: 323
    #51   1. dec 2010 jeg mener folk med sommerdæk kører mere ansvarligt smiley
    jeg har selv kørt lidt med sommerdæk uden problem , men fik bøde så skiftede jeg xD


  • #52   1. dec 2010 ..::Polo doktoren::.. . nåå ja det er da rigtigt. jammen så holde vi bare op med at ha travlt. Det er osse nemmere end at skifte til vinterdæk. ;P

  • #53   1. dec 2010 polo doktoren : det kan være det så er derfor der var 10x flere døde og kvæstet i "gamle" dage smiley der var heller ikke så mange biler på vejen

  • #54   1. dec 2010 Vinterdæk til vinter og sommerdæk om sommeren, det har jeg altid holdt fast i.

  • #55   1. dec 2010 jeg fatter ikke at forsikringsselskaberne ikke kræver vinterdæk i en vis periode. Og hvis ikke folk har dem på, skal de ikke dække evt skader. Ihvertfald ikke kaskodelen. Så lærer folk sq nok at få de vinterdæk på.

  • #56   1. dec 2010 Jeg har de sidste 3 år kørt uden vinterdæk, jeg har taget lidt luft uder er sommerdækkene og kørt på lige fod med andre med vinterdæk..
    Aldrig haft problemer, tilmed også kørt gennem steder hvor andre MED vinterdæk sad fast. så i dagens danmark er vinterdæk ikke nødvendige.. bruger kun vinterdæk når jeg er i sverige og norge på skitur :).. danske billister burde hvert år teg på vinterkørsel i sverige elelr norge så kan de se hvad vinter er!.. sommer dæk i DK er no go herfra :)..


  • #57   1. dec 2010 og lige en BLA BLA herfra til alle dem der brokekr sig, se lige på jeres top tunede og stylede ulovlige biler LOL, Og det er der en lov omkring! og det er jer der får alle forsikringer til at stige.. så fej for egen dør klaphatte..

  • #58   1. dec 2010 tager du luft ud,så slider du ekstra på dækket

  • #59   1. dec 2010 . Anders Vang .

    Den test du henviser til, bevæger sig på grænse området for hvad der er væsentligt at teste.

    De tester ved 6-7 grader som netop er der hvor forskællen først begynder at vise sig.

    Prøv du at finde en test frem under 5 grader samt ved 0 grader så skal du bare se løjer, elelr tag et glatbane kursus.

    Dine test er yderligere år gamle, FDM har radikalt ændret holdning siden da overtog det gamle KTI anlæg i Roskilde som nu hedder sjællandsringen, de blev nemlig klogerer, MEGET klogerer da de kom ud i virkelighedens verden og de anbefaler nu til hver en tid vinterdæk frem for sommerdæk, som sagt din test er MEGET gammel og derfor forældet.

    Ring slev og spørg hvad FDM anbefaler i dag.
    De anbefaler vinterdæk til ALT under 5 grader.

    og når det er sagt, så kunne jeg da godt tænke mig du kunne forklare mig i hvilket årstal man i Danmark havde en vinter hvor temperaturen lå på 6-7 grader....
    Vi plejer at have omkring eller under fryse grader, så hvad skal man bruge disse 6-7 graders test til andet end at sige de har skudt forbi målet...


  • #60   1. dec 2010 Anders. søg selv efter 5000 flere test der siger det samme

    http://www.youtube.com/watch?v=8ncga6UxlHM


  • #61   1. dec 2010 Mudi: BVADDRR BÆÆÆVVL Kan du selv sidde op?

  • #63   1. dec 2010 JT: ja det gør jeg, og ja det gør jeg også, men slider ikke mere end hvis jeg skulle anskaffe mig vinterdæk hvert 2 år..
    Så det er også billigere i sidste ende..
    det er bare folk her hjemme der er for godtroende, før i tiden kørte mange uden vinterdæk. men gør de nu pga det hvert år bliver pustet sådan op.. og der sker det samme antal af ulykker hvert år i vinterperioden!..


