Seat altea FR, sikke et køb, gør det aldrig mere!! {{forumTopicSubject}}
Har lige købt en Seat altea af en kammerat, gør det aldrig mere.
Fra dag 1 da jeg rullede ind i min helt nye indkørsel dryppede der olie fra motoren, Kontaktede "kammeraten" for at høre hvad det kunne skyldes. Han sagde det var olie fra tidligere utæt bundprop som VAR skiftet. Ok tænkte jeg, så kørte jeg en kort tur dagen efter. Efter kort tid begyndte forvarmer lampen at lyse og jeg kunne ikke køre ret hurtigt, kom langsomt op i fart, hvad nu??
Kørte ind til siden, slukkede bilen og startede den igen. Så var der "krudt" i den igen.
Nå efter en uge og ikke havde kørt ret meget i den, havde jeg 17 oliepletter i min indkørsel. Shit, kørte den på værksted. De skiftede pakninger og kunne herefter fortælle mig at turboen var slidt/defekt. Kontaktede "kammeraten" og han blev skide sur. Fik ham overtalt til at køre den på det værksted han altid fik lavet service på, der stod intet i servicebogen om service i op til 37.000 km siden. Forklaringen var at det blev gjort "undercover". Nå men havde den så på værksted. De afviste at der var noget galt med turboen, der var lidt slør, men det var meget normalt.
Nå, men da jeg sagde den spilte konstant olie og den ikke efter min mening havde 200 Hk, sagde de at det ikke passede. Nå tænkte jeg, 200 Hk er altså ret meget kraft. Det tager over 10 sek at komme på 100 km i timen. Er der ikk noget galt?????
Fik værkstedet til at løfte bilen op på lift, bundpladen var SMURT ind i olie og jeg fik bare forklaringen at en dieselbil SKAL smide olie. Nå, hold da op, har 2 firmabiler diesel (VW) og de har sku aldrig smidt en dråbe i min indkørsel. den ene har holdt der i 5 år, ikke en plet. Nå, har bedt dem motorvaske og undervognsvaske seat´en, så de kan se hvad der er galt. Skal ned med den mandag, så havde lige mulighed for at få en kammerat på bilen inden da. Igår kiggede han så på bilen. Den drypper stadig olie. Vi lod seat´en holde i tomgang i 10 min inden vi kiggede på bilen, så den blev varm. Da jeg trykkede på speederen, kunne omdrejningstælleren kun nå op på 3000 omdr. den ville ikke længere op. Fra udstødningen kom der et konstant blåt skær. Efter ca 5 min igen i tomgang, fik jeg endelig omdr. tallet op på det røde felt. Det var som om at nu skete der noget. Der var dog stadig blåt røgskær fra udstødningen. Da vi satte os i bilen for at prøve at fyre den af, kunne vi høre små kliklyde i tomgang, hvad kan det skyldes? Nå men nu skulle vi prøve de 200 Hk. Sikke en narefisse til bil. Forsøgte hjulspind og god fart, sikke noget oprekl. l...!
Er der nogen af jer som har oplevet lignende?? Har jeg købt et sminket lig? Har jeg købt katten i sækken?
Er frustreret. Er der nogen der kender et godt værksted, som kan tjekke bilen på rullefelt, Lave kompressionstest og vaccumtest og motortest til rimelig penge? Må finde ud af hvad bilen fejler.
jun 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
jul 2008
Følger: 47 Følgere: 57 Biler: 3 Svar: 192
Jeg kan smide vagcom tester på, så kan du få udskriften på mail.
Vi kan teste alt igennem, og ikke kun motoren.
Mvh Kim. Skriv privat besked med nummer bor i Herlev
okt 2002
Følger: 64 Følgere: 68 Biler: 3 Emner: 153 Svar: 11.904
Når den ryger blå KØRER MAN IKKE VIDERE! Det er selvsagt når det gælder en diesel, da turboen jo sikkert er stået af.
Tror den hælder olie ned i intercooleren og det løber så ud ved trykslangerens samling som ikke holder 100% tæt før der er tryk på.
Men det er da uden tvivl din makker der står for regningen, vil jeg mene.
