{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.099 visninger | Oprettet:

Tykke højtalerkabler Vigtigt/Ikke vigtig !?! {{forumTopicSubject}}

Har tit tænkt på om det ikke bare er noget fis med at der skal være tykke højtaler kabler på højtalerne som man siger "jo tykkere jo bedre" tror sku det er noget fis jeg har for eksempel lige købt nogen af de største højtalere på market som også er dyre de trækker 200Watt RMS 600Watt max og de er med alm. standart kabler ! tror lidt det er et salgs træk ! lisom det med strøm kabel mega tyk kabel som så skal igennem et lille bitte stik i enden af kablet !!! men ved det ikke... tænkte bare på det smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Ophæng af køkkenskab fra Ikea, spejl og håndtag til skuffer 1.500 kr.
  • Opsætning af 3 lamper + rep. af tændknap på lampe 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tykke højtalerkabler Vigtigt/Ikke vigtig !?!
  • #1   3. aug 2011 det har meget og sige men det er ikke kun tykkelsen det kommer an på

• #2   3. aug 2011 Lederens kvalitet og afskærmning er vigtigere end tykkelsen.

• #3   3. aug 2011 jo tykkere jo mere effekt kan du trække igennem. men for tykt gir mere tab, men det er meget lidt hvis det er normale stue højtalere,
    i bil og når vi snakker strøm er det bestemt ikke et salgstrick, prøv at have tykke kabler på overalt til forstærkere osv, og så brug den normale stelforbindels i motorummet, skru op og lyt, og så skift den i motorrummet der er virkelig markant forskel.

• #4   3. aug 2011 satte faktisk en kondensator og 1 ekstre tyk stel kabel (sån der er 2 stel i motorrum) i min bil i går og syntes ikke rigtig jeg kan hører forskel ! ik andet end mit anlæg ikke går ud når det spilles højt og bilen er slukket smiley

• #5   3. aug 2011 på en ordentlig forstærker er der osse plads til at sætte et ordentlig kabel i. . jeg vil sige til dør højtaler og hatte hylde er det nok ikke nødvendigt med vildt kraftigt ,men vil dog ikke bruge det tynde pis de sender med højtaleren . til en kraftig sub skal der goe tykke kabler til.
    der findes et regne stykke et sted mener jeg hvor man kan regne ud hvor tyk en ledning man skal bruge ifhl til effekt man vil ha igennem den ,men den er længe glemt.
    har prøvet at bruge for tynd kabel til en forstærker og så blir kablet helt varmt .
    har osse set en brænde en 350A sikring i en db drag bil ,så man skal ikke undervurdere hvor meget power der kommer igennem.
    og som nævnt før så er stel kablet næsten det vigtigste den skal faktisk være tykker end plus og så så kort så mugligt ned til et godt punkt på karossen . og så skal man osse huske at skifte kabelet fra batteriet og ned til karossen.

• #6   3. aug 2011 syntes måske til tider det godt kan virke lidt overkill hvad folk trækker ud til højtaler syntes i det fleste tilfælde 1,5mm2 er nok, men som brian skriver er din stell forbindelse ikke helt ligegyldig. og de "tykke" forsyningskabler du trækker i bilen skal jo stå i forhold til det er 12v så stiger dine amp jo og kablet skal kunne holde til det.

Amp = effekt (watt) / volt

• #7   3. aug 2011 så har du nok haft god stel i forvejen det er der på nogle biler det bare tit der folk glemmer at opgradere.. og dine kabler har måske været dimensioneret rigtigt i størrelse i forhold til dit strømforbrug. men det hjælper ikke noget at sætte større på i motorum hvis du som mig køre med tre tørstof bat i bagege rummet smiley det med stel skal være tykkere end plus det er en begmand de skal være lige tykke det er altid det svageste led der er begænsningen..

• #8   3. aug 2011 nism: 1.5mm er fint til næsten alle. så længe vi ikke snakker de effekter jeg køre med der skal man helst kunne gi noget mere juice til basserne jeg køre 4mm2 men smider også lige omkring 3000rms i hver bas.

