{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.205 visninger | Oprettet:

Baghjulstræk? Godt eller dårligt? ;) {{forumTopicSubject}}

Efter en del forskellige sidekommentarer fra bekendte - endda hadefulde reaktioner, er jeg lidt nysgerrig hvad folk egentligt mener om baghjulstræk - om meningerne er lige så delte?

Synes det var lidt underholdende, bla. en kommentar, at man ikke kan styre en baghjulstræk ved glat føre og at den skrider hele tiden, meget upraktisk at køre med..

Så er man sq da idiot hvis man kender bilen og skrider ufrivilligt haha så gas dog mindre op menneske ;p xD spøj til side, har selv skidt grønne grise, da jeg drejede rundt et par gange og legede Bambi på glatis i min nyindkøbte Sierra de første timer xD

Synes godt nok, det var svært at lære min Sierra at kende i december og så tage en tur til Tyskland i den værste snestorm - hvor jeg aldrig har kørt baghjulstræk før.. Det var lidt sejt.. Men må indrømme, at jeg kom hjem en erfaring rigere på mange områder.. Når man først finder tricksene, og føler sig frem - så kan det faktisk gå hen og blive noget så underholdende at køre med ;D Vil helt klart hellere skride i med baghjulstræk end for - det er simpethen nemmere og man kan bedre nå at redde situationen, hvis den skulle gå hen blære numsen..

Nå, fortæl endelig:

Hvad er jeres erfaring med baghjulstræk? Er i for eller imod? smiley

Svar i ordentlig tone, tak - har hørt et par baghjulstræk-hadere hehe smiley

Hygge Sandra

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Baghjulstræk? Godt eller dårligt? ;)
  • #1   6. mar 2011 Jeg synes, det er meget sjovt at køre rundt i Supra'en. Den kan godt være temmeligt livlig i vådt føre - men nu kører jeg heldigvis stort set kun i tørvejr i den, så det er sjældent et problem.

Jeg kan ikke se så store fordele ved det, at jeg ville vælge én bil frem for en anden udelukkende pga. baghjulstræk.

• #2   6. mar 2011 Det her handler ikke om dit spørgsmål, men:

Det er eddermame et fint eksemplar af en Sierra du har fået fat i!

• #3   6. mar 2011 jeg foretrækker baghjulstræk, det fandme sjovt at køre med

• #4   6. mar 2011 Køre i forhjulstrukken bil selv, og det os primært det vi har inde..

Men har prøvet nogle kammeraters ældre BMW'er, E30 og E36 og kører man normalt så mærker jeg nu inden forskel..det mere ved kræftig acc. at man kan mærke forskellen..

Men baghjulstræk = flere sliddele..man har lige pludslig en kardanaksel og et bagtøj som kan smutte smiley

Men kan da se positive ting i begge dele, og har intet "imod" det som nogle kan gå og have smiley

• #5   6. mar 2011 Tror meget det er en smagssag, nu er min Nissan også baghjulstrukket, jeg er egentligt ret ligeglad, valgte ikke bilen ud fra det, men mange syntes jo det er vældigt sjovt, men som Bay siger i regnvejr er det ret spændende til tider, især når bilen også har nogle kræfter at lege med smiley

• #6   6. mar 2011 Det fantastisk sjovt at køre rundt om vinteren smiley

• #7   6. mar 2011 Er hverken for eller imod da begge typer har hver sine fordele.

Men vil gerne lige udbygge dit spørgsmål lidt..
    Hvorfor gik man egentlig fra baghjulstræk til forhjulstræk ? Ville mene at baghjulstræk er mere simpelt at lave end forhjulstræk.

• #9   6. mar 2011 ka ikke huske hvem men det er faktisk os bevist at hvis man kan finde ud af og køre en baghjulstrukket bil er det den meste sikre bil og køre i. i glat føre smiley hehe

• #10   6. mar 2011 Rene diodepusher

Baghjulstrukne biler er tungere, samt drivlinien fylder mindre. Morris Mini var den første hvor motoren lå på tværs, det var for at spare plads. Der var ikke plads til at lave den baghjulstrukket, og det er jo upraktisk hvis målet er en LILLE bybil smiley

• #11   6. mar 2011 Det er da 100 gange sjovere med baghjulstræk, man skal da være underlig hvis man synes forhjulstræk er bedre end baghjulstræk?

