{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
14.989 visninger | Oprettet:

Mercedes E320 aut. hakker fra 1.-2. gear {{forumTopicSubject}}

(CDI 3,0 V6 2007 7trins aut.gear.)
Kan det være kæden der skal strammes?
Er det egentligt let at justere på kædestrammeren?

Det er ikke så meget igen, men det kan godt give lidt ryk mellem typisk 1-2. gear. Den skifter ellers temmelig blødt i de højere gear.
Er det sandsynligt at det er gearolien - eller er det sjældent den der volder problemer ?
Skifter man typisk de ca. 5L eller komplet ca. 8,5L ?
Kan det være nogen filter?

Er meget interesseret I at høre bud på, hvad det kan skyldes og hvordan det udbedres.
Er det mon slid som kræver renovering af gearkasse?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mercedes E320 aut. hakker fra 1.-2. gear
  • #1   2. jun 2011 kunne kost være olier der er træt hvor langt har den kørt

  • #2   2. jun 2011 Den har kørt 322.000 km
    Kan se at gearolie er skiftet ved:
    60.000 km 5L
    Er renoveret i gearkassen ved 160.000 km netop for "ryk" - der står "tilpasning / adaption". Samt gearolieskift 8L
    Ved 232000 km:
    Automatgearkassen kontrolleres efter kort test - hakker i lave gear 1-2. Tilpasning (adaption) gennemført (efter reparation).
    Igen testet ved 249000 km
    Bilen har været serviceret på Mercedes værksted ind til 262000 km....servicekontrakt...så her et alt helt sikkert overholdt - og derfor gætter jeg på at gearolien er skiftet inden frikørsel, men er ikke sikker.


  • #3   2. jun 2011 Hvornår har du skiftet olien?
    Oliestand i gearkasse?


  • #4   2. jun 2011 Hej Bims,
    Jeg købte bilen ved ca. 305.000 km.
    Var til service ved ca. 314.000 km...hvor motorolie blev skiftet.
    Gearkasseolien har jeg ikke fået skiftet, men den skal have skiftet motorolie inden for ca. 2 mdr, da der så er gået 1 år.
    Måske har gearolien kørt ca. 70.000 km eller 160.000 - tvivler dog på det sidste.
    Hvordan tjekker jeg oliestand i gearkasse ?


  • #5   2. jun 2011 Få skiftet olien (værkstedsarbejde, da du næppe har værktøjet til det) og få skyllet gearkassen hvis olien er sort.


  • #6   2. jun 2011 Tror du det er gearolien alene?

    Har du kendskab til det med at forgårds-kæden kan være blevet for lang og, at den derfor har svært ved at se, hvor momentet skal gives, og derfor kan give ryk ?


  • #7   2. jun 2011 Få skiftet gearolien og filteret, olien holder ca. 90000km.

  • #8   2. jun 2011 Hvor er du fra evt få nulstillet styringen til gearkassen. Samt olie skift igen.
    Elle 8 liter.


  • #9   2. jun 2011 Hvor er du fra evt få nulstillet styringen til gearkassen. Samt olie skift igen.
    Elle 8 liter.


  • #10   2. jun 2011 Når Mercedes skriver på faktura: Tilpasning (adaption)..
    er det så blot en nulstilling af styringen til gearkassen ?

    Hvor ligger de sidste 3L gearolie mellem 5L & 8L ?
    Ved ikke ret meget om det, men vil gerne lære.

    Er der et eller flere filtrer der skal skiftes i forbindelse med skift af 8L gearolie?
    Er der ingen af Jer der tror på det er kæden der er for lang?


  • #11   2. jun 2011 Et filter r der i den de 3 liter sider i convorderen(staves)
    Ved ikke hvad MB kalder en nulstilling men hvor er du fra


  • #12   2. jun 2011 De ligger i converteren. Jeg tror dog ikke det kun er oliens skyld. Det lyder mekanisk når du siger den rykker. Det kan være en slap fjeder i gearkassen

  • #13   2. jun 2011 Forskellen på de 5 L og de 8,5L er om der blir skiftet olie i converteren, Jeg vil sige at man skifter det hele hvergang da converteren er lavet med friløb og ikke kan holde til og køre med gammel olie.
    Tilpasning/ adaption Kan være elektronisk fin justering via biles computer og mercedes software.

