{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.793 visninger | Oprettet:

trækaksel skift {{forumTopicSubject}}

På en skoda felicia 1.6 med polo motor, fra 97.. manchetten er gået i den ene side, men vil ikke risikere noget, så kan ligeså godt skifte hele akslen..
men hvad kræver det at skille det ad, og hvad skal man lige være opmærksom på??
er ret fingernem, og kan sagtens hitte ud af det, vil bare gerne vide om der er noget, som jeg ikke lige har tænkt over der kunne ske..
og hvad skal helt præcist skilles ad udover alt bremesystem i den side, skal af..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  trækaksel skift
  • #1   7. mar 2012 bremse systemet skal ikke skilles.. af med møtrikken i midten til akslen, og boltene på flanchen inde ved gearkassen.

    så afmontere du bærekuglen, så du kan hive ud i fjederbenet så akslen kommer løs.


  • #2   7. mar 2012 Du kan sagtens hitte ud af det men du mener simpelthen at hele bremse systemet skal afmonteres for at skifte den ? Ville nu bare skifte den manchet. Sku ikke noget være noget problem

  • #3   7. mar 2012 At skifte hele akslen ville da være unødvendigt.. Bare af med asklen, rens den, gi den noget nyt fedt og så på med den nye manchet..

  • #4   7. mar 2012 Kan virkelig heller ikke forstå hvorfor du vil skifte den helt? ville også bare evt rense den af og fyrre noget fedt i igen.. Og du skal ikke skille bremse system af smiley

  • #5   8. mar 2012 hvorfor ikke gøre det?? kan være der allerede er kommet noget skidt ind i den, og så går den død et par 1000km efter, så skal jeg bøvle med det igen...
    nick - ja det skal det da, hvis skiven og kaliberen skal af, så er det vel hele bremsesystemet i den side af bilen??
    men det er bare at skrue midter bolten i navet af, og bærekugle og så trække det hele ud? smiley
    for så skulle det da være ligetil..


  • #6   8. mar 2012 fordi det ikke er nødvendigt.. ta manchetten af og kigge.. den vil højst snadsynlig være ren og fin.. ny manchet på og ny fedt i.. at skifte hele træk akslen ville være fråds... hvis du endelig insistere på du vil bruge en masse unødvendige penge så nøjes med og skifte knokkel ledet..

    hvis du skal have træk akslen ud skal du løsne den støre møtrik i midten.. du skal løsne de små skruer inde på gearkassen.. disse skal have loctite når du samler igen.. du skal løsne bærekugle og styrekugle så du kan komme til at trække fjederbenet ud..


  • #7   8. mar 2012 altså inde under manchetten ser det hele fint ud.. der er stadig en god sjat fedt, og den banker ikke når jeg drejer.. der ser heller ikke ud til at noget er gået i stykker som sådan, derinde.. heller ingen tegn på at der er masse af skidt..
    men har lappet manchetten med en god omgang gaffa tape indtil videre, så fedtet bliver derinde, og skidtet bliver nogenlunde ude indtil jeg har fået det skiftet..

    men for at skifte manchetten skal styre og bærekugle afmonteres(kan vel gøres med et ko-ben, eller andet kileformet smiley ?) og den store møtrik i midten ind til lejet, og hvad mere?? vil ikke skille en masse unødvendigt af jo smiley


  • #8   8. mar 2012 For og få styre kuglen af slår du ned en hammer på siden af der hvor kuglen sidder fast i klumpen. Så hopper den lige op og bære kugle løsner du skruen og fjerne den helt så kan man lige tage den ud. Det er meget meget nemt

  • #9   8. mar 2012 ja okay, kan bare huske at vi på mekaniker skolen fik at vide man ikke bare lige kunne tage dem af, og blev derfor nødt ti lat bruge aftrækker..

    men har jeg forstået dig ret, i det der skal af, i ovenstående?? smiley

    for vil ikke skille for meget ad, skal trodsalt stå på parkeringspladsen og gøre det jo.. smiley sporingen må hr mekaniker sku sørge for smiley

    undskyld jeg måske spørger dumt, men vil hellere spørge en gang for meget, end en gang for lidt..


  • #10   8. mar 2012 Der er jo forskel på hvordan det er lavet. Men på denne model er denne måde den letteste. Sporing burde ikke være nødvendigt da du jo ikke justere på noget

  • #11   8. mar 2012 nick - den er totalt ude af sporing i forvejen, og blev faktisk overrasket over det.. det højre forhjul(hvor manchetten også er gået), har den slidt dækket ca 1cm mere på indersiden, end ydersiden... og 14 dage inden jeg fik den(af min morfar), blev der skiftet "torsionsstang" i den ene side... men der er intet "nyt" at se i undervognen.. og den er blevet synet, præcis som den står idag.. den har kun gået 150000 og med FULD service bog og 1 ejers, som kun har kørt i den om sommeren... men undre mig bare, at den gør som den gør, med at slide dækekt skævt, for det burde den jo ikke kunne blive synet med??

  • #12   8. mar 2012 det er ikke sikkert synsmanden har set det.. men ja så er en sporing nok på sin plads jo..

    ikke alle synsmænd er lige grundige jo desværre


  • #13   9. mar 2012 det er rigtigt, men nu har jeg oplevet MANGE fejl fra det værksted.. fx at de klipepr stelkablerne på diverse ting, og så siger "ork, det betyder intet, det er jo skruet fast i metallet".. der er jo ligesom en grund til de er der... og de ødelægger mere end de gør gavn.. de kunen ikke engang finde ud af at skifte toppakning, hvilket resulterede i at motoren brækkede sig på en af mine forhenværende biler..

  • #14   9. mar 2012 skal dog siges, at det er ikke det værksted, bilen har fået service på.. nej det er sku autoriseret skoda forhandler... så det er hvertfald ikke der fejlen kommer fra smiley

Kommentér på:
trækaksel skift

Annonce