  • #64   1. dec 2010 Jeg havde ikk noget imod at man fik bøde for at køre uden vinterdæk i et land som danmark.. hellere bøde for at køre uden vinterdæk, end at få bøde for at køre uden sele.

    køre uden vinterdæk = større risiko for trafikuheld, lige godt hvor ansvarligt i synes i køre. ergo du sætter andre i farer

    køre uden sele er der ingen risiko for at udsætte andre for farer. jeg forstår ikke det danske bødesystem!!!!


  • #65   1. dec 2010 Jeg kan så fortælle at jeg ude på Sjællandsringen i min brabus her for 2 uger siden ved netop 5 plus grader havde en bremse længde på fastkørt sne på hele 130 Meter ved en hastighed på blot 60 Km/t. spørg mig lige om jeg synes det er forsvarligt at bruge den bil om vinteren 1 gang til med de sommerdæk :o) yes yes. klart klart...

    Tjek billede fra sjællandsrings besøget i min profil. :o)


  • #66   1. dec 2010 Morten hvorfor mon der sker ligeså mange uheld? fordi de samme spassere stadigt tror sommerdæk er helt fine til at køre på is i smiley

  • #67   1. dec 2010 Ja så er der nok nogen der mener jeg er en idiot smiley
    Kører med sommerdækkene om vinteren. Så længe der er godt mønster på og de ikke er bredere end 195 så kører jeg sq med sommerdæk!

    Sådan har vi altid gjort i min familie. Min far har været kørelærer i 25år og ALDRIG haft vinterdæk på. Eneste skade har været en stille glidetur ind i en stor sten fordi der var ISGLAT (resultatet havde været det samme med vinterdæk på).

    En helt anden diskussion er så også kvaliteten af de dæk folk sætter på deres biler... Et billigt skod-vinterdæk er nok ikke meget bedre end et godt kvalitets-sommerdæk


  • #69   1. dec 2010 Captain Slow: ja far din side smiley for du er en af dem der smider penge på gaden efter noget der ikke er brug for i DK.. hvad er det næste er det pigdæk fordi naboen kører med det??
    Svenskere og Nordmænd de griner jo når de komemr hertil landet i vinter perioden og ser danskere kører 40-50 km/ t..som var der -30 grader og der ligger en mega sø på vejen..


  • #70   1. dec 2010 Dennis J : grunden til du får bøde ang. sele, så det jo fordi den danske stat skal betale kassen for at få dig repareret og syet sammen igen når du har været kastet ud af ruden med 70km/t, de mister jo også skat fra din løn osv. i den periode du skal til genoptræning osv. fordi du synes du er ornlig syg gangsta uden sele smiley

  • #71   1. dec 2010 Logiken går på at vinterdæk i dk ikk er nødvendigt, hvorfor tror du at der ikke findes en lov omkring det?..
    hvorfor tror du at vinterdæk er så hurtig udsolgt i dk hvert år?
    Det er det fordi der ikke er brug for det!..


  • #72   1. dec 2010 Captain : han ved bare ikke bedre,må bare håbe han kører galt eller sidder godt fast i denne vinter, så kan man da grine lidt af ham der smiley

  • #73   1. dec 2010 Morten, der lukker luft ud af sommerdæk :

    http://dbfrdk.vip.web-selv.dk/xdoc/wss/72/docs/274/daektryk.jpg


  • #74   1. dec 2010 Morten, vi kan da være skide ligeglade med de fjeldaber.
    Vi er ikke ligeså vandt til det her i landet, så vi skal da ikke plukke flere høns end vi har hænder til ?!


  • #75   1. dec 2010 Morten der findes heller ikke en lov om dyresex er forbudt, synes du det gør det bedre.. gal en lam undskyldning, og hvorfor de bliver udsolgt, det vel fordi de fleste folk opdager når der er is kan de ikke stå ordentligt fast på sommerdæk... meget mærkeligt...

