{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.491 visninger | Oprettet:

HJÆLP! Hvor meget kompression? går på 5cyl? {{forumTopicSubject}}

Hej. Min bmw e36 320 (uden vanos) har længe sat ud og cutted fuldstændig nogle gange når jeg har kørt i den. Forleden var jeg i vaskehal med den (sikkert et tilfælde) men herefter var det slemt med at den cuttede fuldstændig ud. Jeg kom hjem og opdagede at den kun gik på 5 cylindre. Den lugtede brændt og jeg fandt ud af at den havde futtet en tændspole af. Denne var smeltet. Idag har jeg så skiftet samtlige tændrør og den ene tændspole til en ny, men søreme om det ikke er samme problem. smiley Går kun på 5 cylindre. Går virkelig hårdt i tomgang. Nu overvejer jeg at runde Thansen om købe en kompressionsmåler til 250 kr. og tjekke kompression på den ene cylinder. Hvor meget bør den være på?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  HJÆLP! Hvor meget kompression? går på 5cyl?
  • #1   25. jan 2012 9-11 bar ca...

  • #2   25. jan 2012 11,5-13,5 er det mest optimale på biler...

  • #3   25. jan 2012 Er nemlig lærling smiley Er lige blevet færdig med grundforløb og er på en kursus ved siden af min læreplads.

  • #4   25. jan 2012 det lyder som en brændt ventil , medmindre du ikke har udskiftet tændrør

  • #5   25. jan 2012 Tak for inputs.
    B4NDIT: Det kan være. Som sagt var tændspolen til den pågældende cylinder også futtet af (decideret smeltet). Men eftersom jeg har skiftet alle tændrør, og den defekte tændspole skal jjo sikker dybere ned. Er det noget man kan skifte selv, som u-autoriseret?


  • #6   25. jan 2012 Jeg synes du skal starte med at måle med et scop om der kommer signal og spænding til den nye tændspole.
    Hvis den gamle har været brændt så meget af, kan der sagtens være røget en sikring, ledning eller evt en styreboks.


  • #7   25. jan 2012 Jesper !: Kan du beskrive nærmere hvilke ledninger der skal måles, og hvad de skal vise? Bare med et multimeter?

  • #8   25. jan 2012 Du kan ikke bruge et multimeter til noget som helst.
    Men på den ene skal der være spænding. Det er nok 5volt. På den anden skal der komme signal fra boksen.

    Ser nogenlunde sådan ud (uden punktumer)..
    ....../!
    ...../.!
    ---/..!-^V^V^----


  • #9   25. jan 2012 Det er nok for kompliceret og omkostningstungt til at jeg bør give mig i kast med det. Medmindre et scop (hvad er det i grunden?) kan anskaffes billigt og det er forholdsvis ligetil at bruge. Ellers må det vel være den dyre løsning - altså en mekaniker, som skal betales for at fejlfinde og lave den. Fuck. ;/

  • #10   25. jan 2012 ja det er da bare af med toppen, men du kan jo også lave en lækage måling på cylinderen jeg har et udhulet tændrør, hvor der er svejst studs på så jeg kan sætte en slange på fra kompressor, og lave en "lækage" måling så kan du høre om det kommer op af indsugning eller ud af udstødning smiley billig løsning

  • #11   25. jan 2012 du kan da bare sætte tænding på og se om der der spænding til spolerne ...

  • #12   25. jan 2012 B4NDIT: Er det så ikke næsten nemmere at fise i Thansen og købe en kompressionstester til 250? Kan den ikke gøre jobbet?
    Hvad angår at amåle spænding til spolerne:
    Tænding på, og så et multimeter på stikket der skal i tændspolerne?


  • #13   25. jan 2012 Altså hvor svært er det lige at kontrollere en tændspole? Pil tændspolen op, ud med tændrøret. Sæt tændrøret i tændspolen, sæt div. stik i tændspolen, og læg tændrørets gevind på noget bart metal. Så skal tændrøret gnister når du forsøger på at starte den og når den køre.

    Har i aldrig rodet med knallerter?????


  • #14   25. jan 2012 Nu er det jo ikke lige det mest aktuelle med en tændspole på en bmw, der er sku lidt forskel fra maxi tiden...

  • #15   25. jan 2012 Helt ærligt bandit, kalder du dig ikke mekaniker?
    Han har haft en smeltet tændspole, så selvfølgelig er det enten spænding eller signal til den det er galt med. hvorfor skulle kompressionen fejle noget? Det første han skal kontrollere er sgu om der er gnist. Og det at sammenligningen med maxi egentligt ikke helt ved siden af. Det er samme måde man kontrollerer det.


  • #16   26. jan 2012 Okay, så for at opsummere. Første skridt når jeg kommer hjem fra arbejde idag bliver altså at flå tændrør og tændspole op af cylinder 1 som den ikke går på (har prøvet både med og uden tændspolen tilsluttet, hvilket ikke giver nogen forskel, ergo er det vel den cylinder.

    Kan jeg bare smække tændspole og tændrør op på toppen eller skal det være et separat stykke metal som ikke er i forbindelse med motoren?
    I øvrigt var tændrøret væsentligt mere lysebrunt end de resterende 5 på denne cylinder. Er det ikke en indikator på en mere mager blanding? Altså måske en indsprøjtningsdyse fejl?


  • #17   26. jan 2012 Hej. Til min store skuffelse er jeg idag fundet frem til at det nok er motorstyreboksen der er død på den. smiley

    Det forholder sig åbenbart sådan at dræningshullerne af vand på E36'ere før 94 ikke er optimale efter mange år, da de bliver stoppet til og er for små. Det resulterer i den sejler over og sjasker motorstyringen ind i vand. Rædselsfuldt.

    Jeg er nået til den konklusion fordi at jeg testede om den gnistede på cylinder 1, og det gjorde den ikke. Derudover læste jeg om problemet med vaskehaller og gamle E36'ere et par steder, og ja... Life's a bitch. Den bliver sgu dyr.


  • #18   26. jan 2012 Start nu med at kontrollere om der kommer forsyningsspænding på den ene ledning.

  • #19   27. jan 2012 Jeg har kun et multimeter til rådighed. Hvordan måler jeg dette? Jeg har som sagt tjekket om den gnister ved cylinder 1. Det gør den ikke. heller ikke selvom jeg bytter tændspolerne rundt og prøver med andre. Ergo kommer der vel ikke forsyningsspænding på den ledning. Men det kan vel ligeså godt skyldes ECU'en eller hvordan?

  • #20   27. jan 2012 Jamen så kommer der jo enten ikke forsyningsspænding, eller også kommer der ikke signal.

    Det du kan gøre med dit multimeter er at kontrollere om der kommer forsyningsspænding, men hvis du har en pære liggende, så brug den i stedet så der kommer forbrug på. Det er på den ene af ledningerne.
    Er der forsyningsspænding, så mål ledningen igennem fra boksen til spolen. Er der gennemgang i den, så sender din boks ikke et signal ud.


Kommentér på:
HJÆLP! Hvor meget kompression? går på 5cyl?

Annonce