{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.159 visninger | Oprettet:

Honda Civic vti? {{forumTopicSubject}}

Hej folkens har været rundt og kigge på en masse forskellige civic vti'er.
og hver gang høre jeg de aldrig har haft nogen problemer med dem osv.
Men er der nogen der ved om der er nogen svagheder på dem altså motormæssigt osv?
Ved dog at de har en svaghed i de bagerste skærme ang rust. smiley
Mvh Morten

Ps og gider ikke høre på at fejlen er at det Honda osv.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Honda Civic vti?
  • #1   7. feb 2012 motoren er der ikke det vilde at udsætte på efter min erfaring bortset fra at mange af dem bruger olie fordi de ejer de har haft genem årne har tævede livet af dem.. men ellers er det nok mest rust du skal være på udkig efter det er min erfaring ihvertfald.

  • #2   7. feb 2012 Ja okay. Har været ude at kige på 2 og de begge siger de overhoved ikke bruger olie, kun lidt når de får lidt at leve at og rammer vtec.

    Hvad for noget olie er godt at køre på til dem? smiley


  • #3   7. feb 2012 det bedste er nok at købe en der ikke bruger olie selv om den rammer v-tec

  • #4   7. feb 2012 Ja det er helt rigtig. Men hvordan ved man lige at den ikke bruger olie. For hvis man spørger ejeren så siger han jo altid at den ikke bruger olie.

  • #5   7. feb 2012 De fleste bruger lidt olie, det er også en af deres svagheder.. men så længe det kun er lidt i ny og næ, er det ik meget værre end andre ældre biler som får lidt af leve af..

    Har endnu ik opdaget nogle slemme fejl, andet end rusten kan komme ret hurtigt smiley


  • #6   7. feb 2012 Nej det jo rigtig. Og det en gammel golf 2 der bruger lidt olie eller om det en vti der kun bruger lidt når der går i vtec er vist liemeget. smiley
    hvor andet er de slemme til at ruste andet iend i agskærmene? smiley


  • #7   7. feb 2012 ja de fleste af de ældre svende der bruger nok en sjat olie kig eftger om den ryger blået osv.. ellers ja rust rust rust og gerne i røven ved tårne har haft en der har sluppet hele vejen rundt ved de bagereste tårne..

  • #8   7. feb 2012 Ja okay. Men det er vel ikke altid man kan se om den ryger lidt blå?
    Ja okay hold da op, det vil jo være godt lige at se om der er rust der også så. smiley


  • #9   7. feb 2012 Deres motore kører omtrent upåklageligt, som de siger i top gear: Honda har lavet over 15 mio v-tec systemer, der er aldrig registreret et eneste tilfælde hvor de har fejlet... LMA'erne kan tikke lidt, men det er bare at skifte dem, nogle af dem bruger lidt olie ja, som regl olietyve eller stempelringe, men hvis den ikke bruger overdrevet meget er det fint, alle mine hondaer har brugt olie og de har altid kørt perfekt... Lejerne i gearkassen kan godt larme lidt, det betyder nye lejer eller gearkasse, jeg har selv haft 2 gearkasser med det problem (pga idioterne før mig har puttet forkert olie i, de kører IKKE på normal gearkasse olie)... Så sørg for at gearkassen ikke larmer, og skifter gar uden at skære tænder, specielt i 1,2,3 gear...

  • #10   7. feb 2012 Ang rust ska jeg ik gøre mig klog på det, havde en 94'er som var fyldt med rust, både i skærme, paneler og forbro, min nuværende crx fra 90' har ikke en snert af rust i bunden, den har dog lidt i skærmkanterne... Har før hørt folk sige at årgangene omkring 90-92 ruster mindre end tidligere og senere årgange, men om det passer ska jeg ik ku sige...

  • #11   7. feb 2012 LMA'erne hvad er det for nogen af dem? smiley
    Jamen er det ikke are generalt iler at hvis du ruger lidt olie så det nye stepelringe i eller olietyve?
    Men igen hvordan kan man finde ud af hvor meget olie de bruger?
    Okay larmen fra gearkassen er det noget man høre tydligt og lyder det som hvis der er lieskårne tænder i kassen? Altså den hyle lyd?
    skærentænder i 1,2,3gear er det kun ved hurtige gearskifte og hvis den gør det så det vel en træt kasse? smiley


  • #12   7. feb 2012 Nej okay det ved jeg så heller ikke noget om. Det jo lige som golf 2 og 3 2'ern ruster mindre en golf 3 gør. Men kommer vel også an på hvor godt man passer bilen. smiley

  • #13   7. feb 2012 LMA'er: http://honda-tech.com/showthread.php?t=2536305

    Topstykket rasler nærmest lidt hvis de trænger til at blive skiftet...

