{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
15.723 visninger | Oprettet:

måling af tænd spole?? {{forumTopicSubject}}

konens 106 vil sku ikke starte.

den begyndte at gå ud engang imellem i lyskryds osv, og begyndte at få startproblemer, hvor man ska vride nøglen op til 10gange før den kom igang. og nu vil den pludeslig slet ikke starte.

har konstateret at der ikke er gnist på et tændrør, når jeg skruer det ud, og sætter det i tændrørs kablet og sætter bunden af tændrør til stel.

kan jeg måle tændspolen igennem? for at tjekke at den virker? det er sådan en her:

http://www.thansen.dk/product.asp?c=6273120079&n=490819543&pn=644196896

det kan vel også være andre ting som er problemet, så gider ikke bare købe en ny og prøve mig frem. der må være en føler af en art, et sted, som skal fortælle tændingen hvornår den skal gi gnist, hvor finder jeg denne?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  måling af tænd spole??
  • #1   30. dec 2011 Skal du gang med en gammeldags måler og se om signal kablet til strøm fordeleren virker smiley

  • #2   30. dec 2011 en "gammeldags" måler?? er det en prøvelampe du mener?

  • #3   30. dec 2011 mener den køre med fordeler løs tænding .det kunne godt lyde som manglende signal på knast eller krumtaps sensor. hvis det var spolen ville den oftest kunne køre på 2 cylinder . ville se om jeg ikke kunne få læst fejl ud på den

  • #4   30. dec 2011 ja jeg tænker også at det må være en signal giver af en art.

    får den smidt på værksted, så må de som du sir, læse fejl på den.


  • #5   30. dec 2011 var bare ikke sikker på, om den selv kunne finde ud af give en fejl om hvad problemet er. sådan en gammel spand.

  • #6   30. dec 2011 hvor gl er den ?

  • #7   30. dec 2011 tænder den på de andre cylinder?

  • #8   30. dec 2011 Ja hvis du har en ohm måler osv. så kan du sagtens selv måle det ud....

    Det kan være alt, fra tændspole, men spolen er delt op i 2 kredse så den burde give gnist på mindst 2 at tændrørene...

    Det hedder induktiv tænding...

    Men hvis du starter med selve stikket i spolen så skal ben 3 give strøm når du har tænding på...
    Hvis du taget stikket af og vender det imod dig er det ben 2 fra venstre da 1 og 2 er dem fra højre....

    Hvis du har en diode tester så skal de hvis du sætter dem på henholdvis ben 1 & 3 blinke og ligeledes ben 2 & 3..

    Hvis disse ting er i orden så han du gå til spolen, men jeg kan ikke huske værdierne på primær og sekundær modstand. men kan finde det hvis du har en ohmmåler...

    Jeg ville fraråde dig at køre bilen på værksted som det første hvis bare kan lave lidt selv...

    For det kan værer irrede ledninger, eller krumtapsføleren, og andre ting, og som værksteder arbejder idag, så vil de bare skifter ud til de finder fejlen....

    Men skriv gerne hvis du har brug for flere hints....


  • #9   30. dec 2011 Og ja den kan sikkert måles ud med en lysdiode tester,,,,

  • #10   30. dec 2011 tjekkede to tændrør, og det var saføli de to ved siden af hianden.

    men hvis der var tænding på andre cylindre, så ville de vel, ja tænde, og så motoren køre på 2cylindre.

    umiddelbart vil jeg tro at der ikke er tænding på nogle af cylindrene.

    jeg har et multimeter.

    så ka sagtens måle ohm.

    det er en 96´er... udseende er det vidst mk1 tror jeg. altså den gamle model. med en 1,4 motor. monopoint



  • #11   30. dec 2011 altså hvis jeg hiver stikket af, så jeg kigger ind i hundelen af stikket.

    så ka jeg smide multimeteret på, og måle fra ben 3(2 fra venstre) og til stel/minus på batteriet? så skal der være spænding, når man tørner starteren?


  • #12   30. dec 2011 Ja det skal være 12v og ja både når du har tænding på og turner motoren...

    Det er fødestrøm...

    De andre 2 men diode jeg skriver om, burde du også kunne måle med multimeteret. for så skal der jo også komme spænding, jeg ved ikke hvor meget, men der skal de jo skifte....

