Lidt info inden i køber bananmanifold til bilen {{forumTopicSubject}}
Hey alle BG'ere.
Jeg har nu fået en lærestreg og har fundet ud af lidt info som andre folk måske kan gøre nytte af..
Jeg har forsøgt at få synet min bil ved 2 forskellige synshaller som siger det samme.. Den ene var Applus og den anden var en lokal synsmand..
Biler som er lavet efter 1998, må ikke køre med bananmanifold med mindre bilen er født med det, ELLER at manifolden er europæisk typegodkendt. (TüV godkendt)
Det nytter med andre ord ikke noget, at eftermontere en bananmanifold, og svejse en katalysator på fordi man tror at man så overholder reglerne. Desværre!
Er bilen fra FØR 1998 er det lovligt såfremt bilen ikke er født med katalysator..
Så er man allerede nu i den situation at man har fået monteret en manifold som ikke er TüV godkendt, vil jeg blot informere om at man bør forberede sig på at den nok ikke kan godkendes!.. Og at man til syn bliver nødt til at montere den originale igen, og bagefter skifte tilbage til banan hvis man vil have denne på..
Man skal overfor synshallen bevise, at udstødningssystemet ikke forurener mere end fabriksudstødningen. Det skal synshallen ikke bevise overfor dig.
De kan desværre heller ikke nøjes med at lave en 4gas udmåling kun..
Jeg står overfor at skulle skifte min manifold i weekenden.. øv øv..
/Anders
mar 2006
Følger: 101 Følgere: 143 Biler: 18 Emner: 75 Svar: 885
Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.600
aug 2007
Følger: 11 Følgere: 9 Biler: 2 Svar: 170
mar 2006
mar 2007
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 2 Emner: 48 Svar: 214
Heri står der at hele udstødningssystemet SKAL være originale dele, eller også skal der forelægge en TüV på det..
Omkring det med biler før eller efter 1998, så ved jeg ikke helt. Men han spurgte mig om bilen var før 98 , og da jeg så sagde at det var den ikke, så sagde han, at der skal forelægge en godkendelse til manifolden ellers må de ikke syne den.
Min manifold og kat sidder IKKE samme sted som det originale gør, da der ikke findes en banan manifold som ser sådan ud.
Men blot så i ved det, er det desværre ikke lovligt at køre rundt med. Ud over det, så kan det godt ske, at nogen synsmænd er ligeglade og lader den syne med denne ændring på bilen, men nu har jeg forsøgt 2 forskellige steder, og begge siger det samme..
mar 2006
okt 2003
Følger: 106 Følgere: 101 Emner: 93 Svar: 2.117
aug 2007
aug 2007
Få lige styr på reglerne inden du begynder at rakke ned på os andre som har det fra en synsmand..
mar 2007
Man må faktisk ikke engang montere andre lygter hvis ikke disse er TüV.
Det samme gælder f.eks eftermontering af geving undervogn, her kræver de jo også TüV.
Om man placerer lambda de korrekte steder eller ej, har ingen betydning til syn.
Ja, jeg har været uheldig, men det er jo ikke pga. synsmanden, han gør jo bare sit arbejde.
Hvis 2 forskellige synssteder siger det samme uafhængigt af hinanden, så er der nok ikke noget at gøre.. Tror også de som får synet deres bil i dag med denne ændring er heldige, eller kender synsmanden.
Bliver man stoppet af politiet går de ind og slår den op for at finde ud af om den er godkendt med ændringen.. Så er den nok lidt svær at modbevise.
mar 2007
Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.726
Har skam hørt om det før. At de så ofte slipper igennem er en helt anden ting.
mar 2007
Så den vil jeg til at rode med i weekenden..
Alt efter hvor besværligt det er at montere lortet, må vi se om jeg overhovedet gider at have banan på igen...
Lidt info inden i køber bananmanifold til bilen