• #9   3. aug 2011 jeg har god stel forbindelser fik bare at vide jeg skulle huske en ekstre stel i motor run fordi bilens nomaler stel ikke var bygget til 2000watt ekstre !

• #10   3. aug 2011 men må sige drenge det et dejligt med en så god og hjælpsom tone i føre den skal i sku have smiley

• #11   3. aug 2011 ja det er vist en sjældenhed herinde efterhånden smiley køre du med de højtaler kabler der sidder i bilen standart. for de er altså for tynde alt efter hvad du har sat til dem selvølgelig. men jeg ville riste ledningen og kværke mine diskanter hvis jeg satte composættet til dem

• #12   3. aug 2011 jeg kører med dem her http://www.thansen.dk/product.asp?c=5630646589&n=1200267213&pn=1220683026 hele vejen rundt untagen det stel kabel jeg satte i på batteriet i motor rummet i går

• #13   3. aug 2011 Jef H: Det sæt du har der, der står ikke ngoet om tykkelsen, det er formentligt 10mm2, muligt 25mm2, under alle omstændigheder er det bestemt ikke for tykt! alt efter hvilke(n) forstærker(e) du kører med, så er den effekt du kan trække(ampXvolt=watt, watt = effekt) ikke voldsom med den lille sikring!

Der kan også være en fare i at underdimensionere, hvilket kan føre til overophedning af såvel ledninger som selve forstærkeren!

Men hvis du skriver hvilke komboneneter du har tilsluttet, forstærkere, højtalere mv. så vil det være nemmere at hjælpe! smiley

• #14   3. aug 2011 Der er MANGE ting folk ikke tænker over, når der snakkes højttaler-kabler.

Det er rigtigt at man sagtens kan trække en forholdsvis stor effekt igennem et lille 1.5mm2 kabel...MEN...En meget vigtig faktor når man snakker korrekt lyd-reproduktion er forstærkerens dæmpnings-faktor, som kort fortalt er en betegnelse for hvor godt forstærkeren "har fat" i enheden.
    En enhed har sit udsving mange hundrede gange i sekundet, og for hver gang membranen skal hives frem/tilbage, stiller det krav til hvor godt "grebet" fra forstærkerens side er.
    Det er ikke svært at lave en forstærker der kan knalde mange hundrede watt af i en enhed...Kunsten ligger i at kunne udstyre enheden fuldstændig, og bevare kontrollen over den samtidig.

Når man benytter eks 1.5mm2 kabler fremfor 2.5mm2, så vil spændings-faldet i kablet blive større, ved en given afsat effekt. Spændings-fald betyder en øget modstand i kablet, og en øget modstand betyder en dårligere gennemgag, som igen betyder det "dårlige greb om enheden".

Når man går op i kabel-tykkelse til en højttaler, er det ikke kun pga af effekt-forøgelse. Det er simpelthen fordi at et tykkere kabel betyder en bedre gennemgang, og et bedre "greb" om enheden, fra forstærkerens side.
    Så selvom man "sagtens" kan trække sine enheder gennem et lille kabel, så er der faktisk en idé i det, når folk vælger store, kraftige kabler.

• #15   3. aug 2011 *Hamsteren* - Et pelsdyr med attitude!. Der står da 8ga men det er også alt for lidt

Jef H 8ga er omkring 8-9 mm2 det er alt for lidt, ligemeget hvad for et forstærker du har. spændingsfaldet du til din forstærker vil simpelthen være for stort,

jeg har altid brugt minimum 2,5mm2 til højtalerekabel det fik jeg afvide af en klog mand engang.

• #16   3. aug 2011 Tommy N, Sry, det havde jeg overset! Ja, men 25mm2 er også et udemærket udgangspunkt, men selv med et par store forstærkere og en 5-6 meters kabel, vil det ikke slå til! Personligt kører jeg med 50mm2, over en 125amp sikring og ca. 60cm stel kabel, også i 50mm2, det er fint, eftersom det er kortere og modstanden derfor lavere!