    Og ja sitkket når du tager det af og du står foran med tændkabel hullerne imod dig og stikket længst væk, så trækker du stikket af og kikke lige ind i det.....
    Og ja på ben 3 og stel....


  • #13   30. dec 2011 1 og 4 køre sammen og gnister på samme tid og 2 og 3 gnister på sasmme tid og er der 2 af dem den virker på så skal den osse kigge starte det mest rigtige og komme til er nu et scope så kan i tage de forbandede prøve lamper og smide dem i skralde spanden for de dur ikke til noget mere man kan se det blinker det er osse fint men du kan ikke se hvor mange volt der kommer ud hvilket jo osse er en rimlig vigtig faktor på med et scope og det er nu heller ikek alle værksteder der bare skifter stumperne de fleste tager faktisk udstyret frem og begynder og måle i nogle tilfælde kan man så prøve og skifte delen ud også se hvad den så gør


    nu har jeg ike lige noget diagram over tændspolen der skal være plus på et af benene med tændingpå den kan du måle med multimeteret med stikket pillet af når du har fundet den så sætter du stikket på igen og sætter tænding på også måler du ind i de 2 andre ben også til stel der skulle du gerne få 12v på dem begge 2 osse gør du ikke det så har du en defekt tændspole


  • #14   30. dec 2011 altså, det er det firkantede 4polet stik vi taler om ik? (bare lige for at være HELT sikker) hehe

    der er spænding på 3, når der er tænding på bilen.

    og det ene ben går direkte til stel.

    og så skal der være spænding på skiftevis de to sidste ben når man tørner? hvis dette er som det skal, så kan det vel næsten kun være selve spolen ik?

    det kan jeg desværre ikke prøve selv(da det er lidt svært at måle og tørne nøglen samtidig hehe) får lige hjælp imorgen.


  • #15   30. dec 2011 du skal ikke tørne motor der skal bare tænding på også skal du kunne måle 12v på de 2 ledninger på samme tid for tørner du bliver de lagt til stel også lader spolen op også kan du ikke måle noget med mindre du har et scope på så får du et tændings signal frem hvis spolen ellers virke da der så kommer et forbrug pår

  • #16   30. dec 2011 ok, så der skal faktisk bare være 12volt på 3af benene i det stik, når nøglen er drejet på tænding.

    men jeg skal måle imens stikket sidder på? og hvis spolen så er deffekt, så "lægger" den spændingen ned på de to ben der går til henholdsvis cylinder 1+4 og 2+3??


  • #17   30. dec 2011 der er en ledning der er 12v på når stikekt er pillet af den ledning er din spændings forsyning til tændspolen så skal der være 12 v på 2 ben mere når stikket sidder på er der ikke det så er spolen defekt da den højst sansynligt er afbrudt inde i spolen også virker den del af spolen ikke så skal det være 2 cylinder den ikek kan gniste på og det er enten 1 og 4 eller 2 og 3

  • #18   30. dec 2011 men det kan osse godt ske nu der sidder 4 ben på spolen at der så sidder en tændings forstærker i den altså et indbygget slut trin så skal du have et scop på for og kunne måle signal til spolen også skal der komemr 2 signaler ind i spolen fra styreboksen af til slut trin og hvis slut trin sidder i boksen så sender boksen 2 kl 1 signal ud til spolen(stel) og sidder slut trin i boksen så skal du kunne måle 12v på de 2 ledninger der går ind i boksen ellers kan det ikke måle med multimeter så skal der et scope på nu jeg kommer til og se de men det var lettest hvis man havde et lednings diagram over det så man kunne se hvordan det hænger sammen


  • #19   30. dec 2011 Du sætter den ene på ben 3 hvor du har strøm...

    Det andet sætter du på ben 1.. så skal der der bare komme en form for spænding når motor turnes...
    Det samme kan du gøre med men 2....

    Det er tændingskreds 1 0g 2...

    Det førte ben fra venstre er en støjspole (ben 4) og den burde herne sidde ved siden af tændspolen. men har ikke nogen betdning for dit problem overhovedet...

    Og vi snakker om det stik du har målt på allerede nu....

    Du kan sagtens bruge et multimeter... der er Christian M helt forkert på den....

    Og der SKAL ikke være 12 v når der bare er tønding på de 2 ledninger... han skriver om.. da de begge er STEL som giver tændings signalet....