  • #77   1. dec 2010 Dæksikkerheds undervisnings video :

    http://www.dsl-tyres.dk/download/daeksikkerhed.mpg


  • #79   1. dec 2010 kim p : hvis du præstere at blive kastet ud af forruden med 70km/t uden sele.. vil jeg våge at påstå at du bliver rimelig kvæstet inden i hvis selen holder dig tilbage med den kraft, evt brækket nakkem eller hold i nakken resten af livet. har læst om det for noget tid siden, men kan self ikk finde det nu..
    Det har ikke det mindste at gøre med at være "ordnli syg gangster"


  • #80   1. dec 2010 Kører med sommerdæk, og regner egentlig med at gøre det indtil der kommer en lov der forbyder det smiley Og nu himler folk op om at vi har så meget sne i DK, jo vist det har vi også i år og sidste år, men for få år siden var det ret begrænset hvor meget sne der kom. Men det er da helt sikkert at kan man ikke finde ud at af køre bil, er det en god ide at få lidt hjælp fra dækkene smiley Uanset sommer eller vinterdæk så skal man køre efter forholdende, også når der er sne = nedsat fart, og med nedsat fart er faren for alvorlige ulykker jo også nedsat.

  • #81   1. dec 2010 Jeg bliver fortsat ved med at køre uden sele, indtil det bliver et lovkrav !

  • #82   1. dec 2010 Kører pt. Med sommerdæk, men det er fordi jeg lige har købt bilen uden vinterhjul. Har 4 km på arbejde, så det har ikke den store betydning...

    /Dennis


  • #83   1. dec 2010 Man kan vel sammenligne det med ABS og ESP.. Man kan sagtens køre rundt uden, og komme fra A til B, men når det er lige ved at gå helt galt, så kan det være forskellen på om man har ABS og ESP eller ej der gør om man kommer ud af det uden skader.

    Det samme gælder med vinterdæk.

    Men ja, gør det gerne lovpligtigt med vinterdæk.. Er RIGTIGT træt af at holde bagved en med sommerdæk, der forsinker alle andre, fordi han ikke kan komme op over den lille bakke ...


  • #84   1. dec 2010 Dennis ja for hold i ankken er jo meget værre end at blive klasket ind i et træ og dø, men du lander jo self. på benene og kan gå derfra ikke.. hvorfor tror du der er seler i alle nye biler, men ikke de helt gamle, der døde alt for mange i starten, indtil de fandt ud af det var fordi de blev kastet af helveds til allerede ved 40-50km/t.. men jeg er sku ligeglad, kender dig ikke så det rører jo ikke mig om du dør, bare du ikke bliver invalid så mine skattepenge skal bruges på dig smiley

  • #85   1. dec 2010 Nu er der mange der snakker om at gøre det til et lovkrav at køre med vinterdæk.
    Hvordan lovgiver man på det område? tidsrum? forhold?


  • #86   1. dec 2010 Nemmeste ville bare være tidsrum. for så er der ikke debat om det længere.

  • #87   1. dec 2010 det er meget fint med ESP og ABS men det er altså stadig gummi'et der har kontakten til vejen.


    Alle steder der ved noget om emnet (bla. Dækbranchens Fællesråd) skriver at gummiet i sommedækket bliver hårdere jo længere du kommer under 7 grader. ergo mindre greb. MEN FSTYR's test (link længere oppe) siger noget helt andet.

    hvordan faen kan det være? kan det være at FSTYR's test der linkes til at 5 år gammel?


  • #88   1. dec 2010 Nu har jeg både 4x4 og Michelin Alpin A4 vinterdæk på øsen, og i til morges lå jeg bag en E34 med en ung gut i, som bare ikke kunne finde ud af at sætte i gang fra grønt... Jeg tror der gik 10 sekunder før jeg ramte 10 km/t...

    Gamle udkneppede baghjulstrækkere uden antispin, men MED sommerdæk...ja, de kan fandme være sløvere end Skoda'er i trafikken når vi har vejr som vi har nu.


    Det er også bare et spørgsmål om tid før, at det bliver et krav med vinterdæk pr. 1 december til 1. marts og minimum 3 mm slidbane på dem smiley


  • #89   1. dec 2010 Citat FSTYR (2006) :
    "Målingerne på tør og våd asfalt viser, at for moderne sommer- og vinterdæk har tempe-raturen ingen betydning for dækkenes friktionsegenskaber på typiske vejoverflader."

