1.978 visninger
|
Oprettet:
EU regler ang kører baglys..mindre co2 {{forumTopicSubject}}
http://ekstrabladet.dk/nationen/article1490515.ece
jeg tænker bare...hvorfor ikke sætte en lys sensor på så baglyset selv tænder når det bliver mørkt. så det problem løst, med at man kan glemme at tænde/slukke for det. og ja mange nye biler har diode baglygter der bruger næsten ingen strøm..
nov 2007
Følger: 66 Følgere: 64 Biler: 4 Emner: 254 Svar: 2.792
nov 2007
Følger: 66 Følgere: 64 Biler: 4 Emner: 254 Svar: 2.792
mar 2005
Følger: 47 Følgere: 44 Biler: 6 Emner: 60 Svar: 2.399
Jeg har selv lige købt en Leon cupra, den kører åbenbart med position og Tågelys når det er lyst, når så det bliver mørkt skifter den til til at slukke tågelys og så kører med Xenon i stedet. så deres forslag er jo sådan set bare en realitet på mange nye biler.
de er ikke for skarpe
apr 2005
Følger: 74 Følgere: 72 Biler: 4 Emner: 690 Svar: 6.313
sep 2004
Følger: 17 Følgere: 15 Biler: 2 Emner: 17 Svar: 8.487
Hvis man havde automatisk kørelys/nærlys (evt. sammen med comming-home/leaving-home), så ville problemet være løst, jeg havde det i min Seat Altea XL, men man kan ikke få det i en Polo, der skal man minimum have en Golf.
Men man glemmer ikke at tænde det når det bliver mørkt nok til at det gør en forskel, for instrumentlyset tænder heller ikke uden, og det er også specificeret i loven at hvis instrumentlyset tænder med kørelyset, så skal positionslys også tænde, det vil sige de to små pærer foran, baglygterne og nummerpladelyset. Hvis ikke, så er det nok med to lamper foran.
Jeg blev så sent som i dag gjort opmærksom på at jeg ikke havde lys bagpå. Der var en Sprinter der kom op bag mig og blinkede helt vildt. Derefter overhalede han da jeg ikke reagerede, og satte katastrofeblinket igang.
Efter 5-6 km var der en rundkørsel, hvor han stoppede alt trafik, steg ud af bilen og gik hen til mig og begyndte at skælde ud. Jeg kunne så fortælle ham at han kunne tage et kig på færdselsloven, og at han kunne evt. se det på www.fstyr.dk , det er rigtig nok at jeg ikke skulle have baglygterne tændt.
Han blev virkelig sur, men man jeg bad ham om at køre videre, så jeg kunne komme videre hjemad. Og så gik han.
Det er ikke første gang jeg oplever det, og jeg ved man kan få det programmeret så det tænder, men så er der ikke meget ide i at have det længere. Desuden har jeg kørelys ved siden af tågelygterne, så det er to almindelige glødepærer, hvilket sparer en del på de to halogen-pærer som normalt bruges i nærlys.
Derudover er der også et sikkerhedsmæssigt aspekt i det, for hvis baglygterne er tændt er det sværere at se forskel på lys og bremselys om dagen, i forhold til om aftenen, så bremselys bliver mere tydeligt om dagen, grundet baglygterne er slukket.
Jeg ved der er tredje-bremselys på alle nye biler, men det er stadig nemmere at få øje på tre lygter end på en.
Jeg kan bestemt ikke se problemet i forslaget, men jeg kunne se en mulighed for at automatisk tænding af lyset kunne være en fordel.
EU regler ang kører baglys..mindre co2