    Så du har målt 12 v på ben 3... dette skal der også gerne være når motor turnes..

    Så skal du kunne måle strøm på henholdvis ben 1 +3 og på ben 2 + 3....

    Den som Christian M skrive at spolen blive ladet op, er ikke korrekt da du jo måler på stikket og derfor får spolen nada strøm, så det må være ønsketænkning fra hans side....

    Du kan evt. godt få noget hjælp herfra hvis du bor omkring billund / vejle / kolding, da jeg selv kommer derfra...

    Har nemlig lige målt en 306 igennem på samme måde, og den er jo sammenlignelig med en 106.... ;-))

    Har også data og diagrammer over motorstyringen....


  • #20   30. dec 2011 tusind tak for jeres hjælp, jeg er fra nordsjælland, desværre, ellers tusind tak for tilbuddet. tror sku jeg prøver at købe en spole. så må jeg se om det hjælper. er den stadig død, så må den nok på værksted.

  • #21   30. dec 2011 Buggi Boy: nu roder jeg med det til hverdag og jeg ved godt hvordan strøm fungere og hvilket udstyr der skal bruges og hvilket man ikek skal bruge og nu er det ikek let og gøre en helt masse når man ikek har et diagram tændingen om spolen er med inbygget slut trin eller ikke er

    men har du en tændspole med kl 1 og kl15 på du sætter tændings på så der kommer 12v på kl 15 så kan du med 100% garanti osse måle 12v på kl 1 ind til du tørner motoren forså bliver spolen lagt til stel gennem slut trinnet og tændspolen lades op og når du saå slipper stel affyres gnisten ud på kl 4 og du vil igen måle 12v på kl 1 siden ind til spolen bliver lagt til stel igen

    er der slut trin i spolen får du et signal ind til slut trin fra enten krumtaps føler eller strøm fordeler om hvornår tændspolen skal ligges til stel og det kan du ikke måle med en diode lampe jo du kan se den blinker men du kan ikek se hvilke signaler og spændinger den kommer ud med derfor er det noget skrammel som bare skal smides ud da du intet kan se med det det kunen jo være en iret lednings med et dårligt signal i også står du med et signal der er forlille til det kan noget men du kan stadig se det med din diode lampe og smider du en alm prøv lampe i så trækker du en hvis strøm når lampen tænder og ja er du så uheldig så brænder du en styreboks eller en anden komponent af så den er helle rikke noget værd det eneste rigtige værktøj der dur er et scope da det ikke gør nogen skade og du kan fange alle signalermed det da det kan justeres i tiden og det kan et multimeter ikke også går man et eller andet sjovt tal du ikek kan bruge til noget

    men tror da du skulle tage og læse om hvordan plus og minus fungere for det er du tilsyneladende ikke sat helt ind i


  • #22   30. dec 2011 Christian M

    Gider ikke altid at skulle diskutere alt med folk herinde...

    Om du arbejder med hver dag eller ej, er ligegyldigt..

    Du er 26 år, efter din profil...og har en erfaring...
    Jeg er 45 år. og har en del erfaring...

    Du skriver scope scope osv...
    Man kan alt med en diodtester eller et multimeter hvis man da er mekaniker...

    Jeg har arbejdet med biler siden jeg var 16 år... så du mangler nogle års erfaringer...

    Når du har taget stikket af som jeg forklarede så HAR du inge n strøm til spolen....

    Jeg har diagrammer, jeg har autodata, tollerence data, testere af mange forskellige slags, lexia. bosch, håndholdte, elm. bear. osv....

    Men på biler som hans som jeg formoder du selv har tjekket i hans link fra T. Hansen er fra 1996 og opefter...

    Alle dine tekniske betegnelser osv. er jo ubrugelige for menig mand, og menig mand har ikke scope... så derfor kan jeg ikke bruge det til noget... han sikkert heller ikke, og syntes nu selv jeg prøver at forklare det i let forståeligt og ikke tekniks med kl 1 og kl 15 osv....

    Jeg har skam erfaring og den konstante plus på ledningssiden til spolen er nr. 3 efter diagrammer og 1 og 2 er stel, og hvis man gav tændspolen plus på ben 3, og satte hurtigt stel på enten ben 1 eller 2 så skal der komme en gnist... men 12 v er bare for vildt derfor anbefalet at bruge en diode tester, som man så også kan se når man ELV skal turne motoren...

