{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.252 visninger | Oprettet:

Lidt info inden i køber bananmanifold til bilen {{forumTopicSubject}}

Hey alle BG'ere.

Jeg har nu fået en lærestreg og har fundet ud af lidt info som andre folk måske kan gøre nytte af..

Jeg har forsøgt at få synet min bil ved 2 forskellige synshaller som siger det samme.. Den ene var Applus og den anden var en lokal synsmand..

Biler som er lavet efter 1998, må ikke køre med bananmanifold med mindre bilen er født med det, ELLER at manifolden er europæisk typegodkendt. (TüV godkendt)

Det nytter med andre ord ikke noget, at eftermontere en bananmanifold, og svejse en katalysator på fordi man tror at man så overholder reglerne. Desværre!

Er bilen fra FØR 1998 er det lovligt såfremt bilen ikke er født med katalysator..

Så er man allerede nu i den situation at man har fået monteret en manifold som ikke er TüV godkendt, vil jeg blot informere om at man bør forberede sig på at den nok ikke kan godkendes!.. Og at man til syn bliver nødt til at montere den originale igen, og bagefter skifte tilbage til banan hvis man vil have denne på..

Man skal overfor synshallen bevise, at udstødningssystemet ikke forurener mere end fabriksudstødningen. Det skal synshallen ikke bevise overfor dig.

De kan desværre heller ikke nøjes med at lave en 4gas udmåling kun..

Jeg står overfor at skulle skifte min manifold i weekenden.. øv øv..

/Anders

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lidt info inden i køber bananmanifold til bilen
  • #1   16. aug 2011 der er vist en syns mand eller 2 der ikke har fået fisse i lang tid,samt ikke kender reglerne vdr montering at bananmanifolde.... så lang tid du ikke ændrer på bilens originale kat,samt ikke flytter lambda sonden væk fra den originale placering(længde fra udstødningsportene) og at bilen ikke larmer mere end original,SKAL de godkende bilen,der foreligger kun regler vdr udstødning på dette område,samt skal bilen have samme antal potter som original og katten skal være godkendt ifølge til bilfabrikantens data... mit råd,find en anden synshal!

• Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator

Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.600
    #2   16. aug 2011 Loven siger faktisk at bilen skal være ældre end 1984 for det er lovligt at ændre på udstødningenmanifolden.. Kan ik huske hvor jeg læste det den anden dag, men var med artikel fra f-styr..

• #3   16. aug 2011 Autolakeren >> Ked af at sige det, men tror du tager fejl der. Min makker fik samme besked, han fik dog synet sin med en oversize banan, men det var synsmanden der var meget flink og lukkede et øje der, han havde lige modtaget en mail samme dag med at det ikke skulle være lovligt mere, jeg kørte over og fik synet min samme sted samme mand dagen efter og fik præcis samme besked.. Og sjovt nok havde jeg lige snakket med min makker om det dagen før, men det virker også underligt at de bandlyste et kn filter feks men en banan var lovlig..

• #4   16. aug 2011 igen tror jeg i bruger de forkerte syns mænd,kn filter er heller ikke ulovligt,bare så lang tid du ikke ændrer på nogle føleres originale placering!

• #5   16. aug 2011 Jeg fik lov at læse i "den store bog" vedr. lovkravet omkring banan.

Heri står der at hele udstødningssystemet SKAL være originale dele, eller også skal der forelægge en TüV på det..

Omkring det med biler før eller efter 1998, så ved jeg ikke helt. Men han spurgte mig om bilen var før 98 , og da jeg så sagde at det var den ikke, så sagde han, at der skal forelægge en godkendelse til manifolden ellers må de ikke syne den.

Min manifold og kat sidder IKKE samme sted som det originale gør, da der ikke findes en banan manifold som ser sådan ud.

Men blot så i ved det, er det desværre ikke lovligt at køre rundt med. Ud over det, så kan det godt ske, at nogen synsmænd er ligeglade og lader den syne med denne ændring på bilen, men nu har jeg forsøgt 2 forskellige steder, og begge siger det samme..

• #6   16. aug 2011 ufatteligt så mange der tror de ved hvad reglerene egentligt er,uden at sætte sig 100% ind i tingene,den mail som jeres syns mand fik,omhandlede med garanti om at ved montering af banan,måtte der ikke ændres på lambda placering osv... der er utallige forbud,men de kan altid omgåes,hvis man læser betingelserne,samme med min e36 turbo,uha uha den kan absolut ikke godkendes,sagde alle,men hov,efter man satte sig ind i reglerne,blev skidtet da sjovt nok godkendt

• #7   16. aug 2011 Jeg har aldrig haft problemer uanset hva synshal jeg har været i da jeg havde min 206. Så tror bar du har været max uheldig

• #8   16. aug 2011 Autolakeren >> Jeg holder stadig på min udtalelse, jeg har jo stået ansigt til ansigt og fået det af vide da jeg skulle syne min honda, og det er altså lidt over et år siden det nye tillæg i deres kæmpe reglement bog blev indført. Mht din bmw turbo, det kan jo være fordi der er nogen tidligere der har fået lavet en markblatt og tuv godkendelse i tyskland af lige præcis det setup og ja så kan du få det synet, det samme med nogen golf´er er der lavet lige præcis de godkendelser på ihvertfald et hgp turbo sæt ved jeg, da en min fars makker har en med 450 hk mener det er den har og det er synet og godkendt, det er nemlig det hgp turbo opsætning.

• #9   16. aug 2011 Autolakeren >> og nej den mail omhandlede ikke noget med placering af lambda, den omhandlede at var det ikke en standard eller tuv godkendt manifold, ja så går den ikke mere.. At nogen synsmænd så enten er ligeglade/ ser igennem fingre med det eller bare ikke går op i det ja det er så en helt anden sag.. Men lad vær med at udtale dig om noget du ikke selv har 100% styr på, og nu skriver jeg det sådan her for du får det til at lyde som om du ved det hele, men jeg garanterer dig at der er regler for det, og nej KN filter er ikke lovligt da de kan dumpe den med den udtalelse at det larmer mere end de 2% som er lovligt og det er op til dig at bevise at den ikke gør det..
    Få lige styr på reglerne inden du begynder at rakke ned på os andre som har det fra en synsmand..

• #10   16. aug 2011 Som jeg ser det, er det faktisk ikke lovligt at ændre noget som helst på ens bil med mindre du har TüV på det..

Man må faktisk ikke engang montere andre lygter hvis ikke disse er TüV.
    Det samme gælder f.eks eftermontering af geving undervogn, her kræver de jo også TüV.

Om man placerer lambda de korrekte steder eller ej, har ingen betydning til syn.

Ja, jeg har været uheldig, men det er jo ikke pga. synsmanden, han gør jo bare sit arbejde.

Hvis 2 forskellige synssteder siger det samme uafhængigt af hinanden, så er der nok ikke noget at gøre.. Tror også de som får synet deres bil i dag med denne ændring er heldige, eller kender synsmanden.

Bliver man stoppet af politiet går de ind og slår den op for at finde ud af om den er godkendt med ændringen.. Så er den nok lidt svær at modbevise.

• Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.726
    #11   16. aug 2011 Autolakeren så fordi du siger det har du ret.

Har skam hørt om det før. At de så ofte slipper igennem er en helt anden ting.

• #12   17. aug 2011 Jeg har nu taget konsekvensen og skaffet mig en orig. manifold + katalysator.
    Så den vil jeg til at rode med i weekenden..

Alt efter hvor besværligt det er at montere lortet, må vi se om jeg overhovedet gider at have banan på igen...

Kommentér på:
Lidt info inden i køber bananmanifold til bilen

Annonce