    Citat Dækbranchens Fælles råd (2010) :
    "Forsøg har vist fordele og øget effektivitet ved brug af vinterdæk ved temperaturer under 7° C. Da dækkets gummiblanding ikke bliver hård i koldt vejr, som det er tilfældet med normale dæk, er vejgrebet betydeligt øget, og bremselængden dermed reduceret. Testresultater viste, at bremselængden blev reduceret med 4,8 meter på våde veje og svimlende 11 meter på isglatte veje ved en hastighed 32 km/t."


  • #90   1. dec 2010 Bob O

    Precis den test er forældet.


  • #91   1. dec 2010 ja det må du da nok sige... Men det er da meget fedt at folk argumentere for sommerdæk og smider med gamle ukorrekte tal. = )

  • #93   1. dec 2010 ja altså vinterdæk koster 2-500,- stykket. Hvis ikke man kan spare sammen til det bør man nok ikke ha en bil.

    Man kan lægge 500,- til side hver måned, i 4 måneder fra Juni, så har man pengene til vinterdæk når man når til Oktober. Og så ska man ikke stå i kø ved dækcenteret. + man har sommerdæk i længere tid (som typisk er dyrest af de 2 typer).

    kææft det smart! = )


  • #94   1. dec 2010 Jeg kører med helårsdæk og har IKKE tænkt mig at bruge vinterdæk igen, på min vintervogn!

  • #95   1. dec 2010 køre med helårs og stå bedre fast end fleste vintterdæk. og har kørt skyline med sommer dæk i sneen og der vr ingen problemer med stå fast. så gider ikk høre om sommerdæk er lort. eller discuter det.

  • #96   1. dec 2010 det skal være lovpligtigt, som tyskalnd har indført, osv. DK er det eneste land med så latterlige love omkring hjul, dæk, osv. i forhold til eks. tyskland, norge, sverige

  • #97   1. dec 2010 hvis man vil i gang med at forbyde sommer dæk om vinteren så mener jeg også man skal forbyde vinter dæk om sommeren da de har mindre bremse evne i forhold til sommerdæk på en tør vej..

  • #98   1. dec 2010 1. har ikke læst alle indlæg.
    2. for monteret vinter dæk i dag.
    Jeg har i kørt to dage nu med sommerdæk, jeg kan godt komme rundt i trafikken og køre efter forholdene, men der til skal det siges at selv om jeg køre med sommerdæk og tydligt kan mærke min bremselængde er nedsat, så var der en med vinterdæk der var ved at køre op i mig, han nåde dog at køre ud over modsatte vejbane inden han ramte. Han var meget overrasket, da han jo som sagt har vinterdæk på.

    Som sagt har jeg ikke læst alle indlæg, men er der statestik over, hvor mange der dør pga. af de ikke har monteret vinterdæk kontra folk der har... eller er det bare små matrielle skader ??


  • #99   1. dec 2010 Det duer ikke at forbyde sommerdæk i en periode, da en bil uden vinterdæk så vil være grounded i flere måneder ( en stor del af tiden uden grund )
    Det syntes jeg ikke holder..


  • #100   1. dec 2010 Brabus. DEN TEST ER IKKE FORÆLDET! Temperatur har INGEN betydning. Dækbranchens Fælles råd har en meget stor interesse i at der bliver solgt flere dæk, så deres udtalese kan af naturlige årsager ikke tages alvorligt, da de er inhabile i sagen

  • #101   1. dec 2010 Selvf. bør alle køre med vinterdæk i vintervejr, men i DK kan man ikke sætte en lov op om at man skal have vinterdæk på i en vis periode.

    Og det er ganske simpelt fordi der ikke er den samme vinter hvert år.
    Det er jo laaaang tid siden vi sidst har haft rigtig vinter (før sidste vinter selvf.)


  • #102   1. dec 2010 Det er en pissedårlig idé med lovkrav om vinterdæk...

    Alle er enige om, at sommerdæk er bedre end vinterdæk på tørre/våde veje.

    Tænk, at hvis I bliver stoppet i marts måned på en tør vej på sommerdæk. Så skal I slippe af med en bøde for at rent faktisk køre på bedre dæk...


