Støjdæmpning i hjulkasser (Mondeo)? {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg har fornylig "arvet" en Mondeo 2,0 fra 2004.
Jeg synes desværre der trænger en hel del dækstøj igennem til kabinen fra sådan en Mondeo - og ja....jeg er nok ret sensibel hvad angår støj i biler.
Der er netop kommet helt nye kvalitetsdæk på bilen (Michelin) og rent teknisk ser det heller ikke ud til, at der er noget galt så jeg går ud fra at Ford bare generelt set ikke har gjort særlig meget ud af støjdæmpningen fra undervognen. Mest udtalt er støjen på grov asfalt.
I den forbindelse har jeg tænkt på, om det på nogen måde giver mening at forsøge at støjdæmpe hjulkasserne (dvs. indersiden) med f.eks. alu/bitumen (f.eks. Dynamat) eller med noget filt. Jeg ved godt, at Dynamats alu/bitumen produkter generelt er til ræsonansdæmpning i højere grad end til støjdæmpning.
Filt skulle jo efter sigende være støjdæmpende, og flere bilfabrikanter har mig bekendt også anvendt det som støjdæmpende foranstaltning bag ved inderskærmene. Jeg har dog set at f.eks. FDM anbefaler at man piller det ud, da det suger vand og dermed fremmer rustdannelsen.
Hører gerne fra jer, såfremt i har kendskab til ovenstående og kan sige mig om det overhovedet batter noget. Det skulle efter sigende være lidt bøvlet at pille inderskærmene ud, så hvis det ikke giver en skid alligevel gider jeg ikke bruge en masse tid på at pille inderskærme ud osv.
På forhånd mange tak for jeres svar og fortsat god lørdag
feb 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Biler: 1 Emner: 163 Svar: 5.931
feb 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Biler: 1 Emner: 163 Svar: 5.931
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.050
Jeg syntes nu heller ikke mondeoer lamer mere end andre biler...
aug 2008
Følger: 2 Følgere: 3 Emner: 216 Svar: 867
Umiddelbart synes jeg at Mondeoen larmer mere end andre sammenlignelige biler af den årgang og størrelse.
Måske jeg alligevel skulle få checket lejer, stabilisatorer osv. Mht. hjullejer er der dog ikke de sædvanlige symptomer såsom slør, og støj der bliver mere tydelig når man drejer til hhv. højre og venstre og derved forøger vægten på venstre/højre forhjul.
Støjdæmpning i hjulkasser (Mondeo)?