{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.265 visninger | Oprettet:

El galvanisering vs. pulverlakering {{forumTopicSubject}}

Jeg er igang med et renoveringsprojekt. Undervognsdelene skal demonteres og "beskyttes" så de ikke går til. Hvad er den bedste beskyttelse?
-El galvanisering - Vi snakker bolte, møtrikker, spændeskiver, bærearme, sporestænger osv.

-Pulverlakering - bolte, møtrikker og spændeskiver vil selvf. ikke få denne behandling.

Hvad beskytter bedst?

Hvad med el galvanisering og så pulver lakerere bagefter? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  El galvanisering vs. pulverlakering
  • Brian  S
    Brian S Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 863
    #1   21. jul 2012 Du har fat i den lange ende til sidst smiley

    El halv med lak er det bedste af dine bud.

    Varm galva er langt den bedste rustbeskyttelse hvor det er muligt.
    Og epoxy lakering ( våd lak) er bedre end pulver,

    Men det er et ? Om det kan svare sig økonomisk, for både el alv og lakering er bekostelig.


  • #2   21. jul 2012 Brug rustfri bolte, møtrikker og skiver - og så få resten sprøjtemetalliseret, en lag tykkelse på 120 -140 My (corrosions klasse 4) giver mindst 20 år rustbeskyttelse.

  • #3   22. jul 2012 Problemet med bare at købe nye rustfri bolte osv. er at nogle bolte i undervognen er visse brudstyrker for at kunne klare de forskellige stressmængder. Det er i hvertfald hvad jeg er blevet forklaret. Desuden er det vist noget med at spænde en rustfri bolt i alm. jern karosse = spændingsforskel og derfor vil jernet begynde at ruste?

    Jeg havde egentlig tænkt mig at sende det hele til el galvanisering da det var min opfattelse at det var til at komme til for penge, men kom så lige til at tænke på pulverlakering, da jeg efterhånden har læst en del steder ang. syrebade at de ikke tager pulverlakering (ergo må det være noget holdbart skidt)


  • #4   22. jul 2012 rustfrit jern kan nemt ruste der skal næsten intet til smiley så de gør ingen reel gavn

    sådan en gang varmegalvanisering er faneme noget der dur smiley


  • #5   22. jul 2012 ja, men en varm galvanisering indebærer nedsænkning i et kar med smeltet zink i en temperatur af 470 grader så vidt jeg husker.. er der ikke risiko for deformation af emnerne?

  • Brian  S
    Brian S Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 863
    #6   22. jul 2012 Kun tyndplade i større stykker slår sig i zink badet.

    Rustfri bolte får ikke jern til at ruste, men omvendt, desuden så er rustfri bolte ikke nær så stærke som stålbolte.. Men alle 6 kant bolte fås som fzv i 8.8.


  • #7   22. jul 2012 du skal også tænke på, hvad du bruger.. specielt pulver fylder meget, og dur ikke til gevind/bolte der skal igennem noget, hvor der ikke er tolorancer. jeg har snart renoveret en del, og med pulver skal du passe på.

    og som du siger, rustfast bolte, har ikke samme styrke, som de orginale... de bliver også grimme med tiden, dog kan dette hindres ved at give dem wd40 eller anden smøreolie, så forbliver de pæne


  • #8   22. jul 2012 Hvis du køber dine RF bolte i A2-80 burde du have en brudspænding på omkring 800RM hvilket svarer til en alm 8.8 bolt. dog skal du være opmærksom på at når d bruger RF bolter kan de brænde sammen med det andet enme derfor er det en go ide at smøre godt på gevindet..dette er dog værst hvis der er RF og RF der spændes sammen.

    Så problemet er jo hvis du har skruer som ligge over 8.8 i kvalitet.

    Man kan jo også købe skruer i som er VFZ(varmgalvaniseret) så behøver du ikke ktænke på om det bliver skævt OSV


  • #9   22. jul 2012 brug alm stærke bolte og smør det godt ind i kobberfedt.

  • Brian  S
    Brian S Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 863
    #10   22. jul 2012 @Brian L.

    Du forhindre ingen rust angreb med wd40. Det er et rustløsner/fugtfortrængnings middel, som indeholder syre. det er denne syre der løsner rust, og samme syre der skaber rust hvis det sidder på gevind som er i kontakt med jern....


    Men rolig, du er langt fra den eneste som tror at det er olie smiley


  • #11   22. jul 2012 jeg ved godt det ikke er vidunder middel, jeg siger bare man kan sprøjte dem med det, og de forbliver flotte, og der findes da mange andre olieer der er gode også. det er ihvertfald min erfaring. feks min gamle carina jeg har renoveret, det gjorde jeg i 2004, de ligner stadig nye, de bolte.. og har ik rørt dem eller smurt dem siden.. så det må jo virke

Kommentér på:
El galvanisering vs. pulverlakering

Annonce