1.949 visninger
|
Oprettet:
Ny toppakning {{forumTopicSubject}}
Jeg skal igang med at skifte en toppakning på en x18xe1 motor. Derfor skal jeg lige høre jer om der er nogle gode råd/huskeregler, og hvad jeg ellers skal sørge for nu jeg alligevel er igang.
Bilen spiser en smule olie, men det er et gammelt problem som jeg ikke tror hænger sammen med toppakningen. Kan det betale sig at skifte stempel ringe/olietyve samtidig, i et forsøg på at løse det problem også?... Vil skyde på den spiser 0.5L pr. 1000km.
jul 2006
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 16 Emner: 85 Svar: 810
jun 2007
Følger: 16 Følgere: 15 Biler: 6 Emner: 157 Svar: 1.045
Hvorfor mener du at stemplerne er omstændige? Vi snakker om et bundkar og to bolte pr. cylinder right? Så skubbes stemplerne lidt op, en af gangen og ringe skiftes. Det virker nu nemt nok syntes jeg?
Men ja, jeg bør nok lige snuppe olietyve med også.
maj 2007
Følger: 18 Følgere: 19 Biler: 2 Emner: 20 Svar: 1.137
feb 2012
Følger: 4 Følgere: 4 Emner: 7 Svar: 3.845
aug 2007
Følger: 13 Følgere: 13 Emner: 225 Svar: 1.860
Jeg ville derimod slibe ventiler...
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.614
aug 2007
Følger: 13 Følgere: 13 Emner: 225 Svar: 1.860
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.614
feb 2012
Følger: 4 Følgere: 4 Emner: 7 Svar: 3.845
Er mine toppe over 0,1mm skæve, ryger de dælme til planning!
Grunden til at de fleste fabrikanter fraråder det til moderne biler, er fordi man ændre kompressionsforholdene ved planslibning - omend det dog er ganske ganske lidt, men det har selvfølgelig en minimal indflydelse på bilens forbrug.
aug 2007
Følger: 13 Følgere: 13 Emner: 225 Svar: 1.860
feb 2012
Følger: 4 Følgere: 4 Emner: 7 Svar: 3.845
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.663
jan 2010
Følger: 75 Følgere: 75 Biler: 1 Emner: 99 Svar: 636
At din motor bruger så meget olie er ikke pga toppakningen og det er med 99.9% sikkerhed... det er derimod som du selv skriver slidte stempelringe og paraplyer...
men nu hvor du skifter toppakning så kan du ligeså godt tage de 2 andre ting med og lige slibe ventilsæderne med Carborundum. men når du har topstykket af så tag lige at mål det med en rette skinne og et søgerblad mener det er 0.05 maks og lige tag at få det trykprøvet!
Planslibning er kun nødvendigt HVIS det har været kørt varmt eller hvis det har været spændt i forkert rækkefølge ellers er det spild at planslibe... En ordenlig rengøring topstykket med sandpapir og en spartel til at tage skidt og gammel pakning er nok.
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.663
Man kan ikke bare slibe ventiler og sæder med carborondum, de er jo ikke runde mere, først skal sæderne fræses og ventilerne slibes, dernæst carborundum og så trykprøvning.
300 for en planing, sig hellere 700, det er nok tættere på.
Ny toppakning