    Men nu prøver han at købe en ny spole, og ellers så sende den til mekaniker, så den er vel ikke længere....

    Men har du lyst til at lege gud og proffeor så gør du gerne det,, for jeg er da færdig her, hvis han har behov for mere, så sender han jo nok en PM som jeg allerede har tilbudt ham....

    Det du gør at gøre tingene mere forvirrende end godt er..... ;-!


  • #23   30. dec 2011 Buggi Boy : du er tydeligt vis en perlegrus mekaniker så slår du vel osse ledningerne sammen for go se om de gnister eller hvordan og de meste gænse kl betegninelser der bruges på biler bur folk der roder med dem osse vide elelrs skulle de nok holde sig langt fra det da de så tydeligt vis ikke har forstand på den du kan bruge et multimeter til og måle spændinger med og ikke en skid andet ellers må du da godt lære mig hvordan du kan se et indsprøjtnings signal med sådan et for så er det da noget jeg godt vil lære som div folk der har været i auto branchen ig mange år og har specialiceret sig i ikek har kunnet lære mig siden du nu har al den erfaring om så 29 års hobby i garagen er bedre end 8-16 job hver dag + det ved siden af de sidste 10 år er bedre det ved jeg såmænd ikke og er ike noget med jeg leger gud eller proff jeg siger tingene som de er og egenligt skal måles

    men siden du har en bosch tester så burde du vel osse have et scope til sådan en også vide hvordan der fungere


  • #24   30. dec 2011 men jeg prøver kun og hjælpe hvor jeg kan så må folk blive pige sure eller lade hver

  • #25   31. dec 2011 rolig nu boys... jeg takker for jeres hjælp.

    christian, til slut, vil jeg blot lige give mit besyv med omkring, din mening om at man ikke skal skrue på en bil, uden at vide hvad div KL er for noget... come on... det svarer jo til at sige, at man ikke kan ta en løbe tur, uden at være professionel løber. jeg aner da ikke hvad det er, og har da, på trods af det, skruet en del på biler gennem de sidste 10år hvor jeg har haft kørekort, det er bare første gang, jeg har haft problemer med noget tænding.

    anyways, tak for jeres hjælp, og rigtig godt nytår til jer begge.


  • #26   31. dec 2011 Ja godt nytår ...

    Christian M

    Lige en kommentar..., Jeg er ikke perlegrus mekaniker...

    Har eget værksted og har haft det længe.... er det svar nok...... ;-))


  • #27   2. jan 2012 Kan også skyldes tændkablerne.

  • #28   4. jan 2012 mikael- ja det var en mulighed, men nu har jeg fået startet bilen op(det var ikke tændspolen) og når den først er startet, så kører den fint. men når den har holdt natten over, så vil den ikke starte igen..........

  • #29   4. jan 2012 Er der el ruder i?
    Den aflader batteriet på en eller anden måde


  • #30   5. jan 2012 batteriet er ikke afladet. den tørner fint starter og motor.

    det er noget tænding der mangler, og som åbentbart pludselig kommer, og virker fint imens man kører. når den ikke vil starte, er der ingen gnist på tændrørene.....

    så mit bud er enten løs forbindelse, eller noget signal giver(jeg ved så ikke om den har en knast føler/krumptaps føler eller hvordan den får afvide hvornår stempel er i top og skal gi gnist...

    worst case, er det styre boksen der driller...

    men hvordan finder man lige ud af hvor fejlen ligger, uden at det koster mere end bilens værdi i mekaniker timer


  • #31   5. jan 2012 Når den ikke vil kan du måle på styreboksen om den får strøm, kan lige ligge et billede op at benforbindelerne hvis du har brug for det....

    Jeg har oplevet at i selve ledningsbundtet op til styreboksen, at pluskablen der går fra en kraftig over i 4 var irret over, og derfor var der ingen forbindelse, og det kunne godt lyde som om det er dit problem...

    Og ja den har en krumtapsføler og den kan du også måle ud, dette har jeg også et billede af....

    Den jeg bøvlede med sidst der spurgte jeg også til mulige fejl herinde og andre steder men fik ingen svar, og jeg skiftede boks, dobbelltrelæ, tændspole, map sensor, og krumtapsføler og intet hjalp...

