{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.810 visninger | Oprettet:

Lovlig farve på xenon {{forumTopicSubject}}

Hey folkens...

Har sidde og luret lidt på xenon pære til bilen, den er født med xenon så det er fuld lovligt.. Men da den ene pære er ved at være godt lyserød er det tid til nye også slog det mig om det er lovligt at smide 8000Kelvin pære i..
Har kigget Fstyr igennem og fandt følgene:

6.02.003 Nærlyslygter
(1) Nærlyslygte
a) skal afgive lys af hvid eller gullig (selektiv gul) farve,

Så kommer 100.000kr spørgsmålet... er 8000Kelvin lovligt? jeg ved godt de er mere blå end standard men eftersom der ikke er nogle "måle enhed" på lovgivningen vil det så være op til lauritz betjent at vurdere om de er FOR blå..?

Under nærlys med gasudladnings lamper står der heller ikke noget..

6.02.020 Bil

(5) Nærlyslygte med gasudladningslampe
a) skal være forsynet med lygtevasker,
b) skal forblive tændt, når fjernlyset er tændt og
c) skal være forsynet med lygteindstillingssystem, jf. pkt. 6.02.021 (1). Syste-
met skal fungere automatisk.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lovlig farve på xenon
  • #1   22. jul 2012 4300 er hvidt - 6000 er nok det mest blålige du kan tillade dig uden at nogen vil reagere på det.

    Du skal huske at jo større kelvingrad du vælger, jo kortere lyser dine forlygter...


  • #2   22. jul 2012 Det vidste jeg ikke engang:
    jo større kelvingrad du vælger, jo kortere lyser dine forlygter

    Men loven siger:
    Hvidt eller Gult lys.

    Jeg ved ikke engang hvad maks kelvin man må køre med.

    Jeg havde 4300K i min Vectra B udskiftede med 6000K og det kunne jeg meget bedre lide. Har en 8000K til at ligge - ved bare ikke om den passer smiley
    Har derudover en 15000K - men de passer ikke til mine lygter smiley Pga de ik kan låses. - Og det er Originalt monteret Xenon.


  • #3   22. jul 2012 Det er jeg klar over, og det er ikke så meget det mine tanker gik på nu her, det var om hvordan de vurdere hvornår hvidt bliver blåt? for 6000kelvin er sku også blåligt..

  • #4   22. jul 2012 sålænge dine pærer er godkendte.....
    mener det er e-mærkede eller noget i den stil.....
    så kan der vel ikke være noget problem...
    så hvis det er på ebay du lurer efter dem,
    så er de garanteret ikke godkendte


  • #5   22. jul 2012 Det var også det jeg tænkte.. så længe bilen OG pære er godkendte.. det er bare noget ged der ikke står sort på hvidt hvad loven indeholder.. når vi snakker sænkning er det meget klart hvad er er lovligt og hvad kræves af cm fra vej til lygter osv.. men at skrive lyset skal være gult eller hvidt.. Ahhrgg...

  • #6   22. jul 2012 kan godt følge dig, men længere oppe i teksten står der at alle lygter og pærer skal være godkente/mærkede, og det tror jeg sådan set besvarer dit spørgsmål.....
    de kan ikke blive godkendte hvis ikke de overholder gældende regler for lysstyrke farve m.v.


  • #7   22. jul 2012 jeg havde 12000 i min sølv golf 4 jeg blev aldrig stoppet, har dog mødt en enkelt politi mand som mente det var lidt for farverigt men gjorde intet ved det.

  • #8   22. jul 2012 De gule ambulancer har da også et enormt blåligt skær synes jeg :o)

    Det kan da ikk kun være 6000 de kører med?


  • #9   22. jul 2012 hvis det er deres mercedes sprinter så er det ganske org. xenon.. har det også på min vito og der er sku også jænt blå og det er kun 4500k

  • #10   22. jul 2012 nickolai k: Hvordan kan 12000K være lidt for farverigt?
    Så hvidt jeg ved, så er hvid alle farver. Hvis 12000K er forskellig fra farven hvid, så må den indeholde færre farver. Ærgo er 12000K mindre farverig en std. smiley


  • #11   22. jul 2012 Emil

    Vildt det kun er 4500.


  • #12   22. jul 2012 Mathias R: du kan kigge på min profil og den sølv farvet golf 4 den havde 12.000 og det var lilla. 4500 er hvid og 6000 er hvid med blåt skær og 8000 er blå og 12000 er lilla ihvertfald til vw.

  • #13   22. jul 2012 Jaja smiley det var bare en joke ! smiley

  • #14   22. jul 2012 Btw der findes ikke 4500 K.. det er 4300 K.

  • #15   22. jul 2012 jeg havede 8500k i min gamel corsa b og blev stoppet 1000 gange det eneste han ledte efter var den boks man har på hvis det er ulovligt Xenon men det var jo kun pære så fik lov og køre hver gang..

  • #16   22. jul 2012 Bilen må køre med de pære den er type godkendt med. Dvs som alt andet i vores herlige land kun standard. MEN jeg vil gerne se den betjent eller syns mand der kan vurdere det ud fra at kigge på bilen plus det er hamrende bøvlet at finde type godkendelse siger ihvertfald min synsmand.

  • #17   22. jul 2012 Hvid i dagslys vil man normalt - i andre sammenhænge - betegne som det mest ægte. Jeg kan derfor ikke forestille mig andet, end at hvid også i dette tilfælde i praksis vil kunne defineres som farvetemperaturen for dagslys, dvs. ca. 5.000 K. Dermed må 6.000 K være for blåligt.

  • #18   22. jul 2012 Du kan sagtens smide xenon på din bil uden at den eneste politi betjent kan stoppe dig ... kræver bare få ting.
    1: Autojustering af lygte højde ( ikke nok med manual justering ) Dvs hvis du putter eksempelvis 200 kilo i bagagerummet skal den automatisk selv justere den ned.
    2: Lygtevasker ( ved ikke hvorfor det er et krav )
    3: Godkendte Xenon lys og til jer andre der synes det er svært at finde tuv godkende xenon lygter kan jeg skaffe til jer for 3299,- ved godt det er dyrt men det er altid dyrer end ikke godkendte.


  • #19   22. jul 2012 xx iran xx det er slet ikke det denne her tråd omhandler, skriver min bil er født med xenon.. snakken går på kelvin graden.. smiley

  • #20   22. jul 2012 ^^ aarh... mig der er helt forkert på den så smiley
    4300 K er krid hvid og jo højre K tallet er bliver det blålige skær mere smiley


  • #21   22. jul 2012 Den er jeg også med på.. smiley Tror du skal læse min første post.. Det jeg spørger om er lovgivningen på kelvin graden.. smiley

  • #22   22. jul 2012 Købte et sæt xenon pære 8000k på ebay da de ikke koster ret meget er blevet stoppet et par gange med det men så snart de ser at der er vasker og auto justering for jeg lov at køre igen.

  • #23   22. jul 2012 Det er stadig ikke lovligt og du kan ikke syne den med dem på ^^

  • #24   22. jul 2012 xx iran xx hvis pærene er E-mærket hvor kan du så se i lovgivningen at de er ulovlige?

  • #25   22. jul 2012 Det er ikke pærene der skal være lovlige mate men forstærkeren smiley

  • #26   22. jul 2012 der er sku ikke nogle forstærker på xenon.. hvad mener du?

  • #27   22. jul 2012 wtf... ?!?! self er der det ... hvad tror du så grunden er til at den kan lyse kraftigere end alle andre pære?!

  • #28   22. jul 2012 Nej der er sku ikke, der er en balast der giver xenon gassen i pæren 20-25.000Volt når den tænder, når pæren er varmet op falder spændingen til 10-15.000Volt..

  • #29   22. jul 2012 Alle de xenon kits jeg har haft har altid haft 2 bokse på hver side .. En af dem står Amplifier på .

  • #30   22. jul 2012 Men nu skal det også siges at jeg altid har haft bocsh i xenon kit og når jeg tændte den var det ikke noget med at den skulle varme op eller noget.. den var stærk fra starten af smiley

  • #31   22. jul 2012 Der er ikke nogle form for forstærker på xenon bosch eller ej.. smiley Og der vil ALTID være opstarts tid på xenon, det er der på alle gasudladningslamper om det er natrium, xenon eller kviksølvlamper.. jeg er El-installatør med speciele i lysteknik så den diskusion behøver vi ikke at tage.. smiley

    De består af en balast som er en form for transformer simpelt forklaret.. og evt. en boks for at snyde biler med canbus ved ikke om det er det du har set?


  • #32   22. jul 2012 Har jeg ikke set og kan ikke sige med sikkerhed hvad det var den anden boks.
    Men jeg 120 % sikker på at jeg ikke havde den mindste opstartstid. har en video liggende af det et eller andet sted ellers tager jeg bare en ny også kan du vel se at den ikke har noget form for opstartstid.


Kommentér på:
Lovlig farve på xenon

Annonce