{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
888 visninger | Oprettet:

xenon? {{forumTopicSubject}}

hey

hvad indebærre det at man få lavet lovligt xenon? hvis nu bilen har lygtevask. kan man så købe noget automatisk lygtejusterings's modul?

i bilen kan jeg godt justere lyset op og ned nu inde fra elektronisk..


og regl mæssigt er det så ulovligt at anvende xenon til langtlys? og normale H1 pære til nærlys? og hvad er bøden ved at være oppe på?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  xenon?
  • #1   5. feb 2012 Du skal have godkendte forlygter til gasudlednings pærer så skal du have lygte vasker og automatisk højde justering som er en føler på bagtøjet som kan mærke hvor hårdt din bil er læsset så den ikke blænder modkørende. Alt eftermonteret Xenon er ulovligt. Jeg har været igennem omsyn pga efter monteret xenon på en af mine gamle biler. Det koster 500 kr i bøde per sæt du har monteret ulovligt

  • #2   5. feb 2012 selve lygten skal også være godkendt til xenon

  • #3   5. feb 2012 lygten skal altid være godkendt til xenon.

    Til fjernlys og tågelys, er det kun lygten der skal være godkendt til xenon. Der skal ikke være lygtejustering & lygtespul.


    Man kan godt købe et lygtejusteringssæt, og så et par godkendte lygter så er du ved at være der.

    Bøderne er 1000 kr pr ulovlig lygtesæt.


  • #4   5. feb 2012 svar fra fstyr ang xenon i tågelygter & fjernlyslygter

    To af de vigtigste krav er:



    1) Er bilen EF-typegodkendt skal lygterne også være EF-/ECE-godkendt og e-/E-mærket herunder også med hensyn til funktionsmærkningen, f.eks. har en fjernlyslygte med xenon (gasudladningspære) funktionsmærket "DR". Lyskilden (pæren) skal også være EF-/ECE-typegodkendt og e-/E-mærket.


    2) Lygten skal være konstrueret til den pågældende lyskilde f.eks. Xenon. Et Xenon-pærekit til montering i en halogenpærefatning i parabolen er således ikke lovligt.



    Når dette er sagt, så har Færdselsstyrelsen endnu ikke hørt om e-/E-typegodkendte tågelygter til xenonpærer.



    Der er iøvrigt ikke krav om hverken lygtevaskere eller automatisk højdejustering af lyskeglen, når der er tale om tågeforlygter og seperate fjernlyslygter.



    Regler om lygter kan ses på www.fstyr.dk under Køretøjer - Regler om køretøjer - Vejledning om syn af køretøjer, afsnit 6.



    Med venlig hilsen

    Allan Hansen, Ingeniør
    Færdselsstyrelsen, Bilteknisk Afdeling
    Road Safety and Transport Agency
    Adelgade 13
    DK-1304 København K
    Tlf.: +45 33954370
    Fax: +45 33381427
    e-mail: aha@fstyr.dk
    www.fstyr.dk



  • #5   5. feb 2012 som folk skriver:

    Lygte vask
    Automatisk højdejustering
    Xenon godkendte forlygter (enten nær + fjern (bi xenon) eller bare nærlys)
    Og godkendte pære

    Det er stort set det hele..

    Ja i princippet kan du godt smide xenon i fjernlys da det jo alligevel bare skal lyse langt MEN du taber ved at din lygte stadig ikke er godkendt til dem smiley Så det vil aldrig være lovligt..

    Men du kan få fjernlys fra hella som er godkendte xenon parabol lygter.. Det betyder jo at man godt kan få parabol lygter godkendte til xenon smiley


  • #6   5. feb 2012 Man må da heller ikke kunne justere højden inde fra kabinen?

  • #7   5. feb 2012 Kasper _
    nej for så er det jo ikke automatisk justering


  • #8   5. feb 2012 Nej netop. Derfor kræver det også at enten kontakten bliver afbrudt eller man fjerne den. På nyere biler kan det sidste bare være lidt svært.

  • #9   5. feb 2012 _Kasper _:
    Det bliver jo slået fra når der er auto lygtejustering smiley
    Så regulere det udstyr jo højden..
    Og knappen kan man vel bare lade sidde, så længe den ikk virker er det vel ok? smiley


  • #10   5. feb 2012 det jeg savner et godt langt lys.. kort lys er ikke så vigtigt da jeg køre meget landvej så bruger meget langtlys.


    dvs hvis jeg køber en lygte med 2 stk H1 pære og montere en H1 xenon til fjernlyset skal jeg ikke have højdejustering samt vasker?

    så skal de kun hvad ? være EF-/ECE godkendt og selv emærket... så er jeg kørene?


  • #11   5. feb 2012 Mark K:
    Nej du vil aldrig kunne få det godkendt fordi din lygte er ikke godkendt til xenon..

    Hvorfor ikk bare gøre som svenskerne og montere rally lygter på?
    Dem kan du få nogle af med xenon godkendelse smiley


  • #12   5. feb 2012 som jeg skriver. hvis jeg køber 2 nye lygter. som er godkendt med til xenon?

  • #13   5. feb 2012 Mark K:
    Du kan ikke finde lygter der er godkendt til xenon som bruger halogen pære smiley Det var derfor jeg misforstod dig..

    Hvis du køber 2 nye lygter, så SKAL der sidde noget som D2S, D1S, D2R osv i, da den SKAL bruge xenon pære ellers er den ikke godkendt smiley

    Men jo hvis du køber en ny lygte som er godkendt, auto justering og lygtevask så er du kørende med xenon smiley men det er forholdsvis dyrt..

    Lygte ca 6-30.000kr..
    Auto justering: ca 1200kr
    Lygtevask: ca 600kr (uoriginalt)

    Og hvis nødvendigt skal man jo have fat i et xenon kit som passer til lygten hvis det ikke er med.. (originale balaster osv er pisse dyre så derfor jeg lige skrev det)

    Roder selv med det her så derfor ved jeg en del om det smiley


  • #14   5. feb 2012 du skal bruge godkendte lygter til xenon
    lygtespul
    automatisk regulering af lyset på undervogen og de skal sidde på både for og bag aksel og må ikke kunne justeres fra kabinen af
    derudover skal dit nærlys osse kunne forblive tændt når du har fjernlys på også skal du have en godkendelse på kittet før det kan synes og godkendes


Kommentér på:
xenon?

Annonce