{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.420 visninger | Oprettet:

Lygteføring i Danmark {{forumTopicSubject}}

Hej

Denne tråd kommer til at handle om lygteføring i Danmark.

Vi har siden 1990 haft obligatorisk kørelys i Danmark. I 1990 havde det en effekt fra dag ét – antallet af bilsammenstød om dagen faldt med ca. 6 procent.

Hvad er så kørelys? Nogle biler har specielle kørelyslygter. Det gælder bl.a. ældre Volvoer og SAAB’er. Men langt størstedelen bruger nærlyslygterne som kørelys i dagtimerne. Det vil altså sige, at positionslyset ikke gælder som kørelys. Positionslyset er ofte pærer på 5 watt, og det er ikke kraftigt nok til at blive godkendt som kørelys. Men det afholder ikke bilister for kun at køre med positionslyset tændt om dagen! Og de forstår ikke, at de skal tænde nærlyset, når jeg blinker til dem…problemet er stort, hvor jeg kører mest – Lolland og Falster. Og det som forfærder mig mest er, at det er bilister i alle aldersklasser – også unge mennesker, som aldrig har haft kørekort i en tid, hvor der ikke fandtes kørelys. Det er da ikke svært at kende forskel på symbolet for positionslys og nærlys – eller er det?

Mandag d. 7. februar 2011 trådte regler om obligatorisk kørelys i kraft i hele EU – dog kun gældende for nye person- og varebiler. Det nye kørelys er LED-lamper. Men kørelyset skal kun være tændt foran udenfor lygtetændingstiden. Giver det mening? Tja, ud for et miljøsyn er det fint, men hvad med trafiksikkerheden? Jeg mener selv, at baglyset også burde være tændt, da jeg sætter trafiksikkerhed højere end en minimal besparelse på drivmidlet. Og så opstår der ofte farlige situationer, når det så pludselig er lygtetændingstid midt om dagen. Det er f.eks. ved kraftig nedbør, tåge og i tunneller og lign. Her er der biler med den nye type kørelys, der ikke selv skifter til almindeligt lys, og så opstår balladen. Bilisten tænker ikke selv over det, og så har vi en bil med manglende baglys, så farlige situationer opstår.
En anden tendens er, at biler, som ikke er født med den nye type kørelys, får påmonteret forlygter med LED i. Så tror (primært de unge knægte) man, at man pludselig kan nøjes med at have en lille stribe af LED-pærer tændt. NEJ – dit nærlys skal også være tændt. Din bil er ikke typegodkendt med den nye type kørelys. Køb en ny bil, hvis du vil køre med den nye type kørelys.
Og så er der en helt specifik bilmodel, som har et stort problem med den nye type kørelys: Citroën C5. LED-lyset er så svagt, at det på afstand ser ud som om, at der intet lys er på bilen. Det er en ommer, Citroën!

Så kære bilister, som ikke kan finde ud af den rigtige lygteføring i Danmark: Tænd for dit nærlys, så alle (inkl. fodgængere) kan få øje på dig i god tid og derved kan nå at tage deres forholdsregler!

Hilsen
Mike

Kilder: http://www.transportnyhederne.dk/?Id=40901 og http://www.fyens.dk/article/149664:Bil--baad--camping--Koerelys-gavner-isaer-fodgaengere


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lygteføring i Danmark
Kommentér på:
Lygteføring i Danmark

Annonce