{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  olie til dieselbil ?
  • #1   4. feb 2011 Jeg ville bare kyle en 15/40 på hvis det var mig, om det er det korrekte skal jeg ikke kunne sige.

  • #2   4. feb 2011 køb noget 5/40 da det flyder bedere når det er koldt.

  • #3   4. feb 2011 bare find en billig der er godkent til diesel turbo

  • #4   4. feb 2011 altså samme slags som til benzin motore ?

    syntes at have hørt der er forskel på olie til benzin og diesel motore..?


  • #5   4. feb 2011 Køb din olie hos au2parts eller Mekonomen, så er de så flinke at oplyse dig hvad du skal bruge til den.

    T.Hansen fatter ikkke en brik


  • #6   4. feb 2011 5/40 er alt for tynd til sådan en gammel motor

  • #7   4. feb 2011 ville sgu give den en 10/40 det er sgu en fin allround olie.

  • #8   4. feb 2011 DU SKAL KIGGE EFTER OM DEN ER GODKENDT TIL DIESEL MED TURBO DA DEN HAR NOGLE ANDRE ADITIVER I END DEM DER KUN ER TIL BENZIN

  • #9   4. feb 2011 10w 40

  • #10   4. feb 2011 Bruger også 10/40.

  • #11   4. feb 2011 jah 10/40 er nok et godt valg når den har gået så meget.

    jeg har lige smidt 5/40 på min. men den har os kun kørt 130.000

    også skal du som der bliver sagt. finde en olie til Turbo diesel. og finde en der passer til de normer som din bil har brug for. søg i forum eller oplyses i instruktions bog.

    de fleste står bag på de passer til vw tdi og sådan nogle ting. og overholder deres krav til 501.1 eller hva det nu hedder alt samme.


  • #12   4. feb 2011 5w40 og køb så et lille fint vdo olietryksur, så er det nemmer og se hvor slidt motoren er.

  • #13   4. feb 2011 10w40 bedste til de gamle hakkere smiley selvfølge den til diesel biler smiley

  • #14   4. feb 2011 poul B
    Hvad er forskeld på 5w10 og 10w40 ?
    Kom frisk....


  • #15   4. feb 2011 5w40 og 10w40.... klart!


  • #17   4. feb 2011 Til 1342 F

    W står for Winter (lav temperatur, -18 grader) og tallet står for oliens viskositet. Jo større tal jo større viskositet. Derfor er en 5W-olie tyndere ved lav temperatur end en 10W-olie er. Den bliver så tyndere med stigende temperatur til den når driftstemperaturen for det andet tal, 40, som er viskositeten ved, så vidt jeg husker, 100 graders celcius. Igen, jo større tal, jo større viskositet.

    En 40-olie, uanset dens W-egenskaber, vil altså altid have den samme (minimums)viskositet ved 100 grader. Talene betegner viskositeten, men ikke dennes størrelse.

    5W-40 og 10W-40 er den samme olie varm, men 5W-40 har en større viskosistetsspændvidde og er derfor tyndere end 10W-40 ved lav temperatur.

    En 5W-40 vil selvfølgelig være lidt tyndere end en 10W-40, hvis man kun når op på f.eks. 80 graders driftstemperatur, men det er næppe normalt, med mindre man kun kører korte ture.

    en 5W-40 vil tilgengæld blive mindre tynd ved temperaturer over 100 grader end en 10W-40.



  • #18   4. feb 2011 og som vi ved udvider ting sig når det er varm dvs . at 5w rigtig kan "komme ud" som i større forbrug på Gamle motore hvor i mod 10w er lidt tykkere og blir "inden i " motoren da den tager længere tid om at blive tyndere end 5w gør.. vil med garanti påstå at man har mindre olie forbrug i en gamle motor med 10w end med 5w smiley svar nok ???

  • #19   4. feb 2011 bum nu blev det vist formuleret forkert nevermind du har sikkert set pointen smiley

  • #20   4. feb 2011 inde på den hjemmeside som pajero sendte, står der at Castrol SLX Professional Powerflow Longlife III 5W-30 er det bedste.. det er vel nok også godt nok ? Er lidt øm overfor den, da jeg snart har kørt over 5000km uden nogen form for bøvl(udover defekt pakning til vandpumpen).. plejer at have bilen til at stå stille, mere end den kører smiley det er ikke altid det brugte er lige godt......

  • #21   4. feb 2011 ja det ved jeg sku ikke om der er... jeg har hvertfald ikke sat noget på... måske tidligere ejer har? Spørg mig ikke smiley

    Men hvis ikke der er, så er det jo ikke fordi afgiften er så dyr ved at køre uden.. og der er ikke en lov der siger man SKAL køre med det(endnu)..

    men hvis nu der ikke er det?


  • #22   4. feb 2011 Min gamle G3 1,9 td bruger 0 olie den har kørt 266xxx og køre stadig som ny har hældt 10w40 på hele vejen skifter ved hver 10000 km og jeg køre blandet i den og køre 40 km hver vej på job hver dag så bilen køre cirka 600 km om uge og det køre bare smiley og glem nu alle de fancy mærker olie det er en gammel motor og så længe det smør er den glad smiley

  • #23   4. feb 2011 poul - ja, men nu kvadrede jeg et plejlstandsleje i min gamle astra pga jeg ikke lige nåede at få skiftet olie i tide, så det mindede mere om en sandkasse, end oliebad.. ens bankmand kan tage livet af en smiley

    så vil gerne give de par hundrede kr mere, og så få noget olie jeg ved det dur smiley for har da tænkt mig at skulle have bilen i et godt stykke tid endnu... er bestemt glad for den smiley

    min æder nemlig heller ingen olie, men det er ved at være godt sort i det...


  • #24   4. feb 2011 men nu redder en dyre olie jo ikke at du glemmer at skifte det i tide;)

  • #25   5. feb 2011 det er ikke så vigtig om det er en 10-40 eller 5-40
    det er mere vigtigt at den har de korekte additiver i olien afhængigt af om det er benz eller diesel og at den kan klare de extra høje temp hvis det er turbo en 10-40 er ganske udemærket
    og er du i tvivl om den overholder kravene så finder du ud af hvilke specifikationer fabrikken foreskriver og ser om olien overholder dem de står på olie dunken
    viskositeten er afhængig af vejret/temeraturen og ikke andet


  • #26   5. feb 2011 poul - det ved jeg godt, men det er ligesom med foder til dyr.. kan godt være det billige fra brugsen kan bruges, men de dyre mærker er somregel bedre smiley

    så skal jeg bare lige ud og have fundet mig en skvis olie smiley


Kommentér på:
olie til dieselbil ?

Annonce