Men for at tørre salt i såret kan jeg sige dit at det er en ualmindelig dårlig motor der er i FR modellen. De holder simpelthen ikke.
Søg andre steder på nettet og hør hvad de siger.
feb 2006
Følger: 113 Følgere: 111 Biler: 2 Emner: 167 Svar: 3.950
feb 2005
Følger: 34 Følgere: 33 Biler: 7 Emner: 203 Svar: 1.493
maj 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 4 Svar: 28
mar 2005
Følger: 60 Følgere: 64 Biler: 30 Emner: 5 Svar: 353
apr 2003
Følger: 55 Følgere: 58 Biler: 7 Emner: 50 Svar: 3.310
apr 2005
Følger: 41 Følgere: 112 Biler: 9 Emner: 147 Svar: 2.812
mar 2011
Følger: 17 Følgere: 17 Biler: 2 Emner: 24 Svar: 593
jul 2008
Følger: 47 Følgere: 57 Biler: 3 Svar: 192
nov 2007
Følger: 8 Følgere: 11 Biler: 2 Emner: 55 Svar: 6.850
okt 2002
Følger: 64 Følgere: 68 Biler: 3 Emner: 153 Svar: 11.904
BMW skal man ikke begynde at nævne når det gælder diesel problemer!!
okt 2007
Følger: 26 Følgere: 25 Biler: 4 Emner: 84 Svar: 451
sep 2005
Følger: 10 Følgere: 19 Biler: 1 Emner: 1.074 Svar: 5.130
Prøv at gå på youtube og søg på "runaway diesel", det er sgu ikke for sjov!
Peder
Hvad har det med mærket seat at gøre? Bilen er jo identisk med en golf 5. Min seat fejler heller ikke noget.
mar 2006
Følger: 103 Følgere: 100 Biler: 6 Emner: 29 Svar: 2.497
Dyser, topstykker, kobling svinghjul, turbo, olieretur, EGR fejl. I mine øjne en elending motor - og syntes det er tilladt at have fejl, ja selv Toyota har haft problemer med deres 3S-FE, men den blev dog rettet på garanti uanset bilens alder = ny motor. Men at have fejl, hvor alle er så fatale? Det syntes jeg virker for useriøst, når man tænker på hvordan mærket var førhen (1,9 TDI)
nov 2010
Følger: 9 Følgere: 8 Biler: 1 Emner: 42 Svar: 249
feb 2006
Følger: 42 Følgere: 41 Biler: 3 Emner: 150 Svar: 1.179
dec 2004
Følger: 37 Følgere: 36 Biler: 5 Emner: 271 Svar: 5.508
Dyr leksikon, og rigtig fin kammerat du har
jul 2008
Følgere: 22 Biler: 2 Emner: 155 Svar: 6.368
maj 2008
Følger: 64 Følgere: 60 Biler: 3 Emner: 29 Svar: 230
sep 2005
Følger: 10 Følgere: 19 Biler: 1 Emner: 1.074 Svar: 5.130
det er hvad der sker når en turbo diesel motor begynder at tage motorolie ind via indsugningen, spol hen til 1:30
maj 2008
Følger: 64 Følgere: 60 Biler: 3 Emner: 29 Svar: 230
jul 2008
Følgere: 22 Biler: 2 Emner: 155 Svar: 6.368
he he ikke denne størrelse der skal løbe af sted med sig selv ;o)
apr 2007
Følger: 16 Følgere: 18 Emner: 2 Svar: 683
jul 2009
Følger: 30 Følgere: 29 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 325
Jeg holder et eller andet sted med Morten D, man tjekker sku hvad man køber ligemeget om det er en kammi eller ej... Og alle de tumper der siger Hele vw gruppen er noget lort..... Jeg synes da bare i skal lukke røven, jeres indlæg er usaglige og høre slet ikke til i en normal samtale...
Gitte, vis du havde tjekket forum omkring den 2.0 TDI, så ville du have fundet tons vis af indlæg om den, ting du nok sku hav tjekket... Nu må du jo desværre bøde for det, og den mølle er ikke helt billig desværre, har en kammi der har fået den skiftet, han har dog heldigvis kun haft problemer med Turboen indtil videre....