    1,2,3 gear fejler som regl ikke kun ved hurtige gearskift, jeg oplevede det mere ved meget høje omdrejninger, så du må ud og gi dem noget at leve af, og se hvordan gearkassen opfører sig i v-tec ;-)... Det kan også være forkert eller gammel olie som i skyld i den skærer tænder ved gearskift... Hvis lejerne er gået lyder det mere som knurren end en hylelyd, lidt ligesom med hjullejer... Man plejer ikke at være i tvivl hvis de er gået...



  • #14   7. feb 2012 Gearkassen skærer næsten kun tænder hvis syncro'erne er slidte, eller som sagt hvis den kører med forkert olie i kassen... Både syncro'er og lejerne i gearkassen sku være til at skifte hvis man kan lidt med hændernde, jeg har en komplet manual over det... Men jeg har kun oplevet at gearkassen fejler hvis den har kørt på forkert olie, ellers fungere de sgu fint....

  • #15   7. feb 2012 Hehe ja det jo det. man skal jo også lige give en bil lidt omdr når man kigger på ny il. Hjælper jo ikke noget man ikke trykker lidt til den og så når man køber den, så går den i stykker fordi man først trykked til den efter købet.

    Ja okay men tror måske jeg er med. smiley Men er det ikke meget sjældent at de hyler?


  • #16   7. feb 2012 alle biler bruger da olie når de får noget at leve af.!

  • #17   7. feb 2012 gider sku ikke lige og skal til at oversætte det da mit engelsk ikke er så mega godt. smiley

    Ja okay men hvis bare de har kørt med org olie så skulle de være fine?


  • #18   7. feb 2012 måske ikke så meget men stadigvæk.

  • #19   7. feb 2012 og til dig morten m: det er en solid maskine med god holdbar motor. de fleste af dem har fået nogle tæsk igennem årene men de holder stadigvæk, så det siger vel lidt om bilen.!
    mvh.


  • #20   7. feb 2012 thomas D
    ang olie forrug, ja alle bruger olie.
    Ja alle biler har fået tæsk, prøv feks tænk på alle de skide golf 3 vr6, hvor mange prygl har de ikke lige fået? smiley


  • #21   7. feb 2012
    michael J
    Men forstår stadig ikke helt hvad det lma er hehe. smiley


  • #22   7. feb 2012 Kort sagt: er de blevet passet ordentlig og efter bogen er der meget lille chance for at motor/gearkasse fejler... De er rimelig solidt bygget... Men vær specielt opmærksom på olien i gearkassen, det er en typisk begynder fejl og du er næsten garanteret at den vil brokke sig før eller siden hvis den ikke er rigtig...

  • #23   7. feb 2012 ja okay. Men hvordan sikre man sig at det er den rigtige olie?
    Ud over are købe bilen og skifte det med det samme?


  • #24   7. feb 2012 ja nu skal du ikke ødelægge min pointe morten! det stærk motor okay?? hehe :))
    lma er en slags fjederindretning/fjeder dims der sætte det vtec på "standby" når vtec ikke er "slået til". ved sku ikke lige hvordan jeg skal forklare det!

    mvh thomas.


  • #25   7. feb 2012 Det er en fjeder mekanisme som holder den midterste vippearm spændt når den ikke er i v-tec.... Honda har 3 vippearme, 2 stk som den bruger i normal kørsel d.v.s en til hver ventil, og en tredje som er v-tec profilen, når den ikke er i v-tec skal den profil stadig "støtte" imod knastakslen, ellers vil den sidde og banke imod profilen på akslen ved hver omgang... Der sker sådan set intet ved det, der er bare irriterende at høre på... Og som de skriver i linket så er er problemet løst efter første gang de skiftes... Billederne i linket forklarer det måske bedre end jeg kan, det har været en lang dag hehe smiley

  • #26   7. feb 2012 michael your the man.!

