{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.370 visninger | Oprettet:

Centriske vs Excentriske bøsninger m.m. {{forumTopicSubject}}

Hellow drifters derude!

Jeg er ved at skille min bette Bimse ad med henblik på at skifte bøsninger og krænger (kun foran i denne omgang) og er lidt i tvivl om hvad jeg skal bestille til den. Jeg har selvfølgelig kig på Powerflex men her kommer 10.000 krs spørgsmålene og undskylder hvis spørgsmålene er meget rookie-agtige -vær sød at bære over med mig -jeg er stadig meget ny i dette
Men man kan vælge mellem centriske og excentriske bærearmsbøsninger og jeg fik at vide at jeg skulle skille skidtet ad og finde ud af hvad den har af bøsninger i forvejen og så bestille efter det. Men efter en hel del læseri på nettet, kan jeg se en fordel i at købe bærearmsbøsningerne med excentrisk hul da det giver bedre caster-vinkel? Eller misforstår jeg?
Er det nok at købe nye bærearms- og stabilisatorbøsninger eller bør jeg også købe powerflex til "kødbenene" når nu jeg har pillet tingene fra hinanden?
Et andet spørgsmål der også trænger sig på er at jeg rigtig godt kunne tænke mig bedre styreudslag inden næste gang jeg skal på banen. Er der noget med at man billigt og gør-det-selv-agtigt kan forkorte tandstangen for at øge styreudslaget? Hvis jeg er inde på det rigtige, hvor meget kan man komme afsted med at kappe a den i begge sider?

Håber der er nogle kloge hod´er og venlige sjæle der li´vil bruge tid på at øse ud af deres erfaringer:-D

Ps: Har nogen erfaring med disse bøsninger? De koster nærmest halv pris af Powerflex men nogle gange hænger kvali og pris jo sammen:

http://www.floflex.co.uk/index.php?cPath=76_103&osCsid=12663b5d34fe8ea326336f9b657efc61


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Centriske vs Excentriske bøsninger m.m.
  • #1   23. mar 2012 Denne følger jeg med på..

  • #2   23. mar 2012 Bøsningerne aner jeg intet om..

    Men mht styrudslag, der skal du ikke korte noget af tandstangen.. Det du kan gøre er at sætte en bøsning/spacer mellem tand og sporstang, derved kan den skubbe sporstangen længere ud .. (pas på med for lange bøsninger, så ricikere du den kværker tandstangen) Det næste du kan gør er at flytte din styrekugle længere ind mod navet, lidt ned for at undgå bumpsteer, også vinkle den lidt ind mod bilens midte for at undgå for meget akkerman.. alt dette er der ingen mål på, det er bare at sætte dig ned og prøve dig frem . Jeg har gjort det på min og det spiller max og er mindst ligeså godt som dyre knucles hvis ikke bedre.. Pas forresten på du ikke for så meget udslag på den går over center


  • #3   23. mar 2012 Nikolai Povlsen: Nøøøj dér sendte du mig li´på rundtur på nettet omkring "Bumpsteer" og "Ackerman"! Spændende læsning -og megaskræmmende hvor meget der egentlig er omkring opsætning af undervogn -det er godtnok en større videnskab! smiley
    Det jeg desværre også kæmper lidt med er hvad de forskellige dele hedder på dansk og engelsk:-P Men det hjælper dog en del når der også er illustrationer med!
    Men som du også er inde på, så skal man selv føle sig frem mht hvordan opsætningen skal være.


  • #4   23. mar 2012 Daniel H: Linker li´til noget go´læsning omkring "Ackerman" hvis det har interesse (godtnok omtales det i forbindelse med fjernstyrede biler men principperne er de samme som jeg forstår det):
    http://www.rctek.com/technical/handling/ackerman_steering_principle.html

    Og "Bumpsteer":
    http://www.youtube.com/watch?v=gKJAukSZRT0 (Der er også en masse andre gode videoer omkring undervogn gennem dette link;-D)

    http://www.longacreracing.com/articles/art.asp?ARTID=13


Kommentér på:
Centriske vs Excentriske bøsninger m.m.

Annonce