• #17   3. aug 2011 Mit setup.... 4x500w/4x260w RMS forstærker... 2X10" 1400w/700w RMS Sub i en kasse.... 2x600w/200w RMS hatte hylde højtalere og en 1.2F kondensator og det er sat sammen med det kabel jeg linkede til !
    det kan vel godt gå ik ?

• #18   3. aug 2011 Driver du alt det, med den "lampeledning" du linkede til tidligere? Afsted med dig, ned til forhandleren og få fat i noget 50mm2, en ordentlig sikring,

Dette: http://www.carsound.dk/produkt.asp?id=3072&pk=720&produkt=Str%F8mkabel_50mm%B2_R%F8d,_Lbm.

desuden bør du sikre dig at din stelforbindelse, ABSOLUT ikke kan rykke sig!

• #19   3. aug 2011 aaa 25 mm2 er godt nok

• #20   3. aug 2011 *Hamsteren* - Et pelsdyr med attitude!.... det er da ikke det vilde store anlæg og var det ikke fordi jeg skulle trække nyt tykt mega dyr kabel igennem bilen ville jeg da også have en forstærker mere !

• #21   3. aug 2011 Tommy N: Kun hvis powerkablet er ganske kort, ellers vil modstanden blive for høj/stor - Jeg ville ikke satse på 25mm2, 35mm5 kan måske gå an, men hvorfor lave det halvt?

25mm2 kan gå til en nognelunde alm. forstærker og 4 alm. højtalere, ca. 80amp, men de er også hurtigt brugt med en stor forstærker eller 2 forstærkere! 35mm2, ca. 100amp og 50mm2 ca 125amp.

Effektforskellen er mærkbar, så hvorfor spare de par hunderede kroner der er i forskel!

• #22   3. aug 2011 Jaf H: Jeg skal bestemt ikke afgøre hvad du skal købe gøre, men jeg har samlet/lavet min del af autohifi i biler og jeg har hørt forskellen og set forstærkere der er stået af, adskillige gange, bl.a. pga. overophedning, da de kæmpede for at trække den strøm(amp) for at kunne yde den effekt som var ønsket(watt)! Og man ser at de kabler der sælges i de legningskit, oftest er underdimensionerede, i forhold til den sikring der sidder på - Hvilket er en meget dårlig kombi....!

Men ellers, så fortæl mig, hvor langt kablet er der løber gennem din bil, så skal jeg fortælle dig hvad der minimum skal til!? smiley

• #23   3. aug 2011 4 til 5 meter der sidder et 5 meter kabel fra thansen standart du ved rød strøm og brun stel i nu.. der går jo så en halv meter ca mellem forstærker og kondensator !

• #24   3. aug 2011 okay så forstår jeg bedre du ikke kunne høre forskel på om du skiftede stel ude i motorummet det jo ikke et strøm kabel det der det jo ikke tykkere end et godt dimensioneret højtalerkabel.. jeg har set en del folk der køre med det ha problemer allerede ved en forstærker med en bas på det poppede sikringen med det samme..og det kan ikke tåle en ret meget større sikring så smelter ledningen. bare en 2 kanals forstærker køre jo tit med to 25/35 amp sikringer det overstiger allerede kablets formåen. køre selv med 50mm2 fra bat foran til 3 bat bagi. 20 farad i kondensatore. og 2x 100mm2 til fordelerblok og 100mm2 direkte til de to monoblokke til bas og så 50mm2 til forstærkere til combosæt.. alt stel er fuldsvejst i karroes så ikke mere end 20cm ledning nogen steder.

• #25   4. aug 2011 JEf H; Brian siger sådan set hvad jeg har forsøgt at sige hele tiden, det er underdimensionerett!

Du kan sagtenens genbruge det kabel du har, 10mm2 er fint, så længe du holder det på under 1m, trøk 50mm2 fra batteri til en kondensator tæt ved dine forstærkere, brug kondensatoren som fordelings og stelpunkt, fra kondensatoren kan du så trække det knap 10mm2 du har, ud til én eller flere forstærkere!

Ellers så må du kører til Fyn en dag, så skal jeg hjælpe dig med at sætte det op smiley

Kommentér på:
Tykke højtalerkabler Vigtigt/Ikke vigtig !?!

Annonce