måling af tænd spole?? {{forumTopicSubject}}
konens 106 vil sku ikke starte.
den begyndte at gå ud engang imellem i lyskryds osv, og begyndte at få startproblemer, hvor man ska vride nøglen op til 10gange før den kom igang. og nu vil den pludeslig slet ikke starte.
har konstateret at der ikke er gnist på et tændrør, når jeg skruer det ud, og sætter det i tændrørs kablet og sætter bunden af tændrør til stel.
kan jeg måle tændspolen igennem? for at tjekke at den virker? det er sådan en her:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=6273120079&n=490819543&pn=644196896
det kan vel også være andre ting som er problemet, så gider ikke bare købe en ny og prøve mig frem. der må være en føler af en art, et sted, som skal fortælle tændingen hvornår den skal gi gnist, hvor finder jeg denne?
feb 2010
Følger: 38 Følgere: 40 Biler: 1 Emner: 176 Svar: 1.701
maj 2004
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 21 Svar: 298
okt 2003
Følger: 13 Følgere: 54 Biler: 10 Emner: 123 Svar: 3.681
maj 2004
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 21 Svar: 298
får den smidt på værksted, så må de som du sir, læse fejl på den.
maj 2004
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 21 Svar: 298
okt 2003
Følger: 13 Følgere: 54 Biler: 10 Emner: 123 Svar: 3.681
okt 2004
Følger: 229 Følgere: 238 Biler: 13 Emner: 156 Svar: 9.051
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.050
Det kan være alt, fra tændspole, men spolen er delt op i 2 kredse så den burde give gnist på mindst 2 at tændrørene...
Det hedder induktiv tænding...
Men hvis du starter med selve stikket i spolen så skal ben 3 give strøm når du har tænding på...
Hvis du taget stikket af og vender det imod dig er det ben 2 fra venstre da 1 og 2 er dem fra højre....
Hvis du har en diode tester så skal de hvis du sætter dem på henholdvis ben 1 & 3 blinke og ligeledes ben 2 & 3..
Hvis disse ting er i orden så han du gå til spolen, men jeg kan ikke huske værdierne på primær og sekundær modstand. men kan finde det hvis du har en ohmmåler...
Jeg ville fraråde dig at køre bilen på værksted som det første hvis bare kan lave lidt selv...
For det kan værer irrede ledninger, eller krumtapsføleren, og andre ting, og som værksteder arbejder idag, så vil de bare skifter ud til de finder fejlen....
Men skriv gerne hvis du har brug for flere hints....
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.050
maj 2004
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 21 Svar: 298
men hvis der var tænding på andre cylindre, så ville de vel, ja tænde, og så motoren køre på 2cylindre.
umiddelbart vil jeg tro at der ikke er tænding på nogle af cylindrene.
jeg har et multimeter.
så ka sagtens måle ohm.
det er en 96´er... udseende er det vidst mk1 tror jeg. altså den gamle model. med en 1,4 motor. monopoint
maj 2004
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 21 Svar: 298
så ka jeg smide multimeteret på, og måle fra ben 3(2 fra venstre) og til stel/minus på batteriet? så skal der være spænding, når man tørner starteren?
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.050
Det er fødestrøm...
De andre 2 men diode jeg skriver om, burde du også kunne måle med multimeteret. for så skal der jo også komme spænding, jeg ved ikke hvor meget, men der skal de jo skifte....
Og ja sitkket når du tager det af og du står foran med tændkabel hullerne imod dig og stikket længst væk, så trækker du stikket af og kikke lige ind i det.....
Og ja på ben 3 og stel....
okt 2004
Følger: 229 Følgere: 238 Biler: 13 Emner: 156 Svar: 9.051
nu har jeg ike lige noget diagram over tændspolen der skal være plus på et af benene med tændingpå den kan du måle med multimeteret med stikket pillet af når du har fundet den så sætter du stikket på igen og sætter tænding på også måler du ind i de 2 andre ben også til stel der skulle du gerne få 12v på dem begge 2 osse gør du ikke det så har du en defekt tændspole
maj 2004
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 21 Svar: 298
der er spænding på 3, når der er tænding på bilen.
og det ene ben går direkte til stel.
og så skal der være spænding på skiftevis de to sidste ben når man tørner? hvis dette er som det skal, så kan det vel næsten kun være selve spolen ik?
det kan jeg desværre ikke prøve selv(da det er lidt svært at måle og tørne nøglen samtidig hehe) får lige hjælp imorgen.
okt 2004
Følger: 229 Følgere: 238 Biler: 13 Emner: 156 Svar: 9.051
maj 2004
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 21 Svar: 298
men jeg skal måle imens stikket sidder på? og hvis spolen så er deffekt, så "lægger" den spændingen ned på de to ben der går til henholdsvis cylinder 1+4 og 2+3??
okt 2004
Følger: 229 Følgere: 238 Biler: 13 Emner: 156 Svar: 9.051
okt 2004
Følger: 229 Følgere: 238 Biler: 13 Emner: 156 Svar: 9.051
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.050
Det andet sætter du på ben 1.. så skal der der bare komme en form for spænding når motor turnes...
Det samme kan du gøre med men 2....
Det er tændingskreds 1 0g 2...
Det førte ben fra venstre er en støjspole (ben 4) og den burde herne sidde ved siden af tændspolen. men har ikke nogen betdning for dit problem overhovedet...
Og vi snakker om det stik du har målt på allerede nu....
Du kan sagtens bruge et multimeter... der er Christian M helt forkert på den....
Og der SKAL ikke være 12 v når der bare er tønding på de 2 ledninger... han skriver om.. da de begge er STEL som giver tændings signalet....
Så du har målt 12 v på ben 3... dette skal der også gerne være når motor turnes..
Så skal du kunne måle strøm på henholdvis ben 1 +3 og på ben 2 + 3....
Den som Christian M skrive at spolen blive ladet op, er ikke korrekt da du jo måler på stikket og derfor får spolen nada strøm, så det må være ønsketænkning fra hans side....
Du kan evt. godt få noget hjælp herfra hvis du bor omkring billund / vejle / kolding, da jeg selv kommer derfra...
Har nemlig lige målt en 306 igennem på samme måde, og den er jo sammenlignelig med en 106.... ;-))
Har også data og diagrammer over motorstyringen....
maj 2004
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 21 Svar: 298
okt 2004
Følger: 229 Følgere: 238 Biler: 13 Emner: 156 Svar: 9.051
men har du en tændspole med kl 1 og kl15 på du sætter tændings på så der kommer 12v på kl 15 så kan du med 100% garanti osse måle 12v på kl 1 ind til du tørner motoren forså bliver spolen lagt til stel gennem slut trinnet og tændspolen lades op og når du saå slipper stel affyres gnisten ud på kl 4 og du vil igen måle 12v på kl 1 siden ind til spolen bliver lagt til stel igen
er der slut trin i spolen får du et signal ind til slut trin fra enten krumtaps føler eller strøm fordeler om hvornår tændspolen skal ligges til stel og det kan du ikke måle med en diode lampe jo du kan se den blinker men du kan ikek se hvilke signaler og spændinger den kommer ud med derfor er det noget skrammel som bare skal smides ud da du intet kan se med det det kunen jo være en iret lednings med et dårligt signal i også står du med et signal der er forlille til det kan noget men du kan stadig se det med din diode lampe og smider du en alm prøv lampe i så trækker du en hvis strøm når lampen tænder og ja er du så uheldig så brænder du en styreboks eller en anden komponent af så den er helle rikke noget værd det eneste rigtige værktøj der dur er et scope da det ikke gør nogen skade og du kan fange alle signalermed det da det kan justeres i tiden og det kan et multimeter ikke også går man et eller andet sjovt tal du ikek kan bruge til noget
men tror da du skulle tage og læse om hvordan plus og minus fungere for det er du tilsyneladende ikke sat helt ind i
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.050
Gider ikke altid at skulle diskutere alt med folk herinde...
Om du arbejder med hver dag eller ej, er ligegyldigt..
Du er 26 år, efter din profil...og har en erfaring...
Jeg er 45 år. og har en del erfaring...
Du skriver scope scope osv...
Man kan alt med en diodtester eller et multimeter hvis man da er mekaniker...
Jeg har arbejdet med biler siden jeg var 16 år... så du mangler nogle års erfaringer...
Når du har taget stikket af som jeg forklarede så HAR du inge n strøm til spolen....
Jeg har diagrammer, jeg har autodata, tollerence data, testere af mange forskellige slags, lexia. bosch, håndholdte, elm. bear. osv....
Men på biler som hans som jeg formoder du selv har tjekket i hans link fra T. Hansen er fra 1996 og opefter...
Alle dine tekniske betegnelser osv. er jo ubrugelige for menig mand, og menig mand har ikke scope... så derfor kan jeg ikke bruge det til noget... han sikkert heller ikke, og syntes nu selv jeg prøver at forklare det i let forståeligt og ikke tekniks med kl 1 og kl 15 osv....
Jeg har skam erfaring og den konstante plus på ledningssiden til spolen er nr. 3 efter diagrammer og 1 og 2 er stel, og hvis man gav tændspolen plus på ben 3, og satte hurtigt stel på enten ben 1 eller 2 så skal der komme en gnist... men 12 v er bare for vildt derfor anbefalet at bruge en diode tester, som man så også kan se når man ELV skal turne motoren...
Men nu prøver han at købe en ny spole, og ellers så sende den til mekaniker, så den er vel ikke længere....
Men har du lyst til at lege gud og proffeor så gør du gerne det,, for jeg er da færdig her, hvis han har behov for mere, så sender han jo nok en PM som jeg allerede har tilbudt ham....
Det du gør at gøre tingene mere forvirrende end godt er..... ;-!
okt 2004
Følger: 229 Følgere: 238 Biler: 13 Emner: 156 Svar: 9.051
men siden du har en bosch tester så burde du vel osse have et scope til sådan en også vide hvordan der fungere
okt 2004
Følger: 229 Følgere: 238 Biler: 13 Emner: 156 Svar: 9.051
maj 2004
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 21 Svar: 298
christian, til slut, vil jeg blot lige give mit besyv med omkring, din mening om at man ikke skal skrue på en bil, uden at vide hvad div KL er for noget... come on... det svarer jo til at sige, at man ikke kan ta en løbe tur, uden at være professionel løber. jeg aner da ikke hvad det er, og har da, på trods af det, skruet en del på biler gennem de sidste 10år hvor jeg har haft kørekort, det er bare første gang, jeg har haft problemer med noget tænding.
anyways, tak for jeres hjælp, og rigtig godt nytår til jer begge.
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.050
Christian M
Lige en kommentar..., Jeg er ikke perlegrus mekaniker...
Har eget værksted og har haft det længe.... er det svar nok...... ;-))
sep 2010
Følger: 83 Følgere: 78 Biler: 3 Emner: 52 Svar: 306
maj 2004
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 21 Svar: 298
sep 2010
Følger: 83 Følgere: 78 Biler: 3 Emner: 52 Svar: 306
Den aflader batteriet på en eller anden måde
maj 2004
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 21 Svar: 298
det er noget tænding der mangler, og som åbentbart pludselig kommer, og virker fint imens man kører. når den ikke vil starte, er der ingen gnist på tændrørene.....
så mit bud er enten løs forbindelse, eller noget signal giver(jeg ved så ikke om den har en knast føler/krumptaps føler eller hvordan den får afvide hvornår stempel er i top og skal gi gnist...
worst case, er det styre boksen der driller...
men hvordan finder man lige ud af hvor fejlen ligger, uden at det koster mere end bilens værdi i mekaniker timer
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.050
Jeg har oplevet at i selve ledningsbundtet op til styreboksen, at pluskablen der går fra en kraftig over i 4 var irret over, og derfor var der ingen forbindelse, og det kunne godt lyde som om det er dit problem...
Og ja den har en krumtapsføler og den kan du også måle ud, dette har jeg også et billede af....
Den jeg bøvlede med sidst der spurgte jeg også til mulige fejl herinde og andre steder men fik ingen svar, og jeg skiftede boks, dobbelltrelæ, tændspole, map sensor, og krumtapsføler og intet hjalp...
For fejlen lå i ledningen der var irret, og det nemmeste er at når den ikke kan starte at du så måler om den får strøm alle de steder den skal have i boksen, da boksen får konstatt strøm og tændingsstrøn, og jeg måtte blotligge hele ledningsbundtet før jeg fandt fejlen...
Den bil jeg roede med, ville lige pludselig ikke starte, og den havde ikke kommet med nogle symptomer inden.... den blev stillet i garage om aftenen og ville ikke starte om morgenen....
maj 2004
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 21 Svar: 298
sådan et billede må du meget gerne ligge op, hvis du får tid.
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.050
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.050
maj 2004
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 21 Svar: 298
mekanikeren mente det var en sensor.
takker for jeres hjælp
sep 2016
Svar: 42
Jeres indbyrdes slåskamp hører ikke hjemme her, og hjælper bestemt ikke stakkels Peter T
Det havde, helt sikkert hjulpet manden en hel del mere, hvis i havde afholdt den kamp andetsteds. Han kan jo kun blive endnu mere forvirret når dem som skulle forestille at hjælpe, bare bruger en mindre vidende stakkels mand som gidsel. I skulle skamme jer. Et råd om at køre på værksted, som han alligevel må nu, havde sikkert glædet ham mere end jeres smat kasteri !
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.050
Men hvad er der galt med sproget.?
sep 2016
Svar: 42
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.050
Jeg syntes jeg har givet manden flere råd og tilbud om at jeg kunne hjælpe ham, men at vi ikke er enige om at alle mennesker ligger inde med scope, eller andre fancy testudstyr.
Jeg har forsøgt at hjælpe ham som jeg kan.
At jeg så skal kaldes perlegrus mekanikker osv.
Vi er jo næsten ovre i at min far er stærkere end din far.
Sådan er bg, og andre fora nu, og der kommer altid tvister.
Og uanset udfaldet så vælger de fleste på forhånd at lytte til det de finder mest rigtig ud fra deres viden, også selv om rådene er misvisende eller fejlagtig.
Måske du skal læse det hele igen.
Jeg mener ikke at mening mand, skal besidde alt værktøj og elektronisk udstyr.
Kan egentlig ikke huske om jeg har skrevet privat med trådstarter, ang. Diverse oplysninger om data.(men mener jeg har)
Men det kan du selvfølgelig ikke se, men jeg hjælper nu rigtig mange hvis de mangler oplysninger, hvis jeg har de oplysninger de mangler.
Man kan aldrig stoppe de tvister, men man skal vel heller ikke sidde og holde fingrene fra tasterne, når folk kommer med urigtige oplysninger
Men tror nu at det var det.
dec 2012
Følgere: 776 Biler: 1 Emner: 174 Svar: 2.236
Hvorfor skælder du ikke lige Adolf hitler ud samt giver en verbal skideballe til Stalin nu hvor du er igang?
sep 2016
Svar: 42
Lad nu være med at bruge mere tid på det her, for det har jeg ikke tænkt mig at gøre.
Til dig med Hitler og Stalin. Gud hjælpe mig. Du bør da søge hjælp !
dec 2012
Følgere: 776 Biler: 1 Emner: 174 Svar: 2.236
måling af tænd spole??