  • #105   1. dec 2010 Slow... Har du tjekket linket fra færdselsstyrensen??
    Hvis ikke, så kommer det igen:

    http://www.fstyr.dk/Service%20pages/Publikationer/~/media/Files/Publikationer/Trafiksikkerhed/bremseegenskaber.ashx

    Og du skal lige være opmærksom på, at dæk er ikke lavet af en haveslange. Så lærer du også noget idag


  • #106   1. dec 2010 Jeg vil godt indrømme jeg kører på sommerdæk lige nu, men hvis du vil donere et sæt vinterdæk, så tager jeg glædeligt imod det smiley
    Min økonomi er af røven til lige nu og der er ikke plads til nye dæk på den konto! Men skal jeg også skældes ud for det?
    Også selvom jeg faktisk er enig i at det skulle være et lovkrav på lige fod som i tyskland!


  • #107   1. dec 2010 "Målingerne på tør og våd asfalt viser, at for moderne sommer- og vinterdæk har temperaturen ingen betydning for dækkenes friktionsegenskaber på typiske vejoverflader"

    Det står sgu da sort på hvidt i konklusionen efter en meget officiel test, men så kommer du der med din haveslange historie... Du er sgu ikke for klog


  • #108   1. dec 2010 ...og så står der at der er op til 20% procent dårligere egenskaber for vinterdæk kontra sommerdæk på VÅD vej, men det er åbenbart noget, jeg finder på... Chit, hvor er du ikke særlig kvik, Slow

  • #109   1. dec 2010 Ta en dybindånding Kaptajn Slow, så kan du også få tid til at pudse din glorie lidt. Forstår slet ikke hvorfor du bliver ved at skrive, når så mange i denne tråd slet ikke kan måle sig med din vidtfangende intelligens.... tsk tsk
    Ta da at slappe af, din holdning kommer ikke til at betyde noget som helst for nogen, førend der bliver lavet en lov om sommer/vinterdæk.... Brug dog tiden fornuftigt og skriv et brev til regeringen istedet.....


  • #110   1. dec 2010 Det er jo alle os andre der er dumme..
    Captain Slow's ord er lov!
    Selvom det ingen mening giver?!


  • #111   1. dec 2010 Jeg må indrømme at jeg synes det er svært om det skal være lov at have vinterdæk på, jeg køre dog selv med michelin vinterdæk og har valgt det fordi, jeg mener det må være det bedste i denne tid og har mine kære små med i bilen, jeg er sikker på at hvis jeg skulle uvige en dag, så er vinterdæk helt klart det bedste at have på. Jeg skulle da også sparre op for at få de dæk på, men hvis jeg bare kommer ud for at skulle undvige en gang og ingen kommer til skade, især mig selv og børn, så er de alle mine penge værd.. Vinterdæk må bremse bedre end sommer dæk når der er sne på gaden:)

  • #113   1. dec 2010 Lige et enkelt spørgsmål Captajn Slow - Hvordan kan det være du ikke er blevet trafikminister endnu? når du nu er så ALT-vidende? tsk tsk smiley hehe


  • #114   1. dec 2010 Den kommentar med selen skal tages med et/flere gram salt smiley

  • #115   1. dec 2010 Vinterdæk burde være lov krav.

  • #117   1. dec 2010 synes bare i skulle prøve og køre med sommerdæk i sne og et sæt gode vinterdæk i sne og så mærk forskellen.. det ville lukke denne diskussion ret hurtigt smiley i hvertfald efter hvad jeg selv har erfaret

  • #118   1. dec 2010 Captain Slow 8700 *
    siger bare jeg oplevel bedre GREB
    i helsårs dæk end vinter dæk
    og sommer dæk end Fleste vinerdæk
    men stadige kommer an på prisen MAN VIL BETALE FOR DET


  • #121   1. dec 2010 jeg betal 800 for mine helårs. helt nye og Go vennepris smiley lad os sige 75% af hva de koster normalt og klager ikke,, og virker Perfekt hele året Rundt

  • #122   1. dec 2010 Dem der påstår et sommerdæk ikke bliver hårdere ved lave temperature er da helt væk........