  • #27   7. feb 2012
    thomas D
    hehe ja honda er. smiley

    michael J
    haha det er helt okay så. smiley
    Men tror jeg er med nu måske.men hvis så det går i stykker så rasler det måske bare helt vildt eller? Skal bare være helt sikker i sagen. smiley


  • #28   7. feb 2012 Ang olien, så kan man for det meste lugte forskel på gearkasse olie og normal motorolie... Jeg plejer at høre hvor de sidst har fået skiftet olien, er det over et år siden skifter jeg den uanset hvad, hvis de ikke har fået service hos honda og ikke med sikkerhed kan sige præcis hvilkne olie der er i, skifter jeg også olien uanset hvad... Hvis ik du kan være 100% sikker, så skift for en sikkerhedsskyld, det er 200 kr vi snakker om...

  • #29   7. feb 2012 Ja, forestil dig vippearmen banker mod knastakslen ved hvor omgang, nogenlunde sådan vil det lyde ;-)... Det lyder lidt ligesom når ventiler trænger til at blive stillet, en slags raslelyd... Og så kan det kun høres når den IKKE er i v-tec... Så hvis den har en raslelyd og det forsvinder i v-tec så kender du løsningen... Men de fleste har efterhånden fået det skiftet i løbet af årene, der er ikke mange som gider at høre på det til hverdag, og det er en rimelig simpel operation at skifte dem...

  • #30   7. feb 2012 Ja okay.Men ja lugten af motor olie og gearolie der kan man nemt lugte forskellen da. Men ja hvis ikke det koster mere hvorfor så ikke bare skifte det hvis man køber en. Så ved man selv hvornår det er skiftet ca. Hvor hvor ofte vil i mene det skal skiftes så?

  • #31   7. feb 2012 Ja okay så er jeg helt med og for dælen det vil være træls at høre på så. Men hvad koster sådan en omgang ca? smiley
    Men vælger nok at få en til at lave det for mig som ved en del om Honda. smiley


  • #32   7. feb 2012 Jeg plejer at skifte 1 gang om året, men jeg er ikke sikker på at det er nødvendigt... De skal enten have honda's egen MTF olie, eller normal 5w-30 motorolie... Det er ikke alle som er klar over det, men honda's gearkasser kører på meget tyndere olie end andre biler, deres gearkasser er "tættere" bygget, og derfor bliver de ikke smurt ordentligt hvis olien er for tyk, som f.eks gearkasseolie er...

    Skifte LMA'er kender jeg ikke prisen på, men i indkøb koster de vidst ikke ret meget, det er mere arbejdslønnen... Det tager nok ca 4-5 timer at skifte...


  • #33   7. feb 2012 Og olien må IKKE være fuldsyntetisk... Glemte jeg lige smiley

  • #34   7. feb 2012 Okay, men vil nu helt klart selv vælge org gear olie. smiley
    Men hvordan med motor olie hvad vil i vælge der til? smiley
    Mange siger de skal have 10/60 men har en anden Honda på hånden og han køre på 5 eller 10/40 mener jeg. Og den har gået 186000km og det er self castoil eller hvad det hedder.


  • #35   7. feb 2012 Okay hvorfor må det IKKE være fuldsyntetisk

  • #36   7. feb 2012 Jeg kan ikke præcis huske hvorfor det ikke må være fuldsyntetisk olie i gearkassen, men jeg mener det er noget med at syncromeshringene ikke kan fungere ordentlig, det har noget med friktionen og syncromeshringene at gøre... Kan bare huske at det var et no-go... evt snak med transex på d-series.org, han er den største honda-gearkasse-nørd jeg nogensinde har været i kontakt med, han forklarede det engang, men jeg kan ikke huske det præcist mere desværre...

    Jeg har altid kørt på 10w40 om sommeren og 5w-40 om vinteren, og det virker fint for mig... 10w-60 har du slet ik brug for med mindre du ligger i v-tec feltet konstant, i det tilfælde burde du aflevere kørekortet ;-)... Jo mere slidst motoren er, desto større er tolerancerne=mellemrummene og desto tykkere skal olien være... Jeg har hørt om mange folk med nye ferrari'er som kører på 0w-20 olie pga tolerancerne er så små... Så en honda motor der har gået ca 200.000 km ville jeg give 5w/10w-40 uden tvivl...

    tyk olie er = højere olietryk, men mindre olieflow
    Tynd olie er = højere olieflow men mindre olietryk...



