{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.844 visninger | Oprettet:

Skæv boring i topstykke {{forumTopicSubject}}

Har en bolt i topstykket der har været knækket. Den er blevet boret ud og erstattet og har virket fint i et års tid. Nu er den så gal igen....

Det nye gevind der blev lavet gik ikke særlig dybt, fordi opboringen blev en smule skæv. pga.pladsmangel. Spørgsmålet er så. Kan det lade sig gøre at fylde hullet ud med noget kemisk alu, en alu svejsning eller lign. så man jeg kan lave en ny boring med frisk gevind?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af to lamper 700 kr.
  • opvaskemaskine montering 700 kr.
  • Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Skæv boring i topstykke
  • #1   4. maj 2012 er der ikke mulighd for at bore en gevindbøsning i

• #2   4. maj 2012 Noget i stil med den her?
    http://www.klee.dk/catalog/product/productgroup/el_ndxq/id/1/

Det blev i sin tid lavet med en hjemmefusket bøsning. Et stykke rør med ud og indv. gevind så den fik lidt at bide i, men det var altså ikkke nok.

Jeg har ingen idé om hvor tæt jeg ligger på vand og olie kanaler... smiley

• #3   4. maj 2012 jeg tænkte netop på sådan en bøsning som i selv har lavet sidst.s¨er der nok kun den sure vej tilbage af med topstykket og ned og få det svejst, det skal være en rigtig dygtig smed for det er ikke bare lige, eller måske hos et cylinderservice.

• #4   4. maj 2012 Æv! smiley

Vil ikke ofre for meget på den gamle motor, da jeg alligevel har planer om at skifte den ud. Jeg må se om jeg kan fuske det lidt igen så den ikke larmer for galt. smiley

• #6   4. maj 2012 det er ikke muligt med en helicoil, da han allerede har boret hulle op til en del større...

• #7   4. maj 2012 Nej det er vel mere eller mindre det samme som jeg allerede har gjort... ? Er da frisk på at give det et forsøg... Hvor forhandles heli-coil? Sanistål?

• #8   4. maj 2012 med en helicoil bore man kun hullet en anelse større end deet var org, så det er forbi, der er kun en ny gevindbøsning eller svejsning tilbage er jeg bange for...
    noget i denne stil:
    http://shop.yamahafs1.dk/8-vaerktoej-gevindrep-12/gevindreparation-76/gevindboesning-haerdet-m8-105.html

• Brian  S
    Brian S Tilmeldt:
    jan 2012

Følger: 1 Emner: 6 Svar: 862
    #9   4. maj 2012 Lav et gevind der virker ( størrelsen er ligegyldigt ) og få det lokale maskinværksted til at lave en gevind adapter til dig.

Eller så skal jeg nok lave en til dig.....

• #10   4. maj 2012 Du burde da kunne tjekke længden på de øvrige bolte.... og så ved du ca hvor langt du kan bore....

Derudover hvis du skal lave en nødløsning han du nu godt bore det op i overstørrelse og sætte en meget tørre helicoil i og derefter en mindre helicoil oven i den anden ind til du kommer ned i det mål du skal bruge...

Især hvis det kun er en løsning der ikke skal holde længe...

Men et andet pørgsmål er, at hvorfor er det gået igen, har du pillet det af igen, for nødløsninger skiller man jo ikke fra hinanden igen og igen....

• Brian  S
    Brian S Tilmeldt:
    jan 2012

#11   4. maj 2012 @buggi boy.

Du er helt væk !!!!! og rådgiver stik mod bedre vidende.

Man kan under ingen omstændigheder sætte 2 coils sammen. da der ikke findes 2 coil størelser med samme gevindstigning...

Man laver en special gevind bøsning/adapter og dette er ikke mere nødløsning end en coil. og holder mindst lige så godt. ( og modsat en coil kan man bruge gevindet )

• #12   4. maj 2012 nemlig brian...

• #13   5. maj 2012 Det skulle ikke være en permanent løsning.. og jo selvfølgelig kan det da lade sig gøre....

• #14   5. maj 2012 Og jo man kan da godt få i diverse størrelser....

http://www.timesert.com/html/mtrcsert.html

• Brian  S
    Brian S Tilmeldt:
    jan 2012

#15   5. maj 2012 @buggi.

NEJ !!!!!

Du snakker mod bedre vidende. og din viden på det her område er TEORETISK. synes du skal prøve, da du åbenlyst skal have stået med dimserne i hænderne for at forstå at man på ingen måde kan skrue 2 coils sammen som ikke har samme stigning og hvor udv coil ikke passer i dia med indv over str....

Svare til at skrue en tomme bolt i et metrisk gevindhul....

• #17   6. maj 2012 Så i ikke mit link, jeg har både stået med helicolis og timeserts i hånden... men kan se at i ikke kan læse hvad mm. man kan få i...

Og jo har skam stået med de forskellige ting i hånden.. jeg bruger det bare sjældent da jeg hellere vil lave nyt gevind, og det kan man sagtens, man kan endda bore op i overstørrelse og sætte en bolt i, og skære den over når man har låst den, og derefter skære mindre gevind i den...

Men ja jeg har set mange fejlslagne forsøg på at bore bolte ud for at skære nyt gevind, og at folk så har boret skævt og ikke langt nok ind...

Og som spørgeren skrev.:::::
    <<<<
    Æv! smiley

Vil ikke ofre for meget på den gamle motor, da jeg alligevel har planer om at skifte den ud. Jeg må se om jeg kan fuske det lidt igen så den ikke larmer for galt. smiley >>>>>>

Så må gå ud fra at det er i udstødningsmanifolden han har en knækket bolt....
    Og selvfølglig kan man da bore den op i overstørelse og lave noget der virker.....

Men selvfølgelig men både det rigtige udstyr ( evt. en vinkelbore maskine ) og så gerne i overstørrelse, lad os antage at der sidder en 8 mm.. bolt, så borer men enten op i samme størrelse eller 10 mm. og borer derefter op i enten 6 eller 8 mm. og selvfølgelig skifter til ny pakning så det ikke er nødvendigt at knokkelspænde for så når man langt hen ad vejen...

OG skulle det være for dyrt eller for bøvlet,,, JA så kører man jo bare med det som det er....

Men skriv nu ikke jeg ikke aner et hak om hvad jeg skriver om.....

• #18   6. maj 2012 ja de timesert er fantastiske, bemærk hvordan manden i den første video uden besvær lige laver gevindet 10 grader skævt virkelig flot....

• #19   6. maj 2012 Jeg takker for svarene. Det var nu en interessant diskussion hvor nogle muligheder liiiige blev vendt og drejet... smiley

Mon ikke jeg kan få det til at sidde lidt bedre end det gør nu.. Som den er p.t. larmer den af H til de første 10 min. hvorefter metal / alu åbenbart udvider sig nok til at lukke tæt og motoren spinder som en mis igen. HeHe.

...Jeg kaster mig ud i det.

• Brian  S
    Brian S Tilmeldt:
    jan 2012

#20   6. maj 2012 Yep timesert er rigtig gode. men dem kan man heller ikke sætte ind i hinanden "Buggi" .....

• #21   7. maj 2012 Så siger vi bare det.....

Kommentér på:
Skæv boring i topstykke

Annonce