{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.486 visninger | Oprettet:

Rat ryster {{forumTopicSubject}}

Hejsa

Har netop monteret helt nye alufælge med dæk i 19" på min Vectra C. Hidtil har den kørt på 16" stålfælge uden problemer.

Men efter monteringen af de nye fælge, synes jeg at den er begyndt at ryste en del, særligt ved hastigheder på 100 km/t og opefter.

Er godt klar over at der altid vil smutte lidt komfort når man sætter så store fælge på, men synes at dette virker for voldsomt.

Dæk og fælge er helt nye og korrekt afbalanceret, så burde ikke være det. De passer tilmed perfekt i navmål, ET, krydsmål osv, så det burde ikke være der problemet ligger.

Nogle bud på hvad det kan være?

Mvh Klaus


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Rat ryster
  • #1   13. jun 2011 Kan næsten kun være afbalancering.

    Jeg har prøvet det på min gamle Sierra, den rystede fordi jeg glemte og sætte maskine i "ALU" modus da jeg afbalanceret, derefter var det fint.


  • #2   13. jun 2011 hvad er det for nogen dæk?

  • #3   13. jun 2011 Det kan være dækkene der er noget galt med, for jeg havde samme problem med en anden bil. de afbalancere fælgen med dækket på, så det er kun fælgen der bliver afbalanceret og ikke dækket.. ved self ik om det er det. men sådan var det med min ..

  • #4   13. jun 2011 det kan næsten ikk være andet end dækkene eller afbalanceringen

  • #5   13. jun 2011 Det er Contisport 5 dæk, som er købt spritnye på et værksted, og dæk og fælge et monteret der... Så tænker at der burde være styr på det med afbalanceringen?

    Men tænkte på, at ofte er det jo sådan, at når man sætter store dæk og fælge på, har man det jo med at finde evt små fejl på bilen, man ikke har mærket før? Men ved ikke om det kan være tilfældet?

    Fra 0 - 100 km/t er der ikke rigtig noget at mærke


  • #7   13. jun 2011 det er helt 100% din afbalancering der er smuttet... der kan evt være faldet en klæbeklods af.


  • #8   13. jun 2011 Ja, når man kører på motorvejen med højere hastigheder, virker det ikke som om det er noget galt med styringen, eller noget andet (Hjulleje, trækaksler eller andet) Det er bare rattet der ryster en hel del...

    Kan det virkelig 'bare' være manglende eller forkert afbalancering?


  • #9   13. jun 2011 over 100 kmt er det de bagerste hjul under 100 kmt er det de foreste hjul det er galt med

  • #10   13. jun 2011 Har haft samme problem med dæk af samme mærke og model, de var også nye (dog 18") og opførte sig på samme måde, fik et nyt sæt af forhandleren hvilket ikke hjalp, endte med at skifte dem til et sæt dunlop sport maxx

  • #11   13. jun 2011 Hmmm okay... kan de bagerste og mærkes tydeligt i rattet ?

    Så vidt jeg ved burde det dæk da være noget af det bedste der kan købes for pengene, så vil umiddelbart ikke bare droppe dem, for at købe andre.


  • #12   13. jun 2011 Få dem til. at lave det om,, her får du kun gætterier...

  • #13   13. jun 2011 Har samme problem med min continental sportscontact 3 18",er ved at blive sindsyg over det.

  • #14   13. jun 2011 Dan.. helt enig, havde bare ikke tænkt på at det kunne være dækkene, frygtede derimod at der måske var noget andet galt.

  • #15   13. jun 2011 Jeg har fået mine afbalanceret om og skifte en trækaksel,men de hopper stadigvæk.
    Har desværre købt mine i tyskland,så det er for egen regningn,har mistanke
    om,at mine er skæve.


  • #16   13. jun 2011 tilbage til værkstedet , og siger at den ryster i rattet.

  • EMIL G
    EMIL G Tilmeldt:
    maj 2009

    Følger: 2 Emner: 13 Svar: 1.061
    #17   13. jun 2011 Hvis det er Conti kan det være selve dækkene der ikke er runde, ved det lyder åndssvagt men er et problem de kan have

  • #18   13. jun 2011 Okay, selvom de er helt nye? Dotkode 1511

  • #19   14. jun 2011 Det kan jo være at de ikke har gjort anlægsfladen ordentligt rent, eller at dækkene har stået op unde transport osv. der kan være mange muligheder...

    Selv om dækket er blevet afballanceret så kan det godt være det ikke sidder ordentligt på dækket og så giver en ujævn flade som afballanceringen kompencerer for, men derfor kan du alligevel mærke vibrationerne i rattet alligevel...
    Mener også det er derfor at man brugte en spinner/afbalancering for at afsløre denne uligehed..

    Men dækket kan også have en ujævnhed på sele mønsterfladen, og sådan noget vil også ofte bliver slidt væk med tiden, ligesom larmende dæk også kan blive helt lydløse efter nogle kilmeter...

    Men alt i alt når du har fået det laver ude i byen så må de jo bare lave det om igen...

    Og du har jo selvfølgelig tjekket, lejer, bærekugler, styrekugler, støddæmpere, fjedre, og ikke mindst om sporringen er korrekt.... og det er jo altid en belastning for bilen at få andre størrelse dæk på, som den ikke lige er født med.....

    Men tilbage med problemet, måske de enda kan finde årsagen for dig.... smiley


  • #20   15. jun 2011 Hejsa

    Lige en frisk update på emnet.

    Har netop fået foretaget en frisk afbalancering af dem, og det VAR der problemet lå. Der var for meget vægt på klodserne. Men nu spiller de 100% og køreegenskaberne er igen i top!!

    Tak for jeres svar allesammen smiley


Kommentér på:
Rat ryster

Annonce