  • #37   7. feb 2012 Ja okay. smiley
    Jamen så ved jeg jo det, Syntes også det virker vildt med 10/60 på en alm b16. Når jeg kørte med 10/60 på min gamle supra.


  • #38   7. feb 2012 Prøv evt at søge på hondaklub.dk, jeg ved der ligger en laaaangt tråd derinde, netop omkring olie til honda'er, der bliver det forklaret ned i mindste detaljer hvorfor man vælger hvilken olie, af folk som har styr på det og testet det....

  • #40   7. feb 2012 http://www.bobistheoilguy.com/motor-oil-101/

    Du får os lige den der, så keder du dig ihvertfald ik i aften smiley


  • #41   7. feb 2012 haha jamen jeg takker. altid godt med lidt læse stof. smiley

  • #42   9. feb 2012 Motorerne er BUNDSOLIDE! jeg har haft min i 6 år, den har gået +330k og har været på bane i de sidste 8 år så vidt jeg ved, med org motor og gearkasse..!

    At de bruger olie er så meget sagt, kører man i dem som man kører i en Toyota Carina E, så bruger (de fleste) ikke olie, men kører man til begrænseren hver dag, som jeg har gjort de sidste 2000dage, så bruger (min) 1liter pr. 5000km..

    Og lyder er bare sååååå:

    http://www.bilgalleri.dk/vid_vis.aspx?VideoID=46096


  • #43   9. feb 2012 hehe ja okay. smiley
    Men ja de motor er vist ikke rigtig til at slå ihjel. smiley


  • #44   9. feb 2012 Mht gearolie, hvad er så den snak med fuldsyntetisk olie eller ej ??

    I fylder for pokker ikke motorolie i gearkasserne ?? c")

    Der skal Honda MTF 2 eller 3 olie på gearkassen..


  • #45   9. feb 2012 jamen det var noget med der ikke måtte komme fuldsyntedisk i gearkassen.
    ja hvis jeg skal købe gearolie så bliver det org fra Honda da det er det alle siger er det bedste.



  • #46   9. feb 2012 jamen der skal netop ikke motorolie i gearkassen, så om det er fuldsyntetisk, sem eller mineralsk olie er lige fedt..

    MTF 3 smiley


  • #47   9. feb 2012 hehe oki. Hvad er mtf3? smiley

  • #48   9. feb 2012 Manual transmission fuel

    http://images.forum-auto.com/mesimages/182271/MTF-3.jpg


  • #49   9. feb 2012 Mirza A: Der er absolut ingen problemer i at fylde normal 5w-30 motorolie i gearkasserne på honda... Prøv at læs i din manual til bilen, selv i den står det skrevet....

  • #50   9. feb 2012 Der står at man kan bruge det som en midlertidig løsning... man kan også bruge sit nødhjul som en midlertidig løsning

  • #51   9. feb 2012 Mirza A: Gå ind på d-series.org, honda-tech.com eller bare hondaklub.dk for den sags skyld og læs om det... Normal motorolie er ganske udmærket til de gearkasser, der har endda været tale om at honda's egen MTF1 eller MTF2 var for tynd når gearkasserne havde kørt mange km.... Tolerance data opgiver også normal 5w-30 olie som hvad der skal i honda gearkasser....

  • #52   9. feb 2012 MIchael J.. jeg sidder lige nu med Hondas org manual til civic 96-00, ikke servicebog ol. men den org manual på 2189 sider..

    Der står følgende og jeg citerer:" Always use genuine Honda Manual Transmission Fluid (MTF). Using motor oil can cause stiffer shifting because it does not contain the proper additives"

    Jeg har desuden være medlem af Hondaklubben i 7 år, og er også jævnt på honda tech, at nogle har gode erfaringer med motorolie, kan skyldes mange ting (som regel en slidt gearkasse) men hvis man passer og servicerer sin bil så er man ude over de problemer..


  • #53   9. feb 2012 er nu lieglad med olie man kan bruge. Jeg vil altid købe org gearolie da jeg har hørt fra flere man skal købe org.

Kommentér på:
Honda Civic vti?

Annonce