Men ligesom en anden lidt længere oppe jeg vil tilslutte mig 100 % TFSIen er en fremragende motor...
Held med det Gitte.... Man skal sku passe på hvem man handler med...
jun 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
jun 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
jul 2009
Følger: 30 Følgere: 29 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 325
Gitte V...
Du behøver jo ikke nødvendigvis at skyde den af... Få tjekket den, det er sikkert bare møllen der er pis, og mener de ligger til en 4-5 kilo alt efter hvad "din mekaniker" kan få den hjem til.... Men få fat i et skoda værksted de kender fejlene 100 % og de ved hvad de skal gøre, og i Rds. er skoda værkstederne ikke SKIDE dyre, 550 kr. i timen her.... hvilket jeg synes er helt fair i forhold....
Det er en gennemgående helt okay bil du har, men de har problemer de FR tdi, og vis den har 200 hyppere så den chippet, min anbefaling er at få den chipning fjernet, også ny mølle på.... Held og lykke...
jun 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
jun 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
dec 2004
Følger: 37 Følgere: 36 Biler: 5 Emner: 271 Svar: 5.508
jan 2012
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 863
Kør ALTID en god lang prøvetur. Så du ved hvordan den bil du køber køre.
At du ikke har sat dig så meget ind i hvad for en bil du køber at du ikke engang ved hvor mange hk den har, gør at du ALDRIG mere skal købe køretøj uden at have noget professionelt hjælp med på sidelinien.
Er der mulighed for at lade handlen gå tilbage ?
Hvis ikke så kør den på værksted ( et du har tillid til) få den fikset. og vurder derefter om den skal beholdes eller sælges.
En FR diesel er forbundet med vedligeholdelses omkostninger som overstiger benzin modellen
sep 2008
Følger: 79 Følgere: 71 Biler: 1 Emner: 52 Svar: 726
Træls for dig Gitte, kender det kun for godt, så mister lysten til at få en lign igen
sep 2006
Følger: 49 Følgere: 56 Biler: 1 Emner: 71 Svar: 4.129
jun 2007
Følger: 85 Følgere: 86 Biler: 2 Emner: 95 Svar: 717
Har set det med en lastbil med 420HK og tandem træk. Momentet er 2000+. Selvom lortet vejer flere tons, så letter den afsted med 10m langt hjulspin på begge trækaksler, næsten løftet forende (motoren sidder altså helt ude i fronten) og dobbeltpladekobling. Næsten umulig at stoppe...
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 36 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.919
jul 2009
Følger: 30 Følgere: 29 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 325
Ketil....
Kan godt være du ikke vil røre en TDI fra 06-10, men jeg ville faktisk ikke have noget imod at kører i 08 modellen, da de begyndte på Commonrail... Indtil videre er der ingen der brokker sig over dem... Og min mate der triller taxa i en Passat, han klager kun over gearkassen.... Intet på motoren, men det er fordi DSG ikke er lavet til at køre hele tiden griner... jeg sværger til VW, men de laver satame osse noget pis engang i mellem...
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 36 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.919
jeg venter lige et par år mere før jeg tør stole på VAG´s dieselmotore igen...
jul 2009
Følger: 30 Følgere: 29 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 325
Jamen enig, det eneste der dur til Taxa, som kan holde er en Mercedes....
Det skal der slet ikke herske tvivl om.... MEN... jeg vil aldrig eje en.... Min mate købte en mercedes c220 fra 04, sidste år fik den lavet rust for næsten 30 kilo... og den var undervogns behandlet... Mercedes ville slet ikke kendes ved den, overhovedet....
Synes det er forkasteligt for en bil der er så dyr....
Mercedes er et fed image mærke, men de er satame ikke pengene værd mere... for private mennesker....
jan 2003
Følger: 32 Følgere: 35 Biler: 7 Emner: 42 Svar: 7.341
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 36 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.919
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.614
+1
nov 2007
Følger: 8 Følgere: 11 Biler: 2 Emner: 55 Svar: 6.850
Men ja, jeg har sgu heller ikke råd til at holde en ny VW kørende...
jun 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
jan 2011
Følger: 4 Følgere: 2 Svar: 11
Seat altea FR, sikke et køb, gør det aldrig mere!!