    Et sommerdæk ska gerne kunne holde til tæsk på varm tør asfalt uden at blive slidt helt ned inden for 5min. Derfor må det ikke blive for blødt som et vinterdæk der har en anden blanding som gør det forbliver blødt ved lave temperature.

    Og derfor er det logik for høns at et sommerdæk på et tidspunkt bliver hårdt når temperaturen falder. Og lamellerne i et vinterdæk gør at det er selvrensende som gør at det ikke bliver en stor trædeflade af sne og snask.


    Hvis i googler så finder i ud af at de skriver ALLE steder at sommer og helårsdæk har en hårdere blanding end et vinterdæk når man kommer under 6-7 grader. Helårsdæk er hverken eller... det er ikke et godt sommerdæk og det er ikke et godt vinterdæk.


    Men jeg kan godt se at faktisk så er hele verden galt på den... faktisk er sommerdæk SÅ gode at vinterdæk slet ikke burde være opfundet.


  • #123   1. dec 2010 Faktisk er diskutionen lidt selvkryblende for man kan ikke skære sommerdæk/vinterdæk/helårsdæ... (jo helårsdæk burde forbydes) over een kam.

    Der er så stor forskel på dæk så det kan sagtens være et rigtigt godt sommerdæk har mere greb en et rigtigt dårligt vinterdæk.


  • #124   1. dec 2010 selvkryb... selvkrø.... falder over sine egne ben***

  • #125   1. dec 2010 Jeg gentager gerne, at jeg IKKE skifter til vinterdæk fra mine helårsdæk.

    Og folk ævler og kævler om tests, og linker da gerne til mine dæk.

    Goodyear Vector 4Seasons 175/70/13

    Og læg da lige mærke til "jeres elskede" ADAC f.eks.
    Så DERFOR bruger jeg mine helårs IGEN, og sidste vinter synes jeg da nok lige der var en god svendeprøve til dækkene?!

    http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=3419309.123.26344&typ=R-160082&ranzahl=4&Breite=175&Herst=Goodyear&Quer=70&Felge=13&Speed=T&weiter=0&kategorie=6&Ang_pro_Seite=15&Transport=P&dsco=123&sowigan=GAN


  • #127   1. dec 2010 Larm har jeg altid været ligeglad med, det er sikkerhed, ikke om jeg kan tåle lidt dækstøj.

    Men synes nu ikke der er noget synderlig larm, må jeg indrømme.
    Slides hurtigt, det ved jeg ski ikke, selvfølgelig mere end vinter/sommer pga. de bruges hele året.

    Og de bliver brugt på min vintervogn, Escort 1.3 fra 1989.


  • #129   1. dec 2010 Captajn Slow
    vi skal lige se hvor lang hen vi er enige hehe eller hoho smiley Som jeg ser det er det slet ikke nogen dårlig ide at køre med vinderdæk når der er så meget sne som det nu er tilfældet. Men når det så er sagt så er der jo ingen lov om det - ergo er det op til en selv at bestemme - enig? Hvis vi kan blive enige så langt, så vil det underbygge min undren over, hvorfor du har så tralvt med at fotælle andre hvad du mener. For så længe der ikke en en lov der byder noget, ja så har du og andre jo ingen ret til at bestemme over andre, ihvertfald ikke i denne sag. Der er selvfølgelig ogå et etisk aspekt i sagen om vinterdæk, om det kan forsvares, men her må du da også give mig ret i, at så bliver sagen langhåret, for der findes jo unægtelig sommerdæk der er bedre og ringere end andre, samtidig er der jo forskel på om bilen er med eller uden ABS, ESP, om den er for eller baghjulstrukken, om chaufføren kender sin bil osv. Og så vil konklusionen jo blive, at det er en subjektiv vurdering indtil der kommer en lov. Så længe det er sådan, ja så kan man jo ikke gøre sig til herre over hvad andre mener smiley


  • #130   1. dec 2010 Skift nu bare til de vinterdæk! smiley

    Fik lige et godt eksempel i går aftes.