    Den model gear du har i din bil er kendt for og hakke lidt mellem 1 og 2 gear, Så jeg mener at mercedes anbefaler skift af olie i gear og converter for hver 60000km for og undgå den begynder med det. Alternativt kan du sætte den i winter mode så springer den 1 gear over, men kør det heller til mercedes og spørg dem, jeg mener at olie og filter samt skift hos mercedes er omkring 1800kr incl moms, og når de er i gang så få skiftet olien i bagtøjet, det er der mange der glemmer, og det har os en hvis effekt hvis olien er slidt.


  • #14   2. jun 2011 Jeg bruger en anden dygtig mekaniker. Vil få skiftet alle 8,5L gearolie snarest - (samt motorolie).

    Chris M: Har også kunnet læse mig til at modellen er kendt for hak mellem 1-2. gear.
    Hvor mange liter olie skal der til bagtøjet og hvad ligger prisen pr liter ca. på? Hvilke symptomer kan slidt olie i bagtøjet medføre?

    Mon ikke gearolien kan findes væsentligt billigere i fx Tyskland online i forhold til:
    http://mbspecialist.dk/mercedes_webcatalog/WDB2110221B101283/94/94-050/001989680310/
    Gearolie og motorolie er helt ublu dyrt i DK. Så meget, at det faktisk er noget svineri.

    Frek F: Er fra øst / midt- jylland.


  • #15   2. jun 2011 Der ligger en MB specialist mellem Randers og Viborg der er noget billigere end MB hvis det a'r interresse

  • #16   2. jun 2011 frek F, tak for info.

    Kan se her de olier der passer
    http://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/236.14_en.html


  • #17   2. jun 2011 Du kan godt bruge en anden olie, men som du selv er inde på sørg for kvaliteten er i orden, det er træls og skal ha ny gearkasse i fordi man ville sparre et par 100kr.
    Mercedes bruger selv Shells olie, og den kan findes til en helt anden pris i tyskland.

    du vil ikke kunne mærke olien i bagtøjet skal skiftes, men når den er slidt kommer der et lille slup i bagtøjet som bilen registere, og det kan mærkes bedst mellem 1 og 2 gear, det er sjældent det der er galt alene, men det er godt for bilens fremtid det blir skiftet. mængden kan jeg ikke huske, jeg mener det var omkring 1L men jeg er ikke helt 100%
    Men det er nemt gjort, og ikke ret dyrt, men et nyt bagtøj er dyrt.


  • #18   2. jun 2011 Jeg går aldrig på kompromis med oliekvalitet og lignende.
    Køber den bedste kvalitet eller hvad der nu er passende og kan retfærdiggøres.
    Mobil 1 5w30 esp Motorolie etc.
    Koster langt under det halve i Tyskland.


  • #19   2. jun 2011 Jeg anfægtede nu heller ikke du går på kompromis, jeg ville bare pointere det, i øvrigt køber jeg os selv olie osv i tyskland.



  • #20   2. jun 2011 Chris, hvor finder du det i Tyskland?
    Kan ikke rigtig finde ATF 134 gearolie


  • #21   3. jun 2011 MB har en del børnesygdomme på de syvtrins gearkasser forhør MB eller (taxi vognmænd) hvordan du ska forholde dig de plejer at være gode med deres garanti smiley

  • #22   3. jun 2011 Nu bor jeg så tæt på grænsen at når jeg henter det er det hos store reservedels firmaer at jeg køber, for de har alle olie typer og mærker og kender deres biler ret godt.
    Men nethandel der kender jeg kun Mapodo.de


  • k k
    k k Tilmeldt:
    feb 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 23
    #23   10. jun 2011 jeg vil anbefale at bruge den atf olie som du får hos evt hessel. Direkte fra fabrikken. men det er sådan at på de syvtrins gearkasser skal olien op nede fra, hvilket kræver special værktøj, eller kreativt hjemme fusk. har arbejdet med mercedes i fem år nu. mb har det med at hakke lidt mellem 1. 2. g. når der er bare meget lidt for meget gear olie i. MB køre med låste styrebokse så den kan ikke justeres/tilpasses, men den kan have haft en el-fejl som har haft indvirkning på hydraulikken. ofte ryger pakningen også ved adapter stikket i gearkassen hvilket kan generere fejl.

Kommentér på:
Mercedes E320 aut. hakker fra 1.-2. gear

Annonce