• #13   6. mar 2011 Simon R
    Det er man nu ikke nødvendigvis. Det har - som så mange skriver - sine fordele. I forhold til kørsel er bilen fx knap så livlig i tvivlsomt føre, så for den almindelige bilist vil en forhjulstrukket bil ofte være mere sikker at køre i.

• #14   6. mar 2011 Simon - det kommer jo an på hvad du skal bruge bilen til..Jeg kan ikke se nogen fordel for mig i at have en baghjulstrukken bil..hvad kan den som en forhjulstrukken bil IKKE kan ?

• #16   6. mar 2011 Jeg er sgu ligeglad hvor der trækkes smiley men Benny hvis der skal 400 kg ekstra i bilen ,er det ikke det samme som at sige at der er et problem ?
    Kører normalt forhjulstræk,men har haft nogle Transitter med baghjulstræk og så må man lære det smiley
    Rene P. forhjulstræk fylder og vejer mindre.

• #17   6. mar 2011 Jeg tror det hænger lidt sammen med at det er lidt mere specielle biler der har baghjulstræk. Jeg tror i hvertfald ikke f.eks. Sierra ville være så eftertragtet i dag hvis den var forhjulstrukket

• #19   6. mar 2011 Hvad er der nu galt med en Quattro?? smiley

• #21   6. mar 2011 Ja for folk som bare bruger bilen som et transportmiddel til at komme fra A til B er der ikke nogen fordel, men come on, er det her ikke bilgalleri, troede sku da folk gik op i biler herinde? syntes sku det er lækkert at køre med baghjulstræk når man virkelig accelerere og bagenden bliver trykket ned og det bare går fremad, eller man lige kan smide lidt med røven, den slags sjov får man ikke i en "hverdags" forhjulstrækker

• #22   6. mar 2011 Sjovt nok så synes alle at det er sjovere med baghjulstræk...

Men jeg siger forhjulstræk eller 4-hjulstræk.

• #24   6. mar 2011 Jeppe S: Tak, er også meget glad for den ;D Den kører fantastisk og har stilet, enkelt design smiley (Psst.. så er den nem at skrue på ;))

René: Det er nemlig smagssag, netop dét der er fedt at høre smiley Men har lugtet lidt, at en del af min omgangskreds synes, det er noget værre lort og det i så fald ikke er en rigtig bil osv smiley

Og jeg kan virkelig ikke se det negative, at man ligefrem kan hade det xD

Casper M: Præcis - det hele handler om acceleration smiley Mange der ikke forstår.. ;p
    Mht flere sliddele i min Sierra's tilfælde, lever jeg nu godt med smiley Indtil videre, så vafler den bare uden brok, så tager jeg gerne de ekstra dele med ;p

Volvo: Ja, vægt har også noget at sige, fandt jeg ud af, efter jeg plantade en 2x12" sub i min + bagage til rejsen - hold da op en forskel xD

• #25   6. mar 2011 Polo Doktoren: Det er da også helt iorden, men hvad er grunden til at du ville "fravælge" baghjulstræk? (Hehe er jo nysgerrig efter meninger..) smiley

• #26   6. mar 2011 da jeg fik kørekort og skulle købe bil havde jeg fire krav til bilen, Baghjulstræk, R6, Coupe og turbo! desværre fik jeg kun tre dele opfyldt men er meget godt tilfreds:)
    jeg kan heller ikke se meningen i at fravælge en bil pga. baghjulstræk men jeg kan GODT se grunden til at fravælge forhjulstræk!!
    min (for sjov bil) skal ALDRIG have forhjulstræk;)

• #27   6. mar 2011 tja.. det betyder jo ikke så meget hvis man bare køre forsigtigt når det er våt, men man kan nemt blive overmandet af sådan et sæt baghjul der gerne vil frem af smiley

men ja den eneste fordel ved forhjuls træk er det er "nemmere" at styre... nu havde jeg en grimmeren op levelse med min egen en dag med islag på motor vejen.. der var nok modstand i diff. til at den bremsede hjulene.. det var MEGET Spændene, det kan være en ulæmpe.. det undgår man da ihvert fald med FWD..

• #28   6. mar 2011 Jeg savner baghjulstræk efter jeg kom af med min bmw, synes bilen køre meget mere harmonisk og ja.. Det er bare sjovere når der er lidt glat smiley

Til normal kørsel har det intet at sige hvor den trækker henne efter min mening men kun når der bliver gået lidt hårdt til den er min mening at baghjulstræk er bedst. Men en anden ting man ikke kan komme uden om er at baghjulstræk er dyre at holde ved lige da der er flere ting der kan gå i stykker.

Min konklution er at baghjulstræk er bedst fordi det er sjovest.. smiley

• #29   6. mar 2011 ja baghjuls træk har nogle meget små ulemper men forstår ikke hvordan det at få folk til at fravælge det:(
    og til gengæld har forhjulstræk en meget STOR ulempe og det er køreegenskaberne;)

det vil sige, fra a til b bil er forhjulstræk fint og baghjulstræk sådan set fint! men med en for sjov bil er baghjulstræk BEDST og forhjulstræk UBRUGELIGT!!!

• #30   6. mar 2011 Baghjulstræk, spær og flade dæk, ellers går det hele op i hjulspind.
    Og så er det en lækker ting at gearstangen går lige ned i gearkassen.
    Men har man en gang mærket vægtforskydningen ved start......
    Så er der ikke noget at gøre....

Prøv at se denne gamle opel ved 4.00 min.
    Det er baghjulstræk.......
    http://www.youtube.com/watch?v=iaDIFI5Hwxg

Men da klart en fordel med forhjulstræk til familien og vinterbilen....

• #31   6. mar 2011 jeg valgte min ud fra følgende :
    motor foran med blæs.
    baghjulstræk.

Men ja den er jo lettere i måsen når det er glat men det er da bestemt noget man vender sig til. Det er klart en FWD har mere greb da motoren ligger lige oven på de trækkende hjul.

Det er osse bare fedt at gå bredt med RWD. Jeg tror ik jeg skal tilbage til FWD de næste par årtiger.

• #32   6. mar 2011 En FWD har kun mere greb ved langsom kørsel, ved en smule akselerasjon falder vægten over på baghjulene....
    Før alt det her elektronik og føler kom i bilerne sagde man max. 220-240 Hk i en FWD, ellers gik det hele op i hjulspind og her taler man om rigtig gode dæk på tør vej...

Og Bob O
    Selv om du har en 20 år gammel RWD spand så har den en vægtfordeling på 50-50% når du holder stille....!
    Det har en FWD måske også når den akselrere hårdt....!

• #33   6. mar 2011 jeg vil til enhver tid vælge en sierra frem for en sprit ny forhjulstukket økonomi spand. eneste fwd jeg tror der kunne være sjov at eje er nok en focus rs, baghjulstræk virker bare så meget mere balanceret og man kan jo spørge sig selv om hvorfor et mærke som bmw aldrig har lavet andet.... så vidt jeg ved har mercedes også¨kun a klassen med forhjulstræk??

Men som mange siger man skal nok ville lidt mere end fra a-b med sin bil for at føle glæden af baghjulstrækket.

• #34   6. mar 2011 ja det er muligt 1342 men du ved hvor tailhappy den er. smiley

• #35   6. mar 2011 Forhjulstræk er en nødløsning !!!

• #36   6. mar 2011 RWD er bedere som FWD på vinterføre hvis eller chaufføren kan finde ud af at køre bil .. Man skal bare huske at den skal have lidt vægt i røven

Nu køre jeg taxa i Norge og vi har flere biler med RWD som med FWD og rwd klare mere sne i bakkerne som fwd de skal somsagt bare have lidt vægt i røven

Dog er det bedste sku 4WD vinterføre eller ej

• #37   6. mar 2011 har kørt baghjulstræk. super sjovt men det har sine minuser.
    forhjulstræk. forsæten hvor er er der forskel på dem i sving...

mener selv. at over 200hk så skal de overføres til baghjulene. eller til alle 4

• #38   6. mar 2011 FWD vil fortsætte ligeud i sving og med mange HK vil den også blive tung at styre når man gir den noget at leve af

RWD vil skride ud i sving og uanset hvor meget man banker til den så vil man kuinne styre bilen.. dog kan røven finde på at skride ud men så har den altså også godt med HK

• #39   6. mar 2011 det gode ved baghjulstræk er at trækaklsen holder bedre hvis man gerne vil have lidt mere power i motoren.
    og så er det jo os noget sjovere i sving og sådan når den smider med røven. smiley men om vinteren fortrækker jeg forhjulstræk fordi den trækker med de førende hjul. så det er nemmere og feks hvis du sidder fast så det bare at giv gas og dreje med hjulene. så kommer du næsten altid fri.
    men ja som sagt os noget sjovere om vinteren med baghjulstræk da der er så glat smiley

• #40   6. mar 2011 FWD har mange fordele og dem gør hjemmeplejen flittigt brug af...

Jeg regner med at skulle have en Bimmer som hverdagsbil næste gang så jeg også kan køre RWD om vinteren:-)

• #41   6. mar 2011 Fwd er klart det mjest praktiske.
    De har ikke uheldige køreegenskaber når lillemor kommer bag rattet, det fylder mindre, og effekttabet mellem motor og hjul er mindre.

Men selvfølgelig er RWD sjovere.

Jeg kører selv RWD, men har ellers aldrig haft noget imod at køre fwd.
    Der er jo rent faktisk en grund til at langt de fleste bilmærker er gået væk fra det.

• #42   6. mar 2011 Jesper.

Ja langt de fleste bilmærker er gået væk fra RWD , en af de største årsager til det er kroner og øre.. Det er meget dyrere at lave RWD end FWD..

Og i en verden hvor alt skal være billigt og billigere og rigtig billig, så er FWD deres måde at spare tusindvis af kroner i et forsøg på at lave en økokasse.

Face it !!

Der findes ingen sjove FWD biler, hvis du sidder og tænker JOW det gør der, så forstil dig samme bil men med RWD så nej ikke alligevel !
    FWD er en nødløsning BASTA !!

HazzarD

• #43   6. mar 2011 @ Casper M: ingen bagtøj på en FWD ?? er du helt sikker på det ??
    på en FWD er gearkasse og bagtøj bygget sammen, og det kan godt gå i stykker.
    jo, der er kardan på en RWD som en FWD ikke har, men hvor tit hører man at den går ??
    Trækaksler på en FWD er mere belastet pga at de skal dreje og overføre kræfter samtidig.

køreenskaberne bestemmes af opsætningen af undervognen.

hvis man er god til at køre bil, er RWD bedst og sjovest, hvis man ikke er så god til at køre bil, må man nøjes med FWD. 4WD er dog altid sikrest, men ikke så sjovt.

• #44   6. mar 2011 lige mine ord martin k. os det jeg har prøvet at beskreve.

men må så sige om vinteren når der er glat og sne så det sku sjovt med 4x4 især i sådan en passat cc 3,6 med 300hk smiley ( svigerfars bil)

• #45   6. mar 2011 det her ser nu også meget sjovt ud....
    http://www.youtube.com/watch?v=2DZFMbHq7hY

• #47   6. mar 2011 "ind nu sjover" var det noget du snakkede med kæresten om igår?

• #48   7. mar 2011 hahaha tomas smiley

• #49   16. jun 2012 Køb en sløv bmw 1.6 som min så har du baghjulstræk og du slinger ikke som de store 6 benet smiley Men hvad er pointen i at have en baghjulstræk. Jo google.dk er din ven der står en masse om undersøgelser og viser sig faktisk at være mere komfortabelt at køre i, sorry men det passer.

Selvom det er 1.6 eller 4.4 så er komforten bare i top, og på en forhjulet, nope.

Mht sliddele, så passer det ikke at der er flere omkostninger, biler med baghjul er bygget meget mere robuste og kan klare presset, og ikke ligesom en trækaksel på en punto. Du kan knap nok give den gas i et kort sving uden at akslen brokker sig!!!

og kan blive ved.

VÆLG ALTID BAGHJULSTRÆK!!!

Kommentér på:
Baghjulstræk? Godt eller dårligt? ;)

Annonce