    Temp. -4 grader. Vejen ren.
    Havde en bil efter mig som holdt rigtig god afstand (ca. 50m) til alm. bykørsel.
    Da jeg blinker for at dreje, og standser for en modkørende, kan jeg se, og til min overraskelse, næsten med det samme høre at den bagved kørende bremser.
    Yes, rigtig gættet, der komme nu en bil med blokerede sommerdæk kurende.
    Jeg lader derfor min bil trille 10-15 meter længere frem end hvor jeg skulle standse, og god det samme. Den bagved kørende/kurende standse med kun et par meters afstand tilbage.

    Altså 50 meter + min standselængde + ekstra 10-12 meter.

    Så tænker man "sådan en i.... , se dog at få vinterdæk på!"


  • #131   1. dec 2010 Keine vinterdæk her, helårsdæk, ja tak.

    Som beskrevet førhen, så køber jeg nu heller ikke "bare" nogle dæk. Men kigger efter tests osv.


  • #133   1. dec 2010 Regnar O
    Når indlægget ovenover skriver noget andet, så svarer jeg nej til dit spørgsmål.

    Og er det træls at jeg skriver i dette forum??

    Og hvor har jeg skrevet, at vinterdæk ikke er gode nok til mig? Det var da noget fis at lukke ud?

    Havde jeg "penge nok", så købte jeg med glæde de bedste vinterdæk og bedste sommerdæk, og lækre fælge. Men på denne måde sparer jeg penge på ekstra fælge, og har udmærkede "vinterdæk".


  • #135   1. dec 2010 JA !

  • #138   1. dec 2010 I KNOW ! smiley

    (Dog kører jeg med vinterdæk)


  • #139   1. dec 2010 vinterdæk, alt andet er dybt uforsvarligt, sommerdæk virker bare ikke om vinteren og de såkaldte helårs dæk virker hverken sommer eller vinter

  • #140   1. dec 2010 Regnar O
    Jeg synes allligevel at 3000 kr er mange penge bare lige sådan her på dagpenge.
    (3000 kr er for dæk og fælge hos Thansen f.eks.)

    N°¹™
    Har du selv prøvet med helårsdæk, eller er det bare noget fordomsfyldt ævl du lukker du?

    Jeg - nævner igen - kørte med disse helårsdæk sidste år/i år, og den vinter var sgu en vinter!


  • #141   1. dec 2010 JEG har prøvet helårsdæk og det er LORT. De kan ikke tage fat og de kan ikke stå fast når man bremser. Og det er testet over 2 dage fra sjælland til bornholm.

    På helt flad ryttet vej med hårdt pakket sne, kunne den bil jeg kørte i, hverken køre eller la vær.


  • #142   1. dec 2010 Helårsdæk har en bremse længde midt imellem sommerdæk og vinterdæk af samme kvalitet.

    Jeg er bestemt gladere for at folk køre på helårs dæk frem for kun at køre på sommerdæk.
    Men faktisk kunne de få langt bedre udbytte af kun at køre på vinterdæk, det ekstra slid de har sammneholdt med de langt bedre egenskaber de har om vinteren, sammenholdt med de meget ringe forskælle der er på sommerdæk og vinterdæk om sommeren set i forhold til samme forskælle der gør sig gældene om vinteren, så burde helårsdæk forbydes og vinterdækket anbefales som et helårsdæk.

    Så jow helårs dæk er noget lort, mest af alt fordi de ikke er optimale om vinteren som et dæk af samme kvalitet er af vinterdæk typen.
    Så hurtigt slides et vinterdæk heller ikke om sommeren,.


  • #143   1. dec 2010 Well....

    Sålænge jeg kunne ståfast og skøjtede når jeg bremsede, så tager jeg helårsdæk.

    Så må jeg forblive en idiot, til jeg får penge til at smide til vinterdæk, sommerdæk plus fælge sommer.


  • #145   1. dec 2010 Vil da lige pointere, at jeg er enig i at dem der kører med sommerdæk, burde skifte NU!

    Og vil lige pointere - igen igen - at jeg ikke "bare" har købt vinterdæk, men nogle gode til sne og vand, ifølge tests, bl.a. ADAC.


  • #146   1. dec 2010 Synes vinterdæk skal være lovpligtig ! Så det sku ens for alle....

    Selv om jeg lige PT kører med sommerdæk, kun fordi jeg skal ha omsynet bil snart smiley hehe


  • #147   2. dec 2010 Captain Slow...

    Nu, når din intelligens ikke ligefrem skinner igennem, så vil jeg skære det lidt ud i børnehavepap:

    Dit fantastisk eksempel med at haveslangen bliver hård ved lave temperaturer kan ikke bruges til noget som helst i forbindelse med dæk, da dæk er utrolig nok ikke er lavet af samme materiale. Dækproducenter bruger formuer på at forbedre/optimere gummiblandinger og det gør haveslangeproducenter af gode grunde ikke i samme grad...
    Så dæk bliver ikke hårde ved lave temperaturer, ligesom en haveslange gør...

    Er der mere, du er i tvivl om, så spørg


  • #149   2. dec 2010 Nu er du helt væk...

    Ispinde...

    Hør nu her, du kan ikke sammenligne gummiegenskaber for en haverslange og et dæk. Overdrivelse eller ej.
    Ja, en haveslange bliver hård. Det gør dækket ikke. Så hvad skal din overdrivelse bruges til??


  • #150   2. dec 2010 Det svare til at vand ikke bliver til IS når det fryser...

  • #151   2. dec 2010 *415hk Galant *

    Det med temperatur forskællen giver jeg ikke meget for når man ikke skriver "hvad" forskællen er og ikke mindst hvor den ligger henne.

    Hvis de tester ned til kun 6-7 grader, så forstår jeg godt man ikke ser den store forskæl som en nævneværdig faktor.

    Men snakker vi under 5 grader begynder det at blive nævneværdigt og specielt under 0 grader, så er der ingen tvivl om at så er sommerdæk gummiblandingen så foradnret at det nedsætter friktionen så meget at det er direkte dobbelte bremse længder man er ude i på selv helt tøre veje.

    Derfor giver jeg ikke meget for disse tests, de er håbløst forældet og som "hyppig" køretekniknisk deltager på div. glatbaner, så er jeg ikke i tvivl, ej heller FDM eller nogen andre som har prøvet kræfter med det og ikke kun set tests.

    og så vil jeg da godt stille spørgsmål ved, hvornår vi sidst har haft en vinter hvor temperaturen lå på min. 6-7 grader eller over.
    Vinter i DK er = maks 5 grader som regel under frysepunktet.
    Sidste år havde vi temperature under frysepunktet i mere end 3 måneder i træk.

    Så der er ikke meget der kan retfærdiggøre brug af et sommerdæk til vinterbrug uanset vejens tilstand.
    Men derfor er det jo stadig lovligt og dermed op til en selv hvad man løster og gør.


  • #152   2. dec 2010 er I stadigvæk i gang med denne tråd??

    dem der kører på sommerdæk, lader sig nok ikke overtale af de fine argumenter på bilgalleri..


    jeg fatter simpelthen ikke at i gider spilde tid på det..


  • #153   2. dec 2010 Det er jo nemt at diskutere, for der er 2 lejre.

    Dem med vinterdæk der har kørt bag en med sommerdæk i snevejr og dem som sinker alle andre på vejene med deres sommerdæk og som "køre efter forholdne"

    Bare meget sjovt at dem med vinterdæk køre hurtigere efter forholdne.


  • #154   2. dec 2010 martin det har jeg og har arbejdet som mekaniker i mange år og syntes de såkaldte helårs dæk er det værste lort, det er min mening efter hvad jeg har oplevet

  • #155   8. jan 2011 Sommerdæk, vinterdæk eller dæk med kæder så skal man sku køre efter forholdene. et ton af de biler der ligger i grøfter og trær er sku biler MED vinter dæk. Problemet i mange af uheldene er ikke køretøjet men føren.
    hvis man virkelig skal ud og køre i den værste snestorm og køre, er det så så forfærtelig at man ikke kan køre præsis det der står på skildtene.

    Min regl er altid kør efter forholdene, og lad vær med at ha så fandens travlt.


  • #156   31. jan 2011 Helårsdæk er dårlige hele året smiley

Kommentér på:
Er DU en idiot ??

Annonce