    For fejlen lå i ledningen der var irret, og det nemmeste er at når den ikke kan starte at du så måler om den får strøm alle de steder den skal have i boksen, da boksen får konstatt strøm og tændingsstrøn, og jeg måtte blotligge hele ledningsbundtet før jeg fandt fejlen...

    Den bil jeg roede med, ville lige pludselig ikke starte, og den havde ikke kommet med nogle symptomer inden.... den blev stillet i garage om aftenen og ville ikke starte om morgenen....


  • #32   6. jan 2012 ja det kunne meget vel lyde som noget i den stil...

    sådan et billede må du meget gerne ligge op, hvis du får tid.


  • #33   6. jan 2012 Ok gør jeg æige senere idag.... ;-))

  • #34   6. jan 2012 ælge = lige lol

  • #35   9. jan 2012 bilen er smidt på værksted igår, gad ikke rode mere med den selv.

    mekanikeren mente det var en sensor.

    takker for jeres hjælp


  • Carsten S
    Carsten S Tilmeldt:
    sep 2016

    Svar: 42
    #36   28. jun 2018 Sikke et sprog !
    Jeres indbyrdes slåskamp hører ikke hjemme her, og hjælper bestemt ikke stakkels Peter T
    Det havde, helt sikkert hjulpet manden en hel del mere, hvis i havde afholdt den kamp andetsteds. Han kan jo kun blive endnu mere forvirret når dem som skulle forestille at hjælpe, bare bruger en mindre vidende stakkels mand som gidsel. I skulle skamme jer. Et råd om at køre på værksted, som han alligevel må nu, havde sikkert glædet ham mere end jeres smat kasteri !


  • #38   28. jun 2018 Ja og trådstarter har ikke været på i over 2 år, og, har ikke magter at fortælle om udfaldet.

    Men hvad er der galt med sproget.?


  • Carsten S
    Carsten S Tilmeldt:
    sep 2016

    Svar: 42
    #40   28. jun 2018 Lige meget hvor gammelt det er er det da ikke en måde at behandle andre mennesker på. Han spørger, og kommer så ind i en slåskamp om hvem der er den klogeste ! Mener I ikke det er forvirrende for ham ?

  • #41   28. jun 2018 Tror nu du læser det helt forkert.
    Jeg syntes jeg har givet manden flere råd og tilbud om at jeg kunne hjælpe ham, men at vi ikke er enige om at alle mennesker ligger inde med scope, eller andre fancy testudstyr.
    Jeg har forsøgt at hjælpe ham som jeg kan.
    At jeg så skal kaldes perlegrus mekanikker osv.
    Vi er jo næsten ovre i at min far er stærkere end din far.

    Sådan er bg, og andre fora nu, og der kommer altid tvister.

    Og uanset udfaldet så vælger de fleste på forhånd at lytte til det de finder mest rigtig ud fra deres viden, også selv om rådene er misvisende eller fejlagtig.
    Måske du skal læse det hele igen.
    Jeg mener ikke at mening mand, skal besidde alt værktøj og elektronisk udstyr.

    Kan egentlig ikke huske om jeg har skrevet privat med trådstarter, ang. Diverse oplysninger om data.(men mener jeg har)

    Men det kan du selvfølgelig ikke se, men jeg hjælper nu rigtig mange hvis de mangler oplysninger, hvis jeg har de oplysninger de mangler.

    Man kan aldrig stoppe de tvister, men man skal vel heller ikke sidde og holde fingrene fra tasterne, når folk kommer med urigtige oplysninger
    Men tror nu at det var det.


  • #42   29. jun 2018 #40
    Hvorfor skælder du ikke lige Adolf hitler ud samt giver en verbal skideballe til Stalin nu hvor du er igang?


  • Carsten S
    Carsten S Tilmeldt:
    sep 2016

    Svar: 42
    #43   29. jun 2018 Ja, der er tydeligvis nogle som føler sig stødt på manchetterne !

    Lad nu være med at bruge mere tid på det her, for det har jeg ikke tænkt mig at gøre.

    Til dig med Hitler og Stalin. Gud hjælpe mig. Du bør da søge hjælp !


  • #44   29. jun 2018 Søge hjælp? Til hvad dog smiley

Kommentér på:
måling af tænd spole??

Annonce