{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.384 visninger | Oprettet:

Diesel bil {{forumTopicSubject}}

Sidste år valgte jeg at købe en helt ny diesel bil, på det tidspunkt blev der kørt over 100 km dagligt på motorvejen. Nu bliver der til dagligt kørt ca. 20 km, hvor det er en blanding af by kørsel og landevej kørsel (ca. 10 km til arbejde). 2 til 10 gange om mdr. får den nogle lange tur på ca. 150 til 300 km. hver gang.. Så det årlig kørsel bliver omkring 15.000 - 20.000 km.
I øjeblikket er der meget snak om at diesel biler ikke har godt af at køre korte ture, og at det kan blive nogle dyre regninger.
Mit dilemma er så, hvor meget skal man køre for at det er fornuftigt at køre diesel?

Bilen jeg købte, var den nye Skoda Octavia 2.0 TDI med 140 HK.

Håber det er forståeligt og læse, det jeg har skrevet smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Diesel bil
  • #1   19. maj 2011 Det er ikke så meget med hvor langt du skal kører, men hvordan du kører. Moderne dieselbiler varmer hurtigt op, men bykørsel med små accelerationer hele tiden har de ikke godt af. Konstante farter som landevej og motorvej har de bedst af.

• #2   19. maj 2011 Ny bil.. Det der har motoren slet ikke godt af. Men jeg vil sige, at hvis man ca. kører 40-50 km hver vej, hver dag, så begynder det at kunne betale sig med en diesel bil.

• #3   19. maj 2011 det overlever den sku nok. Evt giv den lidt ekstra service

• #4   19. maj 2011 hold nu op, ud og blæs den ren en gang om ugen..

min gamle golf, kører 3 km på arbejde, både sommer og vinter...

det går fint, dog kan den bruge lidt mere olie ved de koldeste vintre, ved koldstarter.

det værste er batteriet. men det kan en lader klare

• #5   19. maj 2011 Derfor er det ret ironisk at taxaer bruger dieselmotor. Det de sparer i benzin bruger de på værkstedsregninger

• #6   19. maj 2011 Benzin = diesel lol

• #7   19. maj 2011 Køre fra by til by, hvor der nok er 5-6 km imellem byerne, prøver så lidt muligt at accelerationer, men derimod ser forud og køre pænt, køre som regel mellem 18-20 km/liter på de tur.. Næsten en gang om ugen får den en køre tur på motorvej der er over 100 km..

Jeg har 4 års garanti, men vil jeg få problemer efter der?

Nogen der har erfaringer med at de køre korte ture med deres diesel bil?

• #8   19. maj 2011 som jeg skrev, går fint med min gamle spand..
    den bliver ikke forkælet på nogen måde, dog olie skift ved 10.000 det er jeg rimelig striks med

• #9   19. maj 2011 som jeg skrev, går fint med min gamle spand..
    den bliver ikke forkælet på nogen måde, dog olie skift ved 10.000 det er jeg rimelig striks med

• #10   19. maj 2011 Så længe du mindst en gang om ugen 'brænder den af'/varmer den igennem med nogle gode lange motorvejsture, behøver du ikke at bekymre dig om noget. Selvfølgelig har den bedst af de lange ture, men så længe den ikke bare udelukkende får korte ture, skal den nok klare det.
    Har også lige købt en Corsa Diesel til min kæreste, som for det meste kører i byen, men den får en længere ture engang imellem og det skal den nok klare sig med.

• #11   19. maj 2011 ja nemlig, bare ud og brænd den af, når den er varm

• #12   19. maj 2011 Hej Morten.
    Ingen kan fortælle dig, om du vil få problemer eller ej. Somme tider er det tilfældighedernes spil.
    Kører du nogenlunde fornuftige afstande, og af til blæser bilen ordentligt igennem, så har du ihvertfald taget nogle forholdsregler.

Hvad angår korte ture, så er en bezinbil ej heller begejstret herfor.

Jeg mener derfor, at du roligt kan forsætte i din skoda smiley

• #13   19. maj 2011 Mange tak for de gode svar smiley

Dumt spørgsmål, men når i mener blæse den igennem, mener i så jeg skal køre med høje omdrejninger hele tiden, hvor der bliver accelereret godt igennem?

Mit næste problem er bare, at jeg ikke er sikker på at konen køre den ordenligt når hun køre i den.. hehe

• #14   19. maj 2011 Morten O, bilen er med partikelfilter ikke? Hvis, er den så selv generende?

Og din bil burde sagtens kunne klare 20 km ture, den kommer trods alt op i en vis form for varme inden den bliver slukket igen, og så skriver du den får lange løbeture flere gange i mdr, så burde det altså ikke være noget problem.

• #15   20. maj 2011 nej bare spark godt til den, måske op i en 3500 rpm et par gear, og så bare 130 et godt stykke.

• #16   20. maj 2011 Der står at den er med diesel forvarmer, og temperaturen på motoren bliver altid over 80 grader, inden jeg slukker.. Den er med partikelfilter, men ved ikke om den er selv generende..

Men tak for de hurtige svare smiley

• #17   20. maj 2011 så banker du bare filteret ud en gang i melmel, eller fjerner det og sætter på igen til syn

Kommentér